וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפור אהבה בפירנצה: על ההצלחה של המאמן וינצ'נזו מונטלה

8.12.2012 / 8:00

וינצ'נזו מונטלה נזרק מרומא למרות ובגלל התמיכה של טוטי ודה רוסי, עשה נפלאות בקטאניה וסוחף את פיורנטינה. המפגש עם האקסית יהיה צעד בדרך לקריירת אימון מפוארת

זה קרה ב-25 במרץ 2012, במשחק ליגה בחוץ מול נאפולי. קטאניה הצנועה בדיוק הצליחה לצמק ל-2:1, אבל עדיין נראתה בדרך להפסד, כשווינצ'נזו מונטלה שלף בדקה ה-83 ממעמקי הספסל את דויד לנצפאמה, שעד לאותו הרגע בקושי שיחק במשך כל העונה. הקשר האיטלקי בן ה-24, שגדל ביובנטוס והגיע לקטאניה מפלארמו אחרי שעבר השאלות בפארמה וברשיה ולא בדיוק הותיר את חותמו בשום מקום, כבש שער שוויון דרמטי בדקה ה-85 לאחר קרן.

מה שקרה מיד לאחר מכן היה לא פחות מפתיע מהקאמבק של קטאניה בסן פאולו. לנצפאמה ניער מעליו את כל חבריו לקבוצה שרצו לחגוג איתו ופצח בריצת אמוק של קרוב ל-70 מטר לעברו של מונטלה. כשהגיע לעבר הספסל, קפץ על המאמן וחיבק אותו ממושכות. על פניו מדובר באירוע נדיר, בו שחקן שמתייבש על הספסל כמעט לאורך עונה שלמה רץ לחבק את המאמן שלו אחרי שהוא סוף סוף מקבל מעט דקות משחק וגם כובש, אבל באיטליה ממש לא הופתעו מהמחזה. לא כשהמאמן המדובר הוא מונטלה, האיש שמצליח לשמור גם על אחרון השחקנים על הספסל מחויב ונאמן לו בכל מאודו.

ויצ'נזו מונטלה מאמן רומא. Efrem Lukatsky, AP
מצליח לשמור על שחקניו נאמנים ומחויבים לו. מונטלה/AP, Efrem Lukatsky

אפשר לומר שאותה יכולת היא שהפכה את חלוץ העבר של רומא ונבחרת איטליה להצלחה גדולה בקטאניה והעונה גם בפיורנטינה, אבל בהחלט מדובר במארג תכונות שלם שהופך אותו לדבר הגדול הבא בשוק המאמנים האיטלקי. לא פלא שמדברים עליו כבר היום, כשהוא בן 38 בלבד, כמי שעשוי ללכת בדרכם של מאמני על כמו פאביו קאפלו או קרלו אנצ'לוטי. לקראת המפגש מול הקבוצה אותה אימן לאחר הפרישה ממשחק ובה הפך לסמל, רומא, מעניין להתעמק באיש שהחזיר את פיורנטינה אל קדמת הבמה של הסרייה A אחרי 11 שנה ואת העיר פירנצה לטירוף כדורגל.

וינצ'נזו מונטלה מאמן רומא עם הקפטן פרנצ'סקו טוטי. Roberto Serra, GettyImages
"הגיעה לרומא הנהלה אמריקאית חדשה, שרצתה לשנות את כל מה שהיה לפניה". מונטלה עם טוטי/GettyImages, Roberto Serra

זה היה ביתי

על אף היותו אחת הדמויות המזוהות ביותר עם רומא ההישגית של תחילת שונת ה-2000, מונטלה, 38, נולד בקאסטלו די סיטרנה שליד נאפולי והחל את הקריירה שלו באמפולי. ב-1995 עבר מונטלה לגנואה מליגת המשנה והפך שם למחורר רשתות כשסיים את העונה היחידה שלו עם 21 כיבושים. מקץ עונה אחת, עשה החלוץ הצעיר דבר ש"לא ייעשה" כשחצה את הקווים בין גנואה לסמפדוריה. ב-1999 הוא נחת ברומא תמורת סכום ששווה היום 25 מיליון יורו. בקבוצה מהבירה, הפך מונטלה לאחד החלוצים הטובים בארץ המגף והיה שותף בכיר לזכייה באליפות ב-2000/1 ובקבוצה שהשתתפה במשך מספר שנים בשלב הבתים של ליגת האלופות ואפילו מעבר לכך.

מיד לאחר פרישתו ולא לפני שעבר גם בפולהאם, סמפדוריה וזכה לפרוש ברומא, מונה מונטלה למאמן קבוצת הנערים עד גיל 15 של הג'אלורוסי. ב-21 בפברואר 2011 ואחרי התפטרותו של קלאודיו ראניירי בעקבות הכישלון החרוץ שרשם בבירה, מונה חלוץ העבר והסמל של המועדון למאמן הזמני של הקבוצה הבוגרת ומיד קטע רצף של שלושה הפסדים עם ניצחון 0:1 בבולוניה, אחריו באו שני ניצחונות נוספים בשלושת המשחקים הבאים, כשאת אותה העונה רומא סיימה במקום השישי.

למרות יכולת משכנעת ושיקום ההריסות שהותיר אחריו ראניירי, מונטלה לא זכה להמשיך ברומא ובמקומו הוחתם לואיס אנריקה תחת שק עמוס בציפיות. מרקו קונטריו, שמסקר את פיורנטינה ל"טוטומרקטווב", אומר לוואלה! ספורט כי למי שזכה בכינוי "המטוס הקטן" כחלוץ כיוון שנהג לחגוג שערים בתנועות אווירון ובשל קומתו הנמוכה (1.72 מטר) לא ממש היה סיכוי בקבוצה בה הפך לאליל. "הגיעה לרומא הנהלה אמריקאית חדשה בראשות תומאס די בנדטו", הוא מספר, "והיא החליטה לשנות את כל מה שהיה קשור איכשהו להנהלה הקודמת. רק בגלל זה הם לא רצו להשאיר את מונטלה, שעדיין נמצא בלב של האוהדים והשחקנים שם. כנראה שזה לא המצב אצל הבעלים שם".

גם פרנצ'סקו ג'ואה מ"טוטו פאלרמו" טוען שמונטלה עזב ברוח טובה את רומא ומסביר: "מונטלה הוא דמות אהובה מאוד ברומא. כל האוהדים והשחקנים מכבדים ואוהבים אותו מאוד, ורוחשים לו כבוד עצום בחדר ההלבשה. העזיבה שלו לא הותירה שם משקעים".

אדריאנו גליאני סגן נשיא מילאן. רויטרס
מעריץ של מונטלה. גליאני/רויטרס

"המועדונים הגדולים הם חלק מה-DNA שלו"

מונטלה לא נותר מחוסר עבודה יותר מדי זמן, וכמה ימים בלבד לאחר עזיבת רומא הוצג כמאמנה החדש של קטאניה. במועדון הסיציליאני הצנוע בנה מונטלה מרקם מצוין בין שחקנים צעירים לוותיקים והצליח להוביל את הקבוצה למקום ה-11 המכובד, ולא פחות חשוב - חמישה מקומות מעל היריבה המושבעת פאלרמו. מי שנשמע נלהב באותם הימים מהמאמן הצעיר היה הג'נרל מנג'ר של קטאניה, שהספיק לעבור מאז לפאלרמו, פייטרו לו מונאקו. "זיהינו איכויות רבות וחשובות במונטלה", אמר אז, "הוא רק בתחילת המסע שלו. מסע שעשוי לקחת אותו למועדונים הכי גדולים באירופה. זה חלק מה-DNA שלו". בכתבה בסוקרנט תואר אז מונטלה כמי שמחזיק בקור הרוח של סוון גוראן אריקסון, השכל של וויאדין בושקו, יכולת ניהול הקבוצה של פאביו קאפלו והתשוקה של לוצ'יאנו ספאלטי.

לקראת תום העונה שעברה ולאחר התפטרותו של לואיס אנריקה מרומא לאחר שכשל ונטען כי עבד תחת צילו של המאמן הקודם, נחשב מונטלה למועמד בכיר, כמעט ודאי להתמנות למאמן הראשי והקבוע של הג'אלורוסי. לא רק אוהדי הקבוצה רצו לראות את האליל שלהם עומד על הקווים, אלא גם שני כוכבי הקבוצה ומנהלי חדר ההלבשה בסטאדיו אולימפיקו, דניאלה דה רוסי ופרנצ'סקו טוטי, שפתחו במיני קמפיין להחתמתו. "אני אהיה מאושר מאוד אם מונטלה יחזור", אמר דה רוסי, "תמיד חשבתי שהוא מאמן טוב והתקופה שלו בקטאניה רק הוכיחה את זה".

גם טוטי, שעל השפעתו ברומא מיותר להרחיב את הדיבור, תמך פומבית במינויו של מונטלה ואמר: "וינצ'נזו הוא דמות חיובית מאוד. במהלך ארבעת החודשים שלו ברומא, הוא הראה שהוא לא מתרגש מאף אחד ויכול להביא את הכדורגל שלו לידי ביטוי". גם לאחר החודשים הראשונים שלו בתפקיד, טוטי דחף להמשך העסקתו של המטוס הקטן כשאמר: "מונטלה יכול להפוך למאמן נהדר, ואם ההנהלה החדשה תשאיר אותו, כולנו נהיה מאושרים". גם סימונה פרוטה הוותיק ניסה לגרום להנהלה החדשה להשאיר את חלוץ העבר ואמר: "אני קורא על כל כך הרבה מועמדים להגיע לרומא, אבל שווה לנסות ולהמשיך עם מונטלה, כי הוא התחיל ברגל ימין".

למרות הכל, ואולי דווקא בגלל זה, מונטלה העדיף לא לחתום ברומא גם בקיץ האחרון כשברקע דיבורים על סכסוך קשה בינו לבין הג'נרל מנג'ר של הקבוצה פרנקו בלדיני, שלא התלהב במיוחד מהקרבה של מונטלה לחדר ההלבשה ומחוסר הדיסטנס עם מי שהיו עד לפני כמה שנים חבריו על הדשא. זו גם הייתה הסיבה שרומא מינתה בקיץ האחרון את זדנק זמאן הצ'כי בן ה-65, שמנהל מאז סוג של "מסע נקמה" מול דה רוסי.

קשר רומא דניאלה דה רוסי מאוכזב לאחר שספג כרטיס אדום. רויטרס
ביקש למנות את מונטלה ומשלם על זה בדקות משחק. דה רוסי/רויטרס

הטירוף חזר לפירנצה

על אף שלא חתם ברומא וגם לא זכה בחוזה המפתה מאינטר, אליה נקשר שמו לא פעם, מונטלה לא נשאר בקטאניה והעונה המוצלחת בסיציליה סיפקה לו התקדמות משמעותית ואתגר מקצועי גדול. האווירון הקטן נפרד בצורה מכובדת ובהסכמה הדדית מקטאניה, אף על פי שהיה לו חוזה לעונה נוספת, וחתם בפיורנטינה. אמנם מדובר היה במועדון גדול יותר, אבל מבחינת מונטלה גם היה סיכון גדול מאוד, שכן הוא הגיע לקבוצה במשבר קשה מאוד, גם תדמיתית וגם מקצועית. לא זו בלבד שפיורנטינה היא ממש לא אותה קבוצה סקסית של גבריאל בטיסטוטה ושאר חבריו מסוף שנות ה-90 ותחילת ה-2000 וסיימה את 2011/12 במקום ה-13 המביך, אלא שמונטלה הגיע גם בשפל תדמיתי לאחר התקרית המכוערת והמתוקשרת בין המאמן דליו רוסי לחלוץ אדם ליאיץ', בה נגח הראשון בפניו של שחקנו ופוטר מיד לאחר מכן.

למרות זאת, לקח על עצמו מונטלה את התפקיד ועשה קסמים, לא פחות, במועדון הטוסקני המפואר. המאמן בן ה-38, שאיבד את ריקרדו מונטוליבו המצוין למילאן, דאג בעיקר למרכז שדה דומיננטי בשיטת ה-3-5-2 האהובה עליו וצירף את בורחה ואלרו הספרדי המצוין מוויאריאל, אלברטו אקווילני ואת דויד פיסארו בן ה-33, ששיתף איתו פעולה עוד כשחקן ברומא. בנוסף, מונטלה לא הצליח לשים את היד שלו על דימיטאר ברבאטוב, שהעדיף להישאר באנגליה וחתם בפולהאם, והחזיר לאיטליה את לוקה טוני קשישא, שבגיל 35 עדיין נראה רלוונטי. גם סטפן סאביץ', פאקונדו רונקאליה, גונסאלו רודריגס, אמיליאנו ויויאנו, וכמובן מתיאס פרננדס הנהדר הצטרפו לוויולה, כשלכל אחד תפקיד ברור מאוד בתוך השיטה של מונטלה. מעבר לכך, אין ספק שאת הרכש המשמעותי ביצעה פיורנטינה דווקא בהשארתו של סטבן יובטיץ' החלוץ המונטנגרי בן ה-23, שכבש העונה כבר שישה שערים על אף פציעה שמנעה ממנו לשחק במחזורים האחרונים.

התוצאות מיהרו לבוא ופיורנטינה הפכה ללהיט של הליגה האיטלקית, גם בזכות התוצאות אבל הרבה בזכות הנחישות של מונטלה לנצח דרך כדורגל חיובי והתקפי. אמנם הסגולים סיימו בשני המשחקים האחרונים שלהם ב-2:2, אך לפני כן הם ניצחו בחמישה משחקי ליגה ברציפות, בהם כבשו 14 שערים ובסך הכל כבשו 27 שערים ב-15 מחזורים מתחילת העונה. כרגע, הם במקום הרביעי עם 29 נקודות ומקדימים את לאציו, מילאן וכמובן גם את רומא. המרחק מאינטר הוא רק שתי נקודות, מנאפולי ארבע ומיובנטוס שש. וכל זאת תוך שמירה על ערכים של כדורגל מודרני, מהיר ומלא שליטה בכדור, כמו שמונטלה אוהב.

מי שנשמע נלהב במיוחד מהיכולות של מונטלה היה לא אחר מאשר סגן נשיא מילאן אדריאנו גליאני, שהחמיא למונטלה כמה ימים לפני שהרוסונרי הפסידו 3:1 בבית לפיורנטינה. "הוא מאמן טוב מאוד ותהיה לו קריירה נהדרת", אמר גליאני בערב עם ספונסרים של מילאן ויותר מרמז על האפשרות שמונטלה ימצא את עצמו במועדון הפאר מבירת האופנה, "הוא גורם לקבוצות שלו לשחק כדורגל יפה לעין ונשיא המועדון ברלוסקוני מאוד אוהב כדורגל יפה ואוהב מאמנים כמוהו". מונטלה עצמו לא הסתנוור מהמחמאות, ואמר אחרי הניצחון הגדול בסן סירו: "אני מאושר בשבילנו ובשביל האוהדים, זה יום יפה. גליאני? לא ראיתי מה הוא אמר, אבל אני גאה שהוא החמיא לי". גם המנהל הספורטיבי של פיורנטינה דניאלה פראדה החמיא למאמן כשאמר: "אמרנו כבר הרבה פעמים איזה מאמן מצוין הוא, וגם הנשיא כבר הודיע שמונטלה הוא חלק מפרויקט ארוך טווח והתוצאות המהירות הפתיעו אפילו אותנו. המילים של גליאני משמחות מאוד כיוון שכשאדם כזה אומר שהקבוצה שלנו משחקת מצוין, זו מחמאה גדולה לכולנו, לשחקנים, להנהלה, לצוות המקצועי וכמובן למאמן".

גם ג'ואה מ"טוטו פאלרמו" מתרשם מאוד ממונטלה וצופה לו עתיד גדול: "הוא טיפוס מאוד רגוע, שקט ומנומס. הכדורגל שלו מתבסס בעיקר על החזקה בכדור והתקפה. הוא לא גנרל מול השחקנים שלו, אבל בהחלט זוכה לכבוד עצום. הסוד שלו הוא ההבנה עם השחקנים. הוא אינטליגנטי מאוד ופרש מכדורגל רק לאחרונה, כך שהוא רואה את המשחק גם דרך העיניים של השחקנים. הקבוצות שלו תמיד מלאות בשחקנים שיודעים להניע את הכדור ולשמור עליו. אין ספק שבעתיד הוא יגיע לאחד המועדונים הגדולים באיטליה, כי הוא מאמן טוב, הוא מעודכן ומשחק כדורגל מודרני וישיר מאוד".

קונטריו מ"טוטומרקטווב" ממשיך בקו ההתפעלות מהמאמן הצעיר: "הוא כבר אחד המאמנים הכי טובים באיטליה, ומשחק ב-3-5-2. הוא אדם רגוע מאוד, שהציג באיטליה שיטת אימונים חדשה, שמתמקדת הרבה בתרגול של כדורים חופשיים ופנדלים. מונטלה הוא אומן בהנחלת היסודות שלו והמחשבות הטקטיות בשחקניו. אני חושב שהוא הולך להיות אחד המאמנים הגדולים בסרייה A. הכדורגל שלו לא דומה לזה של אף אחד בליגה והרבה קבוצות גדולות, כמו מילאן, כבר רמזו שישמחו לקלוט אותו בעתיד".

מונטלה עצמו מנסה להוריד מעט את ההתלהבות ואת הציפיות של נשיא המועדון, אנדראה דלה ואלה, שהחל לדבר על זכייה באליפות. בראיון לאתר פיפ"א, במסגרת כתבה שנעשתה עליו בעקבות ההצלחה שלו בפירנצה, אמר חלוץ העבר: "העיר חוזרת לחלום שוב. לצאת ולנצח בחוץ את מילאן היה סיפוק ענק. יחד עם זאת, כשאני שומע אנשים מדברים על זכייה בסקודטו זה נשמע לי קצת מוגזם. אני חושב שהקבוצות היחידות שמסוגלות לאיים על יובנטוס הן נאפולי ואינטר. המטרה האמיתית שלנו היא לנצח דרך כדורגל יפה".

המשימה הבאה שעומדת בפני מונטלה היא לנצח את האקסית המיתולוגית בשבת ועל הדרך אולי להוכיח משהו גם לבעלים האמריקאים של רומא. את שאר האנשים הוא כבר קנה שם. אך גם אם הוא לא יחזור לבירת איטליה, תהיו סמוכים ובטוחים שהוא עוד יגיע רחוק בקריירה שלו.

שחקני פיורנטינה. GettyImages
חזרו למרכז הבמה אחרי 11 שנה. שחקני פיורנטינה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully