וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאום של באלוטלי: סיפורו של אמבאיי ניאנג

20.2.2013 / 14:30

הוא נעצר כמה פעמים, הואשם בהתחזות ונזרק מהנבחרת. כל זה עוד לפני גיל 18. אמבאיי ניאנג, היהלום החדש של מילאן, מטפס אל הצמרת בשאיפה להזכיר את באלוטלי גם על המגרש

9 בספטמבר 2012. אמבאיי ניאנג, שחקן הרכש הטרי שצירפה מילאן מקון הצרפתית תמורת 2.8 מיליון יורו, חשק בבילוי לילי במילאנו ולשם כך לקח לסיבוב את רכבו של חברו בקאיי טראורה. לצערו של ניאנג, אז עדיין קטין מתחת לגיל 18 עם פז"ם של שבועיים במועדון, הוא עוכב על ידי שוטרי סיור שגילו כי אינו מחזיק ברישיון נהיגה. אחרי התנגדות ראשונית, ניסה ניאנג תרגיל אחר על השוטרים. כאשר נשאל לשמו, בחר החלוץ להתחזות לטראורה, בעל הרכב שהצטרף גם הוא בקיץ אך מבוגר מניאנג בשמונה שנים. זה לא עבד. המוב הראשון של ניאנג על אדמת איטליה הסתיים במעצר מתוקשר, קנס כספי ומבוכה לא קטנה למועדון.

זו יכלה להיות הקריירה הקצרה ביותר של שחקן כלשהו במילאן. במקום אחר, במועדון אחר, אולי לא היו מסתפקים במכה קטנה על היד. לאנשי מילאן יש את השיטות שלהם. הם יודעים איך לטפל בצעירים פוחזים מסוגו של ניאנג. זו גם אחת הסיבות שסוכניו של מריו באלוטלי שידכו אותו לרוסונרי. אחרי סדרת חינוך ארוכה במישור המקצועי והאישי, ניאנג קיבל את ההזדמנות שלו עם פתיחתה של השנה החדשה, ומאז הוא לא יוצא מההרכב, כקיצוני הימני בטריו ההתקפי המדובר לצד באלוטלי וסטפן אל שעראווי. במילאנו משוכנעים שמדובר בכישרון מבטיח שנראה כמו באלוטלי, מתנהג כמו באלוטלי וכעת צריך להוכיח שהוא גם מסוגל לשחק כמו באלוטלי. עוד פרויקט חינוכי של מילאן.

אמבאי ניאנג שחקן מילאן (משמאל) עם מריו באלוטלי. GettyImages
נראה כמו באלוטלי, מתנהג מול באלוטלי, מסוגל לשחק כמוהו? אמבאיי ניאנג, משמאל, עם התאום האיטלקי/GettyImages

אמבאיי ניאנג היה מאותם ילדים אפריקאים לגביהם נחשד כי הם מבוגרים יותר מכפי שהם טוענים. הוא נולד לזוג הורים סנגלים במולאן בצפון צרפת, וכבר בגיל 13 התנשא לגובה של 1.75 מטרים. התהיות לגבי גילו האמיתי החלו כשהשתייך לקבוצת הילדים של המועדון החובבני פואסי, אך זה לא מנע מליל ופריס סן ז'רמן לנסות לצרפו. בסופו של דבר, הפור נפל דווקא על האקדמיה של קון, שם כבר בגיל 15 שיחק ניאנג עם קבוצת הנוער. מאמנו פיליפ טרשאן תיאר אותו כ"חלוץ יוצא דופן כמוהו לא ראינו בעבר", ועם מחמאות כאלה הוא הוקפץ לקבוצת המילואים, כיכב שם ומהר מאוד הוזנק לקבוצה הבוגרת.

קון הייתה אז בתחתית הליגה הבכירה, ובאפריל 2011, כשהוא בסך הכל בן 16 וחמישה חודשים, הפך ניאנג לשחקן הצעיר אי פעם שלובש את מדיה. במאי הוא כבר חגג שער בכורה והיה לשחקן השני הכי צעיר שעושה זאת בליג 1. ברקע כבר החלו הדיבורים על התעניינות מצד מועדוני פאר כמו יובנטוס, מנצ'סטר סיטי וטוטנהאם. קון ניסתה לשמור על האוצר והודיעה כי ניאנג חתם לשלוש שנים נוספות, אך החוזה דרש את אישור ההורים (השחקן היה קטין). האבא היה זה שעמד בדרכו של המועדון, איים בתביעה והשאיר את הסוגיה פתוחה לעונה נוספת. אחרי שלושה שערים בעונת הבכורה, בה גם הפגין כישורים נדירים כחלוץ מרכזי וכקיצוני, ניאנג הוסיף רק עוד שני כיבושים ב-24 משחקים בעונתו השנייה. קון ירדה. העזיבה של החלוץ הצעיר עם החולצה מספר 9 הייתה בלתי נמנעת.

בימים האחרונים של אוגוסט 2012, כשהשעון מתקתק לקראת סגירת חלון ההעברות של הקיץ, בצרפת סיפרו על יציאה של השחקן לתקופת התרשמות במספר קבוצות אנגליות. בפועל, ניאנג היה בכלל בדרכו למילאנו. אחרי ארוחת ערב עם אדריאנו גליאני, סגן נשיא מילאן והאיש שאחראי על נושא הרכש במועדון הפאר, כבר היה מדובר בעסקה סגורה. יום לאחר מכן הוצג ניאנג כרכש החדש של מילאן, שבמקביל נפרדה מטיאגו סילבה וזלאטן איברהימוביץ' שעשו את הדרך ההפוכה לכיוון צרפת. "אם אוכל, אנסה לגרום לאוהדים לשכוח את איברה", אמר ניאנג בראיון עמוס פנטזיות לערוץ הטלוויזיה של מילאן. "היו לי הצעות ממועדונים כמו ארסנל ואברטון, אבל בחרתי במילאן והגשמתי חלום".

פרנק דומא מאמן קון. David Vincent, AP
ביקש מחבר לבצע מעצר מדומה כדי להפחיד את ניאנג. פרנק דומא/AP, David Vincent

קצת יותר משבוע אחרי הראיון, ניאנג נעצר באותו אירוע בו התחזה לטראורה. בקון נזכרו במקרים דומים. המאמן פרנק דומא, שתכנן לפתוח עם ניאנג מול פריס סן ז'רמן, גילה בבוקר המשחק כי החלוץ שלו נעצר בגלל מעורבות בתגרה. דומא למד שמדובר בילד המועד לפורענות, ובמקרה אחר ביקש מחבר שוטר לעכב את ניאנג מחוץ לאצטדיון. "רציתי להפחיד אותו", סיפר לימים. כך, למרות הכחשת סיפור ההתחזות, במילאן הבינו שמדובר בצעיר דרוש השגחה. אולם בטרם החלו לטפל בבעיה, הגיעה תקרית נוספת. הפעם בנבחרת צרפת הצעירה. ניאנג היה בין חמשת השחקנים שחמקו לבילוי במועדון לילה בפריס, מעבר לשעת העוצר שנקבעה להם. גם התזמון היה גרוע. זה קרה בין שני משחקי הפלייאוף מול נורבגיה, כשבראשון ניצחה צרפת 0:1 ובשני הובכה עם הפסד 5:3 שהותיר אותה מחוץ לאליפות אירופה שתיערך בישראל בקיץ הקרוב. ניאנג נכנס כמחליף במשחק הגומלין, אך במהרה הפך יחד עם חבריו למושא ללעג בקרב ציבור חובבי הכדורגל במדינתו.

בניגוד לשוטרים האיטלקים, ההתאחדות הצרפתית לא הסתפקה בקנס כספי. הייתה זו תקרית נוספת בשרשרת עבירות משמעת של שחקני הנבחרות בצרפת בעשור האחרון, ורבים סברו כי זה הזמן לנקוט סנקציות חמורות יותר. ניאנג שילם את המחיר והורחק עד דצמבר 2013. במילאן כבר לא חיכו. ניאנג נשלח לקבוצת המילואים, ובמקביל הוזמן לשיחה עם גליאני. סגן הנשיא ניער אותו, המועדון העבירו לדירה מחוץ לעיר המפתה ולניאנג נפל האסימון. את כל מה שיכול היה להרשות לעצמו ככוכב צעיר בצרפת, הוא לא יכול לעשות באיטליה. במצב כזה, אין ברירה אלא להתרכז בכדורגל.

אחרי שהרשים באימונים ובקבוצת המילואים, ניאנג קיבל הזדמנות נדירה כמחליף בשמינית גמר הגביע מול רג'ינה. הוא ניצל אותה היטב, הפגין ביצועים מרשימים וקינח עם שער בכורה, שישה ימים לפני יום הולדתו ה-18. "הוא נראה כמו באלוטלי עם השיער הזה", טען סילביו ברלוסקוני לאחר המשחק בו ניצחה מילאן 0:3, ובדבריו נתן אישור להתחיל להשוות בין השניים. מהר מאוד התגלה צירוף מקרים מפתיע למדי. גם באלוטלי כבש את שערו הראשון בקריירה במשחק גביע. זה קרה באותו שלב בדיוק, מול אותה רג'ינה וביום חורפי של דצמבר. שני השחקנים עשו זאת עוד לפני גיל 18 - באלוטלי באינטר, ניאנג במילאן. בחלוף כחודש, באלוטלי כבר הצטרף לרוסונרי וניאנג מיהר לצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "ברוך הבא, סופר מריו. התאום שלי".

מסימילאנו אלגרי מאמן מילאן (שמאל) עם סגן נשיא המועדון אדריאנו גליאני. רויטרס
אחד ניער את ניאנג, השני נתן לו הזדמנות. אדריאנו גליאני עם מסימיליאנו אלגרי/רויטרס

ההגעה של באלוטלי לא פגמה לרגע בהתקדמות של ניאנג. ההפך הוא הנכון. לפני פגרת החורף, ניאנג שותף רק בשלושה משחקי ליגה כמחליף. באיטליה דיווחו כי הוא מועמד לעבור בהשאלה, אבל הנהלת מילאן בתגובה זימנה אותו לפגישה, האריכה את חוזהו עד 2017 ומסימיליאנו אלגרי צירף הבטחה לדקות משחק משמעותיות יותר. אלשנדרה פאטו שוחרר, רוביניו לא נספר ובויאן קרקיץ לא תורם, אז אלגרי יכול היה להבטיח וגם לקיים. מאז החלה השנה החדשה, יש לצרפתי המוכשר כבר שש הופעות בהרכב הראשון והוא תורם את חלקו להצלחה של הרוסונרי, שלא הפסידו בליגה ב-2013 וטיפסו למקום הרביעי. אל שעראווי בן ה-20 משחק בשמאל, באלוטלי בן ה-22 במרכז וניאנג בן ה-18 מסייע להם מימין. התקפה צעירה וקטלנית, עם תספורות מוהוק ראוותניות ופוטנציאל בל יתואר. לא פלא שגליאני קורה להם "שלישיית האסים".

אלא שבליגת האלופות הטריו הזה לא יוכל לממש את שיתוף הפעולה. באלוטלי לא רשאי ליטול חלק בשלבי הנוקאאוט (שיחק עם מנצ'סטר סיטי בשלב הבתים) ומנגד ניצבת ברצלונה המאיימת, אך ניאנג יקבל הזדמנות ראשונה לאחר שלא נכלל בסגל שנרשם לשלב הראשון. והוא כל כך רוצה להחזיר למועדון על שנלחם עליו גם ברגעים הקשים. "המנטליות בצרפת שונה מזו באיטליה, כאן צריך להתנהג בצורה מקצוענית יותר", הצביע ניאנג על ההבדלים בראיון ל'קוריירה דלה סרה'. "התבקשתי להיות ממוקד בכדורגל ולהישמר בכל תחום בחיי, גם להקפיד על דיאטה כדי להימנע מפציעות. גליאני כעס עליי אחרי כמה תקריות והבהיר לי שאני חייב להשתנות. מילאן זה הצ'אנס הגדול שלי ואני לא יכול לתת לו להתבזבז בגלל מועדוני לילה, מכוניות והסחות דעת נוספות. אני רוצה להיות שחקן חשוב במילאן".

אורח החיים של ניאנג החל להשתנות, אבל הדרך לפסגה עדיין ארוכה ורצופת מכשולים. במילאן לא מצפים שיהפוך בן לילה לסופרסטאר ומודעים לכך שמדובר בתהליך שייקח זמן, אם כי רוצים לראות שיפור בכמה וכמה אספקטים. "התרומה הסטטיסטית שלו צריכה לגדול", הבהיר אלגרי באשר לציפיות מהילד שסיפק עד כה בישול אחד בליגה ושער בגביע. "יש לו איכויות טכניות ופיזיות, אבל הוא חייב להיות יותר תכליתי". גם סוכנו חאליד עואדי ביקש סבלנות והזכיר: "הוא אף פעם לא זכה להיות נער. מדובר בכישרון גדול עם אגו גדול לא פחות ונפש רגישה. הוא צעיר קל דעת שנאלץ להתמודד עם מחויבויות של אדם בוגר". אם יש קבוצה שמסוגלת להעניק לניאנג את אורך הרוח וללוות אותו בתהליך ההתבגרות, זו ללא ספק מילאן. אולי במקרה הזה, הילד יילך והפלא יישאר.

אמבאי ניאנג שחקן מילאן. GettyImages
האם יצליח לממש את ההבטחה ולהפוך לכוכב? אמבאיי ניאנג/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully