וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפנים החדשות של מכבי תל אביב: הכירו את מואנס דאבור

21.7.2011 / 12:40

יצחקי פצוע, קולאוטי מתנדנד, ושילובו של מואנס דאבור יספק מבחן אמיתי למה שמכבי תל אביב רוצה להיות: מכבי חיפה. כישרון שנרכש ונקלט בבית חדש, והתגבר על טרגדיה אישית וסערות מקצועיות בדרך להפוך להבטחה ענקית. שגם מתממשת. גרייב: "הוא ייקח מקום של שחקנים בכירים"

נובמבר 2010. אחרי חודשים ספורים בלבד, מואנס דאבור כבר היה מוכן לעזוב את מחלקת הנוער של מכבי תל אביב. הוא כמעט ולא ראה הרכב במחזורי הפתיחה של הליגה והריחוק מהמשפחה עשה את ההבדל. "שכחתי איך להבקיע שערים, אולי אני לא שחקן מספיק טוב", אמר בשיחות עם בני משפחתו וביקש: "אני צריך לחזור הביתה". על הפרק הייתה הצעה לשוב לקבוצת בה גדל, מכבי אחי נצרת, וכן הצעות נוספות מהלאומית. בני המשפחה הפצירו בחלוץ להיות סבלני וגם ראשי המחלקה נתנו גיבוי מקצועי. השער הראשון הגיע במשחק גביע מול הפועל הרצליה, קצת אחריו הגיע גם הסיפתח בליגה. את העונה סיים את דאבור עם 21 שערים בכל המסגרות וחוזה מקצועני לשנתיים בקבוצה הבוגרת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסמל את הפרויקט כולו. דאבור עם איוניר/מערכת וואלה!, צילום מסך

דווקא בזכות ההתחלה הקשה, דאבור (19) הוא אחד השחקנים המרתקים בקבוצה החדשה שנבנית בקרית שלום. מדובר במכונת שערים משומנת. סקורר מחונן, שחקן נייד ומגוון שמתאים מאוד לשיטת המשחק הדינמית וההתקפית שמוטי איוניר רוצה להקנות לצהובים. יתרה מזאת, הוא משתלב מצוין במסגרת המדיניות החדשה של המועדון – במה לצעירים מבית ורכש נקודתי של שחקנים עם פוטנציאל. אם תרצו, המודל של מכבי חיפה. במובן מסוים, דאבור מסמל את הפרויקט כולו. שניהם יצטרכו לעמוד במבחן התוצאה, השאלה היא: מה צריכות להיות הציפיות הריאליות?

100 שערים

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
מואנס דאבור שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
גרייב: "לא הצלחנו להכניס אותו יותר גם כי לא רצינו לשבור אותו מנטאלית". דאבור/ברני ארדוב

דאבור נחשב להבטחה גדולה כבר מגיל צעיר מאוד, כאשר בכל קבוצות הילדים של אחי נצרת תמיד שיחק עם שחקנים שמבוגרים ממנו בשנה. בגיל 14 עבר דאבור לעונה אחת למחלקת הנוער של עמק יזרעאל, שהייתה שייכת אז להפועל חיפה. האדומים רצו לרכוש את השחקן, אבל המשפחה קיבלה החלטה שהכרטיס יישאר ברשותה. לפיכך, דאבור חזר לאחי נצרת והמשיך לקרוע רשתות. המספרים שלו דמיוניים. בעונת 2008/9 כבש 64 שערי ליגה והעלה את קבוצת נערים א' של המועדון ליגה. עונה לאחר מכן, כבש 37 שערי ליגה במדי קבוצת הנוער ובמקביל הוקפץ לאימוני הבוגרים עוד בטרם מלאו לו 17.

"עקבתי אחריו במשחקי הנוער וראיתי שחקן שמבקש את הכדור ומבקיע שערים גם ממצבי אפס", נזכר נג'ואן גרייב, מי ששימש אז כעוזר המאמן באחי נצרת. "העלינו אותו לבוגרים וכבר באימונים ראינו שמדובר בשחקן ברמה גבוהה. זה לא היה עוד מקרה של ילד מהנוער שמתאמן. הוא לא התבייש ולא דפק חשבון לאף אחד. הוא היה עושה דברים באימונים שהחלוצים הזרים שלנו לא עשו וכל הזמן הראה שהוא רוצה לשחק".

ההצלחה בנוער והעלייה לבוגרים הגיעו במקביל להתמודדות החלוץ עם טרגדיה שפקדה את המשפחה. אביו, שהיה פעיל ומעורב מאוד בקריירה, נהרג בתאונת דרכים. למרות זאת, השחקן המשיך לשחק וסיים את עונת 2009/10 עם חמש הופעות בליגת העל, רובן במשחקי הפלייאוף התחתון בסיומו נשרה אחי ללאומית. "לרוע מזלו, הקבוצה הייתה בתחתית והיו בה הרבה מאוד בעיות פנימיות. לא הצלחנו להכניס אותו יותר גם כי לא רצינו לשבור אותו מבחינה מנטאלית", מספר גרייב.

דאבור לא המשיך עם נצרת ללאומית. בשלהי העונה הוא היה נתון למעקב מצד ויקי גלאם, הסקאוט הראשי במחלקת הנוער של מכבי תל אביב, והוא גם האיש שהביא את החלוץ למועדון. "שמעתי עליו רבות ונסעתי לראות אותו מספר פעמים, נפגשנו ותוך שבועיים הוא היה בקרית שלום", נזכר גלאם. "הוא כיכב באחי נצרת, אבל אף אחד לא דיבר עליו ולא הייתה לו אז אפילו הופעה אחת בנבחרות ישראל". העסקה, כאמור, נסגרה במהירות. מכבי תל אביב לקחה את השחקן לעונה אחת ללא דמי העברה במטרה לבדוק כיצד ישתלב. דאבור עבר לעיר הגדולה ושוכן בדירה בקרית שלום אותה חלק עם מרסל אילש, הונגרי ששיחק גם הוא בנוער של הצהובים.

מכבי חיפה על הקו

מואנס דאבור שחקן קבוצת הנוער של מכבי תל אביב (משמאל). קובי אליהו
המשפחה רצתה חיפה. דאבור/קובי אליהו

המעבר לעיר הגדולה היה קשה מאוד עבור דאבור, שחווה קשיי התאקלמות מנטאליים ומקצועיים והיה קרוב מאוד להישבר. "בעיקר היה לו קשה להיות לבד", מספר פרנאס דאבור, אחיו של השחקן. "הוא היה בסך הכל בן 17, רגיל שאמא מכינה לו את האוכל ולהגיע לבית מסודר. פתאום הוא מצא עצמו מצא עצמו מכין לעצמו אוכל ומנקה את הבית. גם הניתוק מהחברים היה קשה". גם העובדה שלא ראה הרבה דקות משחק עשתה את שלה: "הוא שונא לשבת על הספסל וכשהוא לא מבקיע, הוא מרגיש שהוא בבעיה", מוסיף האח.

"לקח לו המון זמן להתאקלם. התרגילים באימונים שונים וגם הקצב, אבל לאט לאט הוא נכנס לתלם", מרחיב עמיר תורג'מן, מאמן קבוצת הנוער של הצהובים. "היו שמועות שהוא מתחיל להתייאש, אבל הוא הבין שאם הוא ימשיך לעבוד קשה ולהשקיע, השער יגיע ואז הסכר ייפרץ. האמת, שזה היה על הגבול. לפעמים צריך סבלנות כדי דברים ייפתחו ובמקרה שלו, הייתה סבלנות וגם קצת מזל".

ואכן, רגע לפני שדאבור נשבר וחוזר לנצרת, השער הגיע והסכר אכן נפרץ. הפריצה הייתה מטאורית החל מהמחזור ה-10, דאבור כבש 18 שערי ליגה ולמעשה, רק בארבעה משחקים בהם שותף הוא סיים בלי כדור ברשת. "ברגע שהשער הגיע, שום דבר לא עצר אותו", מוסיף תורג'מן. "הוא היה דומיננטי מאוד בחלק ההתקפי ועשה דברים מדהימים. מקצועית, מדובר בשחקן מאוד מחונן ליד השער, שיודע להבקיע מכל מצב ובעל יכולת בישול טובה. הבנת המשחק שלו, שרק השתפרה עם העונה, מצוינת, הוא מאוד התחזק מבחינה גופנית. בסך הכל מדובר בילד טוב שאוהב להשקיע והתקדם יפה".

עם ההצלחה המקצועית, הגיע גם החיבור למועדון. בקיץ, הגישה מכבי חיפה הצעה לשחקן, אבל דאבור כבר הרגיש בן בית במכבי תל אביב. "ההצעה ממכבי חיפה הייתה דומה להצעה שקיבלנו ממכבי תל אביב, רוב המשפחה רצתה שהוא יעבור, אבל הוא לא רצה", מאשר האח פרנאס. "הוא מרגיש מחובר וכולם אוהבים אותו. מכבי נכנסה לו ללב והוא גם מבין שלא טוב לו להחליף קבוצה כל שנה". גרייב מוסיף פרטים: "במשפחה התייעצו איתי ואמרתי שאם הוא אוהב את המועדון ונותנים לו כבוד, הוא לא צריך ללכת למקום אחר".

להשאיר את הרף נמוך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עונה במבחן. גולדהאר ואיוניר/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך מחנה האימונים במירלו, חתם דאבור רשמית על חוזה לשנתיים כשבמכבי תל אביב יש הטוענים כי העובדה שסוכנו הוא אבי נמני תרמה לעיכוב. דאבור קיבל הבטחה שיהיה שחקן סגל לגיטימי בקבוצה הבוגרת לאחר שבעונה שעברה, הוא לא היה בין הצעירים אותם זרק איוניר למים. בינתיים, הוא נהנה מהתחלה טובה, כבש ארבעה שערים במשחקי ההכנה וקיבל את חולצת ההרכב במשחק הרשמי הראשון מול חזאר לנקראן במוקדמות הליגה האירופית. גם הקהל הצהוב אהב את מה שראה ודאבור זכה למחיאות כפיים וקריאות עידוד עם החלפתו. גם המשפחה מפרגנת וכל ביצוע זוכה לאזכור בדף הפייסבוק הרשמי שמתפעל עבורו האח פרנאס ומחזיק כבר 1,000 מעריצים. כל פוסט שם נפתח בצמד המילים: "הכוכב שלנו".

דאבור מסמל לא מעט את מה שמכבי רוצה להיות. מבחינת מדיניות, לא עוד אוסף של שחקני רכש יקרים, אלא תלכיד שבנוי על כישרונות מבית ושחקני רכש צעירים עם פוטנציאל למכירה עתידית. מבחינה מקצועית, דאבור יכול לשחק הן בכנף, מתחת לחלוץ או כחלוץ מרכזי, מה שהופך אותו אטרקטיבי במיוחד עבור איוניר. כבר במשחקי ההכנה אפשר היה לראות שהמאמן שם דגש על כדורגל מהיר והתקפי מרגל לרגל, "ברצלונה בקטן", כהגדרתו. העונה נראה את הצהובים משחקים לא מעט עם שלושה חלוצים ובמערך כזה, דאבור האתלטי והדינמי יכול להועיל במגוון תפקידים.

השאלה היא: כיצד יתמודד השחקן הצעיר שוב כשיצטרך להיאבק על מקום בהרכב וכל זאת תחת הלחץ האדיר במועדון שעם כל הכבוד למדיניות, לא יסתפק בעוד עונה בינונית. "מבחינת פוטנציאל, הוא לא נופל מאף שחקן בסגל של מכבי תל אביב", סבור גרייב. "יש לו חוצפה חיובית ואופי חזק והוא לא יעשה שם חשבון לאף אחד. אני לא אהיה מופתע אם הוא ייקח מקום של שחקנים בכירים בקבוצה כי הוא יכול לשחק בכמה תפקידים ולא תמצא יכולת הבקעה כמו שלו אצל הרבה חלוצים בארץ".

תורג'מן חושב אחרת: "לא צריך לצפות ממנו ליותר מדי כי זו תהיה שנת בחינה והתאקלמות. לא יהיה לו קל ודקות המשחק שהוא יקבל הן בונוס. אולי במקרה שלו צריך להוריד קצת את ההתלהבות. נכון, הוא שחקן טוב מאוד, אבל צריך לתת לו זמן להבשיל. קרו לא מעט מקרים עם שחקנים שעלו, נשכחו ונעלמו. הדרך ארוכה ולא קצרה והוא עדיין צריך להיבנות. רף גבוה יעשה לו עוול. למרות שהוא התקדם והוא מבין את המשחק מצוין, הוא צריך לעבור דרך ניכרת כדי להצליח בבוגרים של מכבי". מה תהיה הצלחה מבחינתו? "אם הוא יבקיע 5-7 שערים, יקבל דקות משחק ויגיע למצב של שחקן שמדגדג את ההרכב, זו תהיה שנה מצוינת מבחינתו".

היום במוקדמות הליגה האירופית: מכבי ת"א נגד לנקראן

מכבי ת"א רוצה את ישראל זגורי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully