וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה גדול עליה? על בית"ר ירושלים החדשה

22.8.2014 / 12:13

כישרונית ומלאת מוטיבציה, אבל חסרת ניסיון. צעירים מבטיחים, זרים טובים, אבל מי ינהיג וכיצד יתמודד קליימן עם משימה בלתי אפשרית? בית"ר ירושלים, קבוצה גדולה בדימוס שרוצה שוב להיות גדולה, מלאה בסימני שאלה ועדיין תלויה יותר מכל בהתנהלות של טביב והקהל

one

בתקציר: בית"ר מול מכבי פתח תקוה בגביע הטוטו

"נבנה קבוצה חזקה ואטרקטיבית ועם הזמן נעשה קבוצה התקפית שהקהל של בית"ר ייהנה. אנחנו נעלה לנצח בכל מקום לא משנה נגד מי, יהיה כדאי לראות את בית"ר ירושלים השנה", את ההבטחה הזו סיפק מנחם קורצקי במהלך מחנה האימונים בראיון לאתר הרשמי של המועדון. בחור חכם קורצקי. הוא יודע שבבית"ר צריך לשדר אופטימיות, כוח והרבה אמונה. לא משנה מה המצב. זה משפיע על הקהל ועל האטמוספירה סביב המועדון. אלי כהן השריף, למשל, קיבל את בית"ר לפני שנתיים וחצי במאבקי ירידה ובאימון הראשון אמר: "יש כאן סגל לצמרת, לשם בית"ר צריכה לכוון", אך בדיעבד סיפר: "בשבועיים הראשונים חשכו עיניי ולא ידעתי איך נשארים בליגה עם סגל כזה". המסקנה: בבית"ר צריך לשדר כוח גם כשאין לך.

קורצקי אולי לא חושש לרדת ליגה, אך גם הוא מודע לבעיות. הוא יודע שיש אצלו לא מעט כישרון לצד הרבה חוסר ניסיון ובעצם, קבוצה חדשה לגמרי. הוא חיזק את הסגל בכמה שחקנים משמעותיים, אבל עדיין משווע לחיזוק של שחקן התקפה וקשר אחורי כדי לתת לסגל איזון ולהעלים את סימני השאלה והחששות שעלו ממשחק גביע הטוטו. בליגה בלי הבדלי רמות משמעותיים בין קבוצות הדרג השני, חיזוק נכון עושה את ההבדל בין מקומות 4-6 ופלייאוף עליון להידרדרות למקומות 9-10, כמו שחוותה בית"ר בשנתיים האחרונות. קורצקי לא יכול להרשות לעצמו את האופציה השנייה ולא בטוח שישרוד אותה. עם תקציב של 33 מיליון שקל (מתוכם שמונה מיליון לכיסוי התחייבויות) וציפיות ענק (שלא בטוח שיכולות להתממש) בית"ר ירושלים, החידה הגדולה בליגת העל, פותחת עונה. איך זה ייראה?

ניר ברקת תוקף את טביב: "אין תחושת זהות, זה מרחיק אנשים"

קורצקי באירוע פתיחת העונה: "תראו בית"ר חזקה"

מנחם קורצקי מאמן בית"ר ירושלים. יואב דודקביץ'
יודע שבבית"ר צריך לשדר כוח, גם כשאין מקום לאופטימיות. קורצקי/יואב דודקביץ'

במחזור ה-11 של העונה שעברה ערך אבירם ברוכיאן את הופעת הבכורה המחודשת שלו בהרכב בית"ר. לברוכיאן היה אז כושר ל-30 דקות, אך המאמן אלי כהן החליט שיפתח בהרכב אחרי שני הפסדים רצופים ולאור הלחץ הגדול ששרר במועדון. בית"ר נוצחה 1:0 באשדוד, אבל הראתה ניצוצות של כדורגל טוב לאחר שבועות שחונים. אחרי המשחק יצא הבלם הספרדי אנדרס טונייס מחדר ההלבשה והצביע על ברוכיאן: "זה מה שהיינו צריכים, שחקן שלא מפחד, אחד שבא לכדור ומוביל את הקבוצה, שחקנים כאן מפחדים לגעת בכדור". טונייס כבר מזמן בתאילנד ולא לחופשה וברוכיאן? הוא מחפש קבוצה. אז מי ינהיג את בית"ר?

סימן השאלה הכי גדול סביב הקבוצה הוא מי יוכל להוביל ולהתמודד במצבי לחץ. בעונה שעברה עוד היו מנהיגים כמו אריאל הרוש ושי חדד שעברו משהו עם בית"ר ובשנים שלפני היו אלה קובי מויאל, אבי ריקן, חן עזריאל, חיין מגרלשווילי ושחקנים נוספים. השנה יש הרבה מאוד כישרון, אבל כמעט בלי אופק של מנהיגות. אין שחקני בית בכירים וחסרה דמות שתמשוך בעיקר ברגעי משבר. חנן ממן עבר משהו בכדורגל ויודע לקחת עליו, אך גם הוא יצטרך את הזמן שלו להיכנס לכושר אחרי כמעט שנה בה לא שיחק במדי בוורן.

מבחינה מקצועית, מסמנים את עומר אצילי ולידור כהן כקשרים הקדמיים שצריכים להוביל את המועדון. אצילי היה אחד השחקנים המצטיינים במחנה האימונים והוא רעב להוכיח את עצמו העונה. לידור כהן נרכש ב-1.2 מיליון שקל ממכבי פתח תקוה והוא מגיע עם מוטיבציית שיא להרים את הקריירה שלו בבירה. יחד עם זאת, עצם המחשבה על ההתמודדות של השניים בתקופה של לחץ ומשבר לא יכולה לתת שקט לאף אחד בבית"ר. רמת הלחץ והעצבים בבית"ר מחייבים לצאת להתמודדות עם כאלה שעברו משהו בכדורגל, שיודעים להתמודד ולקחת על הגב שלהם תחת אווירה שלילית וכדור שלג של כישלונות. אצילי וכהן יכולים לעשות דברים גדולים לצד שחקנים שיובילו, אך לצפות מהם שייקחו את הקבוצה עליהם זה משהו שעשוי להכשיל אותם.

השניים הם רק דוגמא מייצגת לסגל הישראלי שבנה קורצקי. כישרון יש, מוטיבציה ויכולת לא חסרים, אבל חסרה בו דמות מנוסה ממאבקים. מלבד זאב חיימוביץ' שחוזר לעניינים אחרי תקופה ארוכה, הישראלים של קורצקי צעירים ולא ברור האם יוכלו להתעלות גם באווירה שלילית או לדעת להתנתק כשהמצב מסביב יהיה רע. למעשה, אופיר קריאף הוא הישראלי הבכיר בסגל. הוא עבר הכול עם בית"ר בשנתיים האחרונות, אבל זה לא מספיק. קורצקי צריך ווינר, קילר ותוספת משמעותית של ניסיון. כשבבית"ר מדברים על שחקנים כמו תומר סוויסה, ניקולה מיטרוביץ' ואביחי ידין, יודעים שאלו בדיוק השחקנים שיכולים לשנות את התמונה.

שחקן הפועל באר שבע אופיר דוידזאדה מול עומר אצילי שחקן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
העתיד של בית"ר. עומר אצילי/ברני ארדוב

בהיעדר ישראלים בכירים, בבית"ר אמרו בקיץ שהקבוצה הנוכחית תקום או תיפול על בחירת הזרים. הגיע הזמן לעשות קצת סדר בדברים. בית"ר ירושלים משלמת סכומים יפים על זרים, בין 150 ל-200 אלף יורו לשחקן. מדובר בסכומים גבוהים במונחים של הכדורגל הישראלי, אך כאלה שמאפשרים להביא שחקנים טובים במונחים בינלאומיים, לא יותר ולא פחות. מי שמצפה שבסכומים הללו המועדון יביא זרים שיהיה בכמה דרגות מעל הליגה כמו שהיו בעבר: סטפן שאלואי, אישטוואן פישונט, דרק בואטנג או ז'רום לרואה פשוט מנותק מהמציאות. קורצקי צירף זרים בעמדות שאין לו שחקנים מספיק טובים. הם אמורים להוסיף ולשדרג, אבל אי אפשר לצפות מהם להנהיג.

הבלם ססאר ארסו עבר הרבה בכדורגל. שיחק בנבחרות הצעירות של נבחרת ספרד, ארבע שנים בגנט, בעונה שעברה עבר בינואר לסארגוסה בליגה השנייה בספרד ועזר לה לשרוד בליגה. יש לו הרבה ניסיון והוא כל הזמן מנסה להוביל ולדחוף. עדיין קשה לתהות על קנקנו, אך בבית"ר מאוד מאמינים בבלם ומעריכים שעם הזמן יראו יותר ויותר את האיכויות שלו. גם ארסו הגיע לכאן היישר לאזעקות ולמלחמות ולמרות ההתאקלמות הפנטסטית, הוא צריך את הזמן שלו.

קלאודמיר פראיירה הוא שחקן איכותי. בא לכדור, מנהל משחק מאחור, יש לו מסירות מדויקות והוא יודע לדחוף קדימה. סימן השאלה הגדול הוא לגבי משחק ההגנה שלו. עד עתה הקשר פחות אגרסיבי ממה שמצפים ממנו ולכן גם יש רצון לצרף קשר אחורי נוסף לצידו. יחד עם זאת, בצוות המקצועי משוכנעים שהברזילאי יהיה הצלחה השנה והקהל של בית"ר יתאהב בשחקן. קלאודמיר נמצא כבר חודש בישראל ודובר רק פורטוגזית. לא ברור עדיין למה בקבוצה לא דאגו שיוצמד לשחקן מורה או מתורגמן שיעזור לו ללמוד לתקשר עם חבריו לקבוצה. "הוא לא יודע שתי מילים באנגלית, מתקשרים איתו בשפת החירשים, עושים סימנים ותנועות, זה חייב להשתנות", אמרו שחקנים בקבוצה.

ויש את דושאן מאטוביץ', עדיין אותה החידה מהעונה שעברה, שחקן לא מזכיר עדיין את המגן המופלא שזכה באליפות עם קרית שמונה, אך במועדון מקווים שככל שהקבוצה תתחבר, הוא יבוא יותר לידי ביטוי. למרות זאת, הסרבי בן ה-31 הוא השחקן השני המבוגר בקבוצה (חיימוביץ' מבוגר ממנו בחודשיים וחצי) וגם יחלוק את סרט הקפטן. ללמדכם על הסגל הצעיר והיעדר המנהיגות.

המניה הבטוחה של הסגל הנוכחי הוא ז'רקו קוראץ', "הסנטר" של הקבוצה, השחקן הטוב ביותר במחנה האימונים והבאנקר הכי בטוח של הצוות המקצועי. קוראץ' הוא אותו קוראץ' מהפועל חיפה: חזק, משחק עם הגב לשער, עובד, מחלק כדורים וכובש. זאת העמדה שהצוות המקצועי הכי רגוע לגביה נכון להיום. בבית"ר מאמינים שכל מה שצריך ליד קוראץ' זה חלוץ מהיר שיידע לאסוף את הכדורים שהוא מוריד אחרי שהוא מושך את ההגנה אליו. קורצקי חושב שתומר סוויסה תפור על המשבצת.

ז'רקו קוראץ' שחקן הפועל חיפה חוגג. ברני ארדוב
"הסנטר" של בית"ר. קוראץ'/ברני ארדוב

לב המהפכה המקצועית בסגל נמצא בין הקורות. הסמל והקפטן עזב אחרי מאבק מכוער ובמקומו הגיע שוער שעדיין נאבק כדי להוכיח את עצמו. בכדורגל אומרים ששוער הוא חצי קבוצה, סימן השאלה סביב בוריס קליימן מסמל אולי את סימן השאלה הגדול סביב העונה של בית"ר ירושלים. קליימן, 23, מקבל בפעם הראשונה בליגת העל הזדמנות להיות שוער ראשון באופן ברור וחד משמעי ומנסה לקחת אותו בשתי ידיים. יחד עם זאת, כרגע השוער הצעיר שעמד בשער הנבחרת הצעירה וכבר שנים מסומן כהבטחה גדולה, עדיין מהווה הימור של טביב והצוות המקצועי. עד אשר יוכח (יוכיח) אחרת.

קשה לומר מאימוני בית"ר שהצוות המקצועי רגוע לגבי עמדת השוער. קליימן שוער מוכשר, אך מספיק היה לראות את הפרצוף שלו אחרי השער של ליאור אסולין מהפועל פתח תקוה בגביע הטוטו בכדי לחשוש ממה שעשוי לעבור עליו השנה. מאמן השוערים גיא סולומון עובד עם השוער גם על הצד המקצועי וגם על הצד המנטאלי לקראת עונה קשה ולא פשוטה שעשויה גם לסמן את הכיוון של הקריירה עבורו. חברתית הוא משתלב מצוין ומנסה כל הזמן להיות חלק מהמרקם הבריא שנבנה בחדר ההלבשה. יחד עם זאת, הוא נמצא בסיטואציה כמעט בלתי אפשרית. הצל של הרוש מרחף מעליו כמו גם לחץ הציפיות הענק והלחץ לפרוץ ולעמוד ביעדים שסומנו עבורו. המבחן שלו הוא אולי המבחן הגדול והמלחיץ ביותר של שחקן בליגת העל בעונה הקרובה.

הרבה כישרון, מעט ניסיון, סימני שאלה וחששות מלווים את בית"ר ירושלים בימים אלה. עדיין, העונה תקום או תיפול על ההתמודדות של הבעלים, המועדון והקהל עם הסיטואציה הצפויה. בית"ר תעבור הרבה עליות וירידות. בעונה שעברה לאחר כמה הפסדים הקהל יצא נגד המאמן אלי כהן, טביב נשבר ופיטר, מינה את רוני לוי, צירף רכש ב-2.5 מיליון שקל בינואר ובקושי נשאר בליגה. הקהל יצטרך להבין שבית"ר לא גדולה, היא מתחילה דרך לנסות ולחזור להיות גדולה והדרך הזאת מצריכה בניית בסיס, עליות וירידות והרבה מאוד תמיכה. גם אם הקהל לא יפנים את זה, טביב יצטרך השנה - במיוחד בתקופות הקשות - לעמוד מאחורי הצוות המקצועי ולדחוף לשקט וליציבות. בית"ר סיימה התקשרות עם מאמן במהלך השנה בארבע מחמש העונות האחרונות ובכולן סיימה בפלייאוף התחתון. זה אומר הכול. בית"ר תקום או תיפול העונה על מה שטביב, המועדון והקהל למדו מהעונות האחרונות. אם כלום לא ישתנה, הדרך לעונה נוספת בפלייאוף התחתון קצרה מתמיד.

שחקני בית"ר ירושלים מציגים את המדים החדשים שלהם. יואב דודקביץ'
הרבה כישרון, מעט ניסיון ולא מעט סימני שאלה. שחקני בית"ר/יואב דודקביץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully