וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוצה להיות גדול יותר מבני מקארתי"

27.2.2008 / 16:10

פנטאני חגג שער ראשון בחיפה וזה הזמן לדבר. על הכדורגל בדרא"פ, הלחץ לקראת המונדיאל, קשיי ההתאקלמות, והיעד הקרוב: "10 שערים"

ת'מבינקוסי פנטאני יודע היטב מה זה עוני. הילד שגדל לפני 23 שנה בשכונת העוני אמבקוני הסמוכה לקייפטאון פילס לעצמו דרך לנבחרת דרום אפריקה על הרקע ממנו הוא בא. בשעות הפנאי הוא היה מכדרר, מנסה למצוא לעצמו תעסוקה והצטרף לקבוצת הילדים המקומית. כשהוא התחיל לכבוש בכמויות בגיל שמונה, חזו לו עתיד גדול, כשהוא עשה זאת בגילאי הנוער המתקדמים, כולם בדרום אפריקה ידעו שהחלוץ הזה יגיע יום אחד לאנגליה, ממלכת הכדורגל הבריטית. היום, במכבי חיפה של ישראל, פנטאני מקווה שהשער שכבש אתמול בגביע המדינה הוא גם לא האחרון. במכבי חיפה מבקשים שלא להשוות אותו לוילפרד מוגאיי, שחקן העבר שכבש שני שערים ליגה ב-12 הופעות ונעלם, אבל ידע לנתב את פנטאני, 12 שנה אחרי, לאותו מועדון בו שיחק. היום, פנטאני שמחפש את המקפצה שלו לאנגליה ("או קבוצה אחרת מ'הטופ 10'"), מקווה שזה ישתלם.

הפריצה הגדולה שלו הייתה בעונה שעברה. פנטאני כבש 11 שערי ליגה, ארבעה בגביע ("הו, זאת הייתה עונה גדולה", הוא משחזר), ונבחר לשחקן המצטיין של קבוצתו. עוד לפני שהעונה נפתחה הוא חורר במדי אייאקס קייפטאון שבע פעמים את הרשת, ועזב את המועדון שלא זכה מעולם באליפות כשהוא במקום הראשון, מרחק קטן מהדולקות אחריו. אבל את פנטאני מטריד משהו אחר. הנבחרת שלו לא עלתה משלב הבתים בגביע אפריקה לאומות, והוא יודע שבשביל לסדר לעצמו מקום של קבע בהרכב של קרלוס אלברטו פריירה לקראת מונדיאל הוא חייב להתאמץ יותר. "עשינו הכל בגאנה, באמת השתדלנו", הוא אומר. "אבל הפסדנו נקודות חשובות בשני המשחקים הראשונים ועפנו מהטורניר. לא שיחקנו טוב, אני יודע, אבל במונדיאל הכל הולך להשתנות".

מתחילים להרגיש את ההמולה לקראת אירוח המונדיאל?

"כן, כולם מדברים על זה במדינה, יש טירוף מוחלט. כולם רוצים שנגיע כמה שיותר רחוק ואסור לנו לאכזב. בגאנה שיחקנו בעיקר עם שחקנים צעירים, שמעתי שזה בדיוק מה שהולך להיות במונדיאל. כנראה שפריירה רוצה להצעיר את הנבחרת. אני רוצה לשחק בהרכב במונדיאל".

יש חשש שההכנות בדרום אפריקה נעשות בקצב איטי, שאולי לא יעמדו בזמנים.

"לפי מה שהבנתי הכל תחת שליטה אצלנו, אני מאמין שהכל יהיה מוכן עד המונדיאל".

"רוצה לסיים את העונה כסגן מלך השערים"

להבדיל ממדינות אפריקאיות אחרות, לא הרבה שחקנים יוצאים מדרום אפריקה לאירופה, בעקבות התהילה והכסף הגדול. כמו בהרבה מדינות שסבלו מגזענות, האפליה הזאת תמיד פוגעת בספורט, בטח בענף עממי כמו כדורגל. ייתכן שזאת גם הסיבה מדוע דרום אפריקה לא ניפקה לעולם מספיק שחקנים גדולים. ייתכן. לפנטאני יש עוד הסבר: "אצלנו הכדורגל הרבה יותר מקצועני ממדינות אחרות באפריקה. אם אתה משחק בגאנה, סביר להניח שתרצה להגיע לישראל כדי לעשות כסף. בדרום אפריקה הכל יותר מקצועני, בגלל זה הנהירה פחות גדולה. הליגה שלנו גם יותר חזקה".

כמה מרוויח שחקן מקצועני ממוצע בדרום אפריקה? השכר נמוך ביחס לישראל?

"אם אתה משחק בקבוצה טובה אתה יכול לעשות 10,000 דולר בחודש, אם אתה משחק בקבוצה בינונית ומטה, תוכל להרוויח בין 5,000 דולר ל-8,000 דולר. במכבי חיפה אפשר להשתכר יותר".

זה הרבה, אפילו ביחס לליגת העל. תגיד, מצאת עוד הבדלים בין ישראל לדרום אפריקה?

"אצלנו בדרום אפריקה אין הרבה מאמנים, פה בישראל יש מאמן, עוזר מאמן, מאמן כושר ושוערים. אצלנו מאמן אחד עושה הכל. אין מאמן כושר צמוד. ברוב הקבוצות, המנג'ר עושה גם כושר, וגם עבודות של אחרים. כאן הכדורגל יותר מהיר, שחקנים עושים הכל מהר יותר מבאפריקה. צריך להיות זריז".

ישראל זו ליגה גדולה?

"אני רוצה להתקדם מכאן, מכבי חיפה היא קרש קפיצה לליגות הבכירות באירופה. אבל לפני שאני מדבר, כדאי שאבסס את מעמדי כאן. אנחנו יודעים שהכדורגל נזיל, הכל יכול לקרות. אני יכול ללכת מכאן בעוד עונה, ואולי בעוד ארבע".

הגדירו אותך כמכונת שערים.

(צוחק) "כן, אני מבקיע הרבה שערים ואני רוצה לעשות את זה גם במכבי חיפה. באייאקס קייפטאון הבקעתי כמות יפה, אני מקווה שאוכל לעשות זאת גם בישראל, להיות סגן מלך השערים בליגה".

העובדה שהגעת למכבי חיפה באמצע העונה מקשה עליך?

"זה לא אותו דבר כמו לעשות הכנות נורמליות. בתחילת העונה אתה מגיע, משחק משחקי ידידות, אבל הכל שונה עכשיו. זה הקשה עליי את ההתאקלמות. מסיללה הגיע לפניי, זה נתן לו יתרון. בשבילו זה היה עדיף. אני משתדל שהכל יהיה יותר מהר. זה כדורגל מקצועני, לוקח זמן להתרגל לקבוצה חדשה".

בעיית החלוצים במכבי חיפה. שער אחד בארבעה משחקי ליגה, ככה לא לוקחים אליפות.

"כן, יש לנו קצת בעיה בקטע הזה, אבל אני חושב שהיא נפתרה כשהגעתי. בשביל זה הביאו אותי לפה, לתת גולים. אם תפרק את השחקנים לגורמים, תראה שיש לנו חוד לא רע בכלל. קח את רנאטו, למשל, אני חושב שהוא שחקן מצוין שיודע להבקיע. יניב קטן, שחקן מהיר מאוד וחזק מאוד".

כמה שערים יבקיע פנטאני עד תום העונה?

"אני לא רוצה לספור ולא רוצה לשער, אני רוצה לשחק טוב".

ובכל זאת.

"אולי עשרה שערים".

ראית את ההצלחה של בני מקארתי מחוץ לדרום אפריקה. מה היעד שלך?

"זה מה שאני רוצה להיות, הכי גדול בדרום אפריקה. זה לא קל, בשביל לעשות את זה צריך להגיע לנבחרת, לכבוש, לשחק באחת מעשר הקבוצות הגדולות באירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully