וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צדק, צדק תרדוף: שיר צדק מעירוני קרית שמונה בדרך למעלה

31.7.2014 / 11:00

שיחת המוטיבציה הקשה של בן שמעון, הפציעות, הייבוש על הספסל והמגבלות הפיזיות. שיר צדק עבר לא מעט קשיים בקריירה, אבל תמיד ידע לקום על הרגליים. מכבי תל אביב, מכבי חיפה או חו"ל? קודם תנו לו לעבור עם קרית שמונה את דינמו מוסקבה, אחר כך גם גוטמן ייקח אותו ברצינות

שיר צדק שחקן עירוני קרית שמונה. יותם רונן
מחכה לאופציות שייפתחו. שיר צדק/יותם רונן

לקראת סיום העונה שעברה, לאחר מחזור ההכרעות בתחתית והירידה של בני יהודה, פנה אחד השחקנים של עירוני קרית שמונה לשיר צדק באימון ואמר לו בחיוך: "רצית בני יהודה, הא? איזה כתם היה עליך עכשיו".

העונה האחרונה של צדק היא המראה הטובה ביותר לנזילות הכדורגל ולקיצוניות בקריירה של שחקן. הערב (19:00, ספורט5) במוסקבה, צדק אמור להיות מעוז ההגנה, להוביל ולדחוף את קבוצתו למשחק הקרבה על מנת לחזור עם תוצאה סבירה, כזו שתשאיר לשחקנים של ברק בכר אפשרות להשלים הפתעה גדולה בגומלין בקפריסין בשבוע הבא. עבור הבלם עצמו, מדובר במשחק מהסוג שעשוי לסמן את כיוון הקריירה שלו בארץ, בנבחרת ואולי גם בחו"ל.

19:00, ספורט5: דינמו מוסקבה - עירוני קרית שמונה

אמיר עגייב שחקן בני יהודה בוכה לאחר הירידה. קובי אליהו
בחיים הכול עניין של טיימינג. אמיר עגייב לאחר הירידה של בני יהודה/קובי אליהו

אחד הפלוסים הגדולים של צדק בקריירה נזקף לכך ששיחק תחת מאמנים כמו רן שמעון וברק בכר, שמבינים את מבנה האישיות שלו ויודעים להוציא ממנו את המקסימום. צדק, שהגיע לקריה בגיל נוער, הצטרף לקבוצה הבוגרת בליגה הלאומית והיה שותף לחזרתה לליגת העל. את העונה הראשונה בליגה הבכירה ראה בעיקר מהספסל, כשערך 10 הופעות בלבד. בעונה שלאחר מכן כבר קנה את מקומו כשחקן הרכב. הוא רשם 29 הופעות ליגה בעונת האליפות ההיסטורית, כאשר סאלח חסארמה ואיתן טיבי מתמודדים על המקום הנוסף.

רן בן שמעון נמנע כבר שנים מלדבר על שחקנים שאימן, אך נראה שצדק הוא מקרה מיוחד עבור המאמן: "שיר צדק הוא סיירת מטכ"ל", אומר רב"ש, "הוא הבחור שלוקחים ויוצאים איתו לכל מלחמה. יש לו מנהיגות טהורה על המגרש. הוא עבר תהליך ושינויים שהביאו אותו למקום הזה".

כאשר בן שמעון מדבר על התהליך, צריך לחזור אחורה, לעונת החזרה של קרית שמונה לליגת העל. בן שמעון לקח את צדק לשיחה ואמר לו:"אתה לא בנוי לכדורגל תחרותי, חבל לבזבז את הזמן. תתרכז במשהו עממי, חובבים, אין טעם סתם להעביר את האימונים".כאשר מחזירים את בן שמעון לאותה השיחה, הוא מגדיר אותה כאחת המשמעותיות בקריירה של הבלם: "מבחינתי, זה היה רגע ששינה אותו. הוא עשה שינוי קיצוני. משחקן רך שמוותר הוא הפך להיות דמות שונה לגמרי, רוצה ללמוד, להשתפר, להתחזק, להתפתח. הוא ניתק עצמו מכל השליליות והרכות והחליט להתמודד ולהגיע הכי רחוק שאפשר".

עונת 2012/13 של צדק הייתה עמוסה. 50 משחקים בליגה, מוקדמות הצ'מפיונס, ליגה אירופית וגביע המדינה. קרית שמונה הייתה בעונת ירידה, אך עדיין הבלם נחשב לאחד מעמודי התווך ורשם עונה מרשימה, במיוחד לאור העובדה שאיתן טיבי עזב בקיץ למכבי תל אביב וחסארמה היה בעונתו האחרונה בקריירה וכבר מעבר לשיאו.

חסארמה עצמו סיפר השבוע: "היינו אחרי השיא וההיסטוריה של האליפות. התחלנו עונה עם עומס אדיר של משחקים. חלק מהשחקנים קרסו ואני מודה שגם לי היה קשה מאוד, לא היינו רגילים לזה. עברנו 11-12 משחקים באירופה נגד קבוצות ששיחקו בקצב הרבה יותר גדול מכאן, לא היה לנו ספסל והעומס היה גדול. הרבה שחקנים נפלו מהרגליים ועברו פציעות, שיר היה מהבודדים שעמדו בעומס, החזיק כל העונה ודחף את כולם שלא יישברו. זה הדבר הכי חזק שלו, האופי, הוא אוהב לדחוף, זה משהו שיש לך או שאין לך".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
רן בן שמעון מאמן הפועל תל אביב. אדריאן הרבשטיין
אמר "אתה לא בנוי לכדורגל תחרותי, חבל לבזבז את הזמן" ושינה לשחקן את הגישה. בן שמעון/אדריאן הרבשטיין

את 2013/14 צדק עשוי לזכור כעונה ששינתה לו את הקריירה. הוא פתח כשחקן הרכב, אך במחזור הרביעי נפצע קשה כאשר קרע את רצועות הקרסול במשחק נגד מכבי תל אביב, פציעה שהשביתה אותו לשלושה חודשים. כבר לאחר 21 דקות מכבי תל אביב הוליכה 0:2, ובדקה ה-27 צדק נפצע ונטש. המשחק הסתיים ב-0:3 וסימן את תחילה של תקופה רעה עבור קרית שמונה בסיבוב הראשון של העונה.

אבל אז באה ההתאוששות. בעקבות הפציעה של צדק הוחתם מתן אוחיון. כאשר צדק חזר לאימונים בינואר הקבוצה כבר התחברה ועשתה סדרת ניצחונות רצופים ובכר החליט לא לעשות שינויים והשאיר את צדק על הספסל, כמו גם את דושאן מאטוביץ'. צדק הוא טיפוס שמתקשה לשבת על הספסל. שחקנים בקבוצה סיפרו שהיה אומר "ככה אני לא אוכל לחזור לעצמי, גם אם אכנס למשחק לא אהיה חד וישר ואחזור לספסל. אני צריך לשחק קבוע, אסור לי להמשיך ככה. לא שיחקתי חצי עונה ועכשיו אני אבזבז עונה על הספסל?"

מאטוביץ' מכיר את הנושא הזה מקרוב והשבוע סיפר: "שיר הוא שחקן צעיר בתחילת הדרך, ראיתי כמה היה קשה לו על הספסל, הוא מאלה שרוצים להגיע הכי רחוק ושנה בלי כדורגל זה ללכת אחורה. אם אני בגילי לא הייתי מוכן וויתרתי על כסף כדי לעבור לבית"ר, מה יגיד שחקן צעיר? יש סוג של שחקנים שקשה להם מאוד עם הספסל, מעדיפים לוותר על הנוחות ולקחת סיכון, אבל לשחק ולהיות בעניינים. שיר הוא שחקן מהסוג הזה".

תחילה שרצקי ובכר דחו את בקשתו של השחקן להשתחרר לבני יהודה. צדק שידר מרמור ולא התפשר על הרצון לעבור, הרגיש שזה הצעד הנכון עבור הקריירה שלו. שרצקי ראה מה עובר על השחקן והסכים. צדק סיכם את תנאיו בבני יהודה ונציגיו קבעו לשבת עם הכתומים לחתימה לאחר המשחק נגד מכבי פתח תקוה.

כאן הכל השתנה. קרית שמונה יצאה למושבה והובילה 0:2, פתח תקוה השוותה ל-2:2. בדקה ה-90 מנגה העלה את הקריה ל-2:3, אך בתוספת הזמן ניצן דמארי הישווה. שרצקי היה עצבני מאוד לאחר המשחק והודיע חד משמעית: "אף אחד לא משוחרר וזה סופי". צדק היה קצת בהלם ביום-יומיים שאחרי, אך מהר מאוד הבין גם שהדברים של איזי נאמרו לאחר שנתקבלה החלטה בצוות המקצועי להחזירו לעניינים. כבר במשחק הבא נגד הפועל חיפה הוא עלה כמחליף, לראשונה מאז הפציעה. צדק חזר לשחק לאחר ארבעה חודשים, אך כמעט ולא היה לכך אזכור בתקשורת ביום שאחרי, מאחר שכולם התעסקו בדקות הראשונות של ויאם עמאשה שהגיע ממכבי חיפה.

ברק בכר מאמן עירוני קרית שמונה. ברני ארדוב
המשחק מול מכבי פתח תקוה שינה את דעתו וצדק נשאר. בכר/ברני ארדוב

באותה עונת אליפות היסטורית של הקריה, הבלם זכה לזימון והופעת בכורה בנבחרת בפברואר – שלוש דקות נגד אוקראינה בפברואר 2012 (אגב, בנבחרת הצעירה הוא לא זכה לשחק אלא רק בנבחרת הנוער). מאז הוא זכה לעלות כמחליף בעוד שני משחקים, נגד גרמניה ופינלנד, ובסך הכול צדק צבר 40 דקות דקות אצל אלי גוטמן, לא משהו שמעיד על כוונה לתת לו לרשת את טל בן חיים לצד איתן טיבי ורמי גרשון.

כאשר שואלים שחקנים ששיחקו עם צדק או אנשי מקצוע הוא זוכה להערכה גדולה, אך כולם מגדירים את נקודת התורפה שלו בכך שאינו מהיר מספיק. יגדירו אותו כבעל אישיות, אינטליגנציה, מנהיגות, אך בכל הקשור לנתונים הפיזיים אין לו את מה שיש לטיבי. מדובר בנתון שאולי מהווה למכשול הגדול שלו לעשות את הקפיצה לרמות הגבוהות ואולי זה שגרם למכבי חיפה ומכבי תל אביב לא למהר ולשלם את סעיף השחרור שלו - כשלושה מיליון שקל - בלי לחשוב פעמיים.

גם חסארמה מודע לכך: "הוא לא מהיר, זה נכון, אבל הוא מחפה על זה בדברים אחרים. יש לו דברים שלאף בלם אין. לא תמיד המהירות זה הכלי הכי חשוב לבלם. אם הוא מתאים לנבחרת ויכול לעמוד במהירות מול חלוצים מהירים מחו"ל? עד שלא ייתנו לו לא יידעו, אני חושב שהוא מסוגל להפתיע רק לטובה".

גם בן שמעון לא מתכחש לבעיה, אך לא בטוח שזה מה שאמור להפריע לצדק להגיע לרמות הגבוהות: "ראיתי את המונדיאל לא מזמן. ללא ספק מהירות היא משמעותית וחשובה, אבל מי שהכריעו אלה בלמים ששיחקו עם הראש, הלב והנשמה, כמו למשל בארצות הברית וקוסטה ריקה. אם מדברים על נבחרת אז קודם כל מה שחשוב זה הראש והיכולת לעמוד בלחצים, האישיות כאן חשובה יותר מכל נתון פיזי ולכן אני חושב שיש לו את זה, לפני הכול".

עומר דמארי שחקן הפועל תל אביב (שמאל) מול איתן טיבי שחקן עירוני קרית שמונה. ברני ארדוב
פעם אחת צדק כבר גרם לו להילחם על חולצת ההרכב, עכשיו יעשה את זה גם בנבחרת? איתן טיבי/ברני ארדוב

אולי המונדיאל, זה שחיזק את טרנד משחק עם שלושה בלמים, יקדם את צדק גם בנבחרת. בינתיים הבלם יחפש את קפיצת המדרגה לשם דרך עוד עונה בקריה. רשמית, צדק טוען שהוא זה שקיבל את ההחלטה להישאר. בפועל, הבלם חיפש את האתגר ומאוד רצה לעשות את המעבר למכבי חיפה או מכבי תל אביב. צדק חושב בגדול ומאמין בעצמו ובדיוק כמו שחקנים אחרים חשב שעם כל הכבוד לקרית שמונה, לאלופה או לקבוצה של אלכסנדר סטנוייביץ' יהווה שדרוג ברמת ההתמודדות המנטאלית.

שרצקי הטיל וטו על מכירת שחקנים פרט לצדק. במקרה שלו, הבעלים הבין שהבלם הוא מסוג השחקנים שלא יהיה נכון למנוע ממנו לעשות את המעבר. שרצקי דרש את מלוא סעיף השחרור על הבלם והחלו מגעים גם עם הגדולות שגילו עניין, אך לא היו מוכנות לשלם את הסכום הנדרש. לאחר הזכייה בגביע המדינה התבטא צדק בעניין ואמר: "שלושה מיליון? מחיר הגון עבור מי שרוצה לזכות בשירותים שלי". מה שקרה באותם הימים הוא שכאשר צדק הבין שלא ממהרים לשלם את הסכום, הוא חש שאף קבוצה לא מוכנה להילחם עליו באמת. כתוצאה מכך הבלם החליט לרדת מהניסיון להילחם על המעבר והפנים כי הדבר הנכון עבורו יהיה להישאר בקרית שמונה. "אם היו באמת רוצים אותי ומאמינים בי המחיר שלי לא כזה יקר", אמר לחבריו. "לא רוצים מספיק אז אני אהיה איפה שרוצים אותי ומאמינים בי".

אם חוזרים לאותה החלטה של צדק ללכת לשחק בינואר, ברור שבהחלטה היה גם שיקול כלכלי היות וכעת הוא לפני עונה אחרונה בחוזהו. צדק ידע שאם ירצה לקבל חוזה גבוה ומכובד למספר שנים הוא חייב עד הקיץ להחזיר את השם שלו לקדמת הבמה.

שחקני עירוני קרית שמונה חוגגים, למעלה שיר צדק. קובי אליהו
שלושה מיליון? זה מה שהוא שווה. צדק/קובי אליהו

בעונה הקרובה והאחרונה בחוזהו של השחקן הוא צפוי להרוויח 95 אלף דולר, לא כולל מענקים עבור זכייה בתארים או כרטיס לאירופה. שרצקי כבר החל במו"מ עם אבי נמני על הארכת חוזהו של השחקן ובכל מקרה, אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, החוזה הבא של השחקן יהיה לפחות בשכר כפול, בקרית שמונה או מחוצה לה. צדק נהנה מכך ששרצקי רואה את הכדורגל כמפעל חיים ולא כעסק ולכן הוא מתנה השתייכות לסגל ולקבוצה בהארכת חוזה.

"היחס אליו אומר הכל. הוא חייב להישאר בקרית שמונה. לדעתי הוא יעשה טעות אם יילך. בארץ קרית שמונה המקום הכי טוב עבורו ואם לעזוב זה רק לחו"ל", קובע חסארמה. בן שמעון מסייג ומסכם: "ברגע האמת צדק יצטרך לקבל את ההחלטה מהבטן ולא מהראש. מה שיאתגר אותו צריך להוביל אותו. לפני 19 שנה רובי שפירא הציע למכבי פתח תקוה 450 אלף דולר, אבי לוזון בא אליי ואמר לי: 'קח חוזה ל-12 שנים, 10 כשחקן ועוד שניים כמאמן ב-100 אלף דולר לעונה'. אני חשבתי שבהפועל חיפה לא ארוויח יותר מ-60, אבל ויתרתי כי רציתי אתגר. צדק יצטרך להחליט מהבטן ולבחור באתגר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully