וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תגידו 'לעולם לא': על הפתיחה היפה של באייר לברקוזן

27.8.2014 / 14:07

הכינוי "נוורקוזן" דבק בה, אבל הספונסר השקיע כספים, הרכש שהגיע נכון והמאמן רוג'ר שמידט הביא גימיקים, שאחד מהם כבר היכה את יורגן קלופ. האם באייר לברקוזן היא האלטרנטיבה לבאיירן ודורטמונד בבונדסליגה?

רוג'ר שמידט מאמן לברקוזן. Martin Meissner, AP
יש לו דרך ארוכה ללכת בה, אבל ההתחלה הייתה טובה. שמידט/AP, Martin Meissner

תשע שניות. זה משך הזמן שלקח לקארים בלארבי כדי לכבוש את השער המהיר בתולדות הבונדסליגה, ועוד לעשות את זה לרשת הסמוכה להר הגעש הצהוב-שחור של דורטמונד. מעבר לאלמנט הזמן, שהכניס להלם את כל מי שצפה במשחק, ההפתעה הגדולה הייתה בעובדה שהשער הזה נבע ממהלך כדורגל. שטפן קיסלינג הוציא את הכדור מקו מחצית המגרש להקאן צ'לאנוילו, שהעביר רוחב ליונג מין סון. הקוריאני מצא בכדור עומק את המגן השמאלי סבסטיאן בוניש - שכבר היה באזור הרחבה של דורטמונד - שיישר למרכז, שם המתין בלארבי, שכבש.

בדרך כלל, שערים שנכבשים אחרי פחות מעשר שניות מגיעים בעקבות טעות קשה בהגנה, פוקס כזה או אחר או בעיטה ממרחק רב. לא במקרה של באייר לברקוזן. בניצחון 0:2 על סגנית האלופה הגרמנית היה נדמה שהכול מתוכנן. נדמה שרוג'ר שמידט, המאמן החדש של הקבוצה, הכין הפתעה כדי להדהים את דורטמונד על ההתחלה וממש שרטט תרגיל לשחקניו.

לאחר המשחק ניסה המאמן הגרמני בן ה-47 לטעון שהשער המוקדם הפתיע גם אותו, אבל הוא לא ממש הצליח לשכנע בכך מישהו וספק אם שיכנע את עצמו. אחרי שלושה משחקים (כולם בחוץ) - בגביע הגרמני, במוקדמות ליגת האלופות ובליגה - לברקוזן כבר עם 11 שערי זכות. שמידט, שהגיע בקיץ מרד בול זלצבורג, רק התחיל את הקדנציה בלברקוזן ועוד קשה ולא ראוי לזקוף משהו לזכותו. יחד עם זאת, יהיה מעניין לראות האם הקבוצה שתמיד ליד, תמיד כמעט, תמיד נדחקת החוצה, תצליח לעשות השנה את מה שכשלה לעשות בשנים האחרונות: להיות אלטרנטיבה אמיתית לדואופול של הבונדסליגה, באיירן מינכן ודורטמונד.

שוב, חוזרים לאותו השער של בלארבי (שזכה לכינוי "שנלראבי" שילוב בין שמו למילה "שנל" - מהירות בגרמנית), שער שמזכיר מאוד שני שערים אחרים. אחד של טים קייהיל במדי ניו יורק רד בולס אחרי 10 שניות מול יוסטון דינמו ואחד של רד בול זלצבורג מול שטוטגרט ב' במשחק אימון. המשותף לשני השערים? שלושתם הובקעו על ידי קבוצות ששייכות למנגנון הכדורגל המשומן של רד בול. מאיפה הגיע רוג'ר שמידט בקיץ ללברקוזן? נכון, מרד בול זלצבורג. לא פלא שיורגן קלופ לקח אחריות על ההפסד של דורטמונד ובעיקר על השער המוקדם שספגה. גם הוא כנראה הבין שנכשל בסקאוטינג ונעקץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מה השתנה הקיץ לעומת הקיצים האחרונים בלברקוזן, אותה קבוצה שזכתה ב-2001 לכינוי המעליב "נוורקוזן"? מעבר להחלפת האיש על הקווים, שונה גם החוזה עם ענקית התרופות "באייר". במקום להזרים לקופת המועדון 25 מיליון יורו מדי שנה, חברת התרופות הזרימה 75 מיליון למשך זמן של שלוש שנים. על פניו, מדובר בשינוי קוסמטי בלבד, שכן הקבוצה לא תקבל סנט אחד יותר ממה שהייתה אמורה לקבל, אך בפועל זה אפשר למנהל המקצועי רודי פלר ולשמידט לקחת סיכונים גדולים יותר, להעמיק את הסגל הקצר מאוד מהעונה שעברה ולהתגמש בתכנון לטווח הרחוק. בנוסף, אל קופת המועדון נכנסו קרוב ל-15 מיליון יורו מהמכירות של אמרה צ'אן וסידני סם.

את הכסף הגדול הזה השקיעו בלברקוזן בצורה חכמה מאוד. הקשר הקאן צ'לאנוילו המצוין - האיש בזכותו המבורג נשארה בליגה בעונה שעברה - צורף תמורת 14.5 מיליון יורו, החלוץ יוסיפ דרמיץ' השוויצרי שהפציץ בנירנברג נרכש תמורת כתשעה מיליון, המגן השמאלי וונדל הברזילאי נרכש, כמו גם ולאדן יורצ'נקו. טין ידבאי וקיריאקוס פפאדופולוס הגיעו בהשאלות. המשותף לכל השחקנים האלה? אף אחד מהם עדיין לא חצה את גיל 22. תוסיפו לכל אלה את קארים בלארבי הכישרוני שחזר מהשאלה באיינטרכט בראונשוייג ותקבלו סגל רחב בהרבה מזה של השנה שעברה. צריך לזכור גם שבקבוצה משחקים שניים מהכישרונות הגדולים של הכדורגל הגרמני - אוסקר ונדט ולוין אוזטונלי (נכדו של אווה זלר האגדי) - שהיו מכוכבי נבחרת הנוער של גרמניה שזכתה באליפות אירופה בקיץ.

הקאן צ'לחנוילו שחקן לברקוזן (שמאל) עם שטפן קיסלינג. GettyImages
רכש מצוין. הקאן/GettyImages

האלמנט שהפתיע ביותר את הפרשנים בגרמניה אחרי המשחק בשבת היה שלברקוזן עשתה לדורטמונד מה שדורטמונד עושה לקבוצות אחרות: כדורגל מהיר, אגרסיבי ולחץ, לחץ ועוד קצת לחץ. פיליפ זגיאוגלו, כתב כדורגל גרמני מקלן שמסקר את קבוצות האזור למספר כלי תקשורת ביניהם "וולט", מנסה לנתח את פילוסופיית המשחק החדשה של הקבוצה. "אני חושב שזה הרעיון של שמידט, הוא נותן לקבוצה שלו לשחק כדורגל התקפי ואגרסיבי מאוד", הוא אומר לוואלה! ספורט, "בשיחה אתו, הוא אמר לי לא מזמן שהוא תמיד כיוון את עצמו לסגנון הכדורגל של דורטמונד וקלופ וכך הוא שיחק בזלצבורג.

"יכולת לראות במשחק נגד דורטמונד שהשער של בלארבי לא היה מקרי, לברקוזן התחילה לתקוף מהשנייה הראשונה של המשחק ודורטמונד הייתה בהלם. קלופ נוצח על ידי קבוצה שמשתמשת בכלי הנשק של קלופ עצמו. החלק החשוב ביותר ברעיון של שמידט הוא צ'לאנוילו. יש לו כישורי מסירה נהדרים, ביכולת ניהול המשחק ובבעיטה. יחד עם בלארבי ויונג מין סון, יש להם את המהירות שהם צריכים מקדימה כדי להוציא לפועל את הרעיונות של שמידט.

"צריך לזכור שזה מסוכן לשחק בסגנון הזה, ובמיוחד כשיש לך שני מגנים לא מספיק טובים כמו סבסטיאן בוניש וג'יליו דונאטי. לכן, הם צירפו את ונדל בהרבה כסף והביאו גם ידבאי. נראה ששניהם יוכלו לפתור את הבעיות של הקבוצה בהגנה. בנוסף, צירפו את דרמיץ', מה שאומר שלראשונה מזה שנים יהיה גיבוי לשטפן קיסלינג. אבל שוב, הדבר הכי חשוב, ולדעתי זה גם מה שפגע בהמשכיות של הקבוצה בשנה שעברה אחרי פתיחה מצוינת, זה השחקן הזה שמקשר בין הקישור האחורי עם לארס בנדר, סימון רולפס וגונסאלו קסטרו לחלק ההתקפי. בגלל זה הם רצו להביא את קווין דה ברוין בחורף וזה לא הלך. בסופו של דבר הם הצליחו לשים את היד על צ'לאנוילו והוא יעזור להם מאוד".

מי שעוד חווה את דעתו על לברקוזן המתחדשת היה לא אחר מאשר הסקורר הבלתי נלאה שטפן קיסלינג, שהכין את עצמו טוב לעונה בהתחשב בעובדה שיואכים לב ממש לא ספר אותו בכל הנוגע לנבחרת בשנים האחרונות. "יש לי הרגשה טובה לקראת העונה החדשה", אמר קיסלינג בראיון ל"וולט", "אני חושב שיש לנו סגל יותר טוב מזה שהיה לנו בעונה שעברה ובעיקר הרבה יותר רחב". בהתייחסו למאמן החדש אמר החלוץ: "ההתרשמות שלי משמידט חיובית מאוד, הוא מדבר הרבה עם השחקנים, מסביר דברים ומבהיר בדיוק איך הוא רוצה שדברים יהיו. הוא הכניס הרבה תרגילים חדשים, הרבה דברים שעוסקים בלחץ ובצורה בה הוא רוצה שהקבוצה תרוויח את הכדור מיד אחרי שהיא מאבדת אותו או שההגנה תסתדר מול התקפות של היריבה.

יורגן קלופ מאמן בורוסיה דורטמונד. AP
טעם מהתרופה של עצמו. קלופ/AP

למרות הכול, צריך לזכור שבאייר לברקוזן צריכה להתמודד גם עם כמה בעיות יסוד. הבעיה הקבועה היא עם הקהל. לברקוזן היא עיר קטנה מאוד יחסית (161 אלף איש), שגובלת בערים גדולות ואטרקטיביות כמו קלן ודיסלדורף. לשתי הערים יש קבוצות עם מסורת וקהל אוהדים ענק, ללברקוזן אין. אפילו למשחק הבית מול קופנהאגן, ההזדמנות הראשונה של האוהדים לראות את הקבוצה החדשה בביי ארנה, צפויים להגיע רק משהו כמו 20 אלף אוהדים. "זה מאכזב מאוד", הודה יו"ר לברקוזן מיכאל שאדה.

הבעיה השנייה בה עלולה להיתקל הקבוצה היא חוסר הניסיון. הסגל של לברקוזן צעיר מאוד, כאמור, וכשהיא צריכה להתמודד עם קבוצות עם שחקנים מנוסים כמו באיירן מינכן, דורטמונד, שאלקה והאימפריות הגדולות בליגת האלופות, זה עלול להיות בעייתי. תבוסות והופעות נרפות במיוחד מול פריס סן ז'רמן של זלאטן, מנצ'סטר יונייטד של דייויד מויס וה-7:1 מברצלונה בשנים האחרונות רמזו על כך בצורה כואבת מאוד.

חוסר הניסיון עלול להוביל, וגם הוביל בעונה שעברה, לחוסר יציבות ולחוסר יכולת לעצור תקופות פחות טובות ומשברים. שאלת 30 מיליון היורו, אותם הוציאה לברקוזן על רכש הקיץ, שעומדת באוויר כרגע היא האם יוכל רוג'ר שמידט לשנות את המנטאליות הזו ולהפוך את לברקוזן לקבוצה עקבית ויציבה יותר. המאמן הגרמני בן ה-47 היה שחקן בינוני ואחרי קריירת המשחק שלו הלך ללמוד הנדסת מכונות ואפילו עבד כמהנדס במשך תקופה מסוימת עד שקיבל הצעה לאמן את פרויסן מונסטר. עכשיו, הוא יצטרך להראות שהוא מסוגל להנדס מחדש גם את האופי של באייר לברקוזן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully