וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מנצחים בקרית אליעזר?

ב-29 השנים האחרונות הפועל תל אביב עשתה זאת רק 3 פעמים, אבל אם הגוטמנים ינצלו את נקודות התורפה של מכבי חיפה במגרשה הביתי, שמזמן איננו מבצר, הם יגלו שהמיתוס האהוב עליהם "קללת אליעזר", הוא בסופו של דבר רק מיתוס

המקום - קרית אליעזר. הזמן - דצמבר 2002. מכבי תל אביב מתכוננת לקראת משחק על עונה שלמה מול מכבי חיפה ומתכנסת בחדר ההלבשה כשעה לפני שריקת הפתיחה. את המתח שהיה שם כל שחקן הרגיש. מה שהגביר את הדרמה היתה ההחלטה האמיצה של ניר קלינגר, מאמן הצהובים, להשאיר את אבי נמני על הספסל ולתת את המפתחות לברוך דגו.

"באימון המסכם לא היה סימן לבאות", נזכר דגו. "התכוננו באופן רגיל למשחק הזה, מתוך ידיעה שאם אנחנו מפסידים העונה נגמרת. ממש משחק על החיים ועל המוות. אני מודה שלא ציפיתי שזה מה שיקרה באותו ערב, שקלינגר יתן לי לשחק ויספסל את אבי נמני. כמוני, גם חיפה לא ציפתה לזה וגורם ההפתעה והנחישות שהצגנו באותו ערב, הם אלה שהביאו לנו את הניצחון (2:3 – ע.ג). המשחק הוטל לא מעט על כתפי, עלינו ללא חשש, ושיחקנו בהתלהבות ונחישות שהפתיעו את מכבי חיפה. הם לא זלזלו, חלילה, אבל מאד הופתעו מהדרך בה התמודדנו איתם".

את מה שברוך דגו עשה, הפועל תל אביב הצליחה לעשות רק שלוש פעמים ב-29 השנים האחרונות. האדומים אוהבים להיאחז בסטטיסטיקה הזאת ולכנות זאת - קללת אליעזר, על משקל האצטדיון שהם ממעטים לנצח בו, אך יש שיאמרו שמדובר בסטטיסטיקה מקרית, ושקבוצה שיכולה לנצח משחקים חשובים בטדי יכולה לעשות זאת גם בקרית אליעזר. השאלה היא איך. מהן נקודות התורפה של מכבי חיפה, העונה ולאורך ההיסטוריה, במגרשה הביתי. המספרים אומרים שמאז שנות ה-80, מכבי חיפה הפסידה רק משחק אחד בביתה, כשמדובר היה בקרב ישיר על האליפות – 3:1 למכבי תל אביב בעונת 1995/6. המספרים רומזים שמדובר במבצר בלתי חדיר, אבל בין המספרים, בין השורות, תמצאו המון סדקים שגם הפועל תל אביב הנוכחית תוכל לעבור דרכם.

מבטים מפוחדים ליציע, שריקות בוז בדקה -30

כדי לעשות, חשוב קודם כל להיפטר מהמיתוס לפיו קרית אליעזר הוא המבצר של מכבי חיפה. זה כבר לא אותו מגרש ביתי שמרים את הקבוצה שלו ומפחיד את היריבה. לא פעם, בחדרי חדרים, תשמעו שחקנים של מכבי חיפה שאומרים ללא בושה שהם מרגישים הרבה יותר בבית בבלומפילד. "אני זוכר משחקי עונה בעשור האחרון בהם יכולת לראות שחקנים מנוסים כמו אריק בנאדו, עידן טל, אדורם קייסי ואלון חרזי במתח אדיר. זה היה יוצא דופן", מספר ירוק לשעבר.

לפי לא מעט ירוקים אחרים, עם התארים וההצלחות הקהל בחיפה הפך מפונק מדי, וממהר להעביר לחץ לשחקנים שלו. לא פעם, תראו שחקנים של מכבי חיפה מגניבים מבט ליציע, כאילו הם יותר מפחדים מצרות ביציעים מאשר היריבה. "מי שחושב שמכבי חיפה היא דורסנית בקרית אליעזר, טעות בידו", קובע סלובודן דראפיץ', מאמן הפועל כפר סבא ועוזר מאמן מכבי חיפה בארבע השנים שחלפו. "השחקנים מאוד חוששים מהקהל, שיודע טוב להלחיץ אותם. אפילו בשלוש האליפויות היו לא מעט מקרים ששחקנים מנוסים שלא נולדו במועדון היו במתח רב והרגישו שהקהל נגדם, והיו לוקחים זאת ללב. הדבר השפיע ישירות על המשחק שלהם".

"אם הפועל רוצה לנצח בקרית אליעזר, היא חייבת לגרום למכבי חיפה להיראות רע, אפילו במחיר שהיא לא תשחק כדורגל איכותי", ממשיך דראפיץ'. "אחרי 30 דקות כאלה, אין לקהל של חיפה שום בעיה לשרוק בוז לשחקנים שלהם. וזה אוטומטית יעלה את מפלס הלחץ בחיפה. מה עוד שהרבה שחקנים של חיפה הם שחקני בית והם לוקחים הרבה יותר קשה את הביקורת של הקהל. זה יכול להיות מכשול גדול לחיפה.

"עוד דבר שהפועל חייבת לזכור הוא שחיפה אוהבת להכריע את המשחקים שלה בבית במחצית הראשונה. גם בתקופה שלי ושל רוני, תמיד בקשנו לחץ מהשחקנים בתחילת המשחק ולנסות להכריע אותו כמה שיותר מהר. אם הפועל תדע לעמוד בדקות הראשונות זה ייתן לה יתרון גדול כשהמשחק יגיע לשלבים המכריעים שלו. אבל עם כל הכבוד להפועל, היום אני עם מכבי חיפה. זה מועדון שעבדתי בו הרבה שנים ואני מאחל להם בהצלחה ושיזכו באליפות".

לחץ שנגרר לדקות האחרונות, הפקרות טקטית בקישור

ראוי להתעכב על הדקות הראשונות. כמו רוני לוי, גם אלישע לוי מודע לנקודה הזו, ומבקש משחקניו לחץ רצוף על התקפת היריב ברבע השעה הראשונה של המשחק על מנת להכריע אותו כמה שיותר מהר. אם נסתכל על הסיבוב הראשון של חיפה, בו המוליכה היתה בכושר הטוב ביותר, אפשר להבחין בדבר אחד ברור: ברוב המשחקים אותם ניצחה היא כבשה בחלק הראשון של המשחק או בתחילת המחצית השניה, מה שהוריד ממנה את הלחץ שמגיע אחר כך מהקהל.

הדוגמה המושלמת לכך היא מכבי נתניה, שניצחה העונה 2:3 בקרית אליעזר, תוך שהיא מנצלת את הנקודות שציינו בצורה מושלמת. תחילה, הפתעה טקטית, אפילו פנימית: אצל לותר מתיאוס היה זה שינוי עמדה לביוון פרנסמן. אלוף העולם לשעבר הכין מלכודת להתקפת חיפה. בתדרוך הטקטי שלפני המשחק, שינה מתיאוס את המערך הרגיל ועבר לשחק עם חמישה שחקנים הגנתיים, כשפרנסמן מתפקד כחצי בלם וחצי קשר מרכזי. כשהירוקים בהתקפה הוא בלם שלישי, כשנתניה בהתקפה הוא קשר לכל דבר, כזה שיוצא קדימה ומפתיע עם גיחות מאחור.

במקביל, ביקש המאמן הגרמני מפרנסמן לשמור אישית את יניב קטן בהתקפות הירוקות, ובעצם ניטרל לחלוטין את משחק ההתקפה של חיפה. מתיאוס גם דרש מחניכיו שכל 11 השחקנים תמיד יהיו מעבר לקו החצי. כלומר מערך של הגנה נסוגה. מכבי חיפה של לוי לא ידע איך להתמודד עם המערך ולראיה, לאחר התקפות בחמת זעם של הירוקים, האורחים מהשרון עקצו כבר בדקה השביעית כשהם מנצלים את החורים שנפערו הגנת חיפה וההפקרות בקישור.

"כולם ידעו בדיוק מה אנחנו אמורים לעשות", מסביר שחקן בכיר במכבי נתניה, עליו נאסר להתראיין בשמו. "לותר הזהיר אותנו מהנעת הכדור של חיפה ולכל אחד היה תפקיד הגנתי. הקשנו על חיפה לפתח את המשחק הרגיל שלה. זה בדיוק מה שהפועל תל אביב צריכה לעשות, כדי להפר את האיזון במכבי חיפה. לארוב לה ולעקוץ. שחקנים בחיפה בדרך כלל שוכחים את הדרך חזרה למטה, במיוחד כשהם תוקפים עם הרבה שחקנים".

ברוך דגו סבור שלהפועל תל אביב יהיה קשה להתבסס על הנוסחה הזאת, שעזרה גם למכבי תל אביב שלו ולנתניה של מתיאוס. "המצב כיום שונה מאד ממה שהיה ערב המשחק שלנו בקרית אליעזר, הן מבחינת השחקנים והן מבחינת התקופה והעיתוי שהמשחק נערך בו", אומר דגו. "אלי גוטמן העמיד העונה קבוצה יוצאת מן הכלל בהפועל, ומקרה כמו שקרה עם נמני לא יחזור כי לגוטמן אין, לדעתי, אפשרות לשלוף שפן שכזה מהכובע ולהדהים את אלישע לוי ואת הקהל. מה שיהיה מאד קריטי, לטעמי, הוא ספיגת השער הראשון, מה שיתן מקדמה מוראלית אדירה לכובשת, שגם תנצח בסופו של דבר".

דחף מיותר להרשים, צעירים שקל להוציא מפוקוס

לא פעם, מכבי חיפה קמה ונפלה על היכולת המנטלית של השחקנים שלה להתמודד עם סוג הלחץ הייחודי למועדון המצליח בישראל ב-30 השנים האחרונות. כשלמכבי חיפה היו שחקנים יהירים שלקחו את השחצנות צעד אחד קדימה מדי, או ילדים שהתקשו לעמוד בסטנדרטים, הקבוצה פישלה. העונה הזו מאוד דומה לחלק השני: עד המחזור ה-19 יניב קטן סחב את העגלה, אבל מאז שהשמירה עליו התהדקה, הטיול של מכבי חיפה לאליפות הפך למסע כומתה. הסיבה: שחקנים צעירים כמו כיאל, רפאלוב וארבייטמן, שלא פעם נשברו תחת הלחץ.

חיפה תלויה במעט מדי שחקנים, אותם ניתן לנטרל, ונשענת על שחקנים צעירים מדי. כולנו זוכרים שבעונת האליפות הראשונה של בית"ר בעידן גאידמק, יוסי מזרחי הצהיר במסיבת העיתונאים הראשונה שצעירים לא לוקחים אליפות, והזיז הצידה את ברוכיאן ובן שושן. אם גוטמן יפעיל לחץ על הצעירים של מכבי חיפה ויוריד ליניב קטן את הביטחון, הוא יבין טוב יותר למה מכבי חיפה מתקשה לנפק הצגות העונה במגרשה הביתי (ולא רק).

מכאן, אנו מגיעים לנקודת התורפה האחרונה של חיפה. הדחף של המועדון להרשים במשחק ביתי גדול וחשוב. דחף שאפשר לתרגם אותו גם לחשש ופזיזות טקטית. "אנחנו מגיעים עם הרבה חששות למשחק", אומר בכיר במכבי חיפה. "זה לא סוד שמכבי חיפה לא נבנתה לאליפות ולכן מול כל הקבוצות הצמרת אנחנו מתקשים. אנחנו בהחלט יודעים לנצל את היתרונות שלנו מול קבוצות שהן נחותות מאיתנו, אבל מול קבוצות שיש להן סגל פחות או יותר באותה רמה, קשה לנו מאוד לנצח ואנחנו הרבה פעמים הסתפקנו בתיקו".

ניר קלינגר, יוצא מכבי חיפה, עשה זאת לקבוצת נעוריו עם מכבי תל אביב גם כשחקן (1995/6) וגם כמאמן (2002/3), אבל הוא מציע לקורא אלי גוטמן להיות קצת פחות אופטימי. "מבחינת חומר שחקנים, חיפה ללא ספק עדיפה", קובע קלינגר. "אין בהפועל שחקן שיכול לסחוב את הקבוצה על גבו. לכן היא חייבת להמשיך במשחק המסודר שלה שאפיין אותה רוב העונה ולהניע בצורה חכמה את הכדור. כמו שאני רואה את הדברים, אני מאמין שהם ישחקו בצורה סבלנית ויידעו לנצל את היתרון הזה. מצד שני, הם צריכים להיזהר מהיכולת האישית של קטן, רפאלוב ופאנטני, שיכולים לגמור את המשחק במהלך אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully