וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לא יתקיים הפנינג ערבים ויהודים לפני גמר הגביע?

18.4.2014 / 11:00

גורמים הקשורים ביוזמה טוענים שדרישות בנוגע לחלקה של לבנת בטקס הענקת הגביע הובילו לביטול פתאומי. במשרד הספורט טוענים: זה שקר שנובע מחוסר רצונם לשתף פעולה עם הקרן החדשה לישראל. ההתאחדות: "המיזם הגיע לשלבים מתקדמים ולא נפסל עד אז בטענה כה מביכה"

על פי גורמים המעורבים בהכנות לקראת משחק גמר גביע המדינה בכדורגל בין מכבי נתניה לעירוני קרית שמונה, שיתקיים ב-7 במאי, היה אמור להתקיים אירוע גדול במקביל, תוך שיתוף פעולה של שלושה גופים: ההתאחדות לכדורגל, משרד הספורט והקרן החדשה לישראל. מספר פגישות נערכו בהשתתפות כל הצדדים, וסוכם, על פי אותה גרסה, כי שלושת הגופים יחברו יחד לשיתוף פעולה כנגד הגזענות ולקירוב ילדים יהודים וערבים בפרויקט שיתקיים ביום הגמר.

על פי אותם גורמים, התכנון היה לקיים שני אירועים: הפנינג גדול לקהל סביב האצטדיון בו ייערך המשחק, כאשר אוהדים יוכלו להגיע שעות לפני המשחק ובאוהלים גדולים שיוקמו ייהנו ממוזיקה וכיבוד. האירוע השני, על פי הצעתה של הקרן החדשה, היה לקיים אירוע שתוכנו מלחמה בגזענות בו ישתתפו ילדים יהודים וערבים בסיוע אופ"א. על פי התכנית, אופ"א הסכימה לתרום כ-1,000 כדורים שיחולקו לילדים וייבעטו לקהל, ותוכננה הזמנת כ-350 ילדים מהמגזר הערבי שייקחו חלק בפעילות.

לוואלה! ספורט נמסר מאותם גורמים, כי באופ"א התלהבו מהרעיון והסכימו לתרומה של הכדורים. על פי גורמים שנכחו בישיבה, גם במשרד הספורט התלהבו, ויחד עם ההתאחדות מונו נציגים משלושת הגופים וסוכם על הוצאה לפועל של שני הפרויקטים. לוואלה! נמסר כי סיכומים עם רשויות וחברות הסעות כבר נעשו ונראה היה שאירוע אמור לצאת לפועל. אך איכשהו הכול נעצר. למה? תלוי את מי שואלים.

איצטדיון רמת גן. Creative Commons
מה קרה לפרויקט? אצטדיון רמת גן/Creative Commons

כאן מתפצלות הגרסאות. על פי גרסה אחת, בפגישה האחרונה דרשו נציגי שרת הספורט לימור לבנת שהשרה תרד לדשא בעת טקס הענקת הגביע. בשל הסכסוך המפורסם ביו יו"ר ההתאחדות אבי לוזון לשרה, הקשר בין הצדדים נעשה בין גורמים עקיפים. לוזון העביר את המסר כי אין לו בעיה שהשרה תשב לצדו ואף תרד בסיום לכר הדשא לטקס הענקת הגביע. לטענת אנשים שנכחו בפגישה, נציגי השרה לא הסתפקו בכך ודרשו כי היא תעניק את הגביע. לפי אותה גרסה, בישיבה הובהר לנציגי השרה כי על פי כללי הטקס והפרוטוקול, נשיא המדינה מעניק את גביע המדינה. לאחר הפגישה הספציפית בה דובר על טקס הנפת הגביע, על פי אותם גורמים, קיבלו בקרן החדשה ובהתאחדות לכדורגל הודעה מפתיעה כי משרד הספורט החליט לבטל את השתתפותו בשני הפרויקטים. ניסיונות לשוחח עם אנשי משרד הספורט מטעם הקרן החדשה וההתאחדות לכדורגל לא עזרו והפרויקט בוטל. יש לציין כי משרד הספורט היה אמור לתת חסות ולממן את האירוע.

עם זאת, קיימת גרסה נוספת, זו של משרד הספורט. במשרד טוענים כי לא היה ולא נברא, בסיפור אין שמץ של אמת והוא לא נכון מיסודו: "סוגיית הירידה לדשא ועל אחת כמה וכמה חלוקת הגביע, מעולם לא הועלתה. במשרד יודעים היטב שהנשיא הוא זה שמעניק את הגביע. לא הייתה מעולם דרישה כזו מצד השרה או גורמים מסביבתה".

לוואלה! ספורט נודע, על פי גורמים במשרד הספורט, כי אכן נעשתה פנייה למשרד הספורט לתרום כסף לפרויקט, אולם האירוע בוטל מאחר שמלכתחילה לא היה שום היגיון בשיתוף פעולה עם הקרן החדשה לישראל, שהיא, לדבריהם, ארגון קיצוני. "לא היינו נותנים לכך יד בכל מקרה, שכן הארגון מקדם פעולות אנטי ישראליות ולראייה, דבריהם במכללת ספיר לפיהם 'מדינה יהודית היא אסון'", נמסר. כמו כן, אמרו במשרד הספורט שגורם נוסף לביטול הוא אי נכונות התאחדות הכדורגל להשתתף גם היא במימון הפרויקט.

שרת התרבות והספורט לימור לבנת. ניב אהרונסון
משרד הספורט היה אמור לתת חסות ולממן את האירוע. לימור לבנת/ניב אהרונסון

גורם שנכח בישיבות בין הצדדים מסר לוואלה! ספורט גרסה משלו: "הכול היה כבר סגור לגמרי. קיימנו המון פגישות עבודה. במשרד הספורט התלהבו מאוד מהתכנית, גם בנוגע להפנינג עם האוהדים וגם עם הילדים היהודים והערבים. התחלנו לעבוד, סוכם כי משרד הספורט יממן את האירוע וכולם היו מרוצים מהפקת שני אירועים חשובים. פתאום, משום מקום, באמצע פגישה בהתאחדות לכדורגל הועלתה הדרישה שהשרה לבנת תעניק את הגביע. כשראינו שבמשרד הספורט הולכים אחורה, הוסכם לשנות את הפרוטוקולים ולאפשר גם לשרה להיות אחת מהשלושה שיעמדו על הפודיום בטקס הענקת הגביע, יחד עם הנשיא ויו"ר ההתאחדות, אך ללא הועיל".

גורמים בהתאחדות הוסיפו: "הסכמנו שהשרה תשב בשורה הראשונה בתא הכבוד כיסא ליד הנשיא, הסכמנו שהיא תרד לדשא עם הנשיא ויו?ר ההתאחדות והסכמנו להבליט בגדול את הלוגו ואת התרומה של משרד הספורט. נענינו לכל דרישה של המשרד, היו הרבה דרישות מלבד הענקת הגביע. זה תמוה ומוזר שפתאום קיבלנו תשובה על ביטול השתתפותם בפרויקט אחרי שאנו עובדים בשיתוף פעולה שבועות יחד. ביישובים היהודים והערבים הכול כבר היה סגור?.

מהקרן החדשה נמסר: "נערכו פגישות וסוכמו דברים אך משום מה הכול בוטל. לא כל כך ברור מה היה שם. ממה שאנחנו הבנו, היו אי הסכמות בין גורמים במשרד הספורט והוחלט על ידם לבטל את האירוע, אך מעבר לכך אנחנו לא יודעים יותר מדי. אנחנו נעשה הכול כדי להרים את האירוע באמצעות צד שלישי אחר".

תגובתה הרשמית של ההתאחדות לכדורגל: ?מעולם לא עסקנו בשאלה של שמאל וימין, ערבים ויהודים. בכל פעם שישנו פרויקט שעשוי לסייע במיגור הגזענות ובהעמקת הקשר והשותפות בין הצדדים אנחנו שמחים לשתף פעולה ולתרום ככל יכולתנו, מתוך אמונה מלאה שהספורט הוא גשר לקירוב. אם במשרד הספורט טוענים שהקרן החדשה מסוכנת, מדוע הם שיתפו עמה פעולה ומשתפים עמה פעולה? עובדה היא שהמיזם המבורך הגיע לשלבים המתקדמים ביותר ולא נפסל עד אז בטענה כל כך מביכה. בשום שלב לא נדרשה ההתאחדות לממן דבר, והיה ברור כי תרומתה תתבטא בשיתוף פעולה מלא להצלחת היוזמה. נציגי ההתאחדות שלקחו חלק במפגשים הרבים עם נציגי הקרן החדשה ומשרד הספורט, הבהירו כי יעמדו במשימה. צר לנו שרעיון מבורך, שזכה בתחילת הדרך לברכת כל הצדדים, כולל משרד הספורט, ואף הניב תרומה משמעותית של אופ?א, טורפד רגע לפני קו הסיום. ההתאחדות תשמח לשתף פעולה בעתיד עם כל גורם שיהיה נכון לתרום למיגור הגזענות ולחיזוק האחווה והכבוד בין בני האדם, בין אם זו הקרן החדשה ובין אם זה משרד הספורט. בשורה התחתונה, צר לנו ש-600 ילדים, יהודים וערבים, שהיו צריכים להיות חלק מהפעילות הברוכה, נפגעו. עם זאת, בשל החשיבות הרבה שאנו מייחסים לפרויקט, ההתאחדות לכדורגל והקרן החדשה ייפגשו כבר לאחר החג כדי לבחון דרכים להוציא לפועל את היוזמה בשיתוף עם גורמים שיהיו נכונים להצטרף ולסייע לטובת העניין?.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully