וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבטחות צריך לקיים: על הקריירה ההפכפכה של ניר נחום

12.1.2013 / 7:30

אומרים שלניר נחום יש כישרון "כמו גילי ורמוט", אבל כבר היה פעמיים עם רגל וחצי מחוץ לכדורגל. אשדוד פספסה אותו, גרגורי לא רצה אותו, קשטן צעק עליו ורק עטר האמין בו, למרות שהכדרורים שלו יכולים להוציא כל אחד מהכלים. זה מתאים להפועל תל אביב?

ניר נחום הוא שחקן של נדודים. הוא כבר בן 29, אבל כשמסתכלים על הקריירה שלו מגלים נתון מדהים: רק פעם אחת הוא סיים שנתיים מלאות ורצופות בקבוצה אחת - בהפועל אשקלון בעונות 2005/6 ו-2006/7. אחרי שלא מצא את מקומו בבוגרים של מ.ס אשדוד, הוא יצא למסע השאלות. שיחק עונה במרמורק, עונה בשעריים ואחת בנס ציונה, חזר לעונה וחצי באשדוד, הושאל חצי שנה בבית"ר ירושלים, חזר לאשדוד, שיחק כמעט שנתיים במכבי נתניה, עוד חצי עונה בבני יהודה והשבוע חתם בהפועל תל אביב לשנה וחצי. נחום הוא שחקן בלי בית ובלי מקום אמיתי שקלט אותו והלך איתו לאורך כל הדרך, עוד שחקן שמחפש את עצמו בג'ונגל של הכדורגל הישראלי. על סף גיל 30, מקבל נחום הזדמנות נוספת בקבוצה גדולה. הרבה אנשים הרימו גבה עם ההחתמה הזו של יוסי אבוקסיס, אבל מאחורי הסיפור של נחום עומד אדם שהרוויח את הזכות ועוד עשוי להיות ההפתעה הנעימה של האדומים. אם רק יתנו לו את הצ'אנס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאחורי הסיפור של נחום עומד אדם שהרוויח את הזכות ועוד עשוי להיות ההפתעה הנעימה של האדומים. נחום/מערכת וואלה!, צילום מסך

שחקנים שעברו דרך חתחתים כמו נחום לא יוצא לפגוש. כשעזב את אשדוד לראשונה ב-2002, ספק אם חשב שיגיע היום והוא ימצא עצמו בהפועל תל אביב, למעשה, הוא כבר חשב שהכדורגל כבר לא יהיה הפרנסה העיקרית והחליט ללכת להרוויח את לחמו בעבודות שוטפות ולקחת את המשחק כאקסטרה. בין העונת 2003 ל-2006, עבד כגנן, כמאבטח וכשליח בפיצרייה, ורק לאחר מכן נתן מקום לכדורגל במרמורק, שעריים ונס ציונה. "הייתי מתחיל לעבוד בשמונה בבוקר, מסיים בארבע ומשם ממשיך לאימון כמה פעמים בשבוע", סיפר בעבר.

למעשה, נחום הוא עוד מקרה קלאסי של שחקן בית שלא נקלט באשדוד ולא הרגיש שבאמת רוצים אותו. יש רשימה ארוכה של שחקנים כאלה, כמו משה אבוטבול ומשה בן לולו, שגדלו במועדון, אך חשו שלא בונים עליהם ולא באמת רוצים אותם ויצאו לנדוד בכל רחבי ליגת העל והלאומית. בניגוד לאחרים, נחום חזר מספר פעמים לאשדוד, אך בכל פעם נאלץ לעזוב עקב סיטואציה אחרת - פעם במסגרת העסקה שבה חזר משה אוחיון מבית"ר לאשדוד ופעם כי ג'ון גרגורי החליט שהוא לא מתאים לו בסגל ושלח אותו לחפש קבוצה. גם באשדוד מודים ואומרים: "יכול להיות שפספסנו אותו באיזשהו מקום כי הוא בחור טוב. הוא לא הצליח להתרומם כאן ובא לידי ביטוי הרבה יותר מחוץ לאשדוד. בניגוד לשחקני בית אחרים שסבלו כאן, הוא בסך הכל דמות חיובית ואולי היינו צריכים לפעול איתו אחרת ולתת לו את הבמה במשך השנים".

משה אבוטבול, ששיחק עם נחום בקבוצת הנוער, היה יותר חריף ואמר: "ניר היה שחקן מצוין בכל מחלקות הנוער והיה ברור שהוא עולה לבוגרים. אבל למרות שהוא היה טוב באימונים ובהזדמנויות שקיבל, אשדוד תמיד העדיפו רכש ופלטו את שחקני הבית. זה לא דומה למה שקורה היום עם האקדמיה והעדיפות לשחקני בית, אז לא היה אכפת לאף אחד. כשאתה מתחיל לנדוד בכל מקום, וגם הכרטיס שלך שייך לאשדוד, ככה זה נראה".

את ההכרה הראשונה והאמיתית בליגת העל הוא קיבל עם ההצטרפות לבית"ר ירושלים בינואר 2009. ראובן עטר רצה אותו בבית"ר ובחצי העונה שם קנה את מקומו כשחקן לגיטימי בליגת העל. בית"ר רצתה אותו בעונה שלאחר מכן, אך מצבה הכלכלי לא אפשר להחתים שחקנים ובנוסף, עטר סיים את תפקידו. אשדוד, שהתרשמה מהיכולת בבירה, קראה לו לחזור הביתה. שנה סבירה באשדוד נתנה את התחושה שנחום חזר לבית החם והולך להעביר את השנים הבאות במקום בו גדל. זה לא קרה.

ניר נחום שחקן מ.ס. אשדוד מעל משה ביטון שחקן בני יהודה. יותם רונן
"למרות שהוא היה טוב באימונים ובהזדמנויות שקיבל, אשדוד תמיד העדיפו רכש ופלטו את שחקני הבית". נחום במדי אשדוד/יותם רונן

כשג'ון גרגורי התמנה למאמן אשדוד, הוא החליט מהר מאוד שנחום לא מתאים לקבוצה אותה הוא בונה והודיע לו כי הוא משוחרר ועליו למצוא קבוצה. זה היה עוד רגע של שבירה עבור נחום. ההצעות שקיבל מהלאומית היו מצחיקות, הליגה יצאה לדרך והשחקן כבר התייאש וסיכם את תנאיו בנתיבות מליגה א': "אני בבית עם ילד, צריך להתפרנס", ידע לספר. "כבר חשבתי ששם יוכלו לסדר לי עבודה בעירייה ויהיה לי משהו מסודר יחד עם הכדורגל, לא היו הרבה ברירות ועמדתי ללכת על זה, עד שהגיע הטלפון מראובן".

נחום פשוט פרח אצל עטר בנתניה. בשתי העונות המשותפות שלהם הוא כבש יחד 13 שערים ובישל תשעה והיה אחד הברגים המשמעותיים בשתי ההעפלות הרצופות של נתניה לפלייאןף העליון. אלא שהסיפור חזר על עצמו במדויק. עטר עזב ונחום שוב נכנס למערבולת. בקיץ הוא חיכה להחלטת הוועדה למעמד השחקן לסכום שיצטרך להיות משולם כדי לשחררו מאשדוד. הוועדה פסקה כי עליו לשלם כ-75 אלף שקל כדי להיות חופשי והשחקן, שסיכם בעל פה בתום העונה שעברה עם ראשי נתניה כי לאחר שיעשה זאת יחתום על חוזה חדש במועדון, הופתע לגלות כי לא באמת מעוניינים בו. נתניה אמנם הוציאה הודעה לפיה "לאחר ההחלטה של הוועדה למעמד השחקן, ישבה הנהלת מכבי נתניה עם השחקן וסוכנו. נעשה ניסיון להגיע להבנות לגבי תנאי השכר, אך בשלב זה לא עלה הדבר בידינו" אך בפועל הדברים היו אחרת, כפי שהסביר בזמנו גורם במועדון ואמר: "הייתה לו עונה טובה כאן. אם עטר היה ממשיך גם הוא היה ממשיך, אבל למרות הרצון שלנו לראות אותו ממשיך יש מאמן חדש עם הדרך שלו ויש לו סדר עדיפויות לפני ניר נחום. בנין לא התנגד להשארת נחום, אבל לא כשחקן מרכזי והצענו לו מה שהצענו בהתאם".

נחום עזב ועבר לבני יהודה, אבל לא הצליח להשתלב וקיבל מדרור קשטן רק שבע הופעות ליגה. שחקן בבני יהודה תיאר את מה שעבר על נחום ואמר: "הוא השתלב בסדר ופתח טוב באירופה, אבל כמה הפסדים הביאו את קשטן לעלות עם השחקנים שנותנים קודם כל את הגוף על המגרש ופחות את השחקנים הטכניים, כמו שאפשר לראות לא מעט עם אמיר עגייב. אחרי זה דרור כבר די סגר לו את הדלת וגם יצא עליו כמה פעמים במשחקים, והיה ברור שהוא כבר לא יקבל במה אצלו. ניר הבין את זה באיזשהו שלב וידע שהוא צריך לחפש קבוצה לינואר. חבל, הוא יכול היה לעזור לנו ושווה מקום בהרכב".

חוסר היציבות של נחום לאורך הקריירה הפך את החתימה בהפועל תל אביב לתמוהה וכזו שמעוררת לא מעט סימני שאלה. כיצד קורה ששחקן שלא מצא את מקומו בבני יהודה עושה במהרה קפיצת מדרגה? מה הוא יכול לתרום לאדומים? דוד אמסלם מנסה לענות: "אני דווקא מאוד אהבתי אותו. הייתה לו הרבה טכניקה שמתאימה למועדון כמו בית"ר, שחי על מהירות והתלהבות. רצינו שהוא ימשיך, אבל לא היה כסף ואשדוד דרשו אותו חזרה. הוא שחקן כנף מהיר שיכול לתרום גם לקבוצות גדולות. מה שמאוד מתאים אצלו לגדולות הוא האישיות שלו, הוא מסוגל לשבת שלושה-ארבעה משחקים על הספסל ולא רואים אצלו מרירות או תסכול. הוא שחקן של קבוצה וזה מאוד יכול להתאים להפועל תל אביב, כי לא בטוח שהוא יהיה שחקן הרכב שם".

שחקן בית"ר ירושלים ניר נחום מול שחקן הפועל עכו יניב צ'יצ'יאן. מגד גוזני
אמסלם רצה, אבל לא היה כסף. נחום במדי בית"ר/מגד גוזני

הדברים של אמסלם משקפים במדויק את האנגימה של נחום. הטכניקה שלו בלתי רגילה ובנתניה הוא הוכיח שהוא מסוגל לספק מספרים נאים גם מהקישור, אבל גם כזה שלא הוכיח את עצמו לאורך זמן. הבעיות אצלו אחרות. לעיתים הוא לוקה בקבלת ההלטות תוך כדי משחק ובנוסף, מדובר בשחקן בלי תפקיד מוגדר ששיחק בקריירה כחלוץ, מגן ימני, שחקן כנף וגם קשר 50-50. חופש הפעולה שקיבל ממאמן כמו עטר לא התאים למאמן שדוגל במשמעת טקטית כמו קשטן. איך יעבוד השילוב בין נחום לאבוקסיס.

עוזרו של עטר בבית"ר ובנתניה, צדוק מלכה, מנתח: "ניר זה חמד של בן אדם. תמיד עושה מה שאומרים לו, מקבל הכל בהבנה, לא עושה אף פעם בעיות, שחקן של מאמן בטוב וברע. יש לו הרבה מאוד כישרון, בקנה מידה של גילי ורמוט, אבל מה שחשוב אצלו זה לשפר כמה שיותר את הנושא של היציבות. הוא עושה על שטח קטן דברים שלא הרבה יכולים לעשות, הוא יודע לבוא מאחור כמו שלא הרבה יכולים, אבל צריך לדעת איך להשתמש בו. אנחנו מאוד היינו מרוצים ממנו גם בבית"ר וגם בנתניה ואם היינו ממשיכים הוא היה ממשיך איתנו".

מלכה מנסה לנתח את המקום של נחום בהפועל תל אביב ואומר: "אם ישתמשו בו כמגן, קשה יהיה להפיק יותר מדי. הוא יוכל לעזור בהתקפה עם הטכניקה והיכולת לבוא מאחור, אבל בקטע ההגנתי זה לא התפקיד המתאים לו. הוא יכול לשחק במגוון תפקידים בקישור והכל עניין של מי יישאר ומי יילך בהפועל. עם אלרואי כהן עוזב, נחום יכול לשחק בכנף ימין או ובאמצע כשוורמוט בכנף. נחום יכול לשחק קצת מאחור ליד הקשרים האחוריים. הוא שחקן רעב שמאוד רוצה להצליח גם אם לפעמים הוא נראה אפאטי, והוא בסך הכל יכול להיות הפתעה נעימה בהפועל. יש לו מה לתת ברמות האלה מבחינת כישרון ורצון. לא הייתי בכלל מזלזל בצירוף שלו להפועל".

אבוטבול מסכים: "הוא יכול לתרום הרבה לקבוצות בליגה שלנו. הוא נדד וקיבל את ההכרה בגיל מאוחר, אבל הוא שחקן קו קלאסי עם הרבה טכניקה שאם יודעים לנצל אותו הוא יכול לתרום הרבה לכל קבוצה שהוא ישחק בה. אם הוא עבר את כל מה שעבר עד עכשיו בקריירה והגיע להפועל תל אביב, מגיע לו שאפו גדול וכמובן הזדמנות להוכיח את עצמו".

ניר נחום שחקן מכבי נתניה (ימין) מול הפועל תל אביב. קובי אליהו
"לא הייתי בכלל מזלזל בצירוף שלו להפועל". נחום מול האדומים/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully