וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסקר פיסטוריוס נידון למאסר של חמש שנים

האצן הדרום אפריקאי ייכלא לתקופה של חמש שנים ועוד שלוש שנים על תנאי על הריגת בת זוגו ריבה סטינקמפ, אך עשוי להשתחרר עוד עשרה חודשים. השופטת מאסיפה: "יש להבדיל בין ענישה לנקמה". אמה של סטינקמפ על העונש: "צודק"

צילום וידאו: רויטרס

המשפט שהסעיר את דרום אפריקה הגיע לסיומו: בית המשפט גזר היום (שלישי) על אוסקר פיסטוריוס עונש של חמש שנות מאסר בגין הריגת בת זוגו ריבה סטינקמפ. כמו כן, פיסטוריוס קיבל עונש של שלוש שנים על תנאי באשמת ירי במקום ציבורי. לכל אורך הקראת גזר הדין, פיסטוריוס נראה בוהה באוויר במבט חלול, ופניו החתומים לא שינו הבעה בזמן הקראת הדברים של השופטת. אחרי שהיה משוחרר בערבות לכל אורך המשפט, הוא יחל מיד את עונש המאסר במתקן כליאה בפרטוריה. התביעה וההגנה לא צפויות לערער על ההחלטה.

אוסקר פיסטוריוס בזמן משפטו. AP
אוסקר פיסטוריוס בבית המשפט/AP

כזכור, אוסקר פיסטוריוס, 27, האצן הדרום אפריקאי קטוע הרגליים, גרם למותה של בת זוגו ריבה סטינקמפ בפברואר שנה שעברה. פיסטוריוס, האתלט הראשון שהשתתף גם במשחקים האולימפיים וגם במשחקים הפראלימפיים, טען שהוא ירה בה בשוגג, בדלת הסגורה של חדר האמבטיה, מאחר שחשש שמדובר בפורץ. סטינקמפ, בת 29 במותה, בעבר כוכבת ריאליטי מקומית ודוגמנית, ספגה שלושה כדורים ומתה. בחודש שעבר זיכתה השופטת את פיסטוריוס מאשמת רצח, אך הוא הואשם בהריגה וטענה שהיה "חסר זהירות".

עונש המקסימום להריגה בדרום אפריקה הוא 15 שנה. השופטת מאסיפה התייחסה לכל אורך גזר הדין על המתח שבין מידת הרחמים והחרטה שהביע הנאשם לבין הרצון להגיע לצדק. לפני הקראת גזר הדין בפני פיסטוריוס, דרשה ממנו לקום ממושבו ואמרה: "אני מאמינה שזה העונש ההוגן גם לנאשם וגם לחברה".

על פי החוקים בדרום אפריקה, אחרי שישית מעונש המאסר, לפיסטוריוס תהיה אפשרות לבקש לעבור למאסר בית. מדובר בתקופה של עשרה חודשים.

אמה של ריבה, ג'ון סטינקאמפ, אמרה לעיתונאים עם צאתה מבית המשפט ש"זה צודק... העונש מהווה סוג של סיומת, אבל לא יוכל להחזיר לנו את ריבה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
השופטת במשפט פיסטוריוס, טוקוזילה מאסיפה. AP
השופטת טוקוזילה מאסיפה/AP

השופטת מאסיפה, שידועה כלוחמת באלימות נגד נשים, ציינה ש"ההחלטה על גזר הדין היא שלי, ורק שלי, ומטרתו היא למצוא את האיזון הנכון". היא ציינה שהנאשם יצטרך לקבל טיפול על הפוסט טראומה ממנה הוא סובל.

לטענתה, "בית המשפט קיבל את הטענה של פיסטוריוס שהוא ירה נמוך בניסיון לא להרוג, והוא הביט חרטה", אך עם זאת ציינה ש"הוא ידע שחדר האמבטיה הוא חלל קטן, ושמי שנמצא בו לא יוכל להימלט" והתייחסה לרשלנות ולחוסר הזהירות שלו.

מאסיפה תיארה את הקושי ואת האחריות על כתפיה: "הציבור לא תמיד יכול לקבל מה שהוא רוצה. בית המשפט צריך לעשות צדק, ולא לקבל החלטות פופולריות. הציבור לא תמיד מבחין בין ענישה לנקמה. עם זאת, אם העונשים על פשעים חמורים יהיו רחמניים מדי, אנשים ייקחו את החוק לידיים... זה עלול לשלוח מסר לא נכון לציבור, גם אם לא תהיה בו מידת הרחמים. יהיה עצוב מאוד אם האנשים במדינה יקבלו את הרושם שיש משפט שונה לעשירים ולעניים".

כמו כן הוסיפה ש"הנרצחת הייתה צעירה ומלאת חיים, אישה שכל חייה לפניה, ואי אפשר יהיה להחזירה לחיים ולתת נחמה למשפחתה. אקווה שגזר הדין יעניק סוג של סיומת לפרשה, ושמשפחתה תוכל לנסות לחזור לחיים רגילים".

לפני המשפט, התביעה דרשה מהשופטת טוקוזילה מאסיפה עונש של לפחות עשר שנות מאסר, בעוד ההגנה טענה שאפשר להסתפק בעבודות שירות ומאסר בית. אחותו של פיסטוריוס, איימי, טענה לפני גזר הדין: "כמובן שהמשפחה שלנו שבורה לב", והוסיפה ש"האמת עוותה על ידי מניפולציות, הדברים הוצגו בסנסציוניות. כאב שדברים הצוגו כעובדות, למרות שלא היו נכונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully