וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לוקחים גביע ממכבי?

שגיא ניר

4.2.2007 / 10:19

באירופה היא לא מרשימה, אבל בליגה מכבי ת"א טרם הפסידה. האם קבוצה ישראלית תוכל לעקוץ אותה ביד אליהו המאיים בשבוע הגביע?

ביום חמישי, יומו של גמר גביע המדינה בכדורסל, ימלאו שלוש שנים לניצחון האחרון של הפועל ירושלים על מכבי תל אביב. בעוד שלא מעט קבוצות ישראליות גירדו פה ושם ניצחונות יוקרתיים אך חסרי משמעות מול הצהובים, כשלה הטוענת לכתר של העשור האחרון פעם אחר פעם בניסיונה לעקוץ את האלופה הנצחית, ולקחת ממנה איזשהו תואר, או לפחות מעט מהתהילה.

במשך שנים הוסברה השליטה הבלתי מעורערת של מכבי תל אביב בסגל השחקנים המשובח שלה, שהספיק לה בזירה המקומית בכל ערב נתון. אלא שהעונה מכבי נראית חלשה ופגיעה כפי שלא היתה כבר למעלה מעשור, והזדמנות לגנוב ממנה את הגביע אחרי עשר שנים נראית אפשרית מאי פעם. מדוע, אם כך, התחושה השלטת היא שגם העונה הזו תסתיים בדאבל בצהוב-כחול?

"אל תתנו למכבי נקודות חינם כי זה יהרוג אתכם"

פרט לפה הגדול של פיני גרשון, התאפיינה שושלת ההישגים האחרונה של מכבי תל אביב בחמישייה מרשימה ואינטליגנטית. בשוך הסערה, נותר ניקולה וויצ'יץ' כסופרסטאר היחיד שנותר בצהוב, למרות שגם טל בורשטיין ודרק שארפ, שחקנים משלימים באותה קבוצה מופלאה, עדיין יכולים לעשות את ההבדל. שלושת אלה מהווים מטרה לכל ניסיון סיכול ממוקד של המכונה הצהובה.

"מול מכבי אתה יכול לנצח רק דרך ההגנה", מסביר מאמן לובליאנה, גאספר אוקורן, שניצח את הצהובים רק לפני שבוע וחצי. "ניסינו להתמקד בניקולה וויצ'יץ', שבמשחק בתל אביב עשה מאיתנו צחוק, והחלטנו לקחת סיכון ולעשות חילוף בכל מצב, בכל חסימה, כולל בפיק אנד רול. קרה שניקולה קיבל מולו שומר שהיה נמוך ממנו, משהו שאף קבוצה לא עשתה קודם".

"מול מכבי, אתה צריך להכין משהו שעוד לא עשית", קובע גם גדי קידר, שהוביל את הפועל ירושלים לתואר המקומי האחרון שלה בעונת 1996/7, שהיה הגביע האחרון אותו איבדו הצהובים. "מי שמשחק נגד מכבי צריך להקריב הגנה על פלוני, כמו שאנחנו עשינו בזמנו עם נדב הנפלד. היום אתה צריך לנטרל את וויצ'יץ' כשהוא מקבל את הכדור עם הגב לסל, להתנפל עליו ולאלץ אותו לשחרר כדור מהיד".

"אם אתה משחק מול קבוצה טובה יותר, אתה חייב לשחק באגרסיביות ולנסות ליצור אצלה בלבול", ממליץ דראזן אנזולוביץ', מאמן ציבונה זאגרב. "מכבי משחקת התקפה שמתבססת על משחק מעבר ומשחק מסירות מצויין, ואתה חייב לנסות להוציא מאיזון את הגבוהים שלה, כי אם מכבי נכנסת לקצב ריצה היא יכולה לעשות גם 20 נקודות בשלוש דקות".

מאמן בקבוצה מליגת העל, שכבר עמדה העונה בכבוד מול הצהובים למרות שנוצחה, מציע לא לשכוח לשים עין על שחקן צהוב נוסף, שדווקא נדחק לאחרונה הרחק ממוקד קבלת ההחלטות. "חוץ מניקולה וויצ'יץ', מפתח מרכזי לעצירה הוא עדיין וויל ביינום, שהוא היוצר הכי טוב של מכבי".

עם עין אחת על וויצ'יץ' ואחת על ביינום, עדיין נותרנו עם שלושה שחקנים בחמישייה הצהובה שיכולים לפגוע בך, כפי שכבר הוכיחו בעבר. "אני חושב שלמכבי חסר ניסיון", טוען אוקורן, שקובע כי "הלפרין ואליהו הם העתיד של מכבי והעתיד של הכדורסל הישראלי, אבל רק שארפ, וויצ'יץ' ובורשטיין מספיק מנוסים ברמה הזאת".

אנזולוביץ' מסיים עם עצה אחרונה ליריבות מכבי בגביע: "בהתקפה שחקו בחוכמה. שלטו בקצב, קחו את הזמן. כמובן שאם יש לכם הזדמנות לצאת מהר קדימה ולהשיג סל קל לכו על זה, אבל אם לא, קחו זריקות חכמות. אל תתנו למכבי נקודות חינם", הוא מזהיר, "כי זה יהרוג אתכם".

"כל שחקן שבא לפה שומע כל הזמן 'מכבי, מכבי' וזה מלחיץ"

משחק המעבר של מכבי נותר עדיין מאיים, אך נראה כי העליונות המקצועית של האלופה מתגמדת למול כוח הרתעה שלה, שחי וקיים לפחות במסגרת המקומית, ובמיוחד במשחקים מכריעים.

"גם בשנים פחות טובות שלה, כמו השנה הזו, רק השם 'מכבי' גורם לפחד. המותג הזה לבדו שם אותך במינוס 15 נקודות", אומר המאמן, שמודה כי במשחק מול הצהובים הסיכוי לנצח פוחת, לאו דווקא מסיבות מקצועיות. "כל שחקן שבא לפה שומע כל הזמן 'מכבי, מכבי' וזה מלחיץ. היתרון של השחקנים הזרים, במיוחד אלה שעוד לא שיחקו בארץ, הוא שאת העליהום הזה הם שומעים רק כמה חודשים ולא נולדו לתוך זה כמו הישראלים, שלהם יותר קשה להכניס לראש שאפשר לנצח את מכבי".

היתרון הפסיכולוגי המובהק של הגופיה הצהובה בישראל נראה מתון יותר באירופה, לפחות השנה. "אני לא יודע איך זה בישראל, אבל כשאתה משחק נגד קבוצה גדולה השחקנים שלך תמיד עולים למגרש עם יותר מוטיבציה, ואני כמאמן צריך לדעת איך להפוך את הלחץ הזה ללחץ חיובי", אומר אוקורן, שכנראה באמת אינו מודע להשפעה המאגית של האלופה בארץ הקודש. אנזולוביץ', שהניצחון של ציבונה שלו על מכבי חידד את הבעיות של הצהובים במשחקי חוץ, מדגיש את נושא האמונה. "זה הכלל הראשון במשחק מול מכבי, גם אם אתה במינוס של 5 או 10 נקודות", הוא אומר.

עירוני נהריה היתה הקבוצה הישראלית היחידה שניצחה העונה את מכבי תל אביב, אבל הפער הזניח של הניצחון בעין שרה לא הספיק למחוק את ההפרש הדו ספרתי בהיכל, שהושג למרות משחק חלש במיוחד של הצהובים.

"ירושלים מתחברת והיא התחזקה, וזה יגרום לה להאמין בעצמה יותר כי הזרים שלה לא תורמים פחות מאלו של מכבי", אומר קפטן נהריה ברק פלג, שעדיין אינו מסתכן בהימור על קבוצתו לשעבר: "מקצועית נטו מכבי הנוכחית חלשה יותר משנים עברו, אבל, והאבל גדול, מכבי תמיד ידעה להתמודד בכמה חזיתות וידעה לבוא למשחק נתון מוכנה, להבדיל מקבוצות אחרות. היתרון הגדול שלה זה העוגן של וויצ'יץ', שארפ ובורשטיין, שיידעו לסחוף אחריהם את השאר".

"אם מאמן ישדר שמשחק מול מכבי זה אירוע רגיל, זה יראה על טיפשות שלו ולא ניסיון להרגיע", מסכם קידר, שלפני הגמר בו ניצחה ירושלים שלו את מכבי הפגיש את שחקניו עם פסיכולוג ספורט, ואלה סיפרו לאחר מכן שהושפעו לטובה מתרגילי הריכוז וההיפנוזה. "לשחקנים שלנו אז היה אופי של ווינרים שמאמינים שאפשר לעשות את זה, ובאמת נתנו למכבי פייט בכל משחק באותה עונה. לא רצינו רק לגנוב משחק, אלא לנצח".

"גם אם אשחק מול ראשון ביד אליהו לא ארגיש נוח"

מאז אותו גמר הגביע ב-1997, לא שמטה מכבי תל אביב אף תואר מקומי, למרות ניסיונות למנוע ממנה את הביתיות בגמר שגרמו לשנתיים בהן נדד גמר הגביע לאשקלון ונהריה. העובדה כי בהסטוריה רשומים רק 4 ניצחונות של ירושלים על מכבי ביד אליהו, שהאחרון שבהם הושג לפני שמונה וחצי שנים, במשחק השלישי בחצי גמר הפלייאוף של 1997/8 (70:72), רק ממחישה את הסיכוי הנמוך לסנסציה בהיכל.

ההפסד הביתי האחרון של מכבי לקבוצה ישראלית כלשהי היה בשלהי 2004, 105:97 למכבי ראשון לציון של מאליק דיקסון. העונה, כך נדמה, תהיה לביתיות בגביע משמעות מכרעת הרבה יותר מאשר בשנים קודמות. "בעונה כזו, כשיש הבדלים גדולים בין מכבי בבית ובחוץ, הביתיות נותנת להם כוח מיוחד", אומר המאמן מליגת העל. "עובדה שגם בשנה גרועה של מכבי הם לא הפסידו בבית באף מסגרת".

מה הופך את יד אליהו, שהפך בשנה האחרונה לקניון עם תאי צפיה סטייל ה-NBA, לבתי אפשרי עבור הקבוצות האורחות? לקידר הסבר הנדסי לתופעה. "יד אליהו שונה בכך שמאחורי הסלים יש מרחב עצום, וזה משנה את מרחב המחיה והפרספקטיבה של הקלעים", הוא אומר. "אתה חייב להתאמן שם כמה פעמים לפני המשחק".

פלג, שחווה כבר שני מפגשי גמר מתסכלים מול הצהובים בשנתיים ששיחק בהפועל ירושלים, מסביר את האלמנט הפסיכולוגי שבביתיות: "במכבי מאמינים שביד אליהו דברים מסתדרים להם, ומשהו במשחק שלהם הופך יותר נוח בתוך הלחץ, האינטנסיביות והאדרנלין של המשחק", אומר השחקן, שמסיים עם פרספקטיבה שמסבירה טוב יותר מכל טיעון אחר מדוע גם הגביע של 2007 צפוי להיות צהוב. "יד אליהו הוא מסוג המקומות שאתה לא מרגיש בהם בנוח", אומר המטכ"ליסט לשעבר. "גם אם אשחק מול מכבי ראשון לציון ביד אליהו אני לא ארגיש בנוח".

* השתתף בהכנת הכתבה: אוהד גרינוולד

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully