וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המראות ונחיתות: ההתאחדות נגד לוזון: גיא לוזון נגד השופטים בבלגיה

22.4.2014 / 13:20

גיא לוזון נכנס באיגוד השופטים ובהתאחדות הבלגית, שמשיבים אש ושמים אותו תחת ביקורת ציבורית כבדה. מדור "המראות ונחיתות" בודק את היתרונות והחסרונות בטקטיקה החדשה של מאמן סטנדרד ליאז' ומנתח את פרשת הדרכים שאליה הגיע ליאור רפאלוב

ליאור רפאלוב קלאב ברוז' מול מישי בטשוואי סטנדרד ליאז'. GettyImages
הפלייאוף הבלגי הוא הדבר הכי רחוק מליגת העל. בטשואי מול רפאלוב/GettyImages

נוחת: גיא לוזון (סטנדרד ליאז')

בטבלה הפנימית של הפלייאוף העליון עד כה, סטנדרד רק רביעית. הקבוצה של לוזון צברה שש נקודות (ניצחון, הפסד ושלוש תוצאות תיקו) מ-15 אפשריות. למזלה, קלאב ברוז' ואנדרלכט לקחו רק נקודה אחת יותר ולכן המקום הראשון נשמר, כמו גם הפער הסביר מהאלופה המכהנת. אמנם זולטה וארחם, שצברה 10 נקודות, התקרבה, אבל התחושה הכללית היא שלאור התוצאות המצב של לוזון ושחקניו יכול היה להיות הרבה יותר גרוע.

הפלייאוף הבלגי השנה הוא כל מה שפלייאוף צריך להיות: מעניין, דרמטי, לחוץ, פתוח וספורטיבי. בקיצור, הכי רחוק מהפלייאוף העליון המשמים בליגת העל. ארבע הקבוצות שנאבקות על האליפות מאבדות נקודות אחת לשנייה, לוקרן וגנק שסיימו את העונה נלחמות ולוקחות נקודות מהגדולות, וארחם במומנטום טוב, אבל מאזן החוץ שלה העונה עומד על ארבעה ניצחונות בלבד ובגדול, אף אחת לא מצליחה להתבלט ולהרים את עצמה כדי ליצור רצף שיעזור לה לברוח. חמישה מ-15 משחקים הסתיימו ללא הכרעה ובשאר הושגו רק שני ניצחונות חוץ.

הסטטיסטיקה לטובת סטנדרד. הפלייאוף במתכונתו הנוכחית קיים מאז עונת 2009/10 ורק פעם אחת הקבוצה שסיימה במקום הראשון בתום העונה הסדירה לא זכתה באליפות. הקבוצה, אגב, הייתה גנק של אליניב ברדה. בעונה שעברה אנדרלכט שרדה מותחן ולמרות 50 אחוזי הצלחה בפלייאוף הצליחה לשמור על המקום הראשון ולזכות באליפות עם 49 נקודות בלבד (אחרי קיזוז), במה שהיווה שיא שלילי מאז הקמת הפלייאוף. ללוזון וסטנדרד, אגב, יש כרגע 40 נקודות בלבד.

שם המשחק בפלייאוף הוא לחץ ועצבים. אמרתם לחץ ועצבים? אמרתם גיא לוזון, כמובן. האיש המוטרף שמשגע כל העונה את הבלגים בהתנהגות שלו על הקווים פתח לאחרונה בטרנד חדש, מתקפה על השופטים. "בכל שבוע טעות אחרת של שופט מפרקת אותנו... יש אנשים שלא רוצים שסטנדרד תיקח אליפות", אמר בסיום המשחק בברוז' לאחר שהשופט התעלם מעבירה ברחבה על מהדי קרסלה בדקות הראשונות של המשחק.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מאמן סטנדרד ליאז' גיא לוזון מתווכח עם צוות השיפוט במשחק מול קלאב ברוז'. GettyImages
מי אמר לחץ ועצבים? לוזון והשופטים/GettyImages

לוזון היה עצבני במיוחד במהלך משחק העונה וגם נראה מתעמת עם שחקני היריבה ועם צוות השיפוט. אלא שלשם שינוי, הוא לא לבד במערכה אלא מוביל את קו הביקורת נגד השופטים. המשחקים האגרסיביים והלחוצים בפלייאוף משפיעים גם על השופטים ומייצרים לא מעט טעויות. "מאמנים כמו לוזון ו(מישל) פרודום מעצבנים את השופטים", טען מאמן שרלרואה לורנצו סטלנס, שבעצמו זעם על החלטה נגד קבוצתו בפלייאוף האמצעי. "אז משבץ השופטים שולח אותם לפלייאוף האמצעי".

"כרגע כולנו מתנהגים כמו גיא לוזון", אמר אתמול מאמן לוקרן פיטר מאס בתכנית הטלוויזיה הפופולארית 'לה טריביון' בהתייחסו לאנרגיות של הישראלי על הקווים: "כולנו מנסים להביא את הקבוצות שלנו למקום הכי גבוה שאפשר. זה המאנים טיים וכרגע זה כולם נגד לוזון. הביקורת שלו על השופטים? הוא לא לגמרי טועה". אלא שגם אם לוזון לא טועה, השאלה היא האם בשלב זה של העונה נכון מצדו להפנות את האש לכיוון השופטים? הקבוצה שלו לא הגיעה לפלייאוף במומנטום טוב והיא לא מרשימה. אין לה כמעט עוד מקום למעידות ואולי בכלל זו המטרה של הישראלי. להקריב את עצמו ולהילחם בטחנות רוח כדי לתת קצת שקט לשחקנים.

"לוזון צודק שפנדל על קרסלה לא נשרק וכן, זו לא טעות השיפוט הראשונה בפלייאוף... אבל לדבר על פעולה מאורגנת של ההתאחדות והשופטים נגד סטנדרד זו חוצפה", נכתב הבוקר בעיתון 'ניוזבלאד' בטור שנשא את הכותרת: "לוזון יכול לדבר גם על הכישלון שלו". בהמשך נכתב: "הטיעון שפנדל בדקה עשירית היה מכריע את המשחק הוא טיעון זול ונועד לתמוך בתיאוריה של לוזון. באנגליה, מולדת הכדורגל, לא היו עוברים על זה בשתיקה. מאמנים נקנסים ואפילו מורחקים על אמירות כאלה". גם באיגוד השופטים הבלגי יצאו נגד לוזון: "אני מחוץ למשחק", אמר היו"ר רוברט יוריסן. "למאמנים יש תחביב לבקר שופטים. אני משוכנע שההתאחדות הבלגית תחשוב על פתרון לטווח הקרוב והרחוק".

ולמרות הכול, קשה שלא להעריך את לוזון על הדברים שהוא עושה ואיתם הוא מתמודד. הוא מתפקד תחת לחץ עצום, גם מהקהל שלו, נלחם בסטיגמות, כל פעולה שלו או תוצאה לא טובה גוררות טורי ביקורת מהבלגים הספקנים, אבל הוא ממשיך להיות נאמן לדרך שלו ולאופי המיוחד שלו ולא מנסה לרצות אף אחד. מצד שני, אי אפשר להתעלם מהמציאות. סטנדרד הוליכה את הטבלה לאורך כל העונה ונכון לדרוש ממנה לעמוד בלחץ ולזכות בתואר. לכן, לוזון צריך להמשיך לשרוד. עוד חמישה משחקים. לא להפסיד לאנדרלכט בשבוע הבא, לא ליפול מול הקטנות ולשמור על הבית. ההערכה היא ש-9-10 נקודות יספיקו לו כדי לזכות לאליפות. ובינינו, אתם לא מחכים לראות את התגובה שלו שנייה אחרי הבטחת התואר?

גיא לוזון מאמן ישראל הצעירה חוגג. ברני ארדוב
כך הוא נראה אחרי ניצחון ישראל הצעירה על אנגליה. מה יקרה אחרי האליפות? לוזון/ברני ארדוב

ממריא: ליאור רפאלוב (קלאב ברוז')

ליאור רפאלוב נמצא בכושר מצוין. המאזן שלו בפלייאוף עומד על שני שערים ושני בישולים והתפקיד החדש באגף הימני עושה לו טוב. גם אתמול הוא היה השחקן הבולט והמסוכן של ברוז', נכנס טוב למשחק, איים על השער, היה נייד ומעורב ונראה שהמעמד לא מלחיץ אותו אלא גורם לו לפרוח. ברוז' הייתה טובה מאוד במחצית הראשונה ונעלמה לחלוטין בשנייה. פרודום חשש יותר מהפסד מאשר ניסה להמר על ניצחון והחילופים שלו, כולל ההוצאה של רפאלוב בדקה ה-74, היו בהתאם.

רפאלוב התרגל העונה לא לסיים 90 דקות. ב-21 מ-23 המשחקים בהם פתח הקשר הישראלי ירד בשלב כזה או אחר של המשחק לספסל. לא תמיד העונה הוא ראה עין בעין עם המאמן פרודום, אבל האחרון הבין שהוא צריך את הקשר על המגרש. מאז המחזור ה-25 רפאלוב לא יצא מההרכב ובפרק הזמן הזה הוא הרים את המשחק שלו אחרי עונה הפכפכה, שיפר את המספרים וחזר להיות השחקן הכי דומיננטי של קלאב ברוז'. האם השיפור יספיק כדי לסיים את העונה עם תואר?

בשנתיים שרפאלוב נמצא בברוז' הוא סיים במקום השני והשלישי בהתאמה. בשנה הראשונה הקבוצה שלו עשתה קולות של חזרה בפלייאוף, אבל סיימה בפער ארבע מאנדרלכט. בעונה שעברה, 19 נקודות בפלייאוף הספיקו רק להגיע מרחק נקודה מזולטה וארחם השנייה ושלוש מהאלופה אנדרלכט. במהלך השנה ברוז' נראתה יציבה מספיק כדי ללכת עד הסוף, אבל שוב נראה שחסר לה גרוש ללירה. לצורך ההמחשה, במאבקים הפנימיים מול שלוש הגדולות בליגה ובפלייאוף השיגה הקבוצה ניצחון אחד.

חוזהו של רפאלוב יסתיים בתום העונה הבאה ובמצב כזה, הקיץ יביא איתו שתי אופציות: הארכת חוזה או מכירה. סביר שברוז', שרכשה את כרטיסו של הישראלי ב-2.5 מיליון יורו, לא תהיה מוכנה לתת לו לעזוב בקיץ הבא ללא תמורה ולכן היא תנסה לשדרג את שכרו ולהאריך את חוזהו או שתערים פחות קשיים לגבי שחרורו. מה עדיף לקשר? את שלוש השנים שלו בבלגיה אפשר להגדיר כמוצלחות. הוא עשה התקדמות גדולה והוכיח שהוא מסוגל להוביל קבוצה גם ברמות האלה. בעוד חמישה ימים הוא יחגוג 28. וזה זמן טוב, על סף ההזדמנות האחרונה, לחפש קבוצה בליגה בכירה יותר.

ליאור רפאלוב שחקן קלאב ברוז'. GettyImages
הגיע הזמן להתקדם. רפאלוב/GettyImages

השבוע שהיה

המאזן הכולל: שער אחד (בן שהר) ובישול אחד (מאור מליקסון).

מוכנים לקמפיין הבא: תומר חמד, מאור מליקסון, רמי גרשון וגל שיש הם שחקני הסגל המורחב היחידים שהשלימו 90 דקות. אבי ריקן (110 דקות בגמר הגביע), ליאור רפאלוב (74), בירם כיאל (66), איתי שכטר (61) ויוסי בניון (45) פתחו בהרכב, אלירן עטר (8) עלה מהספסל.

מתאוששים: בן שהר כבש שער ליגה ראשון (שאינו במילואים) מאז נובמבר 2012. גיא אסולין חזר למגרשים לאחר חודש וחצי של פציעה.

צל"ש השבוע: אבי ריקן, אחד השגרירים המוצלחים של העונה והאיש שפתח את הדלת לטרנד השוויצרי, חוגג תואר ראשון בקריירה עם ניצחון גדול על באזל בגמר הגביע.

ביזאר השבוע: ההתאחדות הצרפתית הרחיקה את איתי שכטר משני משחקים על עבירה גסה שביצע חודש קודם לכן במשחק מול מונפלייה.

שימו לב ש: דודו אוואט חזר לספסל של מאיורקה, שנאבקת על חייה בליגה השנייה בספרד. הודעת הפרישה היא רק עניין של זמן.

שחקני פ.צ. ציריך חוגגים עם אבי ריקן מריו גבראנוביץ'. רויטרס
יש תואר. ריקן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully