וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאים להגנתם: על ההגנה החדשה של ברצלונה

22.8.2014 / 16:00

ג'רארד פיקה הפך לבדיחה, דני אלבס נשאר בלית ברירה, תומאס ורמאלן הגיע פצוע וז'רמי מתיו בן ה-30 עלה 20 מיליון יורו. עם כל אלה, ללא מנהיג אמיתי מאחור ובעזרת שיטות חדשות, ינסה לואיס אנריקה לייצב את החלק הבעייתי ביותר של ברצלונה. איך תיראה ההגנה החדשה?

שחקן ברצלונה ז'רמי מתיו. רויטרס
"אם מוציאים כל כך הרבה כסף", טען מארקס, "עדיף לפחות שיהיה עבור מישהו ששווה את זה. הוא לא האיש המתאים". ז'רמי מתיו/רויטרס

רפא מארקס שיחק שבע שנים בברצלונה והפך למעין סמל. הוא מקסיקני, לא שחקן בית ומעולם לא היה מכוכבי הקבוצה, אך האוהדים בקאמפ נואו זוכרים אותו לטובה כשחקן נאמן ואהוב. אז כשהוא הפציר בקיץ שעבר ברצלונה להחתים "בלם ברמה גבוהה" כדי "להפסיק לשחק עם הגנה מאולתרת", כולם הטו אוזן והנהנו בהסכמה. הרי הכתובת הזו רשומה על הקיר כבר כמה שנים, אבל במועדון עצמו נהגו להתעלם מהבעיה. עד שבא לואיס אנריקה.

המאמן החדש התייעץ בין היתר עם קפטן נבחרת מקסיקו והבין שעליו לחזק בדחיפות את מרכז ההגנה עם שני שחקנים לפחות. המטרה הייתה: בלם אחד צעיר עם עתיד מבטיח ועוד בלם שיוכל להנהיג את ההגנה. לצערו, המשא ומתן עם מרקיניוס, הברזילאי בן ה-20 של פריס סן ז'רמן שענה על הקטגוריה הראשונה, לא הבשיל לחתימה. גם השמות הגדולים שנקשרו לברצלונה, כמו מאטס הומלס או מהדי בנעטיה, לא היו לרגע מועמדים ריאליים. לואיס אנריקה נשאר עם אופציות משניות, ובאופן מפתיע דרש מראשי המועדון להחתים דווקא את ז'רמי מתיו.

כן, בלם הרכש הראשון של ברצלונה מאז הפלופ דמיטרו צ'יגרינסקי ב-2009, הוא בכלל מגן שמאלי שהחל את הקריירה כקיצוני שמאלי בסושו. והוא כבר בן 30 ועלה לא פחות מ-20 מיליון יורו. לא לזה התכוון המשורר מארקס. "אני לא חושב שמתיו הוא האיש המתאים לברצלונה, גם לא במחיר זול מזה ששילמו. אם כבר מוציאים כל כך הרבה כסף, עדיף שיהיה עבור מישהו שבאמת שווה את זה". מאז, ברצלונה הספיקה לרכוש גם את הפצוע הכרוני תומאס ורמאלן ב-15 מיליון יורו, ולפחות לגישתו של מאמנה נתנה מענה לבעיה הגדולה של הקבוצה. האמנם? האם זה יספיק כדי להחזיר את תואר האליפות ולהתחרות על ליגת האלופות? מבט על ההגנה החדשה של ברצלונה.

ברצלונה בלחץ: איזה רכש יגיע לפני סיום מועד ההעברות?

העונש של ברצלונה חזר, לא תוכל להחתים שחקנים בינואר ובקיץ הבא

לואיס אנריקה מאמן ברצלונה. AP
רוצה לחזור אל המקורות, גם מבחינת המשחק ההגנתי. לואיס אנריקה/AP

יותר מ-160 מיליון יורו הוציאה ברצלונה בקיץ 2014, ופנקס הצ'קים עדיין פתוח. כמה אירוני מבחינת פיפ"א שהקבוצה עליה הוטל אמברגו בשוק ההעברות באפריל האחרון, היא המבזבזת הגדולה ביותר של החלון הנוכחי. אז העונש נדחה לינואר 2015 וברצלונה ניצלה זאת כדי להעמיק את הסגל אחרי עונה נטולת תארים משמעותיים (לראשונה זה שש שנים) ובמיוחד כדי לסתום את החורים בהגנה. לואיס סוארס הוא כמובן השם הגדול וגם איבן ראקיטיץ' הגיע, אך תשומת הלב העיקרית הופנתה לחוליה האחורית. פרט לוורמאלן ומתיו, גם השוערים מארק אנדרה טר סטגן וקלאודיו בראבו הצטרפו על מנת להתחרות על המקום שפינה אחרי 12 שנים ויקטור ואלדס, ועד לסיום החלון עוד עשוי להצטרף המגן הברזילאי דוגלאס ואולי אפילו חואן קואדרדו, שהופיע ברשימת הבקשות הראשונית של המאמן.

מתיו, כאמור, הגיע על פי דרישתו של לואיס אנריקה. הצרפתי בן ה-30 הרשים מאז ההסבה שעשה למרכז ההגנה ובעונה שעברה בוולנסיה היה אחד הבלמים הטובים בלה ליגה. הוא מהיר ביחס לבלמים אחרים, בעל משחק ראש מצוין ויעזור לברצלונה הנמוכה לשפר כמה אספקטים. ומעל לכל זה, הוא שמאלי. לראשונה מאז העזיבה של אריק אבידל, לברצלונה יש בלם עם רגל שמאל. למעשה, יש לה שניים כאלה. גם ורמאלן הבלגי, שהגיע פצוע ובעונה שעברה בקושי שותף בארסנל, הוא שמאלי שיכול אף הוא לשחק כמגן. כך לואיס אנריקה צירף שני שחקנים מגוונים למדי שיאפשרו לו לשנות שיטות ולשחק גם עם שלושה בלמים. הבעיה היא שמתיו לא הוכיח עצמו ברמות הגבוהות של ליגת האלופות וכלל לא בטוח שהוא האיש שג'רארד פיקה צריך לידו. בלם נבחרת ספרד פרח לצד בלמים גדולים שהם גם מנהיגים. אחרי קרלס פויול בברצלונה וסרחיו ראמוס בנבחרת, פיקה מקבל את מתיו שצריך לעמוד ברף גבוה מאוד.

הרכש הצרפתי אכן הסתמן כעוגן מבחינת האחריות שהעניק לו המאמן בטרום העונה, אבל ההגנה תקום או תיפול על היכולת של פיקה. אחרי עונת הנפל עם ברצלונה וההתרסקות במונדיאל עם הנבחרת, גם הבלם בן ה-27 הודה שזו השנה הגרועה בקריירה שלו. עכשיו הוא אמור לקום מהקרשים בעזרת לואיס אנריקה, ששם דגש על משמעת מהרגע הראשון ומנסה ליישר את הליצן של ברצלונה. מבחינת פוטנציאל מוכח, אין לברצלונה בלם טוב יותר מפיקה. בשיאו הוא היה "פיקנבאואר", בשנה האחרונה היה מקור לבדיחות. "הייתי הבלם הטוב בעולם, אבל עכשיו אני אפילו לא בין שלושת הראשונים", הודה במסיבת עיתונאים. "הייתה לי שנה רעה. אני יודע שכדי לשחק בברצלונה אני חייב להיות שוב אחד משלושת הבלמים הטובים בעולם". אולי דווקא מהנקודה הזו, אחרי שפויול פרש ואין גם את הגיבוי של ואלדס מאחור, וכשאף אחד לא מאמין שהוא מסוגל להיות מנהיג ההגנה החדש, פיקה ישתחל לחלל שנוצר ויציג עצמו כאלטרנטיבה ראויה.

ג'רארד פיקה באימון ברצלונה. GettyImages
בלי פויול ובלי ואלדס - האם הוא מסוגל להתבגר ולהנהיג? ג'רארד פיקה/GettyImages

את עונת ההתאוששות שלו עשוי פיקה לרשום במסגרת שיטה חדשה. לואיס אנריקה אמנם דוגל ב-4-3-3 המסורתי של ברצלונה, אבל כמו פפ גווארדיולה הוא אוהב לחדש ולגוון. במהלך משחקי ההכנה הוא ניסה לשחק עם שלושה בלמים. לעתים 3-5-2, לעתים 3-4-3 ואפילו 3-2-3-2. "אנחנו נשחק כדורגל התקפי שיצית את הדמיון של אוהדי הכדורגל בכל רחבי העולם, אבל אנחנו גם צריכים לדעת להגן", חזר המאמן על המנטרה בכל מסיבות העיתונאים הראשונות שלו. אחרי עונה של ניסיון התחדשות לא מוצלח תחת הדרכתו של טאטה מרטינו, בארסה חוזרת אל המקורות - משחק המסירות הקצרות ומשחק הלחץ. עם שלושה בלמים, לואיס אנריקה מרגיש שיש מי שיחפה על העליות התכופות של המגנים ויש יותר שחקנים שילחצו בחלק המגרש של היריבה.

מגן העבר סרג'י, שהיה מועמד לשמש כעוזרו של לואיס אנריקה אחרי שאימן את רקראטיבו הואלבה, הסביר: "שני המגנים של ברצלונה אוהבים לצאת קדימה ולתקוף. בעונה שעברה נוצרו כתוצאה מכך לא מעט חורים בהגנה. יהיה להם נוח יותר לעשות זאת כשיהיו מאחוריהם שלושה בלמים. לואיס אנריקה מבין את המגבלות, הוא לא מקובע וכבר ניסה לשחק 3-5-2 בתחילת העונה שעברה בסלטה ויגו. ברצלונה חייבת לשפר את משחק הלחץ. בעזרת חטיפות כדור בחלק הקדמי היא תוכל להקל את העומס על שחקני ההגנה וגם לכבוש יותר".

לשיטה הזו אמור קואדרדו הקולומביאני להתאים כמו כפפה ליד. זה האיש אותו רצה לוצ'ו לראות רץ על קו ימין. בינתיים, הוא צריך להסתפק בדני אלבס, שזוכה לעדיפות על מרטין מונטויה המקומי. ברצלונה ניסתה להיפטר מהמגן הברזילאי במהלך הקיץ, אבל האפשרות היחידה לכך הייתה באמצעות עסקת מרקיניוס עם פריס סן ז'רמן. ברגע שאלופת צרפת יצאה מהתמונה, לא נותר ביקוש רציני לאלבס מצד קבוצות שיכולות לעמוד בחוזה היקר שלו. לואיס אנריקה הדגיש ש"כרגע אלבס הוא המגן הראשון", אך גם הוא מודע לעול ההגנתי שהברזילאי מהווה, עם המיקום הלוקה בחסר והירידה המאוחרת בחזרה להגנה.

אגב, גם ג'ורדי אלבה סובל מאותה המחלה, כשלצרות שלו נוספו פציעות חוזרות. המגן השמאלי המהיר חוזר אף הוא אחרי מונדיאל עגום מבחינה אישית, כולל איום על עיתונאי, אבל מעמדו עדיין איתן בהרכב כל עוד הוא כשיר, במיוחד בהתחשב בכך שהמתחרה אדריאנו מושבת בשבועות הראשונים בגלל בעיה שהתגלתה בליבו. השיחות האישיות שערך עמו לואיס אנריקה (אפילו כמה תדרוכים אישיים וממושכים על כר הדשא במהלך האימונים), מלמדות על חשיבותו למערך.

דני אלבס, שחקן ברצלונה. GettyImages
ברצלונה ניסתה להיפטר ממנו בתחילת הקיץ. דני אלבס/GettyImages

הבעיות ההגנתיות של ברצלונה מוכרות והאמצעים לפתרונן נמצאים כרגע בידי לואיס אנריקה. המאמן החדש התעקש לצרף את בראבו כגיבוי לטר סטגן, וכבר במחזור הראשון יצטרך להשתמש בו בגלל פציעתו של הגרמני. גם ורמאלן הפצוע ופיקה המורחק לא יעמדו לרשותו במשחק הפתיחה מול אלצ'ה. אל החלל הזה אמור היה להיכנס מארק ברטרה, אבל עושם רושם שהבלם הצעיר והמוכשר הוא הנפגע העיקרי מהקיץ של ברצלונה. בעונה הקודמת שיחק הבלם בן ה-23 לא פחות מ-30 משחקים בכל המסגרות, זכה לאהבת הקהל ולהערכה מהפרשנים ונראה כדבר הבא של ברצלונה. הפעם האחרונה שהוא שיחק כל כך הרבה הייתה בעונת 2009/10, אצל לואיס אנריקה בברצלונה ב'.

והנה דווקא המאמן שהכיר אותו, הוא זה שדחק אותו להיות האופציה הרביעית. או אולי החמישית? ברטרה מוגדר כבלם הימני השני, כביכול המחליף של פיקה, אבל משחק ההכנה נגד לאון (0:6) לימד שחאבייר מסצ'ראנו מועדף על פניו ועשוי לפתוח במרכז ההגנה לצד מתיו גם נגד אלצ'ה. המונדיאל הוכיח עד כמה משמעותי יכול להיות הארגנטינאי כקשר אחורי. גם לואיס אנריקה הודה שהוא מעדיף למקם אותו שם כדי שיהווה כוח עזר לבלמים, אך נכון לתחילת העונה הוא עדיין בלם. לא משהו שמבשר טובות מבחינת ברטרה.

ההגנה החדשה של ברצלונה עמוקה יותר, מגוונת יותר ובעיקר גבוהה יותר, אך היא עדיין מהווה את נקודת התורפה העיקרית. ורמאלן ומתיו הפיזיים והגבוהים יהיו משמעותיים מאוד בכדורים הנייחים, הן בהגנה והן בהתקפה. בעזרתם יעבור לואיס אנריקה לשמור עם שניים אישית וכל היתר אזורית במצבים סטטיים. איך ישתלבו בסגנון המשחק הייחודי והאם מישהו מהם, או אולי פיקה, יוכל להנהיג את ההגנה ולהוכיח שלא נעשתה טעות באי החתמת בלם מסדר הגודל של טיאגו סילבה (בעונה שעברה) או הומלס (בקיץ הנוכחי)? רק ימים יגידו. בכל מקרה, זה נראה כמו לא יותר מפתרון זמני. ברצלונה לא תמתין שוב חמש שנים לפני שתחתים את הבלם הבא.

מארק בארטרה שחקן ברצלונה מאוכזב. רויטרס
האיש שנפל בין הכסאות? מארק ברטרה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully