וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג MMA: מחלקים את פרסי השנה

איתי לייבוביץ'

10.1.2013 / 11:00

סיכומי השנה של הבלוג ממשיכים, והפעם עם החלק הראשון של הפרסים: פריצת השנה, הלוחם המשתפר, ההפתעה והאכזבה

2012 הייתה שנה מלאה בעליות ומורדות עבור ה-UFC. מה היה לנו? הפתעות, אכזבות, נוקאאוטים מטורפים, הכנעות יפייפות, חגורות שהחליפו ידיים וכאלו שלא. פרויקט סוף השנה ממשיך עם פרסי השנה לשנת 2012. בחלק א' - פריצת השנה, הלוחם המשתפר של השנה, הפתעת השנה ואכזבת השנה.

פבריסיו וורדום לוחם MMA מכניע את רוי נלסון. Eric Jamison, AP
הלוחם המשתפר של השנה. פבריסיו וורדום/AP, Eric Jamison

פריצת השנה: רנאן בראו

רנאן בראו ערך את הבכורה שלו ב-UFC במאי 2011 והספיק לנצח שני קרבות לפני תום השנה. הקהל האמריקני לא ידע מי הוא הברון הברזילאי, שפרט לשתי ההופעות ב-UFC נלחם גם ב-WEC פעמיים ב-2010, ואז הגיעה 2012. בנובמבר 2011 נפצע אלוף הקטגוריה, דומיניק קרוז, וכשהיה ברור שהוא לא יחזור בקרוב הכריז דיינה וויט כי יקבע אלוף זמני. בפברואר, שלושה חודשים בדיוק לאחר הניצחון המרשים על בראד פיקט, ניצח בראו את סקוט יורגנסון הפיגמנטי בהחלטת שופטים אחידה. הניצחון הקפיץ אותו לראש הטבלה ונקבע כי הברזילאי יפגוש את אלוף ה-WEC לשעבר יורייה פייבר במטרה להכתיר אלוף זמני. בראו לא התבלבל מגודל המעמד למרות שזה היה קרב התואר הראשון שלו לאחר 30 קרבות. לאחר 25 דקות ניצח החיה את היפה ובראו הוכרז כמנצח וכאלוף הזמני במשקל תרגול. ל-2012 נכנס בראו כלוחם מסקרן שרק מביני עניין מכירים באמת וסיים אותה עם המשך רצף הניצחונות המטורף שלו שעומד על 29, כמדורג הראשון בעולם בקטגוריה וכאלוף העולם של הליגה הבכירה.

ככה פורצים לסצנה.

שווה אזכור: גלובר טישיירה

במשך שנים היה גלובר טישיירה ה"סוד" השמור בעולם ה-MMA. זאת אומרת, לא כל כך שמור כי כול מי שנמצא בתחום הכיר אותו וחשש עד מאד. במשך שנים היה טישיירה יריב האימונים של צ'אק לידל, כשהאלוף לשעבר היה בשיאו, אך בגלל העדר ויזת עבודה לא יכול היה הברזילאי האימתני להילחם ב-UFC. במאי הגיע טישיירה לליגה הטובה בעולם עם רצף של 15 ניצחונות רצופים וניצח בסיבוב הראשון את קייל קינגסבורי בחניקה. באוקטובר ניצח טישיירה את פאביו מלדונאדו תוך שהוא מנפח את פניו בכמה מידות. ההגעה של טישיירה לליגה מדירה שינה מזוגות עיניים לא מעטות וכעת נותר לראות איזה אפקט יהיה לו על הקטגוריה החצי-כבדה ב-2013. ב-26 בינואר נוכל לראות אותו מרביץ לרמפייג' ג'קסון ב-UFC on FOX 6.

כמעט נכנסו: גאנר נלסון, הקטור לומבארד.

גלובר טשיירה לוחם MMA  חובט ביריבו פאביו מלדונאדו. Felipe Dana, AP
ניפח לו יופי את הפנים. גלובר טישיירה מרסק את פבלו מלדונאדו/AP, Felipe Dana

הלוחם המשתפר של השנה: פבריסיו וורדום

מאז שחטף נוקאאוט ב-2008 מלוחם אלמוני בשם ג'וניור דוס סאנטוס, הספיק וורדום לעבור לליגת סטרייפוקס ולהרביץ מעט תורה ברזילאית. בפחות משנה הספיק וורדום לנצח את מייק קייל, את אנטוניו "ביגפוט" סילבה ואף היה הראשון אי פעם לנצח את פידור אמליאננקו האגדי. מה לנצח? להכניע! ידוע שאגדת הג'יו ג'יטסו יודעת מה לעשות על הקרקע אך הקרב שלו מול אליסטר אוברים הראה שהוא גם לא פראייר על הרגליים. אוברים, אלוף K1, ניצח בהחלטת שופטים ולא הצליח לחסל את הברזילאי. וורדום פתח את 2012 עם ניצחון מרשים על רוי נלסון תוך שהוא מראה יכולות עמידה משופרות ומרשימות וכתש את נלסון במשך שלושה סיבובים. ביוני פגש וורדום את מייק רוסו שלא הפסיד מ-2007. רוסו הגיע לקרב עם רצף של 11 ניצחונות מהם 4 ב-UFC. וורדום חבט ברוסו וניצח בנוקאאוט טכני בסיבוב הראשון. בקרוב יאמן וורדום את העונה השנייה של הגרסה הברזילאית ל'לוחם האולטימטיבי' וביוני יפגוש את מאמן הקבוצה הנגדית, מינוטארו נוגיירה. ניצחון על נוגיירה יקפיץ את וורדום לתמונת האליפות וייתכן ש-2013 תהיה השנה של וורדום.

רק שלא יתאהב יותר מדי בעמידה וישכח את הקרקע.

שווה אזכור: דיימיאן מאיה

לאחר שבעה קרבות רצופים שנגמרו בהחלטת שופטים, ולאחר הפסד לכריס ווידמן בינואר, החליט עילוי הג'יו ג'יטסו לרדת קטגוריית משקל וניכר שזו הייתה ההחלטה הנכונה עבורו. מאיה נראה חד והחלטי כשביולי נדבק לדונג היון קים הקוריאני והפיל אותו בתחילת הקרב בדרך לניצחון בנוקאאוט טכני. באוקטובר המשיך מאיה להרשים כשניצח את ריק סטורי הקשוח בצורה אכזרית ומדהימה. עכשיו כשמאיה גדול יחסית לקטגוריית המשקל המעורב מעניין יהיה לראות אותו מיישם את יכולות הקרקע שלו מול לוחמי העילית של הקטגוריה כמו ג'וני הנדריקס ורורי מקדונלד.

כמעט נכנסו: ג'וני הנדריקס, רורי מקדונלד, נייט דיאז, רפאל דוס אניוס.

אכזבת השנה: טים "הברברי" בוטש

ב-2011 החליט בוטש שהוא לא מספיק גדול כדי להיות ברברי בקטגוריית המשקל החצי-כבד וירד לקטגוריית המשקל הבינוני. המעבר עשה לבוטש רק טוב וב-2011 ניצח את קנדל גרוב וניק רינג ונראה היה שמצא את מקומו האידיאלי. את 2012 פתח בסערה ולאחר שחטף מכות במשך שני סיבובים מיושין אוקאמי החליט בוטש לזרוק את היפני על הראש ולחבוט בו עד לנוקאאוט הטכני. ביולי פגש בוטש באחד הלוחמים המפחידים בעולם הקטור לומברד. אלוף בלאטור הבלתי מנוצח רכב על רצף של 23 ניצחונות רצופים ולמרות שהיה הפייבוריט הפסיד לבוטש בהחלטה.

אם בוטש ניצח, מדוע הוא אכזבת השנה? קודם כל, מפני שרבים חושבים שבוטש, שניצח בהחלטה חצויה, היה צריך להפסיד בהחלטה חצויה לכל הפחות. בנוסף לכך, לפני כשבוע ב-UFC 155, פגש בוטש בקוסטה פיליפו הקפריסאי. למרות ארבעה ניצחונות רצופים הוא היה האנדרדוג המובהק מול בוטש שבמילה אחת – אכזב. 12:11 דקות לתוך הקרב, עם 45 ליטרים של דם שזולגים לו על הפרצוף, הפסיד בוטש בנוקאאוט טכני ומי שרק לפני שבועיים הוזכר במשפט אחד עם המילים "קרב" "אנדרסון סילבה" ו-"תואר" מוזכר עכשיו בעיקר בהקשר "אכזבת השנה".

טים בוטש לוחם MMA. David Becker, AP
מהקשר של תואר עבר להקשר של אכזבה. טים בוטש/AP, David Becker

שווה אזכור: רוזימהר "טוקיניו" פלהרס

מינואר 2009 ועד לינואר 2012 מאזנו של טוקיניו עמד על חמישה ניצחונות והפסד בודד אחד לנייט מרקוורט בספטמבר 2010. לאחר ההפסד ניצח טוקיניו את דייוויד ברנץ' בהכנעה ואת דן מילר בהחלטה. ב-2011 זכה פלהרס במקום השני בתחרות אבו דאבי היוקרתית והיה ידוע כאימת הרגליים, אותן הוא נוטה לתלוש ולקחת הביתה. את 2012 פתח טוקיניו בהכנעה יפהפיה עם נעילת קרסול על מייק מאסז'ניו בסיבוב הראשון ונראה היה שלא הרבה לוחמים ישמחו לפגוש את הברזילאי המאיים. במאי פגש טוקניו באלן בלצ'ר ולמרות שהגיע לעמדה נוחה על הקרקע לא הצליח פלהרס לסגור עניין ומכות של בלצ'ר סיימו את הקרב בנוקקאוט טכני בסיבוב הראשון. את השנה סיים טוקיניו תחת ידיו הזועמות של הקטור לומברד בדצמבר האחרון עם נוקאאוט אכזרי במיוחד.

כמעט נכנס: מארק מוניוז

רוזימהר פלהרס לוחם MMA. Felipe Dana, AP
היה צריך להוציא יותר. טוקיניו/AP, Felipe Dana

הפתעת השנה: ג'יימי וורנר

ג'יימי וורנר כבר/רק בן 28, תלוי איך מסתכלים על זה, וכבר הספיק להיות (כמעט) על גג העולם, ליפול, ועכשיו מנסה לפלס את דרכו חזרה מעלה. את וורנר ראינו כבר ב-UFC 62 אז הפסיד להרמס פרנקה ושוב ב-UFC 68 אז ניצח את ג'ייסון גיליהם. לאחר הניצחון עזב וורנר לליגת WEC שם הספיק להיות אלוף העולם ולהגן על תוארו מספר פעמים. שנת 2010 הייתה השנה השחורה של וורנר שהפסיד ארבעה קרבות ברציפות (קרב אחד נגמר בתיקו כי ליריבו הורדה נקודה כעונש). ב-2011 אמנם ניצח שני קרבות והפסיד אחד אך אלו נערכו בליגות זניחות יחסית.

בשנת 2012 אף אחד לא ידע איזה ג'יימי וורנר יגיע להילחם והאם בגיל 28 ניתן לסתום את הגולל על הקריירה של האלוף לשעבר, לפחות בליגות הבכירות. לכל הספקנים ענה וורנר עם עונת חלומות שכללה שלושה ניצחונות והפסד אחד לג'ו לוזון בקרב שזכה בפרס 'קרב הערב' ואף מועמד לתואר 'קרב השנה'. בפברואר, עדיין מחוץ ל-UFC, ניצח וורנר את דרו פיקט הוותיק בסדרת מכות שגרמה לו להיכנע. במאי חזר ל-UFC לאחר היעדרות בת חמש שנים ו"זכה" לפגוש את אידסון ברבוסה שעמד על מאזן של עשרה קרבות ללא הפסד. וורנר היה האנדרדוג הברור כששלח את ברבוסה לקרשים בסיבוב הראשון בקרב שרבים רואים בו את הפתעת השנה.

באוגוסט פגש וורנר את ג'ו לוזון בקרב שמתחרה על תואר קרב השנה. וורנר הפסיד ללוזון המוכשר בחניקת משולש בסיבוב השלישי וזאת לאחר ששבר את היד בסיבוב השני. בדצמבר פגש וורנר במלווין גילהארד ולמרות שהלוחם השחום נמצא ברצף לא טוב, תמיד מסוכן לפגוש את גילהארד על 44 קרבותיו ו-19 הנוקאאוטים שהשיג. וורנר הציג יכולות עמידה וקרקע משובחות וניצח את גילהארד בהחלטת שופטים. מאזן של שלושה ניצחונות והפסד אחד בשנה אחת הוא הישג יפה לכל הדעות. כעת נותר רק לראות אם ה-2013 ימשיך וורנר להפתיע.

ג'יימי וורנר לוחם MMA מול דיוויד גיליארד. David Becker, AP
תמיד מסוכן, אבל הוא התגבר. וורנר מול גילהארד/AP, David Becker

שווה אזכור: אלן בלצ'ר

למרות שערך שני קרבות בלבד ב-2012, והפסיד אחד מהם, הופעתו של אלן "הכישרון" בלצ'ר בחודש מאי הייתה לא פחות ממרעננת ומפתיעה. כשעולים לקרב מול לוחם שנראה כמו גרסה קטנה יותר של הענק הירוק בדמותו של רוזימר "טוקיניו" פלהרס, וכזה שמתוך 14 ניצחונות בקריירה, 10 מהם בהכנעה ומהם 7 בבריחי רגליים, נוטים שלא לתת לו רגליים. בלצ'ר עשה את זה בדיוק וצלל לקרקע עם טוקיניו ללא חשש. כשפלהרס ניסה לתלוש לבלצ'ר את הרגל הכישרון נראה נינוח ורגוע וחסם כל ניסיון הכנעה של הברזילאי האימתני. ככל שעבר הזמן היה ברור שמשהו מיוחד קורה פה ובמקום לראות את בלצ'ר בלי רגל זכינו לראות עם טוקיניו עם אגרוף בפרצוף.

בשבוע הבא חלק ב' של פרסי השנה; נוקאאוט השנה, הכנעת השנה ולוחם השנה.

האתר של איתי לייבוביץ'

Itay.leibovich@gmail.com

  • עוד באותו נושא:
  • mma

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully