וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גראנדה מילאן

22.5.2007 / 17:10

גם אם מילאן תנצח את ליברפול בגמר האלופות היא לא תחזיר את הכבוד של הכדורגל האיטלקי החולה, שנותר רחוק מאוד מהקסמים המקצועיים שנעשים בסן סירו

"אי אפשר לנצח כל הזמן. אחרי הכל גם אני הפסדתי בבחירות לא מזמן", אמר סילביו ברלוסקוני, נשיא מילאן, אחרי ההפסד הביתי לרומא באמצע נובמבר, הפסד בית שלישי ברציפות בפעם הראשונה מזה 40 שנה.

ברלוסקוני, שזה עתה יצא מחדר ההלבשה של הקבוצה, הוסיף בנימה אופטימית: "אמרתי לשחקנים שימשיכו להאמין בעצמם, בדיוק כמו שאנחנו מאמינים בהם. אנחנו עוד נחזור". ברלוסקוני בוודאי האמין שקבוצתו האהובה אכן תחזור, אבל ספק אם בחלומותיו הוורודים ראה אותה עושה זאת העונה.

מילאן שוב כאן והיא רחוקה משחק אחד מזכייה בליגת האלופות, כזו שתשכיח ממנה את טעמה החמצמץ של עונה שנפתחה עם הורדת נקודות ונמשכה עם תצוגות מביכות. בעבור אוהדים רבים של הכדורגל האיטלקי, הרוסונרי עשויים להחזיר את הכבוד שאבד לכדורגל מארץ המגף כל כך מהר אחרי הזכייה במונדיאל, אבל אל להם לשמוח עדיין.

השחיתות, אלימות האוהדים, ההדחות של הקבוצות האחרות מהמפעלים האירופאים בשלבים יחסית מוקדמים, איבוד האירוח של יורו 2012 לפולין ואוקראינה – כל אלו לא ימחקו וישכחו גם אם מילאן תניף את גביע ליגת האלופות. הסיבה היא אחת ויחידה – הכדורגל האיטלקי הוא הכדורגל האיטלקי ומילאן היא מילאן. הכדורגל האיטלקי עדיין לא חזר, זו פשוט מילאן, שאף פעם לא עזבה.

הקץ היה קרוב

כחודשיים וחצי אחרי תחילת העונה האיטלקית כבר היו הרוסונרי 20 נקודות מאחורי מאחורי המקום הראשון, בו שכנה היריבה השנואה אינטר, ו-9 מהמקום הרביעי שמוליך למוקדמות ליגת האלופות. אחרי שהאליפות האחרונה הגיעה ב-2004, המסקנה של מירב הפרשנים הייתה ברורה: מילאן הנוכחית היא קבוצה שסיימה את דרכה. רענון גדול יהיה הכרחי בקיץ וחבל שהוא לא נעשה כבר לפני שנתיים. מאז אותו גמר עגום ב-25.5.05 באצטדיון אתא טורק באיסטנבול, עיקר הביקורות טענו שאותו ערב חייב היה להיות האחרון של הדור הנוכחי של הקבוצה.

הדברים כוונו בעיקר לחולייה האחורית המזדקנת. דניאלה בונרה בן ה-26, שהגיע בקיץ מפארמה, וקאחה קלאדזה בן ה-29 נראים ממש כמו נערים מתבגרים לצידם של שאר חבריהם להגנה. דידה הברזילאי כבר בן 33 ומחליפו, זלייקו קאלאץ', מבוגר ממנו בשנה. אלסנדרו קוסטקורטה בן 41, פאולו מאלדיני מתקרב ל-39, קאפו יהיה בן 37 בחודש הבא, סרג'יניו בן 36 וג'וזפה פבאלי חגג לא מזמן 35. דריו סימיץ' בן 32 ואפילו אלסנדרו נסטה כבר הגיע ל-31. מארק יאנקולובסקי הינוקא הוא רק בן 30 ובינואר הגיע מאסימו אודו, שעובדת היותו בן 31, הורידה את ממוצע הגיל של החולייה האחורית המילאנזית.

עם הנתונים הללו ועם התוצאות, מילאן נראתה עד לא מזמן בעיצומה של עונת מעבר, עונה מהרעות ב-21 שנותיה תחת ברלוסקוני. כזו שהיא תבקש למחוק מספרי ההיסטוריה שלה לפני שהנשיא פותח את הכיס ומפעיל קשרים כדי להזרים דם חדש על מנת ליצור קבוצה חדשה. עידן קרלו אנצ'לוטי נדמה היה כעומד בפני סיום, אחרי 6 שנים בהן הגיעו זכיות באליפות ובליגת האלופות, אבל גם שתי סגנויות מקומיות ליובנטוס וההפסד הזכור לליברפול בגמר הצ'מפיונס.

טקטיקה מנצחת

"מנצ'סטר יונייטד התרכזה בלסגור את פירלו בכל פעם שהוא קיבל את הכדור, אבל שכחה שבניגוד לקבוצות אותן היא פוגשת מדי שבוע בפרמיירשיפ, יותר משחקן אחד שלה מסוגל למסור", הגיב טוקבקיסט בריטי לאחת מהכתבות שסיכמו את הדחתה של מנצ'סטר יונייטד על ידי מילאן בחצי גמר ליגת האלופות. והוא בהחלט פגע בול.

אחרי סיבוב הבתים של ליגת האלופות הבין קרלו אנצ'לוטי שבחוד אין לו על מי לסמוך, לא באירופה בכל מקרה. רונאלדו הגיע בפגרת החורף, אבל בגלל שכבר שיחק במפעל במדי ריאל מדריד, לא יכול היה לחבור למילאן בזירה האירופאית. ריקרדו אוליביירה התגלה כפלופ, פיליפו אינזאגי בן ה-33 לא חד ומעורב כמו בעבר, כשבנוסף הוא סבל מפציעה, ואלברטו ג'ילארדינו עדיין לא שיחזר בשנתיים שלו בסן סירו את יכולת הכיבוש שהייתה לו בפארמה. הוא לא הפך לשחקן הרכב קבוע כמצופה אחרי עזיבתו של שבצ'נקו ומעבר שלו בקיץ לקבוצה אחרת לא יפתיע אף אחד באיטליה.

כשקלארנס סיידורף היה פצוע בפברואר, מאסימו אמברוסיני החליף אותו בהרכב. כשההולנדי שב נדמה היה שאמברוסיני יחזור לספסל, אבל אנצ'לוטי ויתר על חלוץ, השאיר את הקשר הבלונדיני על המגרש ותיפקד את סיידורף וקאקה בעמדות קדמיות יותר. מאז מילאן נמצאת על הגל.

אמברוסיני הוא מהשחקנים האלו שכשהוגים במהירות הרכב של קבוצה מסויימת מגיעים ל-10 שחקנים ולא מצליחים להבין מי נשכח. פחות נוצץ וזוהר מסיידורף ובטח מקאקה. לא נהנה מהטכניקה של פירלו ולא מהמלחמה ומיכולת התיקול של גאטוסו, אבל היכולת של אמברוסיני להשתתף בהנעת הכדור ולתת את הפס קדימה או לעומק היא טובה דיה בשביל להוריד לחץ מהאחרים. כשמאמנים כמו היצפלד ופרגוסון ניסו ללחוץ את פירלו בעזרת שני שחקנים, אמברוסיני תמיד מצא את עצמו עם תפקיד גדול יותר בניהול המשחק.

גם קאקה מצא את עצמו בתפקיד חדש. "התפקיד שלי הוא לספק כדורים לחלוצים, אבל אני יכול גם לשחק קרוב יותר לשער ולהיות יותר נחרץ. זה מה שאני לומד ועושה עכשיו", אמר הברזילאי, מלך השערים של ליגת האלופות העונה עם 10 כיבושים והשחקן שרבים מחשיבים לטוב בעולם כיום. קאקה עצמו בכלל משוכנע שהשחקן הטוב בעולם הוא אלוהים, אחרי שזה לדבריו "שלח אותי למשימה. כדורגל זו השליחות שלי".

תקראו להם במאני טיים

במשחק הגומלין בחצי הגמר מול מנצ'סטר יונייטד, הגיעה מילאן לשיאה ונתנה את התצוגה הכי טובה שראינו מקבוצה בכדורגל העולמי השנה. כאילו לא שיחקה מולה אלופת אנגליה המיועדת, כאילו לא התעמתה עם הקבוצה הדורסנית של אלכס פרגוסון, ווין רוני וכריסטיאנו רונאלדו. מילאן פשוט לימדה את השדים האדומים שיעור בכדורגל.

קאקה, סיידורף, אמברוסיני, גאטוסו ופירלו האפילו על סקולס, רונאלדו, פלטשר, קאריק וגיגס, שטפו את המגרש ובמשך כ-80 דקות לא נתנו ליריביהם לנשום. מאסימו אודו ומארק יאנקולובסקי, שני מגינים שמצטיינים הרבה יותר בחלק ההתקפי (הצ'כי הוא בכלל קשר שבאיטליה עבר הסבה והפך למגן שמאלי), תקפו שוב ושוב וכששחקני הקישור המרכזיים של אלכס פרגוסון היו עסוקים בפירלו-סיידורף-אמברוסיני-קאקה, כריסטיאנו רונאלדו וריאן גיגס נאלצו לרדוף אחריהם כל הזמן לחצי שלהם. שחקני כנף תמיד צריכים להיות אלו ששמים עין על המגינים התוקפים, אבל כשהרוסונרי הציגו משחק כל כך שוטף, לוחץ ומדוייק, גיגס ורונאלדו כמעט נאלצו להפוך למגינים שניים.

ולמרות זאת הטקטיקה הזו לא בישרה שינויים במזג הכדורגל האירופאי, כי הגיוני ואפילו צפוי היה שמילאן תנסה להשיג את היתרון דרך מרכז השדה העדיף שלה. מעל לכל בלטה העובדה שכל אחד ואחד משחקני מילאן עלה על הדשא הרטוב בסן סירו באותו ערב וגילה יכולת שיא אישית, שהתחברה לכדי משחק קבוצתי מושלם.

גם מול באיירן מינכן, ב-11.4, כשמילאן עם הגב לקיר ועומדת בפני הדחה מליגת האלופות על ידי הקבוצה המתחדשת והמרשימה אז של אוטמאר היצפלד, יצאו השחקנים אל הדשא של האליאנס ארנה ובעזרת יכולת אדירה של כל אחד ואחד מהם העלו את קבוצתם לחצי הגמר. בצורה כמעט קלישאתית, מילאן שהעפילה לשלושה גמרים ולחצי גמר נוסף מאז 2001, מצטיינת ברגעי האמת של ליגת האלופות.

כוחה של ההיסטוריה

"גביע האלופות, על גלגוליו השונים, טבוע ב-DNA של מילאן והיא מצליחה בו גם באחת מהעונות הגרועות שלה ב-20 השנים האחרונות", טען העיתונאי האיטלקי, רוברטו גוטה, בכתבה שפורסמה בירחון "שם המשחק".

דבריו של ג'נארו גאטוסו לפיהם "עברנו עונה קשה ולכן זה הישג גדול. לא התכוננו כראוי לעונה וכולם ביקרו אותנו בצדק. הייתה לנו תקופה איומה. רק קבוצות גדולות יכולות לעשות דבר כזה", התלבשו יפה הטענה של גוטה. קשה לשים את האצבע על סיבה אחת גדולה ובולטת כיצד עשתה מילאן את המהפך בעונה כזו, אבל אין ספק שלרוח של המועדון חלק חשוב.

על המנטליות של אינטר דובר ונכתב במשך 17 השנים הארוכות בהן היא לא זכתה באליפות. העונה הנראזורי פשוט קרעו את הליגה האיטלקית ועוד לפני ששנת 2006 נגמרה כבר היה ברור לחלוטין שכל שאר הקבוצות יאלצו להתחרות על הפירורים של הסריה A. מנגד, אינטר נותרה קטנה יותר ממילאן במנטליות וכמו כל הקבוצות האיטלקיות השנה מלבד מילאן, לא הצליחה להגיע לשלבים גבוהים באירופה. הקבוצה של מאסימו מוראטי היא אמנם אימפריה בכל קנה מידה, אבל 20 השנים האחרונות הוכיחו מעבר לכל ספק שיובנטוס ומילאן הן הענקיות האיטלקיות, הקבוצות המאיימות גם מחוץ לארץ המגף.

הרוסונרי זכו ב-17 אליפויות איטליה ואינטר לא מפגרת אחריה בהרבה עם 14 (לא כולל זו הפיקטיבית מלפני שנה), אבל באירופה הסיפור שונה לחלוטין. למילאן יהיה זה הגמר ה-11 בליגת האלופות/גביע אירופה לאלופות. עד עכשיו היא זכתה 6 פעמים במפעל וההיסטוריה מציבה אותה כשנייה רק לריאל מדריד לה 12 הופעות ו-9 ניצחונות.

יובנטוס עם 7 הופעות ושתי זכיות ואילו אינטר הרחק מאחור עם 4 גמרים, כולם בין 1964 ל-1972, כולל שתי זכיות. בזמן שמילאן ביססה את עצמה ככוח אדיר ומוביל בליגת האלופות ב-20 השנים האחרונות, יריבתה העירונית והשנואה זכתה ב-3 גביעי אופ"א וכאן למעשה ההבדלים.

ככה מטפלים בספורטאים

כ-50 קילומטרים ממילאנו שוכן מתקן האימונים הידוע של מילאן, מילאנלו. אחרי שסילביו ברלוסקוני השתלט על המועדון ב-1986, הוא הורה לעשות מייק-אובר כללי למתקן שנבנה בשנות ה-60 המוקדמות. היום כולל מילאנלו 46 חדרים (בהם גם חדרי שינה) ואת אחת ממעבדות הספורט המפורסמות והנחשבות בעולם. אחד מאותם חדרים הוא חדר "השכל", בו נעזרים השחקנים בטכנולוגיות מתקדמות דווקא בשביל לשפר את הצד המנטלי.

בשבוע שעבר נערך בברלין הכנס השנתי של ה-BFE, המוסד האירופאי לביופידבק. נשמע סינית? נכון, אבל הסינית הזו היא אבן דרך ענקית בהצלחה המילאנזית. הביופידבק היא למעשה טכניקה להשגת מודעות ושליטה בגוף וד"ר ברונו דמיקליס, פסיכולוג ספורט ידוע, סקר בהרצאתו את השימוש הנעשה בטכניקה הזו במילאן והסביר את החשיבות שלה בהיבט הפסיכולוגי על שחקני הרוסונרי, לפני ואחרי משחקים וגם לעתים אחרי אימונים אינטנסיביים.

הביופידבק היא טכנולוגיה בה מחובר המטופל למערכת הבודקת מספר מדדים בגופו, דוגמת דופק, נשימה ורגישות של השרירים. השיטה ידועה יותר לטיפול בבעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות, אבל במילאן מצאו לנכון להשתמש בה על מנת לעזור לשחקנים. אלו צופים במסך שמראה את פעילות מערכת העצבים האוטונומית שלהם ועם הזמן לומדים לבצע בעצמם תרגילים שגורמים להם להתרכז ולהירגע כשהם זקוקים לכך.

טיפול נוסף אותו עוברים שחקני הרוסונרי במילאנלו הוא הנויורפידבק. בטיפול הזה מחוברות אלקטרודות לראשיהם ובזמן הזה הם מקבלים משימות שונות - משחקים שהתקדמותם והצלחתם בהם תלויה ברמת הריכוז שלהם. ככל שהצלחתם של השחקנים מתקדמת, עולה רמת הקושי של המשחק, כך שעליהם להעלות את רמת הריכוז שלהם על מנת להצליח שוב. גם השיטה הזו יועדה מלכתחילה לאנשים שסובלים מהיפראקיטיביות, חרדות, בעיות שינה ועוד, אבל גם הוכחה ההצלחה בטיפול בספורטאים.

אפשר לזלזל בשילוב שבין טכנולוגיות מתקדמות ליכולת המנטלית של שחקני כדורגל ולספורט בכלל, אבל החשיבות של "הראש" בספורט מתבהרת שוב ושוב עם הזמן במילאן משוכנעים שלפחות מהבחינה המחשבתית, הם יוצרים יתרון בעזרת הדרכים הללו. במועדון לא סומכים רק על נאומי "הרבצת ציונות" והחדרת מוטיבציה. חלק גדול מהיכולת של השחקנים להרים את עצמם מנטלית מהתיקו הביתי מול באיירן מינכן ומההפסד במשחק הראשון למנצ'סטר יונייטד ולהגיע בריכוז שיא למשחקי גומלין גדולים, נתלית במועדון הפאר באותן טכניקות טיפול.

ושיפרת פני זקן

סם אלרדייס, מאמן בולטון עד לא מזמן ואחד מהמאמנים המובילים באנגליה במגמת השימוש בתוכנות מחשב מתקדמות כדי לבחון ולאפיין כל שחקן בכל רגע נתון על המגרש, התרשם מאוד מסודות המילאנלו ושלח לשם לפני מספר שנים את מייק פורדה, אחד מעוזריו.

אלרדייס ראה כיצד מילאן מוציאה את המיטב משחקנים מבוגרים ושלח נציג לתהות על הקסם. פורדה שיתף את ריצ'רד וויליאמס מ"גרדיאן" בחוויותיו. "במילאן יש פילוסופיה מאוד ברורה. האלמנט הבולט ביותר הוא היחס האישי לכל שחקן ולא רק מבחינה פיזית, אלא גם מבחינה מנטלית ורגשית. המפתח טמון בכך שכל שחקן עובר תהליך של מיסוך מדי יום - ביומכנית, נוירולוגית וכן הלאה", סיפר פורדה, "הכל מכוון כדי למצוא את ההבדלים הדקים שיגרמו להם להגיד על כל שחקן ושחקן 'אוקיי, זה המצב שלו היום וזה מה שהוא צריך לעשות'".

אלרדייס ידוע כמאמן שאסף לא מעט שחקנים ותיקים מרחבי הגלובוס והביאם לריבוק סטדיום רגע לפני פרישה. כאלו היו יורי דז'ורקייף, פרננדו היירו, ג'ארד בורגטי, גארי ספיד ואחרים. "הדבר שמשך אותנו לראות את הדברים כפי שהם נעשים", סיפר פורדה, "הייתה העובדה שבפרמיירליג, ואני מתאר לעצמי שגם בליגת האלופות, הגיל הממוצע של סגל השחקנים נע סביב 26-27. ואילו מילאן זכתה בתארים עם קו אחורי שגילו הממוצע הוא 34. כל אחד היה רוצה בקבוצה שלו שחקנים עם כזו כמות של ניסיון. תתאר לעצמך ליהנות משחקנים כאלו ומהאפשרות שהם גם ישמרו על כושר טוב".

זו גם הסיבה שאין פלא בפורמה הנפלאה של רונאלדו מאז שהגיע למילאן. החלוץ הברזילאי בן ה-30 הפך בתוך זמן קצר משחקן שמנמן וכבד לחלוץ חזק, שהשערים, הבישולים והנוכחות ההתקפית שלו נתנו למילאן את הפוש להתברג ברביעייה המוליכה באיטליה אחרי חודשים בינוניים. סילביו ברלוסקוני ביקש מהחלוץ לוותר על זקנקניו המטופשים ולהתגלח והמערכת המשומנת במילאנלו החזירה אותו לכושר.

התחלה חדשה

"הכנו עוגה ועכשיו כל מה שחסר זה לשים את הדובדבן למעלה", אמר קרלו אנצ'לוטי יום לפני משחק הגומלין של קבוצתו מול מנצ'סטר יונייטד בסן סירו, "בנובמבר, כשכל הבעיות הציפו אותנו, אנשים אמרו שהגמר באתונה הוא חלום לא מציאותי. עכשיו החלום הזה הופך למציאות".

אחרי פתיחת עונה רעה מאוד, מילאן אכן עומדת בפני הצבת הדובדבן. קאקה משחק מאחורי החלוץ וסיידורף עושה משחק. הרוח האירופאית של המועדון שוב עשתה את שלה וקסמי המעבדות במילאנלו הוכיחו את עצמם פעם נוספת.

דובר וידובר רבות עד המשחק על נקמה אפשרית של מילאן בליברפול על אותו גמר ב-2005, אבל לפני שמילאן תרצה להוכיח לליברפול, היא תרצה לעשות זאת למען עצמה. להראות שאצלה אין דיבורים על סיומם של עידנים ועל התחלות חדשות. מילאן היא מילאן והיא כאן כבר שנים כדי להישאר.

קרלו אנצ'לוטי ניסח את זה בצורה טובה מספיק: "אמרו שסגל השחקנים הזה לא יכול לזכות יותר בתארים, אומרים את זה כל הזמן מאז הגמר באיסטנבול. אבל אנחנו עדיין כאן ואני משוכנע שלקבוצה הזו עדיין יש המון להציע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully