וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חפשו קורבן אחר

גוטמן: "הוא סמל, חובה לכבד אותו". רוני לוי: "הוא נכס, לא נכון להאשים אותו". כמו בכל שנה, גם השבוע קראו לוואליד באדיר לפרוש. כמו בכל שנה, זה יתברר כטעות. למה? כי בקבוצה ללא שחקנים מחויבים וללא לידרים, מדובר אולי בבעיה האחרונה

וואליד באדיר לא שיחק ב-0:0 מול מכבי חיפה. בשבוע שלאחר מכן, בעוד תיקו מאופס בקרית שמונה, הוא החליף את מהראן לאלא 12 דקות לסיום. אז, בספטמבר 2008, הוא היה בן 34 וכולם חשבו שזה נגמר. הסגל היה עמוס מדי, על הדשא זה לא תמיד נראה טוב, ובעיתונים כבר התחילו לסכם. "לכל דבר טוב יש סוף", צוטט במעריב מאמן שהדריך את באדיר בעבר, "כנראה שהוא לא עזב בזמן". אבל זמן זה כנראה דבר יחסי. מאז, וואליד באדיר פתח בהרכב הפועל תל אביב ב-179 משחקים רשמיים. החלוץ שהפך לקשר שהפך לבלם, פתח בעונות שכללו את אלין טופוזאקוב, דגלאס דה סילבה, ביוואן פרנסמן, מריו פצ'אלקה ומרקו שולר. כמעט בכל עונה בתקופה זו, היו שני בלמים זרים על המשבצת שלו. ובאדיר המשיך לנצח את הרוטציה.

שחקן הפועל תל אביב וואליד באדיר חוגג. אדריאן הרבשטיין
"משהו הולך ודועך, אבל וואליד מחפה על זה עם הניסיון והמנהיגות. הבעיה שלו היא שבמצבו הוא אמור להיות הבלם המשלים ולא הבלם הדומיננטי, ובמצבת הבלמים הנוכחית של הפועל הוא לא יכול להיות כזה". באדיר חוגג שער 70 בקריירה, מול הפועל חיפה/אדריאן הרבשטיין

בעונה שעברה הצהיר שיפרוש בקיץ. חלאס, כמה אפשר למשוך. אבל המצב של הפועל שכנע אותו להמשיך לעונה שביעית במועדון. לוח זמנים תובעני המשיך להיות תלוי על המקרר של האדומים. ועדיין, הבחור ששיחק הכי הרבה דקות העונה יחגוג במארס יום הולדת 39. חודש גרוע של הגנת הפועל הגרועה גרם לאנשים להפנות עוד מבט למספרים. לגיל המבוגר, לספיגות המיותרות, לטיילת ברחבה ולעמידות הלא קיימת מול מתפרצות. גם שחקנים בהפועל החלו להאשים ולבקר, דרשו שיפסיקו להתייחס אל וואליד כאל באנקר. הנה עוד מספר: 521. בשבת מול רמת השרון, וואליד באדיר יעלה להופעה ה-521 שלו בליגה הבכירה. בינתיים, הכי באנקר.

הבלאגן התורן החל אחרי עוד תוצאה שבאדיר לא אהב. 2:2 מול הפועל רמת גן, שני איבודי יתרון שעצבנו את הקפטן. הוא נכנס לחדר ההלבשה, הרים שולחן וטרק אותו על הרצפה. "כל אחד חושב שהוא כוכב", צרח. לאחר ה-2:2 מול הפועל חיפה, באדיר שוב השתולל, והפעם גם נכנס לעימות עם סלים טועמה. "הוא מנסה להראות שאכפת לו", אומר שחקן בקבוצה, "אבל זה קצת מוגזם. בטח שיש לו חלק בגולים, זה לא מתאים". "זה לפעמים נראה כמו הצגה", מוסיף שחקן אחר. "יש לך חלק מרכזי באיבוד הנקודות, אז למה להתעצבן ולקלל?".

למרות זאת, גם בהנהלה וגם המאמן יוסי אבוקסיס שלמים, נכון לעכשיו, עם איבודי השליטה, וכך גם רוב שחקני הקבוצה. העובדה שגם לאחר הלילה הכי עצבני באדיר תמיד מגיע ראשון למתחם למחרת, מוכן לאימון עם שתי תחבושות וחיוך, בטוח עוזרת. "וואליד מראה שאכפת לו", אומר שחקן. "אחרי משחקים הוא באמת עצבני, מרביץ לקירות. זה בסדר גמור ומותר לו לעשות את זה. שיצעק על מי שבא לו. הוא לא נואם גדול כמו מל גיבסון בלב אמיץ, אבל הוא קפטן, הוא מנהיג".

מאמן הפועל תל אביב אלי גוטמן מניף את גביע המדינה עם הקפטן וואליד באדיר. ברני ארדוב
"הוא דוגמה לאיך כדורגלנים צעירים צריכים לנהל את הקריירה מבחינת גישה, תזונה, מקצוענות וכבוד". גוטמן על באדיר/ברני ארדוב

מנהיג, בקבוצה שמשוועת לכזה. במכלול של צעירים מוכשרים וזרים שכירי חרב, בקבוצה כה דלה בשחקני בית, צריך לידר. ואם תשאלו את אלי גוטמן, להפוך את וואליד באדיר למנהיג היה קשה יותר מכל שינוי טקטי שעבר השחקן הוותיק מכפר קאסם. כבר בעונה הראשונה של גוטמן באדום, הוא לא יכול היה להשלים עם העובדה שהקפטן שלו שתקן, מופנם, אנמי. הוא תמיד אמר ששחקן שידו עטופה בסרט חייב להיות אכפתי. גוטמן לקח את באדיר לשיחה אחר שיחה. לימד אותו לדבר, הכריח אותו להיות תקיף יותר. כשמאמן הנבחרת לימד מנהיגות הוא התכוון לשיחות עידוד אישיות ולא להפיכת שולחנות, אבל המסר חלחל. "באדיר הוא סמל", אומר גוטמן. "חובה לכבד שחקן כמוהו. הוא דוגמה לאיך כדורגלנים צעירים צריכים לנהל את הקריירה מבחינת גישה, תזונה, מקצוענות וכבוד". מאמן הנבחרת ראה הרבה משחקים של הפועל השנה, ודעתו לא השתנה יותר מדי מהתקופה שעוד דרך בחודורוב. "וואליד שחקן מאוד אינטליגנטי, טכני, קורא מהלכים. זה א' ב' של תפקיד הבלם".

רוני לוי מסכים. "וואליד באדיר תותח", מאמן אנורתוזיס לא חוסך במחמאות. "שחקן גדול, פנטסטי. הבנת המשחק, הפס, הבעיטה, הנגיחה המושלמת. הייתי משחק איתו באימונים במכבי חיפה. הוא לא היה מאבד כדור. אתה רואה את הגוף שלו, את המסירות. הוא פשוט נכס". את החודש הגרוע של הפועל לוי מציע לא לזרוק על באדיר: "זה ממש לא נכון להאשים אותו. זה תלוי בכל ההגנה ובכל הקבוצה. אם המשחק של הפועל יזרום כמו שיוסי ירצה, הכל יהיה בסדר גם עם וואליד. מי שמשחק איתו מבין את האיכויות שלו. לא נראה לי שתמצא איש מקצוע שיגיד לך אחרת. עובדה שהוא פתח עם כל מאמן שהגיע".

גם את העצבים המיותרים לוי מקבל בשלווה: "הלוואי וכולם היו כמוהו. אחת הבעיות שלנו היא שלפעמים שחקנים לוקחים את הדברים קצת יותר מדי בקלות. בקבוצות הגדולות, שחקנים לא יכולים לקבל איבוד נקודות כמשהו מובן מאליו. ההישגים של באדיר מדברים בעד עצמם".

רוני לוי מאמן בית"ר ירושלים. קובי אליהו
"הלוואי וכולם היו כמוהו. אחת הבעיות שלנו היא שלפעמים שחקנים לוקחים את הדברים קצת יותר מדי בקלות. בקבוצות הגדולות, שחקנים לא יכולים לקבל איבוד נקודות כמשהו מובן מאליו". רוני לוי/קובי אליהו

ההישגים – חמש אליפויות וחמישה גביעים – צועקים בעד עצמם. ובכל זאת, הגיל נותן את שלו. הדבר בא לידי ביטוי במיוחד במשחקים מול הקבוצות ה"נוחות". האדומים מנסים לתקוף בכל מחיר, ומפקירים עורף פגיע מאוד. לא סתם הפועל מצוינת ולא סופגת מול הקבוצות הגדולות אבל חוטפת מול העוקצות. במשחקים הגדולים, כשכל הקבוצה עושה הגנה, באדיר מתבלט בזכות חוכמה, ניסיון ונחישות. כשהפועל שומרת רק עם שחקני ההגנה וחשופה למתפרצות, קשה לבאדיר להתמודד ואפילו הפועל חיפה כובשת שני שערים.

"אין ספק שמשנה לשנה הרגליים הופכות איטיות יותר", אומר פרשן ערוץ הספורט עמרי אפק. "משהו הולך ודועך, אבל וואליד מחפה על זה עם הניסיון והמנהיגות. הבעיה שלו היא שבמצבו הוא אמור להיות הבלם המשלים ולא הבלם הדומיננטי, ובמצבת הבלמים הנוכחית של הפועל הוא לא יכול להיות כזה. באדיר צריך בלם שיחפה עליו, ובמקום זה הוא מחפה על אחרים השנה. במקום שישלימו אותו, הוא המשלים. אם יהיה לידו בלם מהיר וחכם שישלים אותו, גם הוא ישחק הרבה יותר טוב. באדיר לא יכול לחפות גם על החסרונות של האחרים וגם על החסרונות שלו".

הבלם הזה הוא אולי סאבו פאביצ'ביץ', שנכנס לכושר באימונים ויוכל להתחיל לשחק כשהחלון ייפתח. שחקנים בקבוצה לא מסתירים את ההתלהבות מהאקס של מכבי תל אביב, ואומרים שהוא נראה הרבה יותר טוב מאשר בתקופתו בקרית שלום. "אם פאביצ'ביץ' יתאקלם, אני בטוח שבאדיר יקבל את זכות הראשונים לפתוח לידו", חוזה אפק. "אבל אם ההגנה תמשיך לשחק ככה, לדעתי אבוקסיס יהפוך גם את באדיר לחלק מהרוטציה".

סאבו פאביצ'ביץ' שחקן הפועל תל אביב. קובי אליהו
"הניסיון הראשוני יהיה לדעתי באדיר ופאביצ'ביץ'. אם חס וחלילה זה לא יילך, אולי וואליד יצטרך לשבת בצד". פאביצ'ביץ'/קובי אליהו

הפועל תל אביב שיחקה 16 משחקים העונה. בכולם פתח באדיר. הרוטציה, עד כה, כללה רק את עמדת השותף, בה התחלקו ניקולה פטקוביץ', זאביק חיימוביץ' ומור שושן. הראשון והשני כבר מחוץ לקבוצה, ובהפועל, לפי ההתנהלות עד כה, עדיין לא באמת מאמינים שהבלם הצעיר הוא האיש שיכול להיכנס לנעליים של באדיר. אבל אחרי החודש האחרון, ובטח שבהצטרפות הקרובה של פאביצ'ביץ', כבר נשמעים קולות בקבוצה שדורשים ריענון.

"לא מתאים שהוא באנקר", אומר שחקן בקבוצה. "בחלק ההתקפי מתחלפים שחקנים כל הזמן, גם בקישור וגם בהגנה, ורק וואליד נשאר. אנחנו לא מרגישים שהוא יכול לדחוף קדימה ולעזור להתקפה. במחצית השנייה כל הקבוצה נסוגה בגללו. יש לו טאץ' מדהים בכדור, זה לא ייאמן, אבל מבחינה הגנתית זו בעיה. קשה לו מאוד להתמודד עם שחקנים שבאים אליו עם הפנים. כשסאבו ישחק הוא חייב לפתוח. ואז, בעמדה שלידו, צריך לעשות רוטציה". "הניסיון הראשוני יהיה לדעתי באדיר ופאביצ'ביץ'", מוסיף שחקן אחר. "אם חס וחלילה זה לא יילך, אולי וואליד יצטרך לשבת בצד".

אבל כפי שכבר הבנתם, רוטציה לחוד ובאדיר לחוד. "כולם מכבדים אותו", אומר שחקן. "אני מרגיש ביטחון כשהוא עולה איתי בהרכב. למרות הגיל הוא בחור קל, מצחיק, זורם. תמיד עוזר, תמיד מכווין. הלוואי עליי לשחק ככה בגיל כזה". שחקן אחר מוסיף: "הוא אגדת כדורגל. איך שהוא שומר על עצמו, גם בגיל 50 הוא ימשיך לשחק".

ואליד וואליד באדיר שביט אלימלך הפועל תל אביב. ברני ארדוב
"הוא לא הבעיה של הפועל תל אביב. כשפחות הולך כולם מתחילים לקדוח על הגיל ועל פרישה. גם אני חוויתי את זה". אלימלך ובאדיר/ברני ארדוב

בקיץ, כשניצן שירזי ושביט אלימלך ניסו לבנות קבוצה בכאוס התקציבי והניהולי שששר בהפועל, עמדה אחת היתה כבר מסודרת. "היה ברור לנו שבאדיר הוא חלק מהותי", אומר אלימלך. "גם אם היה כסף והיינו מביאים עוד בלם שיוכיח את עצמו, יכול להיות שוואליד היה פותח. הוא לא הבעיה של הפועל תל אביב. כשפחות הולך כולם מתחילים לקדוח על הגיל ועל פרישה. גם אני חוויתי את זה. אבל הגדולה היא להתנתק, ובאדיר עושה את זה מצוין. ועדיין, למרות הניסיון והמנהיגות, הוא משחק כי הוא פשוט טוב. בליגה כמו שלנו, בטוח שלבאדיר יש מקום בהרכב".

גם אבוקסיס חושב כך. "אם היה לי מישהו יותר טוב מוואליד, הייתי מרכיב אותו", אמר המאמן לגורמים במועדון, "אבל אין לי".

זה גם בטח מה שאמר גוטמן.

זה גם בטח מה שאמר קשטן.

זה מה שאומרים מאמנים מאז 1992, ולכו תדעו עד מתי.


לטוויטר של אורן יוסיפוביץ

מייל: orenjos@walla.co.il

וואליד באדיר שחקן הפועל תל אביב שומר על אחמד סבע שחקן מכבי נתניה. מגד גוזני
"בחלק ההתקפי מתחלפים שחקנים כל הזמן, גם בקישור וגם בהגנה, ורק וואליד נשאר". באדיר/מגד גוזני

דקות בהפועל תל אביב בליגה, העונה

1. וואליד באדיר 1440
2. אריק דג'מבה דג'מבה 1406
3. חנן ממן 1150
4. אפולה אדל, 1126
5. עומר דמארי, 1090

הופעות בליגה, כל הזמנים

1. אריק בנאדו 573
2. רפי כהן 546
3. אלון חרזי 526
4. וואליד באדיר 520
5. גידי דמתי 509

כובשי השערים הפעילים בליגת העל

1. טוטו תמוז 85
2. יניב קטן 76
3. אלירן עטר 71
4. וואליד באדיר 70
5. עידן שריקי 65

הופעות בגביע אופ"א/הליגה האירופית

1. ג'וזפה ברגומי 96
2. פרנק רוסט 89
3. וולטר זנגה 69
4. וואליד באדיר 67
6. אנצו שיפו 66


אסי דומב: "מרגיש כאילו לא עזבתי"

הפועל תל אביב בוואלה! ספורט

נתונים: אתר דריבליסט

שחקן הפועל תל אביב, וואליד באדיר. דרור עינב
באדיר חוגג 500 הופעות ליגה באפריל האחרון/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully