וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחסינו לאנדרה? על צומת הדרכים של וילאש בואש בזניט

20.8.2014 / 14:30

הוא יישם ברוסיה את המהפכה שנכשלה בצ'לסי, הרוויח את כבודו מהתקשורת והשכיח את ימי ספאלטי. אלא שעל הדשא לא הגיעו תוצאות, ואנדרה וילאש בואש יודע שהדחה על ידי סטנדרד ליאז' עלולה להיות סוף הסיפור שלו בזניט. בינתיים, במלחמה אחת הוא כבר הפסיד לגיא לוזון

אנדרה וילאש בואש מאמן זניט סנט פטרסבורג. Elena Ignatyeva, AP
אם לא יגיע לליגת האלופות, הקריירה שלו עלולה לספוג נוק אאוט. וילאש בואש/AP, Elena Ignatyeva

בתחילת מרץ, מיד אחרי שלוצ'יאנו ספאלטי פוטר מאימון זניט, פורסמו בתקשורת תמונות של הולק ממריא ללונדון במטוס פרטי. העיתונאים שתהו לגבי מהות הדבר קיבלו תשובה רשמית לפיה מדובר ב"נסיעת עסקים". כאשר אנדרה וילאש בואש הסכים כעבור ימים ספורים לקבל את משרתו של האיטלקי, לא היה קשה לעשות את החיבור.

הולק הפך לסוג של מלכוד עבור זניט מאז נרכש לפני שנתיים תמורת כ-60 מיליון יורו מפורטו. החלוץ הברזילאי הובא לא רק כדי למלא את דרישתו של ספאלטי, אלא גם כדי לשדר מסר חד משמעי כי המועדון מסוגל להתחרות מבחינה כלכלית מול כל היריבות הגדולות ביבשת. בפועל, העסקה המוזרה שידרה משהו אחר לחלוטין – נטייה לראוותנות לא הגיונית. איש לא מפקפק בכישרונו של הולק, אבל היה ברור כשמש שהוא שווה במקרה הטוב מחצית מהסכום. כאשר הסקורר התקשה להתאקלם במועדון, בעוד שכרו גרם למתח עצום בחדר ההלבשה הבעייתי ממילא, היו שסברו כי עדיף למכור אותו. לצערה, גם אם הנהלת זניט הסכימה עם כך, היא לא יכולה היתה להרשות לעצמה להודות בכישלון ולהעזיב את הולק בהפסד עתק. הפתרון, לפיכך, היה להביא את המאמן המקורב אליו ביותר, והשחקן עצמו נשלח ככל הנראה למשימת השכנוע.

הולק, שחקן זניט חוגג. רויטרס
במועדון לא יכלו למכור אותו, אז הביאו את המאמן המועדף עליו. הולק/רויטרס
sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

האידיאל: ברזיל 1982

לזכותו של הפורטוגלי הצעיר ייאמר שהוא לא היסס להעלות את רף הציפיות. "האידיאל שלי הוא נבחרת ברזיל מודל 1982 וברצלונה של פפ גווארדיולה. האידיאלים האלה יעמדו לנגד עיניי כאשר אנסה לפתח את הקבוצה. הטקטיקה וההישגים צריכים להיות בהתאם", אמר וילאש בואש במסיבת העיתונאים הראשונה שלו, והוסיף כי המטרה הראשונה היא זכיה באליפות. "אנחנו מסוגלים לנצח בכל תשעה המשחקים שנותרו לנו", הבטיח.

מעבר למיצוי הפוטנציאל של הולק, שהציג יכולת נפלאה במדי פורטו שזכתה בטרבל המפורסם בהדרכת וילאש בואש ב-2011, המטרה השניה של ראשי זניט במינויו נבעה מניסיונו בצ'לסי. הפורטוגלי אמנם לא השלים אפילו עונה בסטמפורד ברידג', ועזב את הכחולים כשהוא פגוע מאוד מהיחס כלפיו, אבל דבר אחד בטוח – הוא לא היסס לעמוד על דעותיו ולבצע מהפיכות מרחיקות לכת. בצ'לסי הדבר גרם לקרע בין המאמן לשחקנים הוותיקים כמו פרנק למפארד ודידייה דרוגבה, אבל זניט היתה זקוקה נואשות ליד חזקה שתשליט סדר.

שחקני צ'לסי ג'ון טרי (ימין) פרנק למפארד (שמאל). AP
מה שלא עבד איתם בצ'לסי עובד בזניט? למפארד וטרי/AP

המחנאות בין החבורות השונות בסגל, במיוחד בין הרוסים המגובשים לבין הזרים המפוזרים, הגיעה לשיאים חדשים בשלהי הקדנציה הארוכה של ספאלטי. האיטלקי איבד בסופו של דבר את הכבוד המינימלי מצד שחקנים רבים, ולפי דיווחים שמעולם לא אומתו הגיעו הדברים לעימות פיזי של ממש בין המאמן לבין רומן שירוקוב במהלך מחנה האימונים בישראל בינואר. קפטן נבחרת רוסיה נשלח באופן מידי לרוסיה ואז הושאל לקרסנודר, ובזניט הבינו שזה לא מספיק. "החבורה הרוסית" היתה ראויה לטיפול שורש. וילאש בואש קיבל מנדט נרחב לעשות זאת, ולשחקנים לא נותר ספק לגבי רצינות כוונות ההנהלה. לא לחינם פוזרו דיווחים על חוזה של 8.5 מיליון יורו לשנה שקיבל הפורטוגלי כאשר חתם עד 2016. בהיותו בעל השכר הגבוה במועדון, הוא הושם ככוכב העל של הקבוצה. המנכ"ל מקסים מיטרופאנוב דאג אמנם להצהיר כי מדובר בברווז עיתונאי, אך סירב לנקוב בשכרו האמיתי של וילאש בואש בטענה כי מדובר ב"סוד מסחרי".

העדפת הזרים ברורה בעידן וילאש בואש. הוא נתן את המפתחות בחוד לסלומון רונדון וספסל את אלכסנדר קרז'אקוב, תוך שהוא הורס לו את הסיכויים לפתוח בהרכב במונדיאל בברזיל. הוא דחק לשוליים את המגן הימני הוותיק אלכסנדר אניוקוב, לשעבר קפטן הקבוצה. הוא גם העלים כמעט לחלוטין מהתודעה את אנדריי ארשבין שקיווה להתברג אף הוא לסגל של פאביו קאפלו. זה לא עלה בידו, והכוכב בן ה-33 לא רואה דשא כלל העונה, עם 13 דקות משחק בלבד בכל המסגרות. שירוקוב, שסיים את החוזה בקיץ, לא קיבל הצעה הולמת וחתם בספרטק מוסקבה, היריבה המרה מכולן. איגור דניסוב, שעזב את המועדון על רקע הסכסוך בנוגע לשכרו לפני שנה, לא הוחזר למרות המגעים שנוהלו איתו. במקום זאת, רכשה זניט לפני שבוע את חאבי גרסיה הספרדי ממנצ'סטר סיטי, כי וילאש בואש דרש חיזוק איכותי בקישור האחורי.

אנדריי ארשבין שחקן זניט סנט פטרסבורג בין שחקני נורשלנד. AP
כבר לא ממש רואה דשא. ארשבין/AP

הבטיח אליפות – ונכשל

ניתן לומר כי במשך חמישה החודשים בתפקיד הצליח המאמן להימנע מביקורת. הוא הרבה יותר פתוח לתקשורת מאשר ספאלטי לקראת סוף הקדנציה, אדיב, נותן הסברים מעמיקים באנגלית רהוטה, ואף הבטיח ללמוד רוסית. על הנייר, התוצאות על הדשא לא רעות. דרכו נפתחה עם שישה ניצחונות רצופים שמהווים שיא רוסי של כל הזמנים למאמן חדש בתחילת הקדנציה. גם העונה פתחה זניט את הליגה עם מאזן מושלם בארבעה מחזורים, ובסך הכול רשומים לזכותו של וילאש בואש 11 ניצחונות ב-13 משחקי ליגה בניהולו. הקבוצה מציגה כדורגל קבוצתי יותר ואטרקטיבי יותר מאשר בחודשיו האחרונים של ספאלטי, ונדמה כי האווירה הכללית במועדון השתפרה.

אלא שלא הכול חלק. רחוק מכך. ההצהרה האופטימית לגבי הזכייה באליפות בעונה שעברה לא התממשה. בשני המשחקים מול יריבות ממוסקבה איבדה זניט נקודות – תיקו 1:1 מול לוקומוטיב ותבוסה ביתית 4:2 לדינמו שהפכה להפסד טכני בעקבות התפרצות אלימה של האולטראס למגרש לפני שריקת הסיום (צפו בקליפ למטה, באדיבות ספורט2). כאשר בלם דינמו ולדימיר גרנאט ספג אגרוף בפניו מחוליגן על הדשא, נראה וילאש בואש המום. הוא לא ציפה למראות מסוג זה, והמציאות הרוסית הפתיעה אותו. כתוצאה מהמעידות, שמרה צסק"א על תואר האליפות עם 10 ניצחונות רצופים, בעוד וילאש בואש נותר בידיים ריקות, וגם נדרש לשחק במוקדמות ליגת האלופות.

סטנדרד בעקבות אוקזר?

סטנדרד ליאז', שאיבדה את מרבית כוכביה בקיץ, יכולה להתעודד מההיסטוריה של זניט, אשר מגלה באופן קבוע כי היא שבירה מנטלית ומתקשה מאוד להתמודד עם תווית הפייבוריטית. נסיונל הפורטוגלית, אוקזר, טוונטה, אפואל ניקוסיה, מלאגה, באזל ואוסטריה וינה – לרשימת הקבוצות שנראית אקראית יש מכנה משותף אחד. הן ניצחו בשנים האחרונות את האימפריה של גזפרום באירופה. הצרפתים, למשל, עשו זאת ב-2010 והעפילו לשלב הבתים של ליגת האלופות עונה לפני שירדו ליגה מבלי לשוב. בעונה שעברה קבעה זניט שיא שלילי כאשר הצליחה איכשהו להזדחל לשמינית גמר ליגת האלופות עם שש נקודות בלבד בשלב הבתים, שכלל תבוסה 4:1 לאלופת אוסטריה במחזור הסיום.

"קבוצה ברמה של זניט חייבת לשחק בליגת האלופות", אמר באופן חד משמעי וילאש בואש לפני תחילת הקמפיין הנוכחי, ואז פתח עם הפסד 1:0 ללימסול הקפריסאית. בגומלין הרבתה סגנית אלופת רוסיה להחמיץ, לפני שהכניעה את היריבה ששיחקה בנחיתות מספרית במשך רוב המשחק, והשיגה ניצחון 0:3 רק בזכות שני שערים בדקות הסיום. היא נמנעה מהדחה מבישה במיוחד, אבל המאמן קיבל טעימה מהאופי הבעייתי של קבוצתו. הוא יודע היטב כי מעידה מול החבורה של גיא לוזון לא באה בחשבון.

מאמן סטנדרד ליאז' גיא לוזון. GettyImages
ידע איך להכניס את זניט ללחץ. לוזון/GettyImages

המלחמה הפסיכולוגית של לוזון

למעשה, יהיה זה אחד המבחן האמתי השני של וילאש בואש בתפקיד. אחרי שפספס את תואר האליפות בשני המשחקים הקשים הבודדים שקיים, הוא מגיע לצומת גורלי במיוחד. פיאסקו מול הבלגים יהרוס את כל ההישגים בשיפור האווירה עד כה. החיוך של הולק, ששב לפניו בחודשים האחרונים, עלול להימחק כאשר האוהדים ייזכרו בסכום המטורף ששולם תמורתו. מרד חדש של רוסים שנדחקו לפינה עלול לפרוץ בכל רגע. בתקשורת ידגישו את הסירוב הביזארי של המאמן לבחור קפטן קבוע לקבוצה ולהעביר את הסרט בין השחקנים השונים. הקרדיט הבלתי מוגבל מההנהלה עלול להיעלם אם הקבוצה תפסיד בבת אחת את ההכנסות הצפויות מההשתתפות בצ'מפיונס-ליג.

בקיצור, ללוזון, אשר דומה ליריבו הן בגילו והן בעובדה כי מעולם לא היה שחקן, יש הזדמנות לבסס את מעמדו תוך פגיעה קשה בקריירה של הפורטוגלי. המאמן הישראלי ביצע מהלך נכון במלחמה הפסיכולוגית כאשר הכריז על קבוצתו כאנדרדוג ברור. זה בדיוק המצב ממנו זניט חוששת יותר מכל. הלחץ על וילאש בואש יהיה הערב גדול לא פחות מאשר בתקופות שלו על הקווים של צ'לסי וטוטנהאם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully