וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג MMA: אייס ונטורה, לוחם בצחוק

איתי לייבוביץ'

9.11.2012 / 7:00

הכינוי של ריץ' "אייס" פרנקלין הגיע היישר מדמותו של ג'ים קרי. ההישגים בזירה לא מרשימים, אבל הפופולאריות שלו תמיד בשיא

חדשות

בשבת האחרונה נערך האירוע הראשון של הארגון החדש World Series of Fighting - WSOF. הארגון עושה את צעדיו הראשונים אך צופה לעשות גלים בסצנה. בשלב הנוכחי נלחמים בארגון לוחמי עבר ב-UFC שעבר זמנם או שנחתכו מסיבות אחרות. הקרבות המרכזיים הציגו את אנדריי ארלובסקי עם ניצחון בנוקאאוט טכני בסיבוב הראשון ואת אנתוני ג'ונסון שניצח גם הוא בנוקאאוט בסיבוב הראשון. הארגון יזדקק לשמות גדולים יותר ולמרות שהדרך לביסוס עדיין ארוכה הנתונים הראשונים חיוביים ונשאר רק לראות כיצד הדבר יתפתח.

בבדיקות הסמים שלאחר UFC 153 נתגלה כי דייב הרמן וסטפן בונר השתמשו בסמים אסורים. בעוד בונר השתמש בסמים ממריצים (עזר לו הרבה...) והושעה לשנה, בהתחשב בכך שהוא הודיע על פרישה הדבר לא משמעותי במיוחד, דייב הרמן נתפס על שימוש במריחואנה. אולי זה מסביר את ביצועיו בקרב עם נוגיירה.

UFC ON FOX 5 ממש מעבר לפינה עם קרבות מעוררי תאבון אך הקרבות ל-UFC ON FOX 6 שיערך בינואר כבר קורם עור וגידים. בקרב המרכזי יפגשו האלוף במשקל זבוב דמטריוס "מייטי מאוס" ג'ונסון וג'ון דודסון. דונלד סרוני יפגוש את אנטוני פטיס במשקל הקל ורמפייג' ג'קסון, אולי בקרב האחרון שלו, יפגוש את גלובר טשיירה במשקל החצי כבד. הולך להיות מעניין.

מינטאורו נוגיירה לוחם MMA מול דייב הרמן. Felipe Dana, AP
עכשיו אנחנו מבינים למה נראית ככה. הרמן/AP, Felipe Dana

לוחם השבוע: ריץ' "אייס" פרנקלין

ריץ "אייס" פרנקלין הוא עוף מוזר בנוף לוחמי ה-MMA. אייס (נקרא על שם דמיונו לג'ים קארי שמגלם את אייס ונטורה) הגיע למעמד של אלוף עולם כשהדרך אותה עבר לא דומה לדרך של אף לוחם אחר. למרות שהתחיל להתאמן בקראטה בגיל 12, לא עסק בספורט לחימה ברמה גבוהה ושיחק פוטבול בתיכון מתוך תקווה לקריירת מכללות שלא באה. לעומת לוחמים רבים שהצטרפו למחנות אימונים מקצועיים ומקצוענים, פרנקלין התאמן בעיקר עם חברים בחצר תוך שהוא לומד טכניקות הכנעה מקלטות וידאו ואימונים בחוג במתנ"ס.

לאחר שהחוג נסגר מפאת מחסור בתלמידים נאלץ פרנקלין להתאמן בעיקר עם חברים. במהלך ה"אימונים" הספיק אייס ללמוד לתואר ראשון במתמטיקה ולאחר מכן עבד כמורה למתמטיקה והמשיך להשלים תואר שני בחינוך. כשסיים את לימודי התואר הראשון צפה פרנקלין באירוע MMA מקומי והחליט שבד בבד עם עבודתו כמורה יתחיל להילחם כדי להשלים הכנסה ונכנס למחנה האימונים המבוסס הראשון בחייו.

לאחר 12 ניצחונות רצופים בליגות דרג ג' ו-ב' עשה פרנקלין את קפיצת המדרגה ב-UFC 42. היריב הראשון שלו היה אוון טאנר הוותיק שרכב על רצף של ארבעה ניצחונות ונעצר ע"י פרנקלין בנוקאאוט טכני. בשנתיים שלאחר מכן עשה פרנקלין את דרכו אל ומה-UFC כשהוא נלחם הן ב-UFC והן בליגות אחרות. פרנקלין מוצא את מזלו ומנצח בכל הזירות חוץ מקרב נגד בחור יפני-ברזילאי חביב בשם ליוטו משידה בקרב שנערך ביפן. זה היה הקרב השלישי של משידה בקריירה בסה"כ והוא זכה להיות הראשון לעצור את פרנקלין בנוקאאוט טכני.

השיהוק הקטן הזה לא נרשם על רדאר ה-UFC שם המשיך פרנקלין לנצח ולנצח כשקרב אחד הקפיץ אותו לתודעה. באפריל 2005 נערך אירוע הסיום של העונה הראשונה של תכנית הריאליטי החדשה 'הלוחם האולטימטיבי'. מעבר לקרבות הגמר של הטורניר, הקרב המרכזי של הערב אמור היה להפגיש בין טיטו אורטיז לקן שמרוק אך בעקבות עזיבתו של אורטיז את ה-UFC נקרא פרנקלין הטרי להילחם באיש והאגדה. פרנקלין נראה מעולה והיה הראשון אי-פעם לעצור בנוקאאוט טכני מה שהקפיץ אותו לראש הפירמידה.

ריץ' פרנקלין לוחם MMA. Kim Cheung, AP
תסתכלו אתם ותגידו לנו שזה לא ג'ים קרי. אייס פרנקלין/AP, Kim Cheung

בקרב על החגורה הפנויה פגש פרנקלין בפעם השנייה באוון טאנר ב-UFC 53 וניצח אותו בשנית בנוקאאוט טכני. עם זכייתו בחגורת האליפות קיבל גם את תפקיד המאמן בעונה השנייה של הלוחם האולטימטיבי. מעמדו של פרנקלין כלוחם פופולארי גדל עם כל ניצחון כשהוא מנצח בצורה מרשימה את נייט קווארי ב-UFC 56 ואת דייוויד לואזו בהחלטת שופטים ב-UFC 58. פציעה שספג פרנקלין בסיבוב השני הובילה להשבתה של חצי שנה והחדרת פלטת מתכת לידו השמאלית.

פרט לפציעה הייתה זו שעתו היפה של פרנקלין ופסגת הקריירה שלו. מהפסגה נותר רק ליפול והמשמיד העונה לשם אנדרסון סילבה חיכה מעבר לפינה. לסילבה לקח פחות מסיבוב כדי להשמיד את כריס ליבן ולקבל הזדמנות להילחם על התואר מול אייס הפופולארי. פרנקלין אמנם חזר מפציעה אך היה האלוף המכהן והיה ידוע ביכולות העמידה שלו כך שבעיני רבים נחשב כפייבוריט לניצחון. למזלו הרע של פרנקלין גילה עולם ה-MMA (האמריקני) שמה שראינו מסילבה נגד ליבן עדיין לא היה קצה הקרחון.

למרות שלוחמי מוי טאי כבר נראו בזירה הקרב הזה הכיר לנו את המוי טאי קלינצ' של אנדרסון סילבה. בעוד הקלינצ' יכול להיות הרסני, הוא בדר"כ קצר-מועד ולוחמים יודעים להגן על עצמם ולצאת מסכנה, הקלינצ' של סילבה סופני. הברזילאי החזיק את האלוף, לא אפשר לו לצאת ושלח את האף שלו לצד השני של הפרצוף כדי לזכות בחגורת האליפות 02:49 דקות לתוך הסיבוב הראשון. ההשמדה הייתה טוטאלית כל כך עד שעלו השאלות האם פרנקלין היה טוב עד כה או שהתחרות עד כה הייתה קלה יחסית.

בעקבות הקרב עבר פרנקלין ניתוח לתיקון השברים שספג באפו, אך חזר להתחרות חמישה חודשים לאחר מכן. בקרב הראשון פגש את ג'ייסון מקדונלד ושלט בקרב בעמידה ועל הקרקע עד לעצירת השופטים וניצחון בנוקאאוט טכני בהפסקה שבין הסיבוב השני לשלישי. שלושה חודשים לאחר מכן פגש פרנקלין את יושים אוקאמי ב-UFC 72 וניצח אותו בהחלטת שופטים כדי לזכות בקרב חוזר מול אנדרסון סילבה ובהזדמנות לזכות בתואר בפעם השנייה. העכביש הגיע לקרב לאחר שני קרבות בהם השמיד את טרוויס לותר ונייט מרקוורט ונראה בלתי מנוצח. השניים נפגשו ב-UFC 77 ופרנקלין חשב שפיצח את סילבה ושהפעם יפצח אותו תרתי משמע. הוא טעה. את הפיצוחים עשה סילבה כששלט בפרנקלין בקלינצ' המפורסם ובסיבוב השני שלח את האף של פרנקלין לצד השלישי של הפרצוף. פרנקלין נראה מובס וידע שאין לו מה להציע מול סילבה. פרנקלין ערך קרב אחד נוסף במשקל הבינוני בו ניצח את טוויס לותר בנוקאאוט טכני אך העריך שאין לו לאן להתקדם משם ועלה למשקל החצי-כבד.

ריץ פרנקלין לוחם MMA מול ויטור בלפורט. GettyImages
בעיקר חוטף מכות מוויטור בלפורט/GettyImages

בקרב הראשון שלו פגש פרנקלין בחברו, שותפו לאימונים ותלמידו, מאט האמיל. מעבר לפערי היכולת נראה היה שהאמיל נמנע מלפגוע במנטור שלו אך פרנקלין לעומתו הכה ללא רחם וניצח בנוקאאוט טכני בסיבוב השלישי. ב-UFC 93 פגש אייס בשם הגדול ביותר בו נלחם עד אותה העת (חוץ מסילבה) בדמותו של דן הנדרסון. הנדו הגיע לקרב בשפל כאשר הפסיד את שתי חגורות האליפות שהביא מפרייד בשני קרבותיו הראשונים חזרה בארגון.

את אליפות העולם במשקל חצי-כבד הפסיד לרמפייג' ג'קסון ואת אליפות המשקל הבינוני הפסיד לסילבה העכבישי. הנדו זכה בהחלטת שופטים חצויה ומעוררת מחלוקת ופרנקלין הסימפטי המשיך כפוף ראש לקרב הבא שלו. ב-UFC 99 פגש פרנקלין בוונדרלי סילבה בקרב מעניין בין שני סגנונות סטרייקינג שונים. סילבה ביקש להתאושש לאחר הפסד הנוקאאוט לרמפייג' ג'קסון אך פרנקלין היה ארוך וגדול מדי וזכה בהחלטת שופטים ובפרס 'קרב הערב'. אם נתעלם מההחלטה מעוררת המחלוקת בה הפסיד להנדו, הרי שפרנקלין היה בכושר מעולה בארבעת הקרבות האחרונים שלו ונראה שהדרך לקרב על התואר מתקצרת. אבל אז הגיע ויטור בלפורט, שבקרב הראשון שלו בארגון מאז 2005 פגש את פרנקלין ב-UFC 103 והנחיל לו הפסד בנוקאאוט בסיבוב הראשון.

בשלב זה צפה ההרגשה שפרנקלין מיצה את הפוטנציאל ושה-UFC סומכים על הפופולאריות והנכונות שלו להילחם כדי לסתום חורים כאשר לוחמים נפצעים. ב-UFC 115 אמור היה פרנקלין לפגוש את רנדי קוטור אך לבסוף פגש בצ'אק לידל שבעצמו אמור היה להילחם בפעם השלישית בטיטו אורטיז שביטל בעקבות פציעה. לידל הגיע לקרב לאחר שני הפסדים רצופים, שניהם בנוקאאוט, מה שהקרין על מעמדו של פרנקלין ותרם לתחושה שמדובר בקרב בין שני לוחמים מעבר לשיא ושלתוצאת הקרב לא תהיה משמעות אמתית. בעיטה לראשו של פרנקלין בסוף הסיבוב הראשון הוציאה אותו מאיפוס והביאה להסתערות של לידל אך פרנקלין התאושש בזמן ושלח ימנית ששלחה את לידל לקרשים ולפרישה מקריירה מקצוענית.

ריץ' פרנקלין לוחם MMA מול ונדרליי סילבה. GettyImages
כמה שזה נראה כואב. פרנקלין אוכל אחת מוונדרליי סילבה/GettyImages

ב-UFC 126 פגש פרנקלין בבן דמותו ומעמדו כסותם חורים, פורסט גריפין, והפסיד בהחלטת שופטים אחידה קרב צמוד ומיותר. למרות שהקריירה של פרנקלין הולכת לשום מקום מדובר בפרנסה ואייס לא חשב על להוריד את הרגל מהגז. ב-UFC 133 אמור היה אייס לפגוש את אנטוניו רוג'ריו נוגיירה (ליטל נוג) אך פציעה של הברזילאי הביאה לביטול הקרב ופרנקלין נאלץ לחכות עד ל-UFC 147 אז פגש בפעם השנייה בוונדרליי סילבה. הברזילאי הגיע אמנם לאחר ניצחון בנוקאאוט על קונג לי אך ברור לכולם שסילבה של 2011 זה לא סילבה של 1864. בקרב מהנה אך חסר טעם וחשיבות הוכיח פרנקלין שהוא קצת פחות HAS BEEN מסילבה וניצח בהחלטת שופטים בקרב שזכה בפרס 'קרב הערב' פעם נוספת.

בשבת הקרובה יפגוש פרנקלין בקאנג לי בקרב החמישי מתוך השישה עליהם חתם בחוזה האחרון. הקריירה של פרנקלין כמעט בסופה, לפחות מבחינת היכולת שלו להגיע לטופ. לאייס יש מספיק במיכל כדי להילחם עוד 4-6 קרבות ולספק לקהל קרבות מהנים והזדמנות ל-UFC לעשות כסף. השאלה היא האם פרנקלין מסוג הלוחמים שפורשים ברגע שמבינים שכבר לא יהיו בטופ, או מזה שרואים בלחימה כעבודה וימשיך לעבוד ככל שיוכל.

פרנקלין היה ועודנו אחד הלוחמים הסימפטיים והאהודים ב-UFC וקשה לראות קרב שלו אותו האוהדים לא ירצו לראות. עדות לפופולאריות הבינלאומית של פרנקלין היא העובדה שנלחם ב-5 קרבות מרכזיים מחוץ לארה"ב; נגד יושין אוקאמי בצפון אירלנד, נגד דן הנדרסון באירלנד, נגד וונדרלי סילבה בגרמניה, נגד צ'אק לידל בקנדה, נגד וונדרלי סילבה בברזיל ועכשיו קרב שישי נגד קאנג לי בסין.

פרנקלין כבר בן 38 אך עדיף על לי בן ה-40. פרנקלין ארוך יותר, חזק יותר וטוב יותר על הקרקע. הבעיטות של לי מסוכנות אך פרנקלין מתחרה בזירה הגדולה מכולן מזה עשור ואילו לי הגיע לבמה של הגדולים רק בשנה האחרונה ולא נחל הצלחה רבה מדי. הפסד בנוקקאוט טכני לוונדרלי הזקן וניצחון בהחלטה על פטריק קוטה, שלא ניצח קרב ב-UFC מאז 2008, שמים אותו בגודלו האמיתי. אני מהמר על ניצחון של פרנקלין בהכנעה או החלטה ומקווה להמשיך לראות את פרנקלין. רק כי הוא כזה נחמד.

האתר של איתי לייבוביץ'

Itay.leibovich@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully