וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דויד מלך מינכן: על עלייתו של דויד אלאבה

19.2.2013 / 14:00

פעם הוא היה אוהד ארסנל שרוף, היום הוא בא לפרק אותה. לא מזמן הוא היה מעריץ אלמוני של ג'סטין ביבר, היום הוא מוגדר באוסטריה כ"מתנת אלוהים". דויד אלאבה, כולה בן 20, הפך לאחד המגנים הטובים בתבל. אשתקד הוא עקץ את רונאלדו, בשנה הבאה גווארדיולה ייהנה ממנו

"יום אחד אני רוצה לשחק בפרמיירליג, רצוי בארסנל", אמר דויד אלאבה כשהיה בן 17. כנער הוא התאהב בסגנון כדורגל האטרקטיבי של התותחנים, וססק פברגאס שימש עבורו מודל לחיקוי. הערב (שלישי) הוא ידרוך לראשונה בחייו באיצטדיון האמירויות, אבל ספק אם החלום ללבוש את חולצת היריבה עדיין תקף. אלאבה הפך לבורג משמעותי מאוד בקבוצה מצליחה הרבה יותר, וסביר שהתקדמותו המקצועית תהיה מהירה יותר אם יישאר בבאיירן מינכן. בסך הכל שלוש שנים עברו מאז ההצהרה ההיא, אבל כל כך הרבה דברים השתנו בחייו של הכישרון האוסטרי.

שחקן באיירן מינכן, דויד אלאבה. רויטרס
ילד פלא, שמממש את הפוטנציאל. אלאבה/רויטרס

ואן חאל, האב הרוחני

אם לא עקבתם בקביעות אחרי הקריירה של אלאבה, אתם בוודאי תוהים – איך מגן שמאלי יכול לרצות להידמות לפברגאס. ובכן, לא תמיד הוא שובץ באגף, ואת כל הליך ההתבגרות עשה אלאבה כקשר מרכזי. בזכות הצטיינותו בתפקיד זה הוא שולב בקבוצה הראשונה של אוסטריה וינה עוד כשהיה בן 15. בזכות כישוריו אלה הוא הפך לשחקן הצעיר ביותר שלבש את מדי נבחרתו הלאומית וערך את הופעת הבכורה באוקטובר 2009 בגיל 17 וארבעה חודשים. על תקן קשר הוא הוחתם בבאיירן ב-2008, תוך שהיא מקדימה במרדף אחריו את אינטר ומילאן. "באיירן הביעה כנות בגישתה. ראשיה הזמינו אותי לביקור, הראו את כל המתקנים ונתנו לי להרגיש בבית", הסביר ילד הפלא את הבחירה.

ואז בא לואיס ואן חאל. המאמן ההולנדי, שמאז ומתמיד האמין בקידום שחקנים צעירים, איתר באלאבה סגולות נוספות. "הוא עוד לא יודע זאת, אבל הוא מגן שמאלי", אמר ואן חאל, וכך עשה. למרות שבקבוצת המילואים בליגה השלישית תופקד אלאבה כקשר, את טעמה של הקבוצה הראשונה הוא עשה ב-10 בפברואר 2010, לפני שלוש שנים בדיוק, באגף השמאלי. הוא נכנס כמחליף בדקה ה-59 כאשר התוצאה במשחק הגביע מול גרויטר פורט עמדה על 2:2. תוך שניות ספורות בישל את שער היתרון של פרנק ריברי בדרך לניצחון 2:6.

לואיס ואן חאל מאמן באיירן מינכן. רויטרס
שדרג לילד את הקריירה. ואן חאל/רויטרס

הטרגדיה בפרנקפורט

את הבכורה בהרכב הפותח העניק לו ואן חאל כעבור חודש בליגת האלופות, לא פחות ולא יותר. הילד בן ה-17 נשלח היישר למשחק הגומלין מול פיורנטינה בשמינית הגמר. כל ההגנה הבווארית קרסה באותו ערב. פיליפ לאהם לא תיפקד, דניאל ואן בויטן נתפס באחד הימים העגומים בקריירה אפילו בסטנדרטים שלו. באיירן הפסידה 3:2 ועלתה בסיכום שני המשחקים רק בזכות שער מבריק של אריאן רובן. היחיד שסיפק את הסחורה בעורף היה דווקא אלאבה, שסחט תשואות אדירות. בסטיאן שווינשטייגר טען ש"היה לו משחק נפלא", ואילו ואן חאל סיכם: "בשביל 90 דקות ראשונות ברמה הזו, הוא נראה פשוט נהדר, והכריח את שחקני היריבה לעבוד קשה מאוד".

נשמע חלומי? פחות משבועיים חלפו, ופנצ'ר ענק איים לפוצץ את הכל. במשחקו השני בלבד בבונדסליגה בהרכב, התרסק אלאבה בדקות הסיום במגרשה של פרנקפורט. באיירן הובילה 0:1 עד הדקה ה-87, אז החליט המגן הצעיר להחזיר את הכדור לשוער האנס יורג בוט, לא תכנן את המסירה ובישל את השוויון למארחים. כעבור שתי דקות עשה ממנו מרטין פנין הצ'כי (האלכוהוליסט שכמעט הגיע בהמשך להפועל תל אביב) צחוק ברחבה וקבע 1:2. ההפסד הונח כולו על כתפיו של אלאבה, והביקורת הייתה נוקבת. אודו לאטק, מאמן העבר שמשמש כפרשן, כתב: "אי אפשר להאשים את הילד, אבל הוא נזרק למים העמוקים מוקדם מדי". ואן חאל, שנראה מתוסכל מאוד על הספסל אחרי הטעות, אמר שיבחן את המשך העונה מחדש, ואלאבה לא ראה יותר דשא. באיירן השלימה דאבל בגרמניה ועלתה לגמר הצ'מפיונס ליג מול אינטר בלעדיו. למעשה, דייגו קונטנטו, עוד מגן שמאלי צעיר ואלמוני, תפס את הכותרות.

סמי חדירה שחקן נבחרת גרמניה. רויטרס
ואן חאל לא רצה את קשר נבחרת גרמניה רק כי היה לו את אלאבה. חדירה/רויטרס

"חדירה? מי צריך אותו?"

מי שסבר כי ואן חאל איבד את האמון בחניכו פשוט טעה, אבל הנחת העבודה לפיה אלאבה צריך לשחק באגף עברה שינוי מהותי. בקיץ 2010, עוד לפני המונדיאל, הגיע המנכ"ל אולי הנס לסיכום עם שטוטגרט בנוגע להחתמתו של סמי חדירה. ההולנדי הטיל על כך וטו, באומרו: "בשביל מה להביא אותו? יש לנו את אלאבה!". כוכב נבחרת גרמניה חתם כתוצאה מכך בריאל מדריד. את הציטוט המדהים הזה הביא הנס בעצמו לידיעת התקשורת כאשר ניסה להוכיח עד כמה המאמן עקשן ושתלטן. בעוד עונת 2010/11 של באיירן התרסקה, טענו בהנהלה: "הבאנו לו את חדירה על מגש של כסף, אך הוא סירב לקחת".

את השאיפה לשלב מחדש את אלאבה ואן חאל לא הגשים מעולם. במחצית הראשונה של העונה שולב האוסטרי פעמיים בלבד כמחליף, ובסיבוב השני נשלח בהשאלה להופנהיים על מנת לצבור ניסיון. הייתה זו החלטה נהדרת. אלאבה לא החסיר אפילו דקה ב-17 המשחקים במועדון הכפרי, והצטיין בחלקם. הביטחון העצמי, אשר תמיד היה איתן, רק הלך והתחזק, ומצב רוחו לא יכול היה להיות טוב יותר, כפי שניתן ללמוד גם מהצילום הביזארי שערך חברו לקבוצה, ריאן באבל ההולנדי. הנה לכם דויד אלאבה בתפקיד ג'סטין ביבר, שקיבל רבע מיליון צפיות ביוטיוב.

צפו באלאבה כובש את גרמניה

ניגרי, פיליפיני, אוסטרי

כן, אלאבה מעיד על עצמו כמכור למוזיקה. זה לא מפתיע, בהתחשב שאביו, מהגר מניגריה, התפרנס כדי-ג'יי. ממנו ירש דויד את צבע עורו, בעוד שאת תווי הפנים קיבל מאמו הפיליפינית. בתחילת דרכו הוא אף קיבל הצעה רצינית מההתאחדות הפיליפינית לייצג את נבחרתם, ורבים מגדירים אותו, בטעות, כשחקן הטוב ביותר אי פעם ממוצא פיליפיני. התואר הזה שמור בינתיים לפאולינו אלקאנטרה, שכבש 369 שערים במדי ברצלונה בשנות ה-10' וה-20 של המאה הקודמת. אבל מי יודע, אולי אלאבה יצמח לכוכב גדול לא פחות.

כאשר שב הנער לאליאנץ ארנה בקיץ 2011, הוא כבר לא מצא שם את ואן חאל. האיש החדש על הקווים היה יופ היינקס, והשועל הגרמני הוותיק החליט לשלב את אלאבה באופן הדרגתי. הוא שותף כמעט בכל המשחקים, אבל ברוטציה עם לואיז גוסטבו ואנטולי טימושצ'וק, ובחלק ניכר מהפעמים עלה מהספסל באמצע המחצית השנייה. הוא הצטיין לאורך כל הדרך, ואף הוכתר לשחקן השנה באוסטריה בשנת 2011. כבר אז אמר אנדראס הרצוג, מגדולי הכוכבים של אוסטריה בכל הזמנים: "אלאבה זה משהו מיוחד. הוא מתנת אלוהים עבורנו, האוסטרי הכי מוכשר שראיתי אי פעם". אלא שזו הייתה רק ההקדמה. המפנה העצום התרחש בתחילת מרץ 2012.

פרנק ריברי שחקן באיירן מינכן (ימין) עם דויד אלאבה. רויטרס
הצרפתי הוא לא היחיד בבאיירן שדלוק עליו. ריברי עם אלאבה/רויטרס

מהפכת מרץ 2012

אז, לפני שנה, מאס היינקס לחלוטין בראפיניה הברזילאי כמגן ימני, בעקבות ההפסד לבאזל במשחק הראשון בשמינית גמר ליגת האלופות והפיאסקו 2:0 מול לברקוזן בליגה. הוא החליט להסיט את לאהם לאגף הימני, ושילב את אלאבה, לראשונה מזה שנתיים, שוב כמגן השמאלי. היו שהרימו גבה, אך התוצאה הייתה פנומנלית, וזאת בלשון המעטה. שיתוף הפעולה של האוסטרי עם פרנק ריברי הוכיח את עצמו מהרגע הראשון, והצרפתי לא הפסיק לשבח את המשחק של חברו: "אני מרגיש נוח מאוד איתו, והוא תמיד עוזר לי בהתקפה ובסגירה".

מאז, ועד לסיום העונה, היה אלאבה באופן עקבי אחד השחקנים הטובים של באיירן על המגרש. העורף התייצב, מנואל נוייר כמעט ולא ספג שערים, וגם בחלק הקדמי תרומתו של האוסטרי הייתה עצומה. ברבע גמר ליגת האלופות הוא התכבד בבישול לאיביצה אוליץ' מול מארסיי, אך את ההופעות הטובות ביותר שמר הכוכב הצעיר לחצי הגמר, אז פגש את ריאל מדריד. האוסטרי לא רק גבר ברוב המאבקים עם כריסטיאנו רונאלדו, אלא הוכיח אופי יוצא דופן בגומלין בסנטיאגו ברנבאו. אחרי ניצחון ביתי 1:2 במשחק הראשון, הפתיחה בספרד הייתה קטסטרופלית מבחינת קבוצתו ומבחינתו האישית.

שחקן ריאל מדריד אנחל די מריה מול שחקני באיירן מינכן בסטיאן שוויינשטייגר, דייויד אלאבה. רויטרס
בלט מול ריאל, שיתק את הבלאנקוס, ואז עוד השחיל פנדל של מלך. אלאבה במדריד/רויטרס

מעשה הגבורה בברנבאו

כבר בדקה ה-6 פגע כדור רוחב של אנחל די מריה בידו של אלאבה ברחבה, והשופט ויקטור קאשאי החליט, בצעד מפוקפק למדי, לשרוק לפנדל ולשלוף כרטיס צהוב לאוסטרי. זו הייתה טרגדיה ספורטיבית במלוא מובן המילה – האזהרה השלישית מנעה הובילה להשעיה אוטומטית ממשחק הגמר. החלום הגדול של הנער התנפץ, ואחרי שרונאלדו שלח את הכדור מ-11 מטרים פנימה, שחקן אחר אולי היה מתפרק מנטלית לנוכח הנסיבות. לא אלאבה – הוא דווקא התעלה כדי להציג את אחד המשחקים האיכותיים ביותר בקריירה. דקות ספורות אחרי הפנדל, הוא כבר בישל הזדמנות כיבוש ודאית לרובן בפריצה מטורפת באגף השמאלי, אבל ההולנדי החמיץ. המופע האישי שלו נמשך במשך 120 הדקות, ואי אפשר להגזים בתרומתו לכך שריאל לא הצליחה להגדיל את התוצאה מ-1:2, וההכרעה הועברה לדו קרב הפנדלים.

בהתמודדות הזו, אלאבה לקח את האחריות בפנדל הראשון. ילד בן 19 מול איקר קסיאס, כשהגמר מחוץ להישג ידו. הוא שלח את קפטן נבחרת ספרד לפינה אחת ושם את הכדור בפינה השנייה. מאמן נבחרת אוסטריה מרסל קולר מצהיר: "הפנדל הזה מדבר בזכותו של אלאבה יותר מכל מה שנוכל להגיד בראיונות". ובכל זאת, יש לקולר מה לומר על חניכו: "יכולתו של אלאבה לשמור על קור רוח תחת לחץ מדהימה. הקלות בה הוא מסתגל לעמדות רבות כל כך על המגרש בגילו הצעיר פשוט לא נורמלית. חוכמת המשחק שלו בלתי נתפסת, והוא גם נער שאפתן עם ראש על הכתפיים, אשר כל הזמן רוצה ללמוד ולהתקדם". מאמן אוסטריה לא מהסס: "הוא אחד המגנים השמאליים הטובים בתבל".

פפ גווארדיולה מאמן ברצלונה. רויטרס
האם הוא יצליח לשדרג את אלאבה אפילו עוד יותר? גוארדיולה מגיע למינכן/רויטרס

אלאבה לפני אלבה

הרבה אנשים מסכימים איתו. לא לחינם סימנה ברצלונה את אלאבה כיעד מספר אחת לרכש בקיץ הקודם, לפני שהבינה כי אין שום סיכוי לפתות את באיירן למכור שחקן שחתום אצלה עד 2015, והלכה על אופציה טובה (וקלה הרבה יותר) בדמותו של ג'ורדי אלבה. אז האוסטרי לא יחווה בינתיים טיקי טאקה בקאמפ נואו, אבל השיטה הקטלונית תבוא אליו הביתה, כאשר פפ גוארדיולה יגיע בקיץ למינכן. למרות ההצלחה הכבירה העונה, מעטים השחקנים שיכולים להרגיש בטוחים לחלוטין במעמדם לקראת השינויים הצפויים להתרחש. אלאבה הוא ללא ספק אחד מהם.

בגיל 20, העולם לרגליו. הוא נבחר שוב לשחקן השנה באוסטריה, כולם מעריצים אותו, והיחס כלפיו בחדר ההלבשה לא יכול להיות טוב יותר. "דויד תמיד בא עם חיוך על הפנים, ומאיר על כולנו", מספר שווינשטייגר. עם ריברי יש לו קשר מיוחד, והעובדה שהוא הצעיר ביותר בהרכב לא מפריעה לאוסטרי להתבדח ברוח טובה. "מה אתה מסתכל עלי כמו מטומטם?", שאל לא מכבר את הצרפתי ליד עמדת ראיונות הטלוויזיה וסטר בחיבה על לחיו. שילוב של רצינות והשקעה עם אופי שובב ונטייה לקחת את הדברים בקלות – מה יכול להיות טוב יותר?

את תחילת העונה הנוכחית החמיץ אלאבה בגלל שבר בכף רגלו, אך הפציעה ממש לא עצרה את התנופה. מאז שובו, הוא הבאנקר הבטוח של היינקס, ולפני שבוע וחצי גם התכבד בצמד ראשון בקריירה, בניצחון 0:4 על שאלקה. ארסן ונגר עקב אחריו עוד כשהיה בן 12, עכשיו הוא לא יידע כיצד לעצור אותו. לא כדאי להמר נגד העפלה נוספת של באיירן לגמר המפעל היוקרתי של היבשת, ואם זה יקרה, יש לקוות שאלאבה יזכה הפעם להיות על הדשא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully