וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרנץ פושקאש הלך לעולמו

17.11.2006 / 9:51

השחקן האגדי, מגדולי הכדורגלנים במאה ה-20, שכיכב במדיהן של נבחרת הונגריה וריאל מדריד, מת בגיל 79 אחרי מחלה קשה

פרנץ פושקאש, מגדולי הכדורגלנים בכל הזמנים, מת הבוקר (שישי) אחרי מאבק בן שש שנים במחלת האלצהיימר. "זו טרגדיה לאומית ובמיוחד לנו, החברים שלו", אמר יינו בוז'אנסקי, ששיחק עם פושקאש בנבחרת הונגריה.

ההונגרי, שהיה בן 79 במותו, היווה בורג מרכזי ב"נבחרת הפלא" של הונגריה בשנות ה-50. הוא כבש 83 שערים ב-84 משחקים בינלאומיים בנבחרת הונגריה ונודע בזכות רגל שמאל אימתנית. פושקאש הוליך את הונגריה למדליית זהב אולימפית ב-1952. ב-1954 הגיעה הונגריה כמועמדת הבטוחה לזכייה במונדיאל בשוויץ, ואף גברה בשלב המוקדם על גרמניה בתוצאה 3:8. בגמר הובילה הונגריה 0:2, אך הגרמנים חוללו מהפך וניצחו 2:3. זה היה ההפסד היחידי של הונגריה ופושקאש בין אביב 1950 לפברואר 1956. בין היתר, הוליך החלוץ ההונגרי את נבחרתו לניצחון היסטורי 3:6 על אנגליה ב-1953, הפסדה הראשון אי פעם של אנגליה בוומבלי לנבחרת זרה.

ב-1956, בעקבות הפלישה הסובייטית להונגריה, ערק פושקאש לספרד. בעקבות פניית ההתאחדות ההונגרית לפיפ"א, נענש השחקן בהשעיה לשנה וחצי. ב-1958 חתם בריאל מדריד וחזר להפגין יכולת נדירה. הוא היה מלך השערים של הליגה הספרדית וכבש 35 שערים ב-37 הופעות במסגרות האירופאיות. הוא חבר לאלפרדו די סטפאנו והוביל את ריאל לשלושה גביעי אירופה לאלופות. בגמר ב-1960 התעלה החלוץ וכבש רביעייה לרשתה של איינטרכט פרנקפורט במשחק שהסתיים ב-3:7 לריאל מדריד.

בסך הכל כבש 512 שערים ב-528 הופעות במדיה הלבנים של האימפרייה הספרדית, וב-1962 זכה באזרחות ספרדית, ועל פי החוקים של אותם ימים הצטרף באותה שנה לנבחרת ספרד ואף הופיע במדיה באליפות העולם.

ב-1967 פרש השחקן האגדי ממשחק פעיל והחל בקריירת אימון. בין השאר, הוביל את פנאתנייקוס לגמר גמר גביע אירופה לאלופות (מה שנקרא היום ליגת האלופות) ב-1971, שם הפסיד לאייאקס. ב-1992, לאחר נפילת מסך הברזל, חזר להונגריה והתקבל על ידי בני עמו כגיבור. למשך תקופה קצרה הוא אף אימן את נבחרת הונגריה. לפני מספר שנים הכתירה ההתאחדות הבינלאומית להיסטוריה וסטטיסטיקה של הכדורגל את פושקאש לשחקן הכדורגל הרביעי בטיבו בכל הזמנים.

"איבדתי חבר ושחקן כדורגל נפלא. כך הוא היה, גם כאדם וגם כשחקן", אמר פאקו חנטו, אחד מגיבוריה של ריאל מדריד בשנות ה-50 וה-60, "הוא היה מגדולי השחקנים בכל הזמנים, אבל החיים נגמרים בזמנים להם מצפים פחות מכל".

ראש ממשלת הונגריה גם ביכה את מותו של פרנץ: "ההונגרי המפורסם ביותר במאה ה-20, הלך היום לעולמו". ספ בלאטר, נשיא פיפ"א, אמר: "הוא היה אחד השחקנים הכי גדולים שראיתי בחיי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully