וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגדות האגרוף: שוגר ריי רובינסון

אביתר גולני

24.2.2006 / 15:15

אחד המתאגרפים הדומיננטיים ביותר בזירה, שיצר את היריבות הגדולה בהיסטוריה של האגרוף עם "השור הזועם", וייזכר כהשראה של עלי

בכל תחום בספורט (ובכלל) יש קבוצה שנחשבת הטובה ביותר. שחקני הכדורסל הטובים ביותר נמצאים ב N.B.A, הנהגים הכי טובים נמצאים בפורמולה 1 והחיילים הכי טובים נמצאים בשייטת. לכל כלל כזה ישנו חריגים, כי הרי אין סיכוי שבעולם שהשכן המהבול שלי חייל יותר טוב מסגן הרמטכ"ל ונראה את מיכאל שומאכר מבצע את התמרונים שאני ראיתי מבוצעים ע"י נהג מונית מחברון על פיג'ו 404 סטיישן מודל 68' (בצבע סגול, מה אתם יודעים?) כדי לחמוק ממהומה בכיכר השוטר, יד אחת על הזמבורה השנייה מחוץ לחלון ופאריד (הסיגריה) בפה.

בעיקר בולט העניין בתחום האגרוף, הרי ברור לכל שלו בני לאונרד (אשר נבחר מס' 2 בכל הזמנים במשקל הקל ע"י מגזין ה-רינג) בשיאו היה פוגש את מייק טייסון גם אחרי שזה התחיל ללעוס אוזניים להנאתו, הוא היה הופך לגפילטע פיש ומוגש אחר כבוד לארוחת יום שישי בלואר איסט סייד. החריג לכלל הוא האחד והיחיד, שוגר ריי רובינסון. על רבים נהגה המושג "פאונד טו פאונד" שבא כדי להשוות מתאגרף קל יותר לקטגוריה הכבדה, אבל את המושג המציאו עכברושי האגרוף בשביל שוגר ריי. במגזין הזירה של פברואר 51 כתב נט פליישר: "רובינסון פרץ לאור הזרקורים כגדול המתאגרפים פאונד טו פאונד, בכל הקטגוריות". להזכירכם, היה זה בעידן שידע מקרוב מאד את ג'ו לואיס ורוקי מרציאנו מגדולי המתאגרפים בכל הזמנים (לגבי לואיס, אולי הגדול מכולם).

המתאגרף המתוק

שוגר ריי רובינסון נולד כווקר סמית ג'וניור ב- 3 למאי 1921 (למרות שישנן טענות שנולד קודם) בעיירה בשם אילי ג'ורג'יה. משפחתו נדדה לדטרויט ולבסוף השתכנה בהארלם ניו יורק ובאולם ההתעמלות בהארלם נבטה הקריירה של הגדול מכולם. בשל החשש הכבד של ווקר הצעיר שאימו תגלה את עיסוקו באגרוף, הוא השתמש בכרטיס חבר של מתאגרף שעזב את המועדון, אחד בשם ריי רובינסון, ותחת שם זה הוא בנה לעצמו מוניטין של 85 נצחונות כחובבן, מתוכם 69 בנוקאאוט, בהם 40 בסיבוב הראשון מול אפס עגול בטור הפסדים. עפ"י האוטוביוגרפיה שלו, כתב הספורט ג'ייק קייס שראה את רובינסון מתאגרף כתב "הוא בטוח מתאגרף מתוק" (גם באנגלית זה לא נשמע משהו) ובטוריו כינה את רובינסון שוגר ריי, מנהלו של רובינסון קפץ על המציאה והחל לקדם את הקרבות תחת השם שוגר ריי רובינסון כך שב- 1939 התאדה סופית ווקר סמית ג'וניור ונולד שוגר ריי רובינסון.

ב- 4 באוקטובר 1940 "זכה" ג'ו אצ'בריה להיות הראשון בעולם שיספוג את נחת זרועו של שוגר ריי רובינסון המקצוען כשזה שלח אותו לנמנם על הקנבס לקצת יותר מ- 10 שניות בסיבוב השני של הקרב שנערך בניהם בניו יורק. היה זה הסיפתח לאחת מקריירות האגרוף המופלאות ביותר, לרצף של 40 נצחונות רצופים שנקטע רק ע"י אחד ג'ייק לה מוטה (בו ניגע בהמשך) עד 1951 חוץ מההפסד ללה מוטה הרבב היחיד על הרקורד של רובינסון יהיה תיקו שיסחטו ממנו חוזה באסורה (שאף ששמו נשמע כמו זבל בספרדית לא היה כזה זיבלון) והנרי ברים, עד לפרישתו הראשונה ב- 1952 שלט רובינסון טוטאלית בקטגוריות הקלות-בינוניות.

ב- 20 לדצמבר 1946, אחרי שניצח את לה מוטה, ועוד מספר אלופי עולם לשעבר כמו סאמי אנגוט פריצי סיביק ומרטי סרבו, מתמודד שוגר ריי על תואר אלוף העולם הפנוי במשקל חצי בינוני נגד טומי בל (אותו הוא כבר ניצח בעבר). בקרב מייגע ומתיש בניו יורק סיטי מנצח שוגר ריי בהחלטה פה אחד וזוכה בפעם הראשונה, מתוך החמש שעוד יזכה (עוד שיא שנרשם על שמו) בתואר אלוף העולם. ב- 1947 שוגר ריי רובינסון נקרא להגן לראשונה על תוארו. היה זה קרב נגד ג'ימי דוייל. קצת לפני הקרב שוגר ריי חולם בלילה שהוא הורג את דוייל תוך כדי הקרב הוא מתעורר מבועת ומחליט לבטל את הקרב, אחרי שיכנועים רבים אשר כללו שיחות עם כומר, שוגר ריי עורך את הקרב ב-24.6.1947, הוא מביס את דוייל בנוקאאוט בסיבוב השמיני, כמו שרובינסון חלם, דוייל לא מתאושש מהקרב ונפטר זמן מה אח"כ כתוצאה מהפציעות שספג בקרב. כשנשאל מעט לאחר הקרב אם לא חש שדוייל בצרה ענה שוגר, זה העסק שלי להכניס אותו לצרה.

ב-1950 רובינסון עורך 19 קרבות. הוא מגן בהצלחה על תוארו במשקל חצי בינוני, עורך רי מאץ' נגד באסורה ב-25.8. תוצאת התיקו נגד באסורה הכאיבה לרובינסון כל כך, שאחרי 50 שניות הוא שולח את באסורה ללקק את הקנבס לקצת יותר מעשר שניות קובע שיא עולמי לנוקאאוט הכי מהיר בקרב על אליפות עולם, שיא שיחזיק 38 שנים. לפני זה, ב-5 ליוני, הוא זוכה בתואר האלוף העולם מטעם פנסילבניה (הסברים על כל האגודות והאפשרויות השונות יותר מסובכים מחוקי הפוטבול האמריקאי והבייסבול ביחד) כשהוא מנצח בהחלטה את רוברט וילמיין.

הקרב נגד השור הזועם

כל זה מביא את שוגר ריי רובינסון לקרב הכי מפורסם בחייו, ב- 14.2.1951, הטבח של ולנטיין הקדוש, אולי קרב האגרוף הטוב בכל הזמנים, נגד ה-יריב, גייק "השור הזועם" לה מוטה.

לכתוב על שוגר ריי ולא להזכיר את השור זה כמו לכתוב על שושנה דמארי ז"ל ולא להזכיר את יפה ירקוני, כמו לכתוב על לנון מבלי לומר מקרטני כמו לדבר על ניל ארמסטרונג מבלי להזכיר את הירח. המון יריבויות יש בספורט - סלטיקס לייקרס של פעם, איירטון סנה נגד אלן פרוסט כשעוד היו נהגים אמיתיים בפורמולה 1, סלטיק נגד ריינג'רס ואל אהלי נגד זמאלק בכדורגל. המאפיינים בד"כ הם שוויון כוחות. רובינסון התמודד נגד לה מוטה שש פעמים, כשב-45', אחרי הקרב החמישי ביניהם, יאמר לה מוטה: "נלחמתי בשוגר כל כך הרבה פעמים שאני כבר בטח סובל מסוכרת". מתוך השש ניצח שוגר ריי חמש.

איפה היריבות תשאלו? תשוו ל-40 שנות המדבר האליפותי בכדורסל הישראלי ואיך מתרפקים האוהדים על האליפות ההיא של הגליל ותתחילו להבין. שוגר ריי שלט שליטה מוחלטת בעולם האגרוף, תיקו היה הישג מדהים נגדו. ניצחון על לה מוטה זה כמו שבסקוטלנד תהייה אלופה שתבוא מחוץ לגלזגו. והנה, 5 שנים אחרי הפעם האחרונה שהם נפגשו הם שוב נתקלים אחד בשני, לקרב על אליפות העולם במשקל בינוני.

לה מוטה נלחם כמו שרק הוא יודע, זאת אומרת, על הגנה הוא לא שמע - קדימה להרביץ. רובינסון נלחם כמו שהוא המציא, עם התנועה הנפלאה שאם כל הכבוד למחמד עלי או לשוגר ריי לאונרד, לא היתה לאף אחד. רובינסון לא היה חזק במיוחד, אם הייתם רוצים עזרה בלהעביר את המקרר הייתם מעדיפים את לה מוטה, אבל התנועה הזריזה ודרך שילוח המכה יצרה אצלו עוצמה בלתי רגילה.

במשך 6 סיבובים היה זה קרב שווה כוחות אך מהשביעי השתלט רובינסון על הזירה והטבח החל. ב-11 לה מוטה עוד יצא באגרופים מונפים, אבל היתה זו שירת הברבור, הוא היה כל כך מותש שב-12 הוא נאחז בחבלים במכנס ובשערות החזה של רובינסון כדי לא ליפול. לה מוטה עוד ענה באופן מפתיע לפעמון ב- 13 אך המשך הטבח אילץ את השופט לסיים את הקרב. רובינסון ניצח טכני, אך כמו שלה מוטה מאד מתגאה, מעולם לא הפיל את השור לקנבס (בקרב השני ביניהם כשלה מוטה ניצח הוא כן גרם לשוגר ריי לטעום מהקנבס).

לאחר הקרב יצא שוגר ריי לטור באירופה, הוא נלחם שם כמעט מדי ערב, בפאריס, ציריך, אנטוורפן לונדון ועוד. הוא ניצח את רוב הקרבות הללו בברלין. ב- 24.6 הוא נלחם נגד גרארד הכט, בסיבוב השני, ספג הפסד טכני על מכה לא חוקית בכליותיו של הכט, שאחר כך הומר ב"נו קונטסט". רצף 88 הנצחונות ו-90 הקרבות ללא הפסד נעצר בלונדון ב- 10 ליולי 1951, רובינסון הפסיד בהחלטת שופטים לאחר 10 סיבובים לרנדי טורפין. שוגר ריי חזר הביתה וחודשיים אח"כ בשטח הפולו בניו יורק לעיני 61,370 אוהדים ב- 12 לספטמבר הוא מנצח את טורפין בנוקאאוט טכני.

ב-52 הוא פוגש באולסן וחובט בו לקנבס, כשהוא שומר על התואר כשהוא משלח את רוקי גראזיאנו לקרשים בשלישי. הוא מחליט לקרוא תיגר על התואר של אלוף העולם במשקל הקל כבד. ביאנקי סטאדיום ב-25 ליוני 52 נגד האלוף ג'ואי מקסים. במשך 13 סיבובים שוגר ריי שולט שליטה מוחלטת בקרב ומוביל בכרטיסיות הניקוד אצל כל השופטים, אך נשאר לשבת כשהפעמון קרא לעלות ל-14. החום והלחות האיומים של ניו יורק הכריעו אותו. כחצי שנה אח"כ, ב-18 לדצמבר 1952 עם רקורד של 131 נצחונות 3 הפסדים ושתי תוצאות תיקו מכריז, שוגר ריי רובינסון על פרישה.

קאמבק של עליות ומורדות

הוא פצח בקריירה עסקית ובקריירה של רקדן סטפס, אך מכיוון שלא הרשים בשתי הקטגוריות והפסיד הרבה כסף חזר ב-1954 לזירה כשב- 20 לאוקטובר הכריז על קאמבק וב-29 בנובמבר ניצח בקרב ראווה את ג'יין בורטון בשישה.

ב-1955 ערך שוגר ריי שישה קרבות, ניצח חמישה והפסיד אחד ל- ראלף הנמר ג'ונס. ב-1956 הוא חזר לעניינים אחרי שקרא תיגר על אלוף העולם, יריבו משכבר הימים בובו אולסון, אלוף העולם במשקל בינוני. רובינסון עשה בוו ובובו נפל לקנבס ברביעי, שוגר ריי שוב הפך לאלוף עולם.

57-58 היו שנות יויו בשביל רובינסון. את תחילת שנת 57 הוא חגג בניו יורק בהפסד התואר העולמי לג'ין פולמר בשני בינואר. לכבוד יום הפועלים הוא נסע לשיקגו לחבוט את אותו הפולמר לקנבס באחד במאי בסיבוב החמישי, לקראת חג המולד חזר שוגר ריי לניו יורק כדי להפסיד את התואר לקרמן באסיליו בהחלטה. היה זה קרב עקוב מדם, רובינסון חתך את עינו ואפו של בסיליו בתחילת הקרב, אך זה לא ויתר וניצח בסוף בחלטה של שניים נגד אחד. עם האביב חזר רובינסון לשיקגו כדי להדביק את אותו הקרמן לקרשים כדי לזכות בתואר אלוף העולם במשקל בינוני בפעם החמישית. זה והניצחון על בוב יאנג ב-59 היו שני הקרבות היחידים שיערוך שוגר ריי עד 1960. בתקופה הזו שוגר ריי יתפרסם יותר בהשגיו מחוץ לזירה מאשר בזירה, כאשר שלט ביד רמה בחיי הלילה שלניו יורק.

ב-22 לינואר 1960 בבוסטון התייצב האלוף שוגר ריי רובינסון נגד פול פנדר בבוסטון, אחרי 15 סיבובים מייגעים הרימו השופטים את מבטם והנידו בראשם, שוגר ריי רובינסון הפסיד את התואר, היה זה הקרב האחרון של שוגר ריי בתור אלוף עולם. הוא ינסה לזכות בתואר עוד 3 פעמים וייכשל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ועוד מילה על לה מוטה

סגנון חייו הפזרני של רובינסון אילץ אותו להישאר בזירה כשב- 1965 הוא מגיע לשפל כשהוא נלחם מרתון קרבות בשביל 1,100 דולר לקרב בלבד, כלום לעומת הסכומים שהכניס בעבר (למעלה מ-4 מיליון דולר של אותם ימים הרוויח שוגר ריי בעולם האגרוף, הכול עד הלירה הלבנונית האחרונה, התאדה). 10 לדצמבר, חודש אחרי הקרב האחרון שלו, בו הפסיד לג'ואי ארצ'ר, הוא מודיע על פרישה סופית. כל האלופים אשר נגדם התמודד באים לחלוק לו כבוד בערב חגיגי אשר ערכו לכבודו. כולם מלבד אחד אשר לא הוזמן, השור הזועם ג'ייק לה מוטה, אשר באותו הזמן היה מוקצה עקב כך שהעיד בוועדה לחקר השחיתות באגרוף על כך שמכר קרב.

רובינסון חזר לשואו ביזנס, הוא ניהל מועדון ומסעדה, אי שם בתחילת שנות השישים, מתאגרף צעיר נכנס למועדון וביקש ממנו חתימה, רובינסון סירב ואותו צעיר נשבע שכאשר הוא יהיה האלוף הוא לעולם לא יסרב לחתום למעריץ. היה זה מוחמד עלי, שלמרות זאת ראה בשוגר ריי מקור השראה.

רובינסון היה למורשת בתחום האגרוף ויחסי הציבור בכלל. הוא היה הראשון להנהיג את דרך הגדול מהחיים בעולם האגרוף עם מנהל אישי, מזכירה וכמובן הקאדילאק הורודה הפתוחה שלו והפמליה. מוחמד עלי שנשאל עליו הודה, אני הגדול מכולם המשקל הכבד, אבל שוגר ריי הוא הגדול מכולם.

שוגר ריי עזב את ניו יורק ועבר לגור בדרום קליפורניה, אחת מהופעותיו האחרונות בציבור היתה כשושבין בחתונתו של לא אחר מ . .ג'ייק לה מוטה ב-86. באחרית ימיו הוא סבל מסוכרת ומחלת אלצהיימר. הוא נפטר בגיל 67 ב- 12 לאפריל 1989.

בקריירה המופלא שלו התמודד לה מוטה נגד 18 אלופי עולם כשחוץ מאחד הוא ניצח את כולם. הוא התמודד נגד 10 מתאגרפים אשר נכללים בהיכל התהילה של האגרוף וניצח את כולם. הוא סיים את הקריירה עם רקורד של 175 ניצחונות, 19 הפסדים 6 תוצאות תיקו ושני נו קונטסט, כשמתוך הפסדיו שישה עשר באו אחרי 1955 מתוכם 5 בחמישה עשר הקרבות האחרונים בקריירה שלו. עכברושי אגרוף ותיקים אמרו וכתבו עליו: "סרט המלמד אגרוף צריך להכיל רק שוטים של הקרבות של שוגר ריי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully