וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרוייקט חדש בוועד האולימפי: אימון מנטלי לספורטאים

יעל ארד מאמינה שלא ראינו מדליה בלונדון בין השאר בגלל שלא השקיעו באימון מנטלי. גייסה תקציב של 750 אלף שקלים

אחת הטענות היותר מוכרות של הספורטאים האולימפיים המובילים בארץ הייתה לצאת לחו"ל, ולראות שכל אחד מהיריבים שלהם נהנה מצוות גדול שמקיף אותו, מלווה אותו ודואג לכל צרכיו. והישראלים? הם תמיד בלטו בשטח בתור הספורטאים שלצדם עומד מאמן אחד, אולי עוד פיזיותרפיסט אם אתה אלוף אירופה. יעל ארד, שעושה לא מעט מאז שחזרה לוועד האולימפי הישראלי והפעם בתפקיד ניהולי, מתכוונת לשנות את התדמית הזאת של הספורטאי הישראלי ולקרב אותה כמה שיותר לעולם המערבי.

ארד, המדליסטית האולימפית הישראלית הראשונה,עסקה בחודשים האחרונים לא מעט ברווחת הספורטאים האולימפיים, אך במקביל הבינה שהספורטאים האולימפיים הישראלים עדיין רחוקים מלקבל את כל מה שהם צריכים גם בהיבט המקצועי. "למרות שההבדל בין היום לבין פעם הוא ענק, הרגשתי שעדיין חסר משהו. בלונדון 2012 הייתי כפרשנית, הייתי כמובן באולם הג'ודו וגם בתחרויות ההתעמלות. ראיתי את אלכס שטילוב בגמר שלו, ראיתי גם את מה שקרה לאריק זאבי ולאליס שלזינגר שהם לא היו מועמדים טבעיים למדליה, והבנתי שההבדל העיקרי בינם לבין המתחרים שלהם היה המוכנות המנטלית. הכל היה במקום אצלם חוץ מהמוכנות המנטלית, ואני לא מדברת רק עליהם אלא גם על לי קורזיץ, ושייטי ה-470 שקיבלו הרבה".

אלכס שטילוב מתעמל ישראלי. רויטרס
ההבדל בינו לבין היריבים שלו היה המוכנות המנטלית. אלכס שטילוב/רויטרס

פסיכולוג ספורט זה כמובן לא דבר חדש בארץ. אגב, יעל ארד הייתה הראשונה להודות שהיא נעזרת בפסיכולוג ספורט לפני יותר מ-20 שנה, גם הוועד האולימפי הישראלי שיתף פעולה בשנים האחרונות עם אנשי מקצוע מסויימים. ההבדל הוא שמעולם לא הפכו את האימון המנטלי לחלק משגרת האימונים של הספורטאי, לא כולם רצו ללכת לפסיכולוגים – האמת היא שרק חלק קטן מהספורטאים, והתקציב השנתי של הוועד האולימפי לנושא הזה היה רק כמה עשרות אלפי שקלים.

הפעם, יעל ארד הצליחה להשיג מהטוטו מימון של כ-750 אלף שקלים לתכנית מהפכנית שאין דומה לה. אחרי שישבה עם כמה מהפסיכולוגים הבכירים בארץ שעובדים עם ספורטאים וקיימה איתם סיעור מוחות, ארד ביקשה מהפסיכולוג והיועץ הארגוני אוהד מעוז לבנות תכנית לאימון מנטלי של בכירי הספורטאים האולימפיים בישראל.

"אני מאמינה שכמו שספורטאי צריך להיות מאומן בכושר הגופני, כך הוא צריך להיות מאומן מנטלית. בנינו תכנית שמטפלת בכל הצוות בצורה הוליסטית ועובדת בפעילות שטח. זה אומר שהפסיכולוגים לא רק ידברו עם הספורטאים עצמם, אלא גם עם המאמנים שלהם ועם כל מי שסביבם – הם ילוו את כל התהליכים של הספורטאי והצוות שלו וגם ייסעו איתם לפחות שלוש פעמים בשנה לחו"ל".

יעל ארד. יוסי ציפקיס
"כמו שספורטאי צריך להיות מאומן בכושר הגופני, כך הוא צריך להיות מאומן מנטלית". יעל ארד/יוסי ציפקיס

עוד חידוש של התכנית הוא שלא יהיה פסיכולוג שיעבוד עם ספורטאים מכמה ענפים, אלא כל פסיכולוג יתמקצע בענף אחד כדי לשלוט בו כמה שיותר, ולהבין אותו לעומקו, כפי שמסבירה ארד: "לכל ענף ספורט יש את הצרכים שלו, הלחצים שלו והדד-ליינים שלו. אנחנו בנינו קאדר של פסיכולוגים שאוהד חושב שהם מתאימים. פנינו ליושבי ראש האיגודים, ולמאמני הנבחרות ושאלנו מי רוצה להצטרף לפרוייקט. כולם רצו".

בקרוב מאוד התכנית החדשה שמובילה ארד יחד עם היחידה לספורט הישגי ומנהלה גילי לוסטיג תאושר סופית ותצא לדרך – האם זו תהיה המהפכה החדשה של הספורט האולימפי? האם זה יהיה כוח שיעזור למשלחת הישראלית לזכות במדליה אחת לפחות במשחקי ריו 2016? ימים יגידו.

שחר צוברי, נמרוד משיח. ברני ארדוב
כנראה שאצל גולשי הרוח תהיה הרבה עבודה. שחר צוברי ונמרוד משיח/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully