וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה הקטנה: על הנבחרת הצעירה של נורבגיה

3.6.2013 / 15:50

הם מסבים משאבים לאקדמיות, מטפחים מהגרים ומוציאים את המיטב דווקא בתקופה של משבר כלכלי. בנורבגיה עוברים כעת את התהליכים שהחזירו את גרמניה לפסגת הכדורגל. בטווח המיידי, אל תתפלאו אם היריבה הראשונה של ישראל תגיע לחצי גמר היורו

לפני פחות מחודש נדהמה נורבגיה כאשר שני ילדים בני 15 זכו במקביל להופעות בכורה בליגה הבכירה. בראן ברגן זרקה למערכה הוקון לורנצן, קשר שנולד ב-2 באוגוסט 1997, לתוספת הזמן בניצחון על סטארט. "אני הולך לחגוג עם עוגה וקולה" הכריז הילד, ומאמנו רונה סקארספיור, התנבא: "אנחנו עוד הולכים לשמוע עליו רבות". שעה קודם לכן שיתף אולה גונאר סולשיאר, מאמן האלופה מולדה, את החלוץ סנדר סוונדסן, יליד 6 באוגוסט 1997, בדקות הסיום בניצחון על אולסונד. "מה סולשיאר אמר לך לפני החילוף" תהו העיתונאים. "הוא אמר לי ליהנות" השיב סוונדסן.

תופתעו לשמוע, אבל הם לא השחקנים הצעירים ביותר בתולדות הליגה הנורבגית. בעונה שעבר שיחק זומר בוטוצ'י לא פחות מחמש פעמים בקבוצת סאנס אולף – הראשונה שבהן בגיל 15 ו-261 ימים. הצמד של העונה מפגר אחריו, אם כך, בימים ספורים בלבד. העונה הוא צבר שבעה משחקים נוספים, ובגיל 16 כבר יכול להיחשב לשחקן מנוסה יחסית. יש שמדברים עליו במונחים של כריסטיאנו רונאלדו הנורבגי. עם ביצועים כמו זה שתראו מיד, אולי יש בזה משהו, גם אם אנחנו צופים בסך הכול במשחק נגד איי פארו ברמת נבחרות הנערים.

משחקי יורו 2013 ישודרו בספורט1

זרים אאוט, נוער אין

הדוגמאות האלה עדיין חריגות אפילו במונחים נורבגיים, אולם הן מייצגות כיוון ברור שהחל להתפתח בשנים האחרונות ועשוי להצעיד את המדינה הסקנדינבית למקום מכובד בהחלט בכדורגל האירופי. אל תרימו גבה אם נורבגיה הצעירה, שתפתח את משחקיה ביורו מול ישראל, תעפיל לחצי הגמר. מדובר בחבורה מוכשרת באופן יוצא דופן, אשר הדיחה במוקדמות את צרפת עם חמישייה במשחק הביתי. אין בשורותיה כוכבים מתוקשרים כמו בספרד, איטליה, אנגליה והולנד, אבל חלקם צפויים להגיע בעתיד הקרוב לטופ העולמי.

הסיבה המרכזית לפריחת הצעירים בנורבגיה נעוצה במשבר הכלכלי שפקד את הליגה בסביבות 2009. "באמצע העשור הקודם המועדונים נהגו לקנות זרים ולשלם להם שכר מוגזם. כאשר הכסף נגמר, הם שינו את המדיניות באופן מידי, והחלו להתבסס על קידום הצעירים. שחקנים בני 18 ו-19 קיבלו הזדמנות להוכיח את עצמם על הבמה הגדולה. הרמה בליגה אולי ירדה במקצת, אולם החבר'ה האלה צברו ניסיון חיוני" מספר העיתונאי אויבין הרברודן. תוסיפו לכך את העובדה כי דור ילידי 1990 ו-1991 היה מלכתחילה מוכשר יותר מהממוצע, ותקבלו נבחרת מצוינת.

אנדרס קונרדסן שחקן נבחרת נורבגיה הצעירה. רויטרס
"באמצע העשור הקודם המועדונים נהגו לקנות זרים ולשלם להם שכר מוגזם. כאשר הכסף נגמר, הם שינו את המדיניות באופן מידי, והחלו להתבסס על קידום הצעירים". שחקן הנבחרת הצעירה, אנדרס קונרדסן/רויטרס

בעקבות הגרמנים

קל מאוד למצוא הקבלה להתרחשויות בגרמניה. לפני עשור, כאשר קבוצות רבות בבונדסליגה נקלעו לקשיים כלכליים, ודורטמונד אף עמדה בפני סכנה ממשית של פשיטת רגל, הוסבו המשאבים לאקדמיות על מנת לגדל שחקנים במקום לרכוש אותם. התוצאות לא איחרו לבוא. גרמניה זכתה באליפות אירופה לנבחרות צעירות ב-2009 עם סגל מדהים, שכלל בין היתר את מסוט אוזיל, סמי חדירה, מאטס הומלס ומנואל נוייר. הם כבר הפכו לכוכבי על בנבחרת הבוגרת, ובינתיים לא מפסיק פס הייצור לספק כמות מטורפת של כישרונות צעירים.

הנורבגים נהנים מתופעה דומה מאוד. אין אדם מתאים יותר לתאר את התמורות שחלו בתחום מאשר מאמן הנבחרת הצעירה בכבודו ובעצמו, טור אולה סקולרוד. בראיון לוואלה! ספורט סיפר סקולרוד לפני תחילת מחנה האימונים הסופי לקראת הטורניר: "לפני מספר שנים החלה השקעה מאסיבית בשחקני נוער, וחלקם שובצו במהירות בקבוצות בליגה הבכירה. למועדונים יש פחות כסף מאשר קודם, ולכן הם חושבים בעיקר על השבחת שחקנים מקומיים ולא על רכישות. פעם היינו מבזבזים המון על זרים. היו שהצליחו, אבל יותר מדי זרים לא הצדיקו את השכר השמן שקיבלו. המשבר הפיננסי גרם להפנים זאת לעומק, וכעת המצב שונה בתכלית. וולרנגה, אוד, בראן, מולדה, וקבוצות אחרות מטפחות צעירים".

הובארד נילסן, שחקן ולרנגה לשעבר. EuroFootball, GettyImages
המאמן טור אולה סקולרוד, בראיון לוואלה! ספורט: "המועדונים בעיקר על השבחת שחקנים מקומיים ולא על רכישות". הובארד נילסן במדי וולרנגה/GettyImages, EuroFootball

מהודו עד סומליה

היבט מהותי נוסף, אשר מזכיר את המצב בגרמניה, הוא צמיחת דור מהגרים ובני מהגרים, אשר מעשירים את הכדורגל הנורבגי וגורמים לגיוון שלא נצפה קודם לכן. הרמט סינג, הקשר המכונה אינייסטה הנורבגי, נולד באוסלו למהגרים מהודו. הוריהם של כוכב הקישור ואלון ברישה והחלוץ פלמור קסטראטי הם אלבנים אתניים מקוסובו שברחו ממולדתם במלחמת האזרחים. למגן הימני הרב גוני עומר אלעבדלאווי שורשים מרוקאים, בעוד הקשר עבדיסלאם איברהים היגר לנורבגיה מסומליה כאשר היה בן שבע. אביו של החלוץ הנהדר ג'ושוע קינג הוא מהגר מגמביה. גם זומר בוטוצ'י, שיגיע בקרוב לנבחרת הצעירה ולבוגרת, הוא קוסוברי שנולד בבלגיה.

"יש בסגל שלנו לא מעט שחקנים עם רקע של מהגרים, וזה תורם לנו איכויות וכישורים טכניים שהיו חסרים. יש קהילות מהגרים בכל הערים הגדולות בנורבגיה, ואחוז גבוה יחסית של שחקנים צעירים צומח בקהילות אלה. המנטליות שלהם שונה, והתלכיד החברתי בנבחרת מרוויח מכך" אומר סקולרוד. נוכחות מכובדת של אלבנים מקוסובו מזכירה מאוד את נבחרת שווייץ, בה מככבים ג'רדאן שאקירי וגראניט ג'אקה. – ובאופן כללי יש קווי הדמיון ברורים בין שווייץ שסיימה במקום השני באליפות אירופה לנבחרות צעירות לפני שנתיים עם סגל רב תרבותי לבין נורבגיה הנוכחית.

שחקן נבחרת נורבגיה הצעירה, עומאר אלעבדלאווי. Laurence Griffiths, GettyImages
המהגרים ובני המהגרים כמו עומאר אלעבדלאווי/GettyImages, Laurence Griffiths

נוהרים לליגות חזקות

ככל שהנערים מתחילים לשחק מוקדם יותר בליגה הנורבגית, כך הם תופסים מהר יותר את העין של הסקאוטים מליגות חזקות יותר. במאה הקודמות, ובמיוחד בשנות ה-80' וה-90' חלומו של כל נורבגי היה לשחק באנגליה. הפעם המצב שונה בתכלית, והפרמיירליג היא ממש לא האופציה היחידה עבור הכישרונות הסקנדינבים. בקיץ שעבר החתימה זלצבורג את ברישה מוויקינג ואת החלוץ הובארד נילסן מוולרנגה.

סינג, הלהיט הגדול של וולרנגה, עבר לפני שנה לפיינורד, אם כי מיעט מאוד לשחק בה בעונה החולפת. הקשר הדפנסיבי אנדרס קונראדסן, שהשלים עד גיל 21 ארבע עונות מלאות בנורבגיה, חתם בינואר בראן הצרפתית. ההצלחה לא מובטחת, אבל מאמן הצעירה סקולרוד תומך: "זה הכרחי לשנות אווירה אחרי 50 משחקים בליגה הנורבגית. מי שמוכיח עצמו צריך להמשיך לליגה חזקה יותר, לצבור ניסיון ולהביא אותו לנבחרות שלנו".

שחקן נבחרת נורבגיה, ואלון ברישה. Michael Regan, GettyImages
ככל שהנערים מתחילים לשחק מוקדם יותר בליגה הנורבגית, כך הם תופסים מהר יותר את העין של הסקאוטים מליגות חזקות יותר. ואלון ברישה/GettyImages, Michael Regan

שדים אדומים בדימוס

מובן שאף אחד לא ביטל את החלום הבריטי, ושניים מהכוכבים הבולטים של הנבחרת הנוכחית עברו עוד בילדותם לאקדמיה של מנצ'סטר יונייטד. קינג בינתיים נותר בממלכה, ואחרי מספר השאלות נמכר סופית לבלקבורן. סיפור מרתק יותר שייך למגנוס אייקרם, הפליימייקר הנהדר שמצליח להתגבר על מחלת הסוכרת בדרך להפוך לכוכב בקנה מידה אירופי. אחרי שטופח בקבוצת המילואים של השדים האדומים אצל סולשיאר, שב אייקרם יחד עם המורה לעיר הולדתו לפני שנתיים וחצי – והשניים זכו יחדיו בשתי האליפויות הראשונות בתולדות המועדון.

פתיחת העונה הנוכחית של מולדה אמנם קטסטרופלית, והיא מוצאת את עצמה לפתע בתחתית כאשר אייקרם הציג יכולת פושרת, אבל זה לא פוגע במעמדו בנבחרת של סקולרוד. שחקן נוסף שניסה את מזלו בקבוצת פאר אנגלית הוא הובארד נורדווייט, שהוחתם על ידי ארסן ונגר בארסנל בעודו בן 17. הציפיות היו עצומות, אך לבסוף הוא הועזב למנשנגלדבאך תמורת כמיליון יורו בלבד. בדיעבד זו היתה טעות מצד התותחנים, כי בקבוצתו של לוסיאן פאברה הפך נורדווייט לאחד הקשרים האחוריים היציבים בבונדסליגה.

הדור הנוכחי אמנם יוצא מהכלל באיכותו, אולם גם הבאים אחריו צפויים להיות מצוינים. סקולרוד מסביר: "כבר התחלנו לבנות את הנבחרת הבאה עד גיל 21 – שחקנים ילידי 1992 עד 1994, והם נראים מבטיחים. הנבחרת עד גיל 17 עשתה תוצאות מצוינות בשנתיים האחרונות. היינו חסרי מזל במוקדמות אליפות אירופה מול איטליה בקבוצת הגיל הזה. אנחנו מרוצים מאוד מהתפתחות הכדורגל שלנו, ויש לנו הרבה שחקנים צעירים טובים בדרך. העובדה שבני 15 משחקים בליגה הבכירה די מדהימה, והיא מורה על דרך החשיבה של המועדונים. אולי אפילו מוקדם מדי לתת לילדים לשחק בגיל כה צעיר, אבל זה בהחלט סימן חיובי".

אז הנה לכם המתכון הנורבגי – המשבר הכלכלי שחייב שילוב צעירים, מנטליות רב תרבותית בזכות מהגרים ודור פנטסטי שקיבל ניסיון עשיר בליגות בכירות ביבשת. המבחן הראשון של גיא לוזון בטורניר יהיה קשה הרבה יותר ממה שמתבונן מהצד עשוי לחשוב.

הכירו את יריבות ישראל בבית א'

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully