וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החזון של ניצן שירזי: על הפריצה של טל בן חיים

29.9.2014 / 13:30

לוזון: "הוא היה עצלן. המאמנים הזרים שינו אותו". רפואה: "הכי טוב בישראל". דווקא ברגע הקשה בקריירה, טל בן חיים הצליח איפה שרבים נכשלו: להפוך לבאנקר במכבי ת"א, עם מבט לעסקת המיליונים באירופה. כך הוא כבש את פאקו והגשים את נבואת מאמנו המנוח. נתקע מאחור: בן בסט

one

בוידאו: בן חיים מציל את מכבי תל אביב ממבוכה מול רעננה

אז איך זה להיות מגן ישראלי כשטל בן חיים מגיע מולך באחד על אחד בכושרו הנוכחי? עדי נמני מהפועל רעננה עשה אחלה משחק בבלומפילד מול מכבי תל אביב ביום ראשון שעבר, אבל אז הגיעה השנייה של חוסר ריכוז. "אין 99 אחוז נגדו. אתה חייב להיות 100 אחוז, אחרת תשלם כמו שלצערי אני שילמתי", הוא העיד השבוע. "בפעם אחת שהוא יצליח לעבור אותך, הוא יעשה משהו מסוכן. שער, בישול, יעשו עליו פנדל. אסור לתת לו את הצ'אנס הכי קטן וזו העצה שלי לכל המגנים שישחקו מולו".

20:50, ערוץ 1: בן חיים ומכבי תל אביב אצל הפועל באר שבע

ערן זהבי, טל בן חיים, מכבי תל אביב. ברני ארדוב
שנייה של חוסר ריכוז, והוא מעניש. בן חיים/ברני ארדוב

***

מתח רב היה בקרית שלום אתמול (ראשון) לפני פרסום הסגל. זו תקופת הפאקו ואף אחד לא ישן רגוע בלילה. גאל מרגוליס פתח פעמיים ויישב הערב ביציע. ראדה פריצה כבש במחזור הראשון ונכנס לעשות סדר מול רעננה בשבוע שעבר, והוא גם קיבל אישור לראות את המשחק בטלוויזיה אם לא יבוא לו לנסוע עד באר שבע. טל בן חיים היה קרוב לוודאי יותר נינוח. מאז הגיע הבאסקי למכבי תל אביב, בן חיים קיבל את מה שתמיד הרגיש שמגיע לו. פאולו סוזה שיחק איתו משחקים, אוסקר גרסיה לא היה נעול, אפילו ג'ורדי קרויף באותו משחק שניהל בלרנקה, השאיר אותו על הספסל. לא אצל פאקו. הוא אוהב מהירות וחוצפה ואת אלו יש לבן חיים בשפע. אם גם יקפיד לעשות עבודה ולהיות כל הזמן בתנועה, הוא יצטרף אל ערן זהבי והבלמים קרלוס גרסיה ואיתן טיבי שמחזיקים בסוג של טאבו בהרכב.

את משחק הגומלין מול אסטרס טריפוליס בקפריסין, ראה אופיר בן חיים מהיציע. כמו במרבית המשחקים של מכבי תל אביב, גם במגרש של אנורתוזיס פמאגוסטה, נכח האבא של טל. המשחק הראשון מול טריפוליס שנערך ביוון היה אולי היום הכי קשה בחייו. בן חיים לא קיבל מאוסקר את חולצת ההרכב ותוך כדי חימום הגיעו מהארץ הדיווחים על הכתבה בערוץ 2. דווח שם שבן חיים קיבל והסכים עם הקריאות הגזעניות של האוהדים כלפי מהראן ראדי. סיפור כזה בפריים טיים של חדשות הערוץ השני יכול למחוק קריירה של כל שחקן. בן חיים האב שבעצמו היה כדורגלן, ידע שצריך לצאת למאבק על השם.

מיד אחרי המשחק, ביקש השחקן לעלות לשידור בכל מקום שרק ניתן. "הוא רצה להילחם על השם שלו עוד באותו הלילה ולא רצה לברוח", נזכרו השבוע במכבי תל אביב. "הוא עלה לדבר ב'יציע העיתונות' והשתיק שם את כל חברי הפאנל. הם התחילו בקיטור עליו וביקרו אותו בלי לדעת שלא היה ולא נברא שום דבר ממה שנאמר. אם יש מקום שטל בן חיים יותר מהיר בו מהמגרש, זה התחום הוורבלי. בפה שלו הוא יותר חזק מאשר ברגליים. אי אפשר היה לעצור אותו ובתוך 24 שעות הוא ניקה לגמרי את הפרשה. זה היה מדהים".

אלא שגם במשחק הגומלין מול אסטרס ששלח את מכבי תל אביב בסופו של דבר מחוץ לאירופה, פתח בן חיים על הספסל והמשבר המקצועי איים למוטט אותו. לא קל לדעת שהמנהל המקצועי מעדיף שחקן על פניך, אבל זו היתה ההחלטה של קרויף באותו ערב בו קבע את ההרכב בפעם הראשונה וכנראה האחרונה במכבי תל אביב.

למחרת, באימון הראשון של פאקו בקבוצה בכפר קטן ליד לרנקה, קלט בן חיים, כמו שאר שחקני מכבי תל אביב, מה הראש של הבאסקי רוצה. ביום ראשון, יומיים אחר כך, הוא כבר קיבל את חולצת ההרכב וכבש את שער הניצחון בדרבי גביע הטוטו. זה היה המשחק הראשון של פאקו ובן חיים סידר לו פתיחה ברגל ימין. מאמנים לא שוכחים זאת כל כך מהר.

גם בליגה בן חיים רושם בינתיים מאה אחוז ובחלק ההתקפי של פאקו זה לא דבר של מה בכך. ברק בדש יהיה הערב לראשונה בסגל, דור מיכה נכנס בינתיים רק כמחליף, עדן בן בסט מתפוצץ אחרי שלא שיחק דקה, גם בגלל היכולת של בן חיים, ופריצה יהיה כאמור הערב בחוץ. בן חיים קיבל עד עכשיו את כל הקרדיט והחזיר בגדול עם השער נגד רעננה בשבוע שעבר שפתח את כל המשחק. "אני עוקב אחריו כל הזמן והוא השתנה לטובה", העיד השבוע ייטב לוזון שאימן אותו בנוער של מכבי פתח תקווה. "הוא התבגר וניקה מעצמו דברים שהפריעו לו בעבר להתקדם. הוא כבר לא מתעסק בשטויות. לא מתעסק עם שחקנים יריבים ולא עם שופטים, דברים שהוציאו ממנו סתם אנרגיות לריק. אני חושב שהנוכחות שלו בהפועל תל אביב ובעיקר במכבי תל אביב תחת מאמנים זרים, עשתה לו רק טוב. הוא יודע להתמודד היום טוב יותר עם לחץ, אבל המבחן שלו יהיה להמשיך להבקיע ולבשל. הוא חייב לתת מספרים ואז זו תהיה העונה שלו. טל בן חיים הנוכחי זה לא טל בן חיים שהיה אצלנו במכבי פתח תקווה שהיה כבר אז ברוך כישרון, אבל גם היה עצלן. המאמנים האירופיים במכבי תל אביב לימדו אותו טוב יותר את המשחק והיום הוא עובד הרבה יותר במגרש".

ייטב לוזון עוזר מאמן מכבי פתח תקוה. מגד גוזני
"טל השתנה לטובה". ייטב לוזון/מגד גוזני

***

הוא גדל בהפועל כפר סבא, במקום בו אבא אופיר שיחק הרבה שנים, אבל בגיל צעיר עבר לבני יהודה. קובי רפואה שלף אותו מקבוצת נערים א' בשכונת התקווה הישר למכבי פתח תקווה. "אני סידרתי למכבי פתח תקווה 12 מיליון שקל", מתחיל רפואה בחישוב הפיננסי. "הבאתי אותו בחינם למכבי פתח תקווה. הם כבר קיבלו עליו הרבה כסף כשמכרו אותו להפועל תל אביב ואחרי זה קיבלו עוד כסף כשהוא נמכר למכבי תל אביב והם יקבלו עליו בקרוב עוד הרבה כסף כשהוא ימכר ממכבי תל אביב לאירופה כי יש למכבי פתח תקווה 25 אחוז מהכרטיס".

רפואה משוכנע שזו העונה האחרונה של בן חיים בישראל. "זה בכלל לא משנה מי יאמן את טל בן חיים. פאקו, אוסקר, סוזה. טל בן חיים זה השחקן הכי טוב בארץ. יש לו דברים שאין להרבה שחקנים באירופה ואני לא מדבר איתך על בלגיה, אלא על הרמות הכי גבוהות. למה זה לא קרה עד עכשיו? אני לא יודע למה בגיל 25 הוא עוד בישראל. מה שבטוח זו העונה האחרונה שלו בארץ. כל מאמן רוצה שחקן כזה בקבוצה שלו, גם באירופה. תראה את עומר דמארי באוסטריה. גם טל יצליח".

קובי, גם אלירן עטר היה בטוח שהוא הולך לכבוש את הליגה הצרפתית.

"אלירן עטר חלוץ ברמה גבוהה, אבל טל בן חיים הוא שחקן אירופאי. אני לא חושב שיש שחקנים עם טכניקה, מהירות ובעיטה כמו שיש לו. אם הוא יגמור את הקריירה שלו בלי הצלחה באירופה, זה יהיה פספוס הכי גדול. הוא ועומר דמארי צריכים גם להוביל את ההתקפה של הנבחרת בקמפיין הנוכחי. הם יכולים לפצח כל הגנה באירופה".

אייל לחמן שאימן את בן חיים בתקופה קצרה במכבי פתח תקווה, לא משוכנע שיהיה לו קל להתאקלם באירופה וגם לא ממש בטוח שהוא יעזוב כל כך מהר את מכבי תל אביב: "הבעיה של טל בן חיים היא שהוא שחקן קו ובאירופה יש יותר מדי שחקני קו", מנתח לחמן. "חלוץ ישראלי יכול להצליח באירופה אם יתקיימו אצלו שני אלמנטים. הראשון זה אלמנט האישיות והשני אלמנט המיקום. עם כל הביקורות על בן שהר הוא שורד כי הוא שחקן אמצע. גם פיני בלילי שרד כי הוא היה שחקן אמצע שהוסט לצד. תומר חמד וטוטו תמוז שורדים כי הם מצליחים בצפיפות של האמצע. עומר דמארי מצליח כי הוא חזק באמצע. בצדדים, על הקווים, כל אחד יכול לשחק ובאירופה יש מספיק שחקנים כאלה. טל בן חיים יצטרך למצוא את המאמן האירופאי שירצה אותו וייקח אותו מישראל כדי להיות שחקן קו. שחקני העוגן בקבוצה הם שחקני האמצע. לגבי האישיות של טל, נראה לי שיש לו דווקא את התכונות של ללכת ולשרוד. את כל מה שהוא הירשה לעצמו לעשות במכבי פתח תקווה, הוא כבר לא עושה בהפועל תל אביב ובמכבי תל אביב. הוא בחור חכם ולומד מהר מאוד".

ניצן שירזי. ניב אהרונסון
מודל לחיקוי. שירזי/ניב אהרונסון

היכולת של בן חיים ללמוד מהר, כפי שמעיד לחמן והעובדה שהוא בחור אינטליגנטי, סידרו לו כניסה מאוד חלקה לקרית שלום. "די מהר הוא התחבר לחבורה המובילה אצלנו", מספרים במכבי תל אביב. "הוא הגיע לפני שנה, כשהיה רק בן 24, אבל מהר מאוד התקרב גם לחבר'ה הוותיקים בראשות גל אלברמן, שרן ייני וערן זהבי וגם אל הצעירים יותר כמו דור מיכה". עם מיכה מדובר בהיכרות שטחית שהתפתחה לחברות דווקא על רקע המאבק שיש בין השניים על אותן משבצות. "הם חברים טובים וגם בנות הזוג", העיד השבוע אחד השחקנים. "מבלים יחד במסעדות ובסרטים ובעיקר בפלייסטיישן. זה שגעון מה שהולך עם הפלייסטיישן. כל היום משחקים ובזכות הטכנולוגיה אפילו לא צריך להיפגש, אלא אפשר לעשות טורנירים כל אחד מהבית שלו".

במכבי תל אביב לא משחררים שחקנים לראיונות, אבל ביום בו נפטר ניצן שירזי, ביקש בן חיים לעלות לרדיו ולדבר על המאמן שכל כך אהב. שירזי היה זה שהעלה אותו לבוגרים במכבי פתח תקווה ועל הדרך גם התחיל לסדר לו את הראש. וזה היה קשה, כי ניצן נדלק עליו מהרגע הראשון. כמה שניסה להשאיר את הבחור בן ה-19 עם רגליים על הקרקע, היה לו קשה בעצמו כי כבר אז ראה מה יש לו ביד ולפעמים יצא מגדרו. בכתבה שערך העיתונאי רון עמיקם על בן חיים, הבטיח שירזי שהשחקן הצעיר יקבע נורמה חדשה לגבי שחקני קו.

"כמו שטל בנין המציא מחדש את תפקיד הקשר האחורי", אמר שירזי. "כך יהפוך טל בן חיים מחדש את תפקיד שחקן הכנף. הוא יגיע ל-12 עד 15 שערים בעונה מהעמדה הזו".
שש שנים אחרי אותם דברים של שירזי, זה אולי קורה סוף סוף לטל בן חיים, אבל כמו שאומר איש מקצוע שליווה אותו בעבר והעדיף להישאר בעילום שם, רק בן חיים יכול לקבוע איזה סוף יהיה לסיפור הזה, ועדיין לא ברור אם הוא החליט.

טל בן חיים מכבי תל אביב חוגג שער. ברני ארדוב
ימציא מחדש את תפקיד שחקן הכנף? בן חיים/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully