וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיבור לאומי: רביב לימונד יפרוץ גם בנבחרת ישראל תחת ארז אדלשטיין?

10.8.2014 / 10:00

רגע לפני גיל 30, רביב לימונד פרץ עם עונת שיא בהפועל תל אביב. אחרי שנרגע, התבגר והשתלב נפלא בשיטה של ארז אדלשטיין, הוא צריך להוכיח שהוא באמת עדיף על יותם הלפרין ולהפוך לגארד המוביל של נבחרת ישראל

צילום ועריכה: קובי אליהו

בשבועות האחרונים מסתובבת שמועה עיקשת בביצה המקומית לפיה רביב לימונד, הישראלי המצטיין של העונה שעברה, מחזיק בהצעה גבוהה מקבוצה רוסית שכבר פנתה להפועל תל אביב. בכירים במועדון האדום טענו מספר פעמים השבוע כי לא קיבלו כל פנייה רשמית מאף קבוצה, ושהם אכן שמעו את אותם השמועות ושוחחו על כך עם לימונד שטען שלא היו דברים מעולם. בכל מקרה אומרים בהפועל כי גם אם תהיה הצעה כזאת על השולחן, לימונד לא ישוחרר, גם לא בעד סכום גבוה מאוד.

ללא כל קשר לשאלה האם ההצעה על לימונד קיימת או לא, העובדה ששמועה כזאת לגביו נראית יותר מהגיונית מגיעה אחרי העונה הנדירה במושגים ישראלים שהציג הגארד, שיחגוג 30 במהלך קמפיין הנבחרת הנוכחי. 18.8 נקודות, 4.4 אסיסטים ו-4 ריבאונדים בממוצע למשחק, 46 אחוזים מחוץ לקשת, 50 אחוזים ל-2, ורצף של 25 משחקים בספרות כפולות. לימונד היה הישראלי המצטיין בליגה, אולי השחקן הטוב ביותר בכל ליגת העל, וכעת הוא מגיע למקום בו הוא לא הצליח להביא את היכולות המגוונות שלו לידי ביטוי, בייחוד לא בשנים האחרונות, נבחרת ישראל. האם תחת ארז אדלשטיין התמונה תשתנה?

ישראל פותחת קמפיין מול מונטנגרו (19:00 ערוץ 1)

דיאור פישר לא מתכוון לסחוב את הנבחרת על הגב שלו

יותם הלפרין: "לא זוכר קמפיין עם כל כך הרבה בעיות"

רביב לימונד שחקן הפועל תל אביב מול בריאן רנדל. אדריאן הרבשטיין
מגיע אחרי עונת שיא. רביב לימונד/אדריאן הרבשטיין

קיץ 2011 סומן כקיץ שיכול היה בקלות לקלקל את הקריירה של לימונד. מצד אחד הוא ביקש מאריק שיבק שלא להגיע לנבחרת ישראל לאחר שלא היה מרוצה ממעמדו, ומיד לאחר מכן חתם באליצור אשקלון, אליה הגיע מהליגה הספרדית. בקבוצה הדרומית אמנם רשם עונה טובה מבחינה אישית והקבוצה הגיעה לפלייאוף העליון, אך גם שם ידע תקריות, בייחוד לקראת סוף העונה, כולל הרחקה בפלייאוף נגד מכבי ראשון לציון.

ניצני השינוי אצל לימונד החלו כבר בעונה לאחר מכן כשעבר להפועל ירושלים והעביר עונה סולידית תחת שרון דרוקר, אבל השינוי האמיתי התרחש כשהגיע לארז אדלשטיין, שהיה קרוב לאמן אותו בעבר גם בעירוני רמת גן וגם בהפועל ירושלים. החיבור ביניהם היה מושלם, אדלשטיין נתן לו את המפתחות וסגנון המשחק היה מושלם עבור לימונד שהתלבט ערב אחרי ערב.

"רביב בא במוטיבציה מאוד גבוהה לעונה הזאת להוכיח", מסביר עוזר המאמן של אדלשטיין בהפועל תל אביב, עופר רון, "השיטה של ארז עזרה לו להביא את היתרונות שלו לידי ביטוי ולטשטש את החסרונות שלו, ביחד עם הקרדיט המורחב שהוא קיבל, זה עזר לו להביא את היכולות האישיות שלו לידי ביטוי".

מתן נאור, ששיתף פעולה עם לימונד בפעם השנייה בקריירה, טוען שהשינוי של חברו היה בעיקר מנטאלי, "אני לא חושב שמבחינה מקצועית ויכולות רביב עשה איזשהו שינוי השנה. שחקן עם יכולות מאוד גבוהות, וזה משהו שיש לו ואי אפשר לקחת את זה ממנו. הקטע המדהים בעונה הנוכחית היה היציבות, כל ערב הוא היה מדהים. זה לא קל, וזה משהו שצריך להעריך ולא לזלזל בזה, זה שהוא מסוגל לקלוע את זה ידענו, אבל לבוא כל ערב ולעשות את זה, זה פשוט מדהים. אני חושב שההבדלים בדברים האלה הם בעיקר מנטאליים ועניין של סיטואציה והזדמנות מתאימה, והוא לקח אותה, ועל זה כל הכבוד לו. לא יודע כמה פעמים במהלך הקריירה באו ונתנו לו מושכות כמו שנתנו לו השנה. להיות מסוגל להיות בפוקוס הזה בכל משחק ובכל ערב, זה קודם כל משהו מנטאלי, אבל גם שילוב של משהו מנטאלי עם הסיטואציה שהייתה לו, וגם כאן יש פן מנטאלי כדי לקחת את זה".

ואולי השינוי של לימונד התרחש פשוט מההתבגרות שלו. "תראה, רביב עדיין לפעמים מאבד את זה", אומר מאמן בליגת העל. "התקרית שהייתה לו העונה עם אבירם זליקוביץ' מוכיחה שעדיין יש לו צד קצת פרוע. אבל אתה מדבר פה על גבר בן 30, אבא, זה בטוח שנותן לו פרספקטיבה שונה. הוא כבר לא הולך ונלחם על שטויות עם שחקנים ומאמנים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ארז אדלשטיין מאמן נבחרת ישראל. קובי אליהו
"השיטה של ארז עזרה לרביב לטשטש את החסרונות שלו". ארז אדלשטיין/קובי אליהו

בעוד קריירת המשחק שלו בקבוצות ידעה עונות טובות יותר וטובות פחות, בנבחרת הבוגרת של ישראל מעולם רביב לימונד לא הצליח לפרוץ. ההופעות הגדולות שלו בנבחרת לא היו במשחקים הגדולים - הוא קלע 15 נקודות בניצחון הענק על צ'כיה שהעלה את הנבחרת לאליפות אירופה ב-2008, ורשם משחק מצוין באליפות אירופה בשנת 2009, אך זה היה לאחר שהנבחרת כבר איבדה סיכוי להעפיל לסיבוב הבא. בשנים האחרונות, דווקא אחרי הפרישה של טל בורשטיין שהייתה אמורה לפנות לו מקום, מעמדו דעך, במקביל לעזיבתו של צביקה שרף שנתן לו לא מעט דקות משחק.

גם הקיץ לימונד לא מיועד להיות הכוכב של הנבחרת, אלא השחקן השישי-שביעי, והשאלה היא האם יוכל להביא בדקות הללו את היכולת הטובה שלו לידי ביטוי, "בהפועל תל אביב הייתה סיטואציה קיצונית, הוא שיחק יותר ממה ששחקן בכיר צריך לשחק, לשחק 35 דקות למשחק זה המון", אומר עופר רון, "ההיכרות שלו עם ארז צריכה לעזור לו להביא את אותם יכולות לידי ביטוי. הנבחרת משחקת, פחות או יותר, באותו סיסטם של הפועל תל אביב, משחק של מסירות ותנועה, משחק שהוא מכיר, הוא מכיר את המאמן שהוא עבד איתו כל שנה. ההתאמות שלו הו מאוד קטנות. רביב צריך ללחוץ את הכדור ולעשות את הדברים שהוא יודע לעשות בהתקפה, ההיכרות הזאת יוצרת לו תנאים יותר נוחים כדי לעשות את ההתאמות של לעלות למגרש לפרקי זמן יותר קטנים ולעשות את מה שהוא יודע".

גם ליאור ליובין, עוזר המאמן של הנבחרת, אופטימי לגבי הקמפיין הנוכחי של לימונד, "לרביב הייתה עונה פנטסטית, הוא שיחק כדורסל מאוד יפה עם השיטה של ארז, והביא יכולות מאוד גבוהות. כשהוא מגיע לנבחרת הוא מביא את כל הדברים היפים שהוא עשה, ומשתלב ביחד עם כולם, בדיוק כמו כל שחקן אחר. לחלוק דקות עם שחקנים טובים ומוכשרים, ולשתף פעולה עם שחקנים טובים ומוכשרים, וזה רוב הזמן אמור להקל. אנחנו משחקים הרבה דברים מהשיטה שרביב שיחק במהלך העונה עם ארז, והוא מכיר אותם, וקל לו יותר להתחבר אליהם, ועדיין יש לו את המקום לבטא את היכולות שלו, והוא יעשה את זה. עד עכשיו הוא מצוין. כולם עושים התאמות, והכל תלוי בהתאמה לנבחרת".

ישנה תיאוריה שנתמכת על ידי לא מעט אנשים בענף, שטוענת שיש שחקנים שיותר קל להם להביא את עצמם לידי ביטוי בנבחרת מאשר בקבוצה, שחקנים כמו יניב גרין, שנראה אחרת בנבחרת מאשר בקבוצות, וכמו חברו של לימונד להפועל תל אביב, מתן נאור, שהיה שחקן נבחרת נהדר, "נראיתי טוב בנבחרת מכל מיני סיבות, אחת מהן זה שאין זרים ומן הסתם המשקל הסגולי שלך בקבוצה עולה", הסביר נאור. "התפקיד שלי בנבחרת ובקבוצה היה די דומה, אבל במשקל סגולי יותר גדול. אני לא הייתי מסומן כשחקן מוביל ויוצר, משהו במשקל הסגולי עלה, כי ההיררכיה פחות מוגדרת, אבל סגנון המשחק לא השתנה עבורי. לא עשיתי תפקיד אחר בנבחרת, והיה לי יותר קל להביא את היכולות הרגילות שלי. שחקנים אחרים, שהם לאו דווקא מובילים, אבל מסומנים כמובילים, פתאום זה מקשה. אני מסכים עם הקביעה שזו אחת הסיבות שהנבחרת מתקשה בשנים האחרונות, כי השחקנים האלה לא מובילים בקבוצות שלהם".

ואולי לרביב לימונד זה בדיוק ההיפך, שפשוט יותר קשה לו לבוא לידי ביטוי בנבחרת?

"אמנם רביב לא יהיה 35 דקות על המגרש, אבל בסיטואציה הזאת, כשארז בוחר את השביעייה שלו, רביב צריך להיות בתוכה", אומר נאור, "אתה יכול לקחת שחקנים שהיו מובילים בקבוצה שלהם אבל הם לא היו הגו טו גאיי כמו רביב ושהכל היה על הכתפיים שלהם. לרביב ברגעי התפקוד יש יותר סיכוי להזכר בסיטואציה שהוא היה בה במהלך העונה ולתפקד בצורה טובה יותר".

שחקן נבחרת ישראל בכדורסל, רביב לימונד. קובי אליהו
יכול להיות גו טו גאי גם בנבחרת? רביב לימונד/קובי אליהו

לימונד פרץ לתודעה הלאומית קצת לפני גיל 18, כשבגילו היה כבר יותם הלפרין שחקן ששמו הלך לפניו. מי שלקח אותו לנבחרת הנוער היה אדלשטיין שהאמין בו וקיבלו ממנו תוצרת יפה. עד ההופעה הראשונה שלו בטורניר רשמי עם הנבחרת, במוקדמות יורובאסקט 2005, לימונד היה אחד משלושת הצעירים המבטיחים ביחד עם הלפרין וליאור אליהו, אבל בעוד השניים האחרים הצליחו לפרוץ, הוא כאמור לא הפך לבורג משמעותי בנבחרת.

"מבחינת יכולות, לקח למאמנים בארץ זמן להבין, אבל עכשיו די ברור שרביב לימונד לא רק שלא נופל מיותם הלפרין, הוא עולה עליו", אומר מאמן בליגת העל, "הוא עושה דברים על המגרש, גם מבחינה הגנתית אבל גם מבחינת הגיוון שלו, שהלפרין לא עושה, והוא הרבה יותר קשוח". אבל בכל זאת, לאורך כל השנים הלפרין הועדף על פניו, "הם יכולים לשחק אחד ליד השני", מוסיף אותו מאמן, "אבל בסופו של יום, כשיש לך רכז טבעי בנבחרת, אם זה גל מקל או יוגב אוחיון, אתה לא יכול לשים את שניהם גם על המגרש, ואז זה אחד על החשבון השני".

לקמפיין הנוכחי, מעידים רבים, מגיע לימונד עם מוטיבציה רבה להוכיח שהוא מסוגל להיות משמעותי גם בנבחרת, "ההיכרות הטובה יותר שלי עם רביב היא מהתקופה עכשיו בנבחרת, אבל כמישהו בענף רביב תמיד היה נראה כמו שחקן עם המון מוטיבציה ועם מנוע מאוד חזק", אומר ליובין, "הוא שיחק ככה בהפועל, הוא שיחק ככה לפני, ונראה שהוא משחק ככה גם בנבחרת. האפקטיביות שלו, האגרסיביות והמוטיבציה הפנימית שלו תמיד אפיינה אותו. גם בעבר ראיתי את זה, לפני הפועל. אני לא רואה בזה משהו מיוחד, אלא אפיון שלו תמיד, הוא תמיד חדור מוטיבציה".

נאור מסכם את המטרה החשובה באמת של לימונד והנבחרת: "יש לארז הרבה מאוד כלים, ואני מעריך שבכל משחקי ההכנה הוא עשה את הסדר מי יהיו השמונה-תשעה שחקנים שהוא הולך איתם בצורה יותר משמעותית. אני מעריך שרביב יהיה מבין האלה, ומן הסתם זה לא יהיה ב-35 דקות, ובסבירות מאוד גבוהה הוא לא יקלע את מה שהוא קלע בהפועל תל אביב, אבל זה לא משנה. בסופו של דבר הנבחרת צריכה לעלות לאליפות אירופה ועכשיו עם הסיטואציה שלא מארחים בבית, ויצא לי להיות בסיטואציה הזאת, ומעבר לקושי המקצועי של זה, זה מאוד קשה מנטאלית. אני הכי אשמח בשביל רביב אם הוא יוכל להשיג משהו קרוב למה שהוא עשה בהפועל, אבל הכי חשוב שהנבחרת תעלה, וכאן ארז יצטרך למצוא את האיזונים וההרכבים שהוא הולך איתם".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully