וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת מעמדות: אור שקדי מסכם את היורובאסקט של ישראל

הטיסה של כספי ואליהו במחלקת עסקים ("שיבק לא היה צריך לאשר את זה"), הקרדיט המוגזם לכספי ("תפקדנו טוב יותר בלעדיו"), ההאשמות על הפרקט, ההתפרצות של שיבק על הזלזול מהתקשורת, ההכנה הלקויה והשחקנים שצפויים לסיים את דרכם. אור שקדי מסכם יורובאסקט כושל במיוחד

צילום: אור שקדי, עריכה: מיכאל ברגמן

צפו בעומרי כספי מסכם את היורובאסקט החלש שלו

יורובאסקט 2013 היה אמור להמשיך לפחות עוד שבוע אחד עבור נבחרת ישראל. אבל הבוקר (שלישי) יצאו שחקני הנבחרת לשדה התעופה בדרכם הביתה בהרגשה רעה מאוד. אחרי ההפסד המביך לגרמניה במשחק על העלייה לשלב השני, הם יודעים שהם רשמו את אחת מאליפויות אירופה הגרועות בתולדות הנבחרת, כשהאליפות הקודמת נראית חלומית לעומת הנוכחית. "נכשלנו", הודו בנבחרת, ולא מתכוונים להסתתר שם מאחורי סיסמאות של יריבות קשות וכושר לא טוב.

ההרגשה לפני האליפות הייתה שניתן לעשות הישג מרשים, אבל לא אצל כולם. קפטן הנבחרת יותם הלפרין ועוד מספר שחקנים סרבו לדבר על שלב שני בשבועות שלפני האליפות אלא רק על המשחק נגד בריטניה, הם כנראה ידעו יותר טוב מאלה שהאמינו יותר מדי. אבל אליפות אירופה 2013 הייתה האליפות המנטלית הגרועה ביותר של ישראל. האשמות על הפרקט, שחקנים כבויים בתחילת האליפות והתעוררות מאוחרת מדי. אולי את הדברים הללו ישכחו בעוד שנה, אבל היום אפשר להדביק את המילה "כישלון" לאליפות הזאת מבלי למצמץ.

שחקן נבחרת ישראל יוגב אוחיון מול שחקן נבחרת אוקראינה אולכסנדר מישולה. AP
אחת האליפויות הגרועות בתולדות הנבחרת. יוגב אוחיון/AP

הקרדיט המוגזם לכספי

האליפות הזו סומנה מראש כאליפות הראשונה של עומרי כספי ככוכב הגדול של הכדורסל הישראלי. כספי היה אמור לסחוב את הנבחרת על הגב, אבל כבר מתחילת ההכנה הדברים חרקו, ולמרות שרשם את המספרים שלו, הוא עשה זאת על חשבון השחקנים האחרים ובעידוד המאמן אריק שיבק שקיווה שהשחקנים האחרים יבינו זאת. אלא שהמציאות הייתה שונה.

"העובדה היא שכשעומרי לא היה על המגרש, במשחק נגד בלגיה, פתאום שחקנים אחרים השתחררו", אמר אחד השחקנים אמש. "צריך להבין משהו, נבחרת זה אוסף של השחקנים הטובים ביותר, וברגע שעומרי נמצא שם על הפרקט לא מעט מהמשחק הולך אליו, והתרגילים בנויים עליו. ברגע שהוא יוצא, אנחנו צריכים לייצר, והקבוצות מן הסתם מתכוננות טוב יותר אליו. היה צריך לאפשר יותר דקות בלי עומרי, והעובדה שאריק בחר לתת לו דקות גם אחרי שהיה ברור שהנבחרת נראתה טוב יותר בלעדיו מרגיזה".

עוד מדברים השחקנים על כך שכספי מנותק, לא תמיד מודע לסיטואציה בה הוא נמצא. אחד הסיפורים שגרמו למרמור היה הבקשה של כספי, כמו של ליאור אליהו, לטוס במחלקת עסקים בטיסה מישראל במימון עצמי מטעמי נוחות, דבר שאושר על ידי המאמן אריק שיבק. "כל הנבחרת טסה ביחד, אתה צריך להראות שאתה אחד מהשחקנים ולא נבדל מכולם", אמר אחד השחקנים שלא אהבו את המהלך. "אריק היה צריך להבין שזה יגרום לבעיות, והוא אישר את זה. זה מראה על מעמדות בנבחרת".

עומרי כספי שחקן נבחרת ישראל מול פיליפ צוויינר שחקן נבחרת גרמניה. AP
"אתה צריך להראות שאתה אחד מהשחקנים ולא נבדל מכולם". עומרי כספי/AP

כספי עצמו נראה מאוכזב מאוד לאחר ההדחה, ממש על סף דמעות. במהלך כל האליפות הוא קיבל תמיכה מאביו ביציעים, אך למרות זאת ולמרות תמיכה של המאמן שיבק, שיחות ועבודה אישית, הוא לא הצליח לתפקד, למעט המשחק האחרון נגד הגרמנים. "היה פה לחץ שאני כשחקן לא חוויתי", הוא הודה. "משהו שצריך לחיות איתו. באיזשהו שלב איבדתי את הביטחון, זה השפיע על הקליעה שלי, אני חייב ללמוד מזה".

כספי דיבר גם על היחסים עם שיבק ועל העובדה שהוא כנראה לא ימשיך כמאמן הנבחרת, "אריק הוא אחד האנשים שהכי התחברתי אליהם בחיים שלי. אני לא יודע אם הוא יהיה המאמן בעתיד אבל אני אהיה מאוד עצוב אם הוא לא יהיה איתנו באליפות הבאה. הוא מאמן מצוין ומגיע לו. למדתי ממנו הרבה, אני עצוב בעיקר בשבילו. אני השחקן הכי צעיר בנבחרת ויהיו לי לפחות עוד 5-6 אליפויות אירופה, מאוד כואב לי עליו".

עומרי כספי שחקן נבחרת ישראל בכדורסל עם אריק שיבק. קובי אליהו
"מאוד עצוב אם הוא לא יהיה איתנו באליפות הבאה". שיבק וכספי/קובי אליהו

הריבים על הפרקט

מלבד מה שמתחולל אצל השחקנים בלב ובחדרי חדרים, גם על הפרקט העניינים לא היו רגועים. לא מעט פעמים שחקנים מצאו את עצמם רבים אחרי ריבאונד שלא נלקח, מסירה לא במקום או החלטה התקפית לא ראויה. רק במשחק האחרון נגד גרמניה הדברים נראו אחרת, כשליאור אליהו מסר כדור לא טוב לעומרי כספי השניים, ששני משחקים קודם לכן החליפו האשמות על סגירה לריבאונד, פרגנו אחד לשני והתנצלו.

"אני שומע שיש כתבות שהנבחרת לא מגובשת, אני לא חושב שזה ככה", ניסה כספי להסביר את המציאות, "הלכנו עם אותו סגל בשנתיים או שלוש האחרונות והגענו להישגים יפים, ניצחנו נבחרות טובות, התגבשנו. תמיד אחרי הפסדים יוצאים סיפורים על ריבים בחדר ההלבשה, אני לא חושב שזה נכון".

לעומת שחקן יוסטון, חלק מהשחקנים מודים שהמצב היה שונה עד השיחה לאחר המשחק נגד אוקראינה. "אם היינו מגיעים קצת יותר מגובשים מהיום הראשון אולי לא היינו מדברים עכשיו", אמרו השחקנים בשיחות ביניהם. אחת הטענות הייתה שההלם של הפתיחה נגד בריטניה גרם ללחץ גדול. "האליפות הזו הסתכמה במשחק הראשון שהפסדנו לבריטניה", אמר יניב גרין, "זה היה משחק מאוד חשוב לנו הפסדנו אותו עם הרבה מזל רע ואיפשהו זה הוריד אותנו למטה, למשחק השני כבר הגענו לא טוב וגם אותו הפסדנו".

יניב גרין שחקן נבחרת ישראל מול מייק צירבס שחקן נבחרת גרמניה. AP
"האליפות הזו הסתכמה במשחק הראשון". יניב גרין/AP

התעסקות בחוזה של אליהו

הכוכב השני של הנבחרת, ליאור אליהו, היה אחד האנשים המרכזיים במשחקי ההכנה, אבל שני המשחקים הנוראיים שלו נגד בריטניה ואוקראינה גרמו ללא מעט אנשים ללגלג על דרישותיו הכספיות. "בבוקר של המשחק נגד בריטניה פתאום מפורסם שליאור מועמד להגיע לניו אורלינס, מה שאני מבין שלא נכון", אמר בכיר בסביבת הנבחרת. "אם לא מספיק הלחץ שיש עליו לפני הטורניר שאין לו חוזה, עכשיו הוא צריך גם להתעסק בזה. ידענו שזה לא יכול להגמר טוב".

אליהו עצמו לא דיבר עם התקשורת מלבד פעם אחת כשיצא ממסיבת העיתונאים לאחר ההפסד לצרפת. מקורביו סיפרו כי נעלב מאוד כשקרא ביקורות עליו מתוך חדר ההלבשה, "לא לרמה של ליאור לסגור חשבונות עם שחקנים, אם מישהו דיבר עליו ככה, הוא צריך להתבייש", אמר אחד ממקורביו. למרות זאת, הודה שיבק לפני הטורניר כי העובדה שאליהו מגיע לטורניר ללא חוזה עשויה להשפיע לרעה, וכשבחר לא לפתוח איתו במשחק השני קיווה לנער אותו, אך ללא הצלחה.

שחקן נבחרת בלגיה סם ואן רוסום מול שחקן נבחרת ישראל ליאור אליהו. AP
"לא לרמה של ליאור לסגור חשבונות עם שחקנים". ליאור אליהו/AP

הביקורת שפגעה אישית?

האיש שעומד במרכז המערכת, אריק שיבק, קיבל החלטה עקרונית לא להמשיך בנבחרת ישראל עוד לפני האליפות. שיבק רצה מאוד לחזור לאמן קבוצה בעונה הקרובה, אך המחויבות לנבחרת ולאגף המקצועי ישאירו אותו מחוץ למעגל העבודה העונה ככל הנראה. שיבק ספג במהלך כל האליפות ביקורת גדולה מאוד, קשה בהרבה מזאת שספג לפני שנתיים, כשהפעם הוא כבר היה מודע אליה מדיווחים של משפחתו בארץ.

"באופן אישי הביקורות לא פגעו בי", ניסה אמש המאמן לדבר עם התקשורת הישראלית, שלא עשתה עמו חסד במהלך האליפות. "אין לי עור של פיל ולכן לא קראתי ולא התעסקתי, פה ושם סיפרו לי אבל אני לא חושב שהייתם רואים מאמן שהתנהג כמו שהתנהגתי במשחקים האחרונים אם הייתי קורא את זה אבל אני יכול להגיד שהיו שחקנים שזה בהחלט השפיע עליהם".

אלא שברור ששיבק נעלב, וחלק מהדברים אכן פגעו בו. אחרי ההפסד לצרפת הוא התעצבן על התקשורת וצעק לאחר שלטענתו לא נתנו את הכבוד הראוי למאמן לאומי. "אריק הוא בן אדם, כשמכאיבים לו זה מפריע לו", אמר בכיר במשלחת הישראלית, "אני חושב שרק צביקה שרף ספג ביקורת כזאת בעבר, וצביקה התנהל בצורה פחות טובה ממה שאריק הצליח. אף אחד לא נתן לנו יום אחד של חסד, עוד מההכנה נכנסו בו ובהחלטות שלו. נכון שנכשלנו, אבל אולי קצת יותר פרגון לא היה מזיק מהיום הראשון".

מאמן נבחרת ישראל אריק שיבק. AP
"רק שרף ספג ביקורת כזו בעבר, והוא התנהל בצורה פחות טובה מאריק". אריק שיבק/AP

ההכנה הלקויה

שלושה ניצחונות וחמישה הפסדים במשחקי ההכנה היו התוצאות של נבחרת ישראל בחודש שקדם לאליפות אירופה. יש שיגידו שכבר אז היה ניתן לראות את ניצני הכישלון, אך נבחרות אוקראינה, בריטניה ואפילו פינלנד רשמו תוצאות רעות יותר בהכנה, ובסופו של דבר רשמו טורניר טוב בהרבה מזאת של ישראל.

"איך יכול להיות שהנבחרת לא שיחקה משחק אחד בצהריים כשבאליפות אירופה שני המשחקים הראשונים שלה הם ב-14:30?", דאגו לשאול לא מעט בתקשורת. השאלה בהחלט ראויה, אבל בנבחרת מציינים שאף יריבת אימון לא ערכה משחק בשעה הזו, וכי את דרך הפעולה להתמודדות עם משחק צהריים נלקחה בחשבון מראש – ויתור על אימון הקליעות, הגעה מוקדמת למגרש וחימום ארוך. בסופו של דבר זה לא עבד, וישראל הפסידה את שני משחקי הצהריים שלה.

"יש דברים שצריך לתקן ולשפר ואולי להסתכל בטווח ארוך יותר משנה שנתיים, יש תהליכים שלוקחים יותר משנה", אמר שיבק כסיכום לאליפות. "אני חושב שמה שקורה לנו בשלוש האליפויות האחרונות זו איזשהי תופעה שצריך לטפל בה". המאמן צפוי להגיש דוח מפורט, כפי שעשה לפני שנתיים, שיוגש ליו"ר האיגוד החדש דן חלוץ ולחברי ההנהלה ולאחר מכן הועדה המקצועית עשויה לדון בנושא זה.

אחת הנקודות ששיבק צפוי להכניס לדוח שלו הוא נושא ההכנה. מאמן הנבחרת יעלה לדיון את שאלת אורך ההכנה, כשבשאר הנבחרות משחקים יותר משחקי אימון, ומתחילים את האימונים בזמן מוקדם יותר. לא בטוח שייעשה בנושא זה שינוי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא ערכו אף משחק הכנה בשעת הצהריים והסתפקו בחימום ארוך. יותם הלפרין/מערכת וואלה!, צילום מסך

העתיד שונה ולא מבטיח

בין ארבעה לשישה שחקנים חדשים צפויים למצוא את עצמם בנבחרת ישראל החל מהקיץ הבא, תחת המאמן הבא שזהותו תתברר בחודשים הקרובים. "כל עוד יקראו לי אני אגיע לנבחרת", ניסה הסנטר הותיק יניב גרין למנוע ספקולציות על המשך דרכו. "יש לנו כמה שחקנים צעירים בנבחרת – יוגב אוחיון, עומרי כספי וגם ניצן חנוכי. אנחנו לא נבחרת כל כך מבוגרת". בפועל ישראל היא הנבחרת השנייה הכי מבוגרת באליפות, עם ממוצע גיל של 29.1.

מלבד גרין, שעשוי למצוא את עצמו בנבחרת גם בשנה הבאה במידה ויהיה בריא, צפויים עידו קוז'יקרו, גיא פניני ואפיק ניסים לסיים את דרכם בנבחרת. השלושה היו מהטובים ביותר בישראל לאורך רוב האליפות, אך העובדה שהם מבוגרים ומונעים משחקנים צעירים לקבל הזדמנות ראשונה בנבחרת, צפויה להוביל את המאמן הבא, שיידרש לבנות נבחרת צעירה, לא לזמנם את כולם או לפחות את רובם.

גל מקל עם אריק שיבק מאמן נבחרת ישראל. קובי אליהו
שיבק הקפיד לא להזכיר את שמו. גל מקל/קובי אליהו

אז מי כן ימצא את עצמו בנבחרת? כמובן שגל מקל, שמלבד פעם אחת, שיבק השתדל שלא להשתמש בשמו במהלך האליפות, אמור לחזור לסגל החל מהשנה הבאה. שחקן ה-NBA היה אמור להיות משמעותי מאוד בקיץ הקרוב, והוא צפוי לתפוס את מקומו של ניסים. שחקנים נוספים שמתדפקים על דלתות הנבחרת הבוגרת הם בן רייס ואלכס צ'וברביץ', שכבר היו הקיץ בסגל הרחב, בר טימור, ששוחרר מהסגל בגלל פציעה, אור סולומון, כוכב נבחרת העתודה ועידן זלמנסון, הסנטר הצעיר של נבחרת הנוער.

ישראל תוגרל בתחילת השנה הבאה למוקדמות אליפות אירופה 2015 שתיערך בקייב. הנבחרת צפויה להיות מדורגת לפחות בקבוצת הדירוג השלישית באליפות, כשמכל בית יעלו בין שתיים לשלוש נבחרות. העובדה שנבחרות כמו רוסיה, טורקיה, פולין, גיאורגיה ומונטנגרו לא העפילו הקיץ לסיבוב השני של האליפות אמורה להציב אותם גם בקבוצת הדירוג השנייה, כך שצפוי גם בשנה הבאה משוכה לא פשוטה. האם ישראל תעבור אותה? קודם כל היא צריכה לטפל בלא מעט בעיות פנימיות, כאלה שכבר הרסו לה את האליפות הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully