וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובי מיקל של הפועל תל אביב

8.8.2011 / 22:50

גליון ההתנהגות שלו ירתיע את קשטן, אבל הרזומה המקצועי של נוסא איגייבור רומז: האדומים מצאו יהלום ואולי מכרה זהב

קוראים לו "ג'ון אובי מיקל החדש", אבל אל תתבלבלו. מקור הכינוי של נוסא איגייבור לא נעוץ רק ביכולתו על המגרש, אלא בעיקר בפרשה שליוותה את הגעתו לנורבגיה בתחילת 2009. ולרנגה, הקבוצה הבכירה מאוסלו, בחנה אז מספר שחקנים ניגרים לפני פתיחת העונה, ושילמה על נסיעותיהם. מאמניה התרשמו מאוד מאיגייבור ולקחו אותו למחנה האימונים בספרד, שם שותף במשחקי ההכנה והיה אמור לחתום על החוזה הראשון בחייו. אלא שבעוד הנהלת ולרנגה מנסחת את הפרטים האחרונים, התברר להם לפתע שהנער בן ה-18 ברח להם והצטרף דווקא לשורות היריבה השנואה לילסטרום, נציגת העיר שנמצאת כ-20 ק"מ בלבד מהבירה. הזעם בוולרנגה היה עצום, והיא אף איימה לתבוע את לילסטרום בבית המשפט, אך לבסוף התברר שהכל היה חוקי. חוקי, אך לא ממש מוסרי. לסיפור שהרעיד את מדורי הספורט בעיתונות הנורבגית יש דמיון למאבק האיתנים בין צ'לסי למנצ'סטר יונייטד על שירותיו של אובי מיקל הישן ב-2006, וכך קיבל איגייבור את התווית החדשה שלו.

שחקן הפועל תל אביב נוסא איגייבור. קובי אליהו
"אני מחליט מתי ואיפה לשחק". נוסא איגייבור/קובי אליהו

מזכיר את ווילסון אורומה

הנורבגים מכירים, כמובן, את אובי מיקל מקרוב, כי הרי הוא הגיע לסטמפורד ברידג' מלין אוסלו, יריבה נוספת של ולרנגה, אשר פשטה בינתיים את הרגל ונעלמה מהמפה. הוא מהווה את הדוגמה הטובה ביותר לשחקנים אפריקאים שמגיעים לליגה הנורבגית בגיל צעיר מאוד בזכות הקשרים של סוכניהם ברוב המועדונים במדינה, עושים את צעדיהם הראשונים באירופה ואז ממשיכים לקבוצות גדולות הרבה יותר. מאמה ביראם דיוף הסנגלי שהגיע למנצ'סטר יונייטד ממולדה בהמלצתו האישית של אולה גונאר סולשיאר, הוא דוגמה בולטת נוספת, ויש עוד רבים וטובים. קחו, למשל, את דידייה יא קונאן מחוף השנהב, אחד החלוצים הטובים אשתקד בבונדסליגה במדי האנובר, שהתחיל את הקריירה האירופית ברוזנבורג. עוד כוכב בונדסליגה, צ'ינדו אובאסי של הופנהיים, התגלה אף הוא בלין אוסלו. אפשר להזכיר את דומיניק אדייה הגאנאי שנרכש על ידי פרדריקסטאד תמורת גרושים ונחטף כעבור שנה על ידי מילאן (אם כי בינתיים הוא לא התאקלם בסן סירו ומנסה להוכיח את עצמו בהשאלות). בקיצור, אם אתם מחפשים כשרון אפריקני במחיר שפוי, כדאי מאוד לבדוק את ההיצע בנורבגיה, וקו המחשבה של הפועל תל אביב נהדר.

ההצלחה של איגייבור בלילסטרום היתה מיידית, והוא זכה להשוואות עם אובי מיקל גם כשחקן. פרשנים רבים באנגליה ובניגריה טוענים שז'וזה מוריניו סירס בזמנו את הכישרון הטבעי של מיקל, אשר היה בצעירותו שחקן עם נטיות התקפיות הרבה יותר, לא דומה לתפקידו כקשר אחורי נטו כיום. איגייבור מתאפיין בשליטה טובה בכדור, ראיית משחק נהדרת ומחשבה מהירה. לאחרונה הוא גילה גם חוש לא רע לכיבוש, ומהווה סכנה מיוחדת לשער כאשר הוא מצטרף להתקפה מאחור ומנצל יכולת בעיטה מצוינת ברגל ימין מהטווח הבינוני. תנועתו המתמדת במגרש הופכת את משימת השמירה עליו לקשה. במולדתו משווים אותו העיתונאים לווילסון אורומה, קשר שעשה קריירה אירופית נהדרת, בין היתר במדי מארסיי, וכן זכה במדליית הזהב האולימפית ב-1996 ושותף במונדיאל 1998.

שחקן צ'לסי ג'ון אובי מיקל. Tom Shaw, GettyImages
ההצלחה של איגייבור בלילסטרום היתה מיידית, והוא זכה להשוואות עם ג'ון אובי מיקל גם כשחקן. אובי מיקל/GettyImages, Tom Shaw

מעצבן את הנינג ברג

שנה אחרי שהחתימה את איגייבור, שמעה לילסטרום לעצתו והביאה לקבוצה את חברו הטוב ביותר מקבוצתו הניגרית הקודמת, וורי וולבס. לרכש החדש של 2010 קראו אנתוני אוג'ה, שהתגלה תוך שבועות ספורים כסקורר בחסד. שיתוף הפעולה בין שני הניגרים רק הלך והשתבח. אשתקד תרם אוג'ה 14 שערים, וחלק נכבד מהם החל בהתקפות שיזם איגייבור. לילסטרום סיימה אמנם רק במקום העשירי, אבל הצטיינה בהתקפה הרביעית בטיבה בליגה, עם 51 שערים ב-30 משחקים.

זה היה רק הפרומו לדבר האמיתי - בתחילת העונה הנוכחית הגיעו השניים לשיא שגרם לאוהדים בכל רחבי נורבגיה לקום ולהריע. במחזור הראשון, בשלהי מרץ, התארחה לילסטרום אצל סטאבק, קבוצת צמרת שזכתה באליפות לפני שלוש שנים, ופירקה אותה 0:7 בתצוגת תכלית מהפנטת. אוג'ה כבש רביעיה, איגייבור הוסיף צמד, ועל השער האחרון חתום ילד ניגרי נוסף, אוהי אומויג'יאנפו בן ה-17, בעל אזרחות נורבגית. החגיגה של איגייבור לא פסקה – הוא הבקיע בתיקו 4:4 המטורף באיצטדיונה של רוזנבורג, הרשית צמד ב-0:5 על האוגזונד וסחף מחמאות מכל הכיוונים. אוג'ה הפך בקרב אוהדי לילסטרום לאליל גדול אפילו יותר. ביוני הוא הבקיע את הרביעייה השנייה שלו העונה בניצחון על סטרומסגודסט, וברגע זה כבר היה ברור שהוא לא יוכל להישאר בליגה הנורבגית. קבוצות לא מעטות התעניינו בשירותיו של החלוץ בן ה-20, ומיינץ הייתה זו שזכתה בשירותיו. ביום ראשון האחרון הוא ישב על ספסל קבוצתו הגרמנית החדשה שניצחה את לברקוזן במחזור הראשון בבונדסליגה.

אחרי עזיבתו של החבר הקרוב, החליט גם איגייבור שהוא מיצה את עצמו בנורבגיה וצריך להתקדם ולחפש בית חדש. כפי שמעיד העיתונאי הנורבגי כריסטיאן הוגסטד: "נוסא תמיד מדבר מהלב, וזה עלול לגרום לבעיות. אם משהו מפריע לו, כולם יידעו על כך, כולל התקשורת". תכונה זו באה לידי ביטוי כאשר איגייבור הסתכסך בצורה רצינית ביותר עם המאמן הנינג ברג, בלם מנצ'סטר יונייטד לשעבר. בסוף יוני נסע הקשר למולדתו כדי לשחק במדי הנבחרת הצעירה מול גאנה במוקדמות משחקי אפריקה. ניגריה האולימפית, המכונה על ידי המקומיים ה"דרים טים", ניצחה במשחק הראשון 1:3, ואיגייבור היה כוכב הערב עם צמד. כאשר חזר לנורבגיה, הוא לא הגיע לאימון מבלי להודיע על כך מראש, אם כי טען להגנתו ששלח SMS למאמן הכושר. כעבור מספר ימים, ביקש איגייבור מברג לשחרר אותו ממשחק הליגה מול ויקינג בגלל עייפות יתר. המאמן סירב, והשניים ניהלו ויכוח קולני. בסופו של דבר, הושאר איגייבור על הספסל ושותף רק בדקות האחרונות. מיד לאחר מכן, ארז הניגרי את המזוודות ונסע שוב לאפריקה למשחק הגומלין מול גאנה, בו דווקא לא היתה לו כל בעיה ליטול חלק. הניגרים הפסידו 2:0, הודחו בגלל שער חוץ, ואיגייבור שב ללילסטרום במצב רוח שפוף. ברג ממש לא אהב את ההתנהלות.

שחקן מיינץ אנטוני אוג'ה. torsten silz, AP
שנה אחרי שהחתימה את איגייבור, שמעה לילסטרום לעצתו והביאה לקבוצה את חברו הטוב ביותר מקבוצתו הניגרית הקודמת, וורי וולבס. הרכש החדש התגלה תוך שבועות ספורים כסקורר בחסד. אנתוני אוג'ה/AP, torsten silz

בשלב זה החליט איגייבור לשרוף את הגשרים. הוא פנה לתקשורת ויצא במתקפה חזיתית על המאמן: "אמרתי לו שאני זקוק למנוחה, אך הוא לא הקשיב לי. הוא לא יודע לכבד שחקנים. זה לא הוגן לחייב אותי לשחק אם אני מותש". ברג לא נותר חייב: "לא שמענו ממנו כשהוא לא הגיע לאימון. אם השחקן פצוע, הוא חייב לקבל טיפול רפואי ולא לשבת בבית. בקבוצת כדורגל יש חוקים, וכולם שווים בפניהם. הדבר המדהים הוא שבנבחרת ניגריה היה לו הרבה מאוד כוח לשחק". כאשר נשאל על ידי התקשורת לגבי השתתפותו במשחק השני מול גאנה, השיב איגייבור בפשטות: "אני מחליט מתי ואיפה לשחק. יש לי שאיפה להגיע לאולימפיאדה עם ניגריה, ולכן הנבחרת חשובה יותר כרגע. בכל מקרה, היה שבוע שלם בין המשחק מול ויקינג להתמודדות עם גאנה, והספקתי לנוח".

האשמותיו של הניגרי כלפי ברג הוציאו גם חלק משחקני לילסטרום מכליהם. "אם מישהו נוהג כאן בחוסר כבוד, זהו איגייבור בעצמו. הוא ליצן", כתב המגן לאסה אריקסן בדף הפייסבוק שלו. המתח בחדר ההלבשה גבר, ובמצב שנוצר היתה הקבוצה הנורבגית פתוחה יותר לנהל משא ומתן על מכירת הכוכב שלה. חודש אחרי עזיבתו של אוג'ה, היא נפרדה גם מהכישרון הניגרי השני. כמתנת פרידה לאוהדים, אירגן איגייבור צמד בדקות הסיום שהשלים מהפך לניצחון 2:3 על טרומסו החזקה בשבוע שעבר. בדצמבר האחרון סיפר הניגרי שהוא חולם לשחק בליגה הספרדית והצהיר: "אני מקווה שזה יקרה בקרוב". בינתיים הוא ייאלץ להסתפק בישראל, וכאשר מתבוננים על סכום ההעברה - 850 אלף יורו בלבד - ניתן לומר כי האדומים עשו עסקה מדהימה בכל קנה מידה. בבלומפילד מקבלים שחקן בן 20 עם ניסיון אירופי שנחשב לאחד מכוכבי העתיד של אפריקה. סמסון סיאסיה, אקס צפרירים חולון, וכיום מאמן ניגריה ואחד מאנשי המקצוע החשובים ביותר במדינה, עדיין לא זימן את איגייבור לסגל הבוגר, אך בהחלט בונה עליו. "הוא שייך לדור העתיד של הכדורגל שלנו, יחד עם אוג'ה, ואידייה בראון, חלוץ הרכש החדש של דינאמו קייב", טוען סיאסיה.

סמסון סיאסיה מאמן נבחרת גרמניה. Koji Watanabe, GettyImages
"הוא שייך לדור העתיד של הכדורגל שלנו, יחד עם אוג'ה, ואידייה בראון, חלוץ הרכש החדש של דינאמו קייב". מאמן נבחרת ניגריה סמסון סיאסיה/GettyImages, Koji Watanabe

יכול להגיע לרמה של אניימה

על הכישרון של איגייבור אין עוררין, אך אופיו רחוק משלמות. הדרך בה בחר לחתום בלילסטרום מאחורי גבה של ולרנגה, הסכסוכים עם ברג שהגיעו לשיאם בחודש האחרון, והעובדה כי לא טרח ללמוד אפילו שני משפטים בנורבגית במשך שלוש השנים במדינה, מגלים כי מדובר בשחקן שנוטה להעדיף בכל מצב את טובתו האישית ולא מתחשב בסביבתו יתר על המידה. תכונות אלה עלולות להקשות על הפיכתו של הניגרי לכוכב משמעותי, אך אם יצליח להתגבר על המכשולים, תהנה הפועל תל אביב מאחד הזרים הטובים ביותר שהגיעו לליגת העל בעשור האחרון, וגם תוכל לעשות עליו קופה יפה כשיגיע זמנו להתקדם לליגה בכירה הרבה יותר.

איגייבור כבר אוהב את הפועל תל אביב

הפועל תל אביב בוואלה! ספורט

שוער הפועל תל אביב וינסנט אניימה. ברני ארדוב
אם איגייבור יצליח להתגבר על המכשולים, תהנה הפועל תל אביב מאחד הזרים הטובים ביותר שהגיעו לליגת העל בעשור האחרון. אניימה/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully