וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג אליפות העולם: מה עומד מאחורי הפסילה של יוסאין בולט?

28.8.2011 / 17:55

למרות חוק הזינוק השערורייתי, בולט לא היה אמור לפסול בגמר. בלוג אליפות העולם בודק איך כולם הרוויחו מההפסד הדרמטי

בשעות שאחרי האירוע הדרמטי והכל כך לא צפוי בגמר ריצת ה-100 מטרים לגברים באליפות העולם, הבלוגים וטורי הפרשנויות ברשת עוסקים בעיקר בחוק האכזרי החדש יחסית, אותו חוק שלא מאפשר אפילו פסילה אחת בזינוק.

אין ספק שלמתנגדי החוק הזה (בהם נכללים רוב האתלטים), יש הרבה טענות הגיוניות. האכזריות של החוק באה לידי ביטוי גם בפסילות של האלופה האולימפית ב-400 כריסטין אורוגו ושל אצן ה-100 דווין צ'יימברס. כבר לפני חודשיים בתחרות ליגת היהלום בניו יורק ראינו שלושה רצים פוסלים ומשאירים את המסלול עם חמישה מתחרים בלבד. אתלט העבר ופרשן ההווה אטו בולדון אמר אז: "כנראה שבהתאחדות האתלטיקה ישנו את החוק הזה רק כשיוסאין בולט יפסול בחצי גמר אליפות העולם".

עברו להם חודשיים, והנבואה של בולדון כמעט והתגשמה. בולט נראה מצוין בחצי הגמר, אבל פסל בגמר עצמו. אפשר להמשיך ולדבר בלי סוף על משמעות החוק, אבל אי אפשר שלא להתייחס לפסילה עצמה, שהייתה כל כך מוזרה. אפשר לטעון להגנתו של בולט שמדובר בסך הכל בבן אדם והטעות היא אנושית. הבעיה היא שמלבד העובדה שבולט לא נראה הכי "אנושי" בשלוש השנים האחרונות, הוא גם ספרינטר מוביל. מתוקף היותו ספרינטר מוביל בעולם - וזה אומר שיאן ואלוף עולם וגם אלוף אולימפי - אי אפשר לצפות ממנו לפסול בשום זינוק, על אחת כמה וכמה במעמד מהסוג הזה. מדובר במאורע נדיר בעולם האתלטיקה.

האם קארל לואיס נפסל באליפות העולם? לא הוא, וגם לא מוריס גרין, ג'סטין גאטלין ואפילו קים קולינס. האצן הבכיר ביותר שנפסל ואיבד את מקומו בגמר גדול היה ג'ון דראמונד, וגם אז זו הייתה פסילה שנויה במחלוקת. אז נכון שבעבר ניתנה לרצים הזדמנות שנייה, אבל זה לא משנה את העובדות: הספרינטר הטוב בעולם לא אמור לצאת מוקדם מהאדנים, בדיוק כפי שטייס האף-16 הבכיר ביותר בחיל האוויר לא יבצע טעות קריטית בהמראה שלו.

עם כל הכבוד לרצת ה-400 אורוגו, היא עדיין רחוקה ממעמד של ספורטאי ברמתו של בולט, ואת הפסילה המוזרה שלה עוד אפשר להבין.

אז מה בעצם עומד מאחורי פסילתו של יוסאין בולט? כנראה שבשבוע הקרוב יהיו לא מעט קונספירציות, שכבר החלו לרחוש ברשת. זה לא סוד שבולט הגיע לאליפות הזאת בכושר פחות טוב, הוא גם הכין את מעריציו לתוצאה רחוקה משיאו העולמי. במוקדמות בשבת הוא הרגיש מצוין וגם זינק מצוין. העניין הוא שבחצי הגמר הוא ראה במקצה שלפניו את בן ארצו יוהאן בלייק בכושר שיא, כושר שאיים עליו בצורה משמעותית. ייתכן שגם האיש השחצן בעולם הרגיש מעט חשש.

ועכשיו מגיעה השאלה - מה היה קורה במידה ובולט היה מפסיד לבלייק בריצת הגמר? הוא הפסיד בשנה שעברה לטייסון גיי בליגת היהלום, הוא לא מתקרב לשיאו הנדיר כבר שנתיים, אבל הוא נהנה מחוזי עתק וממעמד של כדורגלן מוביל בעולם - מעמד נדיר במיוחד עבור אתלט.

כאן מתחילות הקונספירציות. באופן תאורטי, המצב הנוכחי שירת את בולט הרבה יותר מניצחון בתוצאה חלשה יחסית או חלילה הפסד בגמר ה-100 מטרים. אחרי הכל, העובדה שספורטאי ברמתו איבד תואר בגלל פסילה שמקורה בחוק שנוי במחלוקת יצרה הדים בכל כלי תקשורת בעולם. הוא היה שם, דאג לכותרות מפוצצות בכל העולם, ועשה את זה מבלי להפסיד לאף אחד. ההצגה נמשכה באיזור הראיונות בו הכתבים ראו אותו חולף על פניהם ללא מילים ובמסיבת העיתונאים שאליה כלל לא הופיע. רק בדרכו החוצה מהאצטדיון יוסאין בולט זרק למספר עיתונאים: "אל תצפו ממני לדמעות עכשיו".

למרבה המזל, יוסאין בולט אמור להגן על התארים שלו גם בריצת ה-200 מטרים ובריצת השליחים, והסיפור הזה עדיין רחוק מלהיגמר. למעשה, חוץ ממנו כולם יכולים להיות מרוצים: האתלטיקה הג'מייקנית שהציגה לעולם כוכב חדש, וכמובן מארגני התחרות ומחזיקי הזכויות שיודעים שגמר ה-100 מטרים סיפק דרמה בניגוד לכל הציפיות, ושבהמשך השבוע יתחיל פרק נוסף בסיפור של יוסאין בולט בדאגו 2011.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully