וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצהרה: הקיץ המאתגר של ערן זהבי

22.7.2014 / 13:30

השיחה המוזרה בארוחת שישי. ההצהרה שהפתיעה גם את המשפחה. הבלוף מאחורי התאריך 15/7. הסיפור האמיתי על סעיף השחרור וההצעה הרוסית שלא צלחה. גוטמן מסביר, שכטר מבין. אחרי שערן זהבי הצהיר סופית שהוא נשאר במכבי תל אביב, זה הזמן לגלות מה קרה באמת מאחורי הקלעים

one

בוידאו: השלושער שהעניק לערן זהבי את תואר מלך השערים במחזור הסיום של עונת 2013/14

השיא היה ביום ששי לפני עשרה ימים. ערן זהבי ישב לארוחת הערב שאחרי הקידוש ביחד עם המשפחה ואז החל מבול ההודעות. הטלפון הסלולארי לא הפסיק לטרטר. היו שם למעלה ממאה מסרונים המבקשים ממנו להישאר במכבי תל אביב. זהבי לא היה ערוך להצפה הזו. כמה שעות קודם פרסם בלוגר, אוהד ליברפול, ציוץ בטוויטר לפיו הקשר בדרך למרסיסיידרס. בעידן הנוכחי גם פרסומים כאלה חוצים גבולות ומובילים לידיעות באתרי אינטרנט בארץ. מהרגע שהידיעה פורסמה בישראל, שוב התעורר לו הגל של אוהדי מכבי תל אביב החרדים לעתידו של השחקן הכי חשוב שלהם בקבוצה. זהבי היה הכתובת, כמו בעוד הרבה מקרים בקיץ הזה, לתחינות שלהם שהוא יישאר.

אחרי שגם אמו של זהבי טלפנה באותו ערב ושאלה אם הוא עובר לליברפול ולמה היא צריכה לקרוא על כך בתקשורת, החליט הקשר לעשות סוף לחידה הכי גדולה שליוותה את מכבי תל אביב בקיץ הזה. ביום רביעי שעבר, כשהקבוצה חזרה לארץ מאנדורה, החליט זהבי שהוא יוצא בהודעה לתקשורת לפיה הוא נשאר במכבי תל אביב. אף אחד לא ידע מה הוא הולך להגיד, כשביקש מהקבוצה להיות זה שידבר עם הנחיתה בנתב"ג. אפילו רעייתו שי שהגיעה עם בנו רוי לשדה כדי לקבל את פניו, לא ידעה שהוא ימסור את ההודעה הדרמטית לכלי התקשורת. "הייתי חייב לעשות סוף לכל הדבר הזה", הסביר לאחד החברים שלו למחרת. "זה כבר היה יותר מדי. לכל מקום אליו הלכתי פנו אוהדים וביקשו שאשאר ואחרי כל פרסום, קיבלתי עשרות ומאות הודעות מאוהדים שמבקשים שלא אלך. הייתי חייב להוריד את הסיפור הזה כי באמת שאין שום דבר וכי באמת טוב לי במכבי תל אביב".

20:30, ספורט2: מכבי תל אביב - סנטה קולומה

ערן זהבי מכבי תל אביב חוגג שער. קובי אליהו
"באמת שאין שום דבר ובאמת שטוב לי במכבי תל אביב". זהבי/קובי אליהו

***

לגומלין הערב (20.30, שידור ישיר בספורט1) מול סנטה קולומה בקפריסין, מגיעים במכבי תל אביב בלי הרבה חששות. בשונה מהמפגש ההוא מלפני שבע שנים, מכבי ניצחה בשבוע שעבר באנדורה, והסיכוי להפתעה הערב הוא כמעט כמו הסיכוי לשלום עם החמאס. הסגל שעמד לרשות אוסקר גרסיה יעמוד לרשותו גם הערב וההרכב יהיה כנראה זהה. נוסא איגייבור ועדן בן בסט צפויים להצטרף אחרי המשחק, אבל דומה שאת כדור ההרגעה לאוהדי מכבי סיפק זהבי, אף שגם עכשיו הם לא יכולים לישון לגמרי בשקט. "מי שעשה חגיגה סביב ה-15 ביולי וכל הזמן רצה לדעת מה יקרה זו התקשורת", אמר השבוע רונן קצב, סוכנו של זהבי. "אנחנו מעולם לא דיברנו על זה, כי ערן חתם על הארכת חוזה במכבי כדי להישאר. התאריך הזה של ה-15 ביולי לא כזה רלוונטי כי אם תבוא מחר קבוצה גדולה ותציע למכבי תל אביב הרבה יותר מסעיף השחרור שלו וערן ירצה ללכת, אני מאמין שמכבי לא תעמוד בדרכו".

ההחלטה לחתום על חוזה חדש בשלהי העונה החולפת הייתה משותפת. ג'ורדי קרויף ידע שיש כאן מוקש ושאם סעיף השחרור יוותר על מיליון יורו, יהיה מי שיקפוץ. זהבי ישב על חוזה של 360 אלף יורו נטו וביחס ל-600 אלף יורו שקיבל רוברטו קולאוטי במשך שלוש שנים, היה מקום לשיפור. כשהצדדים ישבו למו"מ נולד אינטרס משותף. בדרך כלל קבוצות שמאריכות חוזים ומשפרות שכר, דורשות סעיף שחרור גבוה והשחקן מנסה להילחם כדי שהוא יהיה ריאלי. דווקא זהבי רצה להקשות על עצמו את החיים. "אני רציתי שסעיף השחרור יהיה גבוה ואני רציתי שיוכנס לחוזה סכום של 750 אלף יורו שרק אם אקבל אותו במקום אחר, אוכל לעזוב", סיפר באחרונה לאחד מחבריו. "אני רציתי שמצד אחד מכבי תל אביב תקבל הרבה כסף אם אני אלך ותוכל להביא שחקנים במקומי, ומצד שני שאני לא אתפתה לעבור לכל קבוצה באירופה, אלא רק לכזו שבאמת תרצה אותי ותסכים לשלם לי יותר ממה שאני מרוויח במכבי תל אביב".

מבחינת זהבי המשוואה היתה ברורה. אם תהיה לו הצעה לשכר של 750 אלף יורו ומעלה, זה ילמד שבאותה קבוצה בונים עליו ושהוא לא הולך להיות שם סטטיסט, מעמד בלתי נסבל מבחינתו, כזה שגם גרם לו לחזור מאיטליה.

על פי החוזה החדש, זהבי ישתכר כ-600 אלף יורו נטו לעונה. החוזה הוא לשלוש שנים, אבל הוא מתחדש אוטומטית בכל שנה אחרי זה (למשך שלוש שנים נוספות), אם זהבי משלים מכסה של 60 אחוז ממשחקי הקבוצה בכל עונה. בשורה התחתונה הוא יכול לשחק במכבי תל אביב עד גיל 33 בחוזה של 600 אלף יורו נטו לעונה. בכל השיחות עם האנשים הקרובים אליו, מדגיש זהבי את הקרבה שיש לו לראשי הקבוצה ואת העובדה שעשה הכול בשיתוף פעולה מלא עם קרויף.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב עם ג'ורדי קרויף. קובי אליהו
קרובים מאוד, גם על שולחן המשא ומתן. זהבי וקרויף/קובי אליהו

***

כך היה כשהגיעה למכבי תל אביב ולזהבי הצעה מקבוצה בליגה מזרח אירופית. הקבוצה, ככל הידוע רוסית, היתה מוכנה לשלם שני מיליון יורו למכבי על פי סעיף השחרור ולעמוד בסף ה-750 אלף יורו שהוא היה חייב להרוויח במקום אחר. כמו שההצעה הזו התקבלה, כך היא ירדה. זהבי עצמו דחה אותה על הסף בטענה שהוא לא עוזב לכל מקום, גם אם מדובר בחוזה קצת יותר גבוה. "מלכתחילה לערן היה ברור שאם הוא יוצא, העדיפות היא לאנגליה, ספרד, איטליה או גרמניה", סיפר קרוב משפחה השבוע. "ברור שיש יוצאי דופן כמו במקרה של פ.צ. באזל שהיא רמה בפני עצמה בשוויץ, אבל באופן כללי, ערן היה נעול שאם הוא עוזב את מכבי זה רק לאחת מארבע הליגות האלה".

מאמן נבחרת ישראל אלי גוטמן היה ליד זהבי במסע הנבחרת לאמריקה והוא היה מעודכן בכל הדילמות של הקשר. "ערן זה איש של החלטות", אמר השבוע גוטמן. "כמו שהוא ידע לעזוב לפאלרמו וכמו שהוא ידע לעזוב את פאלרמו, כך הוא קיבל את ההחלטה להישאר עכשיו במכבי. ההחלטות של ערן נובעות תמיד מהכמיהה שלו לשחק ומהאהבה שלו למשחק. זה הבסיס שלו. הכסף והתנאים הם משניים. ערן חושב ומנטרל אמוציות שזה לא פשוט וההחלטות שלו קרות אחרי מחשבה מעמיקה. אלה האנשים שיידעו גם לקבל החלטות במגרש".

אלי גוטמן מאמן נבחרת ישראל. ברני ארדוב
"ערן הוא איש של החלטות". גוטמן/ברני ארדוב

***

האמת היא שזהבי לא היה לחוץ לצאת. בזמן ששחקנים ישראלים אחריהם חיזר קרויף לא הסכימו לעזוב את אירופה, הרגיש זהבי שאת החוויה הזו הוא כבר חווה בפאלרמו וטעם גם מהטוב שבה, אבל גם מהרע. לא מזמן אמר: "אני לא ארגיש פספוס בקריירה שלי, אם לא אשחק יותר באירופה. שיחקתי באיטליה. חוויתי את זה ויצאתי לאירופה, כך שאי אפשר לומר ששיחקתי כל החיים בארץ. אם היה לי רע איפה שאני נמצא היום, כנראה שהייתי עושה הכול כדי לצאת, אבל כל כך טוב וכיף לי במכבי תל אביב ולכן ממש לא היה דחוף ולחוץ לי לצאת שוב".

ההחלטה של מכבי תל אביב להחתים אותו על חוזה חדש עם הסכומים יוצאי הדופן היא זו שהשאירה אותו בסופו של דבר במועדון. אם היו מתמהמהים במועדון ודוחים את הארכת החוזה בעונה נוספת, זהבי היה עכשיו במקום אחר. סעיף השחרור שלו בחוזה הישן עמד על מיליון יורו ובקיץ היו לפחות שלוש קבוצות אירופאיות בסדר גודל בינוני, שהיו מוכנות לשלם מיליון לגולדהאר עם שכר של חצי מיליון יורו נטו לזהבי. אחת מהן היתה סלטה ויגו. "זה שמיטש גולדהאר בא ושם לו 600 אלף יורו נטו לעונה בטוח עשה לו הרבה", אמר אחד משחקני מכבי תל אביב המקורב לזהבי. "אתה לא יכול להישאר אדיש כשהמועדון בא ונותן לך כל כך הרבה".

מיץ' גולדהאר בעלים מכבי תל אביב. קובי אליהו
פתח את הארנק, וזהבי לא נשאר אדיש. גולדהאר/קובי אליהו

את לחץ האוהדים עליו, הרגיש זהבי הרבה לפני אותו ערב שבת כשהתפרסמה הידיעה על ליברפול. מיד אחרי שהעונה הסתיימה, הוא המריא עם הנבחרת למשחקים מול מקסיקו והונדורס ואחרי זה המשיך לטיול בארה"ב. באחד הבקרים במלון קוסמופוליטן בלאס וגאס, כשפתח את הסלולארי, קפצו בזו אחר זו למעלה ממאה הודעות מאוהדי מכבי תל אביב. שעת בין ערביים היתה בארץ וזהבי רץ לבדוק מה התפרסם עליו באתרי אינטרנט בישראל. אז גילה את הידיעות שהוא בדרך לפ.צ. באזל של פאולו סוזה והבין על מה ההיסטריה של אוהדי מכבי תל אביב. "בהתחלה זה מחמיא, אבל אחרי זה מתחיל להעיק", הוא סיפר באותה תקופה לאחד מחבריו. "כשאין שום דבר ועל כל ידיעה מפציצים אותך בהודעות, זה לא קל".

אגב, הצעה ממשית מבאזל מעולם לא הונחה בפני זהבי. פאולו סוזה חשב עליו, אבל לא רצה להתכתש עם קרויף ולכן ויתר בסופו של דבר. זהבי העדיף לא לענות לכל המסמסים שפנו אליו בקיץ, אחרת לא היה גומר עם זה. גם אותו אוהד ששלח לו תמונה בה הוא לובש את חולצתו מהעונה שעברה בצירוף לשאלה אם עליו לרכוש את החולצה החדשה שלו תוצרת אדידס מהחנות הרשמית, לא קיבלה מענה מהקשר. לא היו כאן מקרים של אוהדים שאיימו כי יפגעו בעצמם, אם הוא יעזוב, אבל גם זה כנראה לא היה רחוק.

פאולו סוזה מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
פחד להתכתש עם קרויף ו-ויתר. סוזה/קובי אליהו

***

אם יש מישהו שיכול לעמוד בלחצים זה ערן זהבי. השנאה של אוהדי הפועל תל אביב לא הזיזה לו בדרבים והרגליים מעולם לא קפאו, גם כשממטרים ספורים איחלו לו את כל הרע שבעולם.

ובכל זאת, היכולת שלו בשבוע שעבר מול סנטה קולומה לא עלתה בקנה אחד עם ההצגות הקבועות שלו בעונה החולפת. "ערן חזק וערן הסתדר עם הרגעים הכי מלחיצים", אמר השבוע גורם במכבי תל אביב. "אבל בטוח שלא היה לו קיץ קל, גם אם הוא ביקש מהסוכנים שלו להתנתק ולא לערב אותו במגעים שהיו. יכול להיות שעכשיו, כשהראש שלו הרבה יותר נקי ואחרי שהוא נתן את ההצהרה שהוא נשאר, הוא יהיה שוב הרבה יותר קליל במגרש".

איתי שכטר, בשונה מזהבי, חזר שוב לאירופה אבל יודע מה ההבדל בינו לבין חברו לשעבר לקבוצת הדאבל של הפועל תל אביב: "ערן עשה עונה מהסרטים. הוא הרגיש שאם הוא לא יקבל הצעה ממש טובה מליגה ממש טובה, אז הוא לא יוותר על מכבי שם ממש כיף לו. הוא מרגיש במכבי השחקן הכי חשוב של הקבוצה ועם קהל שלם מאחוריו. אני חושב ששחקן ישראלי צריך לשאוף להישאר באירופה, אבל זה בתנאי שהוא מרוויח טוב ומוערך על ידי המאמן. אני שמח שיצאתי בהשאלה לנאנט ועכשיו קיבלתי חוזה לשנתיים נוספות. אני חושב שערן קיבל חוזה מדהים במכבי והוא נמצא במועדון אירופאי לכל דבר. אם מכבי גם תעלה לליגת האלופות זה יהיה מדהים בשבילו".

איתי שכטר שחקן נאנט. GettyImages
יודע מה ההבדל בינו לבין זהבי. שכטר/GettyImages

***

זהבי, מצדו, רגוע. הוא מרגיש שכל הקלפים עדיין אצלו. למקורביו הוא מספר שאין בלבו חשש מקצב ההתחזקות של מכבי תל אביב ("צריך שחקנים שבאמת יהפכו אותנו לטובים יותר"), ובטח שאין לו ספקות: "אני שלם עם כל מהלך שעשיתי בקריירה שלי", סיפר בשבוע שעבר לאחד מחבריו. "אם אסיים את הקריירה במכבי תל אביב, זה יהיה נהדר. אם תגיע הצעה מקבוצה אירופית שתראה לי שהיא רוצה אותי ובונה עלי, זה גם יהיה פנטסטי. המצב שלי לא רע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully