וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כששמעון אמסלם הוריד את הפועל תל אביב ליגה

23.4.2014 / 10:50

הכוכב שלא הגיע למשחק המכריע בגלל שניתקו לו את הטלוויזיה, מאמן-שחקן ששיתף יותר מדי זרים והתחרט, וזה ממש לא הסוף. לרגל מחזור הסיום המרתק של אשדוד ובני הרצליה נזכרנו בעוד כמה סיטואציות מותחות, כולל זו שמופיעה בכותרת. אזהרה לבני הרצליה: אל תבנו על הפועל אילת

שחקני בני הרצליה חוגגים. מגד גוזני
גם הערב זה יסתיים בחגיגה? שחקני בני הרצליה/מגד גוזני

היורדת מליגת העל לעונת 2013/4 תוכרע הערב (רביעי) בתום משחקיהן של בני הרצליה נגד הפועל אילת ומכבי אשדוד נגד הפועל חולון. מאז סוף שנות ה-90 לא הגיעה הליגה הבכירה למחזור סיום דרמטי בתחתית. בשנים האחרונות היורדת נקבעה הרבה לפני סיום העונה או לחילופין בסדרות פלייאוף התחתון. לרגל המחזור האחרון המרתק שהרצליה ואשדוד מספקות לנו, חזרנו למחזורי הסיום הדרמטיים ביותר, אלה שחרצו גורלות בתחתית, וגילינו קבוצות ספורטיביות (בעיקר הפועל אילת) לצד קבוצות קצת פחות ספורטיביות, סיפורים מעניינים וניצחונות גדולים.

הספסל של מכבי אשדוד. ברני ארדוב
מי תהיה הקבוצה שתסיים עם הראש בין הידיים?/ברני ארדוב

עונת 1983/4: אוהדים מטפסים לחלונות ברמלה

הטבלה במחזור ה-21:

10. קרית מוצקין 14:7
11. בית"ר תל אביב 14:7
12. מכבי דרום תל אביב 20:1

בית"ר תל אביב של אבנר קופל ומכבי קרית מוצקין היו בעונת 1983/4 שתיים מהקבוצות החלשות בליגה הלאומית. למרות זאת, בית"ר תפסה מרחק די רציני מהתחתית במהלך העונה ההיא, אלא שארבעה הפסדים של שחקניו של אריה דוידסקו, מול ניצחונות על מכבי דרום תל אביב החלשה ומכבי רמת גן של שחקניו של שמוליק יעקובסון הפכו את הקערה על פיה מחזור אחד לסיום הליגה. רצה הגורל (ולוח המשחקים), ובמחזור הסיום הגיעה מוצקין עם חנן קרן, ריצ'ארד ג'ונסון (בן דודו של ארל וויליאמס) ודן סמית' לאולם ברמלה למשחק מול בית"ר תל אביב עם מלך הסלים דרל רובינזון והישראלים שי כספי, אבנר שם טוב, מאיר קמינסקי וננו גינזבורג.

"אבנר קופל סגר אותנו במחנה אימון שבוע לפני במלון אביה ביהוד", נזכר גינזבורג, "באנו עם זר אחד כי ג'ורג' ברי ברח לפני סיום העונה כי לא קיבל כסף. הגענו למשחק הזה ברמלה והאולם היה מפוצץ, אנשים טיפסו על החלונות וזה היה מסוכן. זה אחד ממשחקי הכדורסל הראשונים ששודרו בטלוויזיה. הם היו פייבוריטים אבל באנו עם אווירה מדהימה, לא היינו רגילים לשחק מול כל כך הרבה קהל. בחצי הראשון כולם עשו במכנסיים חוץ ממני, שקלעתי 14 נקודות. באנו עם גבוה אחד, שי כספי היה גבוה שני והיו לו שלוש או ארבע עבירות מהר מאוד. במחצית השנייה דרל רובינזון לקח את המשחק על עצמו, נתן הצגה, וגמר את המשחק".

בית"ר תל אביב ניצחה 62:72, נשארה בליגה ושלחה את מוצקין לליגת המשנה. גינזבורג, שכבר הספיק לזכות באליפויות בקריירה שלו, עדיין לא שוכח: " לקחת תארים ולהישאר בליגה, זה הדברים שאתה זוכר מהקריירה שלך. אתה שואל אותי על משחק לפני 30 שנה, ואני לא זוכר מה היה שנה לפני או אחרי, אבל את העונה הזאת ואת המשחק הזה אני זוכר. לקבוצה כמו בית"ר תל אביב, זה באמת כמו לקחת אליפות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ננו גינזבורג מאמן נימבורק. מגד גוזני
שלושים שנה עברו, והוא עדיין לא שוכח. ננו גינזבורג/מגד גוזני

עונת 1991/2: רמת השרון רועדת באילת

הטבלה במחזור ה-21:

10. רמת השרון 14:7
11. מכבי חדרה 15:6
12. בית"ר תל אביב 17:4

שתי הקבוצות החלשות ביותר בעונת 1991/2 היו בית"ר תל אביב ורמת השרון. בעוד הקבוצה מתל אביב נשברה באמצע הסיבוב השני ולא ניצחה בשמונת משחקיה האחרונים, החלפת אילן קובלסקי באיתי פז גרם לשינוי ברמת השרון, שהכפילה את מספר ניצחונותיה מהסיבוב הראשון בשלושה מחזורים באמצע הסיבוב השני ונצמדה לחדרה בקרב על מקומות 10-11. הקבוצה של חיים קימלמן החזיקה בניצחון כפול על רמת השרון מתחילת הסיבוב השני, אך לא ניצחה מאז המחזור ה-13, ומחזור אחד לסיום השלימה הקבוצה מהמרכז את המהפך בזכות ניצחון על מכבי ראשון לציון.

אם כך, כל מה שרמת השרון הייתה צריכה במחזור הסיום זה לנצח באילת, כשבמקביל חדרה, עם הזרים קליף וינדום ורנדי אוואנס, יחד עם אור גורן, האווי לאסוף ז"ל, סטיב שלכטר ומשה ברנר, אירחה את בית"ר תל אביב, שכאמור כבר ירדה ליגה. הפסד של הצפוניים היה גומר את הסיפור, אבל חדרה ניצחה 78:85, ורמת השרון כשלה בעיר הדרומית נגד הקבוצה של אריק שיבק עם ג'ו דאוסן, בריאן ראוסם, לייזי גורדון וליאור ארדיטי.

"הסיטואציה של לרדת ליגה היא מאוד קשה לשחקן, ומאוד מלחיצה", נזכר רותם ארליך, גארד רמת השרון באותה עונה, בהפסד הדרמטי 96:92 באילת. "הייתי בקבוצות צמרת במשחקי פלייאוף וגם במעמד של הישארות, ואין מה להשוות את הלחץ - הידיים רועדות הרבה יותר במשחק כזה. צריך להיות חזק, כמה שיותר ניסיון יכול לעזור, אז הייתי עוד צעיר ולא היה קל. שיחקתי בסדר, אבל הפסדנו, אני זוכר שהרבה חבר'ה לא נתנו את מה שהם רגילים והלחץ השפיע עליהם". על העובדה שהפסידו לקבוצה שלא היה על מה לשחק מוסיף ארליך: "אני מאמין תמיד שקבוצה שצריכה את המשחק תנצח, וגם ברוב הקריירה שלי זה היה נכון. במשחק ההוא זה לא התחבר ככה. אילת היו הרבה יותר טובים, שיחקו מאוד בספורטיביות ורצו לנצח. גם היום שתי הקבוצות שישחקו נגד חולון ואשדוד צריכות לתת הכל. אם היינו משחקים עם רמת השרון בבית ולא באילת, היינו מנצחים לדעתי".

אריק שיבק מאמן נבחרת ישראל. אדריאן הרבשטיין
לא בפעם הראשונה, אילת של אותה עונה גילתה ספורטיביות גדולה. שיבק/אדריאן הרבשטיין

עונת 1992/3: רמת גן במפגן ספורטיביות

הטבלה במחזור ה-25:

12. הפועל גבת 19:6
13. מכבי חיפה 19:6
14. מכבי חדרה 22:3

עונת 1992/3 תיזכר בהיסטוריה של הכדורסל הישראלי כעונת הדובדבנים והזכייה של גליל עליון באליפות המדינה. אבל רגע לפני פתיחת הפלייאוף ההיסטורי ההוא, התרחשה דרמה ענקית גם בתחתית הליגה. מסוף הסיבוב הראשון היה ברור שמכבי חדרה כבר נשרה ללאומית ב', וכי היורדת השנייה תהיה אחת משתיים: הפועל גבת או מכבי חיפה. במחזור ה-20, מיד לאחר מינויו של ארי רוזנברג כמאמן-שחקן, ניצחה גבת את חיפה בפעם השנייה באותה עונה ופתחה עליה פער של משחק וחצי. הירוקים עלו מעל הקו האדום שני מחזורים לסיום בזכות ניצחון על הפועל חולון, אך גבת חזרה לעניינים מחזור אחד לסיום עם ניצחון חוץ בחדרה.

המחזור האחרון היה דרמטי במיוחד. גבת אירחה את גליל עליון, שרצתה להבטיח את המקום השני ועדיין חלמה על הראשון, בעוד חיפה אירחה את מכבי רמת גן של אפי בירנבוים, שכבר גמרה את העונה. במשך כל השבוע שלפני המשחק היו דיבורים על כך שרמת גן, שהספונסר הראשי שלה היה שיש אלוני – ממש כמו מכבי חיפה - תפסיד את המשחק ברוממה, וגבת תהיה חייבת לרשום סנסציה בכפר בלום כדי לשרוד בליגה הראשונה. הדיבורים הללו ככל הנראה חלחלו לראש של שחקני רמת גן, שהדהימו ברוממה עם ניצחון 78:81, וגם ההפסד הצפוי של גבת לגליל לא מנע ממכבי חיפה ירידה ללאומית ב'.

"השינוי שהביא להישארות בליגה במחזור האחרון הגיע בהפתעה", נזכר ארי רוזנברג, "לא היינו מוכנים לזה מנטאלית שזה יכול לקרות, אבל יותר גרוע מזה, שמי ששיחקה נגדנו הייתה מכבי רמת גן עם אותו הבעלים, נתנאל אלוני ז"ל מ"שיש אלוני". היה הרבה לחץ שרמת גן לא יוותרו על המשחק הזה. לא היה להם לחץ של מיקום בליגה, אבל הם הבינו שהם צריכים לשחק ברצינות, כי מצפים מהם להיות ספורטיביים. זה היה תלוי בנו, כי ההנחה הייתה שגבת יפסידו לגליל".

רוזנברג, אחד הקלעים הגדולים בתולדות הכדורסל הישראלי, מכה על חטא 20 שנה לאחר אותו משחק: "מה שמציק לי כמאמן-שחקן זה שהלכתי עם הזרים ולא עם הישראלים, הזרים לא תפקדו במשחק הזה ובני מרכוס שהיה בסדר לא קיבל מספיק דקות. פיני גרשון פעם אמר כשאתה בסופו של דבר הולך עם השחקנים שההנהלה שילמה עליהם, וככה אתה אומר "לא אני הבאתי את השחקנים האלה, זה אתם". כמו שזה נראה, בדיעבד הייתי צריך ללכת עם הישראלים, ולא עם הזרים שלא היו טובים באותה עונה. לצערנו, מכבי חיפה ירדה ליגה ולקח לה שנים להתאושש מזה"

ארי רוזנברג. ברני ארדוב
"בדיעבד הייתי צריך ללכת עם הישראלים". ארי רוזנברג/ברני ארדוב

עונת 1996/7: אמסלם דופק את הפועל, ומחזיק לה אצבעות

הטבלה במחזור ה-21:

7. הפועל תל אביב 13:7
8. הפועל חולון 12:7
9. מכבי רמת גן 12:7
10. גבעת שמואל 12:7
11. בני הרצליה 12:7

ההתפרקות של הפועל צפת באמצע העונה גרמה לכך שרק 11 קבוצות ישחקו בליגה הלאומית בעונת 1996/7, ולעובדה שהפועל תל אביב של עדני דגן לא תשחק במחזור הסיום. תחתית הליגה הייתה מסובכת לאורך כל העונה, והניצחון של דגן ושחקניו על רמת גן במחזור ה-20 קבע שניצחון שלה באילת במחזור ה-21, והאחרון מבחינתה, ישאיר אותה עונה נוספת בליגה הבכירה. במקביל, אירחה בני הרצליה את גליל עליון ו-33 נקודות של טרנס סטאנסברי הובילו אותה לניצחון 72:88.

במשחק באילת, שכאמור נערך במחזור הלפני אחרון, רשמו האדומים מאבק עיקש. אלא שאילת, ששיחקה על הכניסה לחצי גמר הפלייאוף, לא ויתרה, ועלתה ליתרון 2 בשניות הסיום. רצה הגורל, ובקבוצה של אריק שיבק שיחקו מאיר טפירו ושמעון אמסלם, אחד מגדולי הסמלים של הפועל, שנשלח לקו כדי לנסות לגמור את המשחק. "קלעתי פעמיים על הקו וגמרתי את המשחק", משחזר אמסלם, שטוען כי עוברת בו צמרמורת כשהוא נזכר בסיטואציה ההיא. "אין הרבה רגעים בחיים של שחקן שהוא עומד במצב שצריך להכריע את העתיד של הקבוצה שהוא גם גדל בה, גם אוהד אותה, וגם מצפה לשחק בה בהמשך. הייתי חייב לעזוב שנה קודם בגלל המצב הכלכלי, וככה הגעתי לאילת, ומעולם היא לא יצאה לי מהלב. האופי התחרותי של הספורטאי שאני לא נתן לי אפשרות לחשוב על האפשרות להחטיא את הזריקה".

אילת ניצחה 81:85, וקבעה כי הפועל ת"א, ביחד עם חולון, רמת גן, בני הרצליה וגבעת שמואל, החזיקו במאזן שכלל שבעה ניצחונות. בשל העובדה שהאדומים לא שיחקו ושגבעת שמואל ניצחה אותם פעמיים באותה עונה, רק שתי קבוצות יכלו לרדת – הפועל ת"א והרצליה, שהתארחה בגבעת שמואל. האוהדים האדומים הגיעו לדחוף את הגבעה, אבל ליאור ארדיטי, ששנתיים קודם לכן הגיע מאוסישקין לשרון, קלע 18 נקודות לפני שהורחק, הוביל את קבוצתו לניצחון 53:63, ושלח את הפועל ללאומית.

"החזקתי להם אצבעות שזה יסתדר במחזור האחרון, והם עשו קאמבק מדהים במחזורים האחרונים, אבל היינו קבוצה טובה מהם", מסכם אמסלם את המשחק שבאמת הוריד את הפועל ללאומית. "הייתי עצוב בשבילם. בסוף המשחק הם ישבו בלובי של המלון ומיררו בבכי, ישבתי עם עדני דגן בלובי של המלון ודיברנו על העתיד. שנה אחרי זה עברתי להפועל כדי להחזיר אותה לליגת העל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין הרבה רגעים בחיים של שחקן שהוא עומד במצב שצריך להכריע את העתיד של הקבוצה שהוא גם גדל בה, גם אוהד אותה, וגם מצפה לשחק בה בהמשך". שמעון אמסלם/מערכת וואלה!, צילום מסך

עונת 1997/8: רעננה מתבזה באולם הפחים

הטבלה במחזור ה-21:

9. גבעת שמואל 14:7
10. קרית מוצקין 14:7
11. הפועל חולון 15:6
12. מכבי נתניה 16:5

עונת 1997/8 תפסה את הפועל חולון באמצע בעיות כלכליות ורגע לפני קריסה. פתיחת העונה של עופר חירותי על הקווים דווקא הייתה סבירה. במחזור העשירי עמדה חולון על ארבעה ניצחונות ושישה הפסדים, רגע לפני שיצאה לרצף של שמונה הפסדים במהלכם פוטר חירותי והוחלף על ידי אלי קנטי. במקביל התבססה מכבי נתניה כקבוצה הגרועה בלאומית א', ונראה היה כי הקבוצה מאולם הפחים ונתניה ייפרדו בסיום העונה מהליגה הבכירה.

אלא שבמחזורי הסיום החלה נתניה, עם חיים קימלמן שהחליף את רלף קליין על הקווים, בקאמבק מדהים שכלל ארבעה ניצחונות רצופים, בעוד חולון עצרה את הסחף בניצחון בגבעת שמואל. במחזור ה-21 יצאה חולון לנתניה, במשחק בו המפסידה תהיה היורדת הראשונה. נתניה נלחמה, אבל דני גוט עם 18 נקודות הוביל את חולון לניצחון 63:65 והשאיר אותה בחיים למחזור נוסף. במחזור האחרון חולון לא הייתה תלויה בעצמה: היא הייתה זקוקה לניצחון בבית על מכבי רעננה, ובמקביל להפסד של גבעת שמואל או קרית מוצקין שהיו במומנטום שלילי, כדי להישאר.

"במשחק החוץ במוצקין כמה מחזורים לסיום איבדנו את קורי וויליאמס שנפצע בעין והבאנו זר לכמה משחקים אחרונים", משחזר דני גוט את סיום אותה עונה. "בדרך כלל מי שצריך את המשחקים האחרונים גם מנצח אותם". רעננה, קבוצת אמצע טבלה ומעלה לגיטימית באותה עונה, פשוט התרסקה באולם הפחים והובסה 69:51. "זה היה משחק שחולון הייתה יכולה לרדת בסופו, ולנו זה לא שינה כל כך", נזכר רותם ארליך. "היינו הרבה יותר טובים מחולון באותה עונה, והפסדנו את המשחק הזה בקלות. בכל משחק אחר זה צריך להיגמר 20 הפרש לנו, הם היו ממש חלשים באותה שנה. שיחקו אצלנו תומר שטיינהאור, מארק בריסקר, ברק פלג וקורן אמישה, ופשוט לא באנו למשחק לזה והובסנו".

במקביל, מכבי ראשון לציון ניצחה את גבעת שמואל 77:85 בזכות 28 נקודות של דורון ג'מצ'י. הפועל אילת, שוב אותה קבוצה שהוכיחה ספורטיביות גם שנה קודם לכן וגם ב-1992, באה וניצחה בביתה את קרית מוצקין 80:85, כשהידית אמיר כץ צולף 24, ושולח את הקבוצה מהצפון ללאומית ב'.

תומר שטיינהאור שחקן נבחרת ישראל בכדורסל. ברני ארדוב
על אף סגל מצוין של רעננה, היא קיבלה בראש מחולון. שטיינהאור/ברני ארדוב

עונת 1998/9: סגרו למקנטס את הטלוויזיה, הוא סגר להפועל את העונה

הטבלה במחזור ה-21:

10. בני הרצליה 14:7
11. גבעת שמואל 15:6
12. הפועל תל אביב 15:6

הפועל תל אביב שבה לליגה הבכירה בעונת 1998/9, אך בעיות כלכליות גרמו לצוות המקצועי לבנות סגל דליל במיוחד. ג'וני ניומן פוטר אחרי שישה מחזורים ללא ניצחון ורוני בוסאני הגיע כדי לנסות להציל את העסק. במחזור ה-18 עוד עמדו האדומים על מרחק ניצחון מהישארות, אבל הפסידו לרעננה ומכבי רמת גן והתקרבו לליגה השנייה. במחזור ה-21 אירחו האדומים את גבעת שמואל, במשחק שבו המפסידה יורדת ללאומית ב', וניצחו 70:72 בזכות 19 נקודות של קרטיס מקנטס ויואב בר. גבעת שמואל כבר נשרה ליגה, ולהפועל נשאר סיכוי במחזור האחרון.

האדומים היו מתוכננים לצאת לכפר בלום למחזור האחרון, בעוד בני הרצליה שמעל הקו האדום אירחה את הפועל חולון. הפסד של הרצליה וניצחון של הפועל, והם נשארים בליגה. כל תוצאה אחרת, והשחקנים של בוסאני יורדים. אלא שכבר באמצע השבוע היה ברור מה הולך לקרות. "החלפתי בהפועל את ג'וני ניומן, ייצבנו את הקבוצה, ורציתי להחליף זרים אז אמרו לי - על כל זר שתשחרר תקבל זר במקומו; שחררתי, ולא קיבלתי זרים במקום", מספר רוני בוסאני. "נשארנו עם זר ובוסמן וגם עם קרטיס מקנטס היו בעיות. הוא לא קיבל כסף וניתקו לו את הטלוויזיה. הוא חשב שהוא לא יקבל עוד כסף, אז לפני המשחק בגליל הוא אמר שאם הוא לא יקבל את כל הכסף הוא לא יופיע למשחק, אז נתנו לו קצת כסף, רק שיבוא. הוא לא הסכים, הוא רצה הכל או שלא יופיע".

הפועל נסעה לכפר בלום ללא מקנטס, והחבורה של דיוויד בלאט שלטה במשחק. "נסענו לשחק בכפר בלום בלי זרים. החזקנו שלושה רבעים וקצת ובסוף נשברנו. אני בטוח שאם המשחק היה באוסישקין היינו מנצחים", אומר בוסאני. בספרי ההיסטוריה נכתב כי הפועל הובסה 94:65, אבל למעשה, גם אם הייתה מנצחת, לא הייתה נשארת בליגה. בני הרצליה אירחה את הפועל חולון, קיבלה 23 נקודות ו-9 ריבאונדים ממארק דין, ניצחה 80:85 ונשארה בזכות עצמה.

קרטיס מקנטס עירוני רמת גן. ברני ארדוב
מה היה קורה אם היתה לו טלוויזיה? קרטיס מקנטס/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully