וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7, מספר מזל: משחקי שבע הגדולים בתולדות ה-NBA

31.3.2013 / 15:30

מיוחד לכבוד שביעי של פסח: שבעת משחקי ההכרעה הכי מרתקים שהפלייאוף סיפק. ההצגה של קינג ג'יימס, מייקל נגד רג'י, הפעם הראשונה של ביל ראסל ועוד. אז מי לקח?

יש מעט מאוד דברים שיכולים לרגש יותר חובב ספורט ממוצע מאשר משחק מספר 7 בפלייאוף ה-NBA. בין אם אתם עוקבים אחרי הליגה לאורך העונה כולה או מסתפקים בהצצות במאני טיים, כאשר שחקני הכדורסל הטובים בעולם נפגשים למשחק אחד על כל הקופה, Win or go home, קשה להישאר אדישים.

מאז שהליגה יצאה לדרך, הגמר תמיד שוחק בשיטת הטוב משבעה. לאט לאט נכנסו גם הסיבובים המוקדמים לשיטה הזו וכיום כל אחד מארבעת הסיבובים בפלייאוף יכול להגיע למשחק שביעי, מה שמציב בפנינו אינספור דרמות בכול עונה. לכבוד השביעי של פסח, הנה שבעת משחקי הההכרעה הטובים אי פעם ב-NBA, פלוס בונוס קטן לחובבי הספורט האמריקאי. אם שכחנו משהו לדעתכם, צרפו אותו בתגובות.

1995: חוזר וכועס – מייקל ג'ורדן לא אוהב את ההפסד לאורלנדו מג'יק. GettyImages
אף רשימה לא שלמה בלעדיו. ג'ורדן/GettyImages

מקום שביעי: ניו יורק ניקס - אינדיאנה 97:95, חצי גמר המזרח 1995

איך הגענו לכאן?

שנה קודם לכן, הניקס שרדו שני משחקי שבע, מול הבולס ואינדיאנה עצמה, רק כדי להפסיד במשחק שביעי בגמר מול יוסטון, באחד ממסעות הפלייאוף המתישים אי פעם. הם הגיעו לפלייאוף עם מאזן מצוין של 27:55 ועברו בסיבוב הראשון את קליבלנד. אינדי עשתה עונה של 30:52 וטאטאה את אטלנטה, כדי לסדר עוד קרב בין שתי היריבות הוותיקות, שהציגו את אחת מסדרות הפלייאוף הזכורות אי פעם.

מה היה?

זה התחיל עם תצוגת הקלאץ' המטורפת של רג'י מילר, שקלע שמונה נקודות ב-8.9 שניות וניצח את המשחק הראשון בחוץ. הניקס השוו, אבל הפייסרס ניצחו את המשחק השלישי בהארכה ועלו ל-1:3. פטריק יואינג השאיר את הסדרה בחיים עם סל על הבאזר וניו יורק נסעה לאינדיאנפוליס וניצחה במשחק השישי.

בבית, הניקס היו סבורים, הם לא יפלו פעם נוספת. האורחים פתחו חזק וקלעו 34 נקודות כבר ברבע הראשון, אבל ככל שהמשחק התקרב להכרעה, כך ירדו האחוזים. מילר שוב היה בשיאו עם 29 נקודות ומנגד היה זה פטריק יואינג, שהיה בלתי ניתן לעצירה עם 29 נקודות בעצמו, 14 ריבאונדים, חמישה אסיסטים וארבע חסימות. כמעט בלתי ניתן לעצירה יש לומר, כי במהלך האחרון סנטר הניקס לא הצליח להניח את הליי אפ המשווה. פט ריילי הכואב לקח אחריות על ההפסד והתפטר והניקס לא ממש התאוששו עד היום. אינדיאנה עפה בגמר המזרח עם הפסד במשחק שביעי לשאקיל ואורלנדו.

סנטר ניו יורק ניקס פטריק יואינג מתראיין על פציעתו במהלך פלייאוף 1999. AP
הניקס לא התאוששו מההחטאה שלו. יואינג/AP

מקום שישי: שיקגו - אינדיאנה 83:88, גמר המזרח 1998

איך הגענו לכאן?

הבולס של מייקל ג'ורדן היו כמובן הקבוצה הטובה בליגה והגיעו אחרי שתי אליפויות רצופות. את העונה הם סיימו עם 20:62, קצת פחות טוב מאשר בשנתיים הקודמות, אבל מספיק למקום הראשון במזרח. בפלייאוף הם דילגו בקלות מעל הנטס ושארלוט. אינדיאנה, עם מאזן 24:58, דורגה שלישית והדיחה את קליבלנד ואז את הניקס השנואים עם 1:4 מבטיח.

מה היה?

רג'י מילר כל כך רצה אליפות ויותר מזה, הוא רצה להשיג אותה דרך מייקל וחבריו. זה היה צמוד, הכי צמוד שאפשר לבקש. כל המשחקים בסדרה הלכו לקבוצה הביתית ורק אחד מהם, המשחק החמישי, הוכרע ביותר משש נקודות. במשחק ארבע מילר זרק את מייקל ותפר את השלשה המפורסמת עם הבאזר ואל המשחק המכריע התייצבו הבולס, לדברי ביל סימונס: "על אדים. הם פשוט סירבו להפסיד, למרות שהיו בנחיתות. דוגמא מופתית לכוח הרצון".

הפייסרס קלעו יותר טוב מהבולס מהשדה והובילו בשמונה אחרי רבע אחד. שיקגו הפכה את התוצאה עד למחצית ומשם זה הלך ראש בראש. כשמדברים על כך שג'ורדן ופיפן לא היו רק שחקני התקפה אדירים, אלא גם שחקני הגנה מהטובים בהיסטוריה, מדברים על המשחק הזה, בו רג'י מילר נותר ללא אף נקודה ב-15 הדקות האחרונות, מה שללא ספק הכריע את המשחק. מייקל סיים עם 28 נקודות, 9 ריבאונדים ו-8 אסיסטים, טוני קוקוץ' התעלה עםן 21 ופיפן תרם 17 ו-12 ריבאונדים. 22 של מילר לא הספיקו והוא שוב נותר בלי צ'אנס לטבעת אליפות.

רג'י מילר אינדיאנה פייסרס ב-1998. GettyImages
כל כך רצה להנצח את מייקל. רג'י מילר/GettyImages

מקום חמישי: בוסטון - קליבלנד 92:97, חצי גמר המזרח 2008

איך הגענו לכאן?

השלישייה הגדולה של הסלטיקס, גארנט, אלן ופירס, התקבצה בתחילת אותה עונה כדי לשים טבעת על האצבע. הירוקים השיגו את המאזן הטוב בליגה, 16:66, בעוד הקאבלירס של לברון מסתפקים במקום הרביעי במזרח עם 37:45. קינג ג'יימס עצמו סיים את העונה כמלך הסלים עם 30 נקודות בממוצע למשחק ובדיוק החל להפגין את הדומיננטיות שלו. בסיבוב הראשון בוסטון נזקקה לשבעה משחקים מסובכים כדי להעיף את אטלנטה בעוד קליבלנד עברה את וושינגטון עם 2:4.

מה היה?

עוד סדרה עם שבעה ניצחונות ביתיים. הסלטיקס עלו ל-0:2 מבטיח, אבל הובסו במשחק השלישי. המשחק השישי היה מגעיל במיוחד והסתיים ב-69:74 לקליבלנד, שקבע מפגש מכריע בעיר השעועית, בלי שאיש יכול היה להתכונן לתצוגת הקליעות שמצפה.

לברון להט ב-18 במאי ב-TD גארדן. ב-47 דקות של משחק הוא המטיר 45 נקודות על הסלטיקס המיואשים. למזלם, הייתה להם "אמת". פול פירס, אולי בתצוגת השיא בקריירה שלו, החזיר למועדון על שנים של תמיכה וענה על כל סל של לברון עם סל משלו בדרך ל-41 נקודות. בשתי הדקות האחרונות פירס הציג הגנה אדירה על לברון, שקלע רק נקודה ובוסטון ניצחה והמשיכה כל הדרך לאליפות מרגשת.

המשחק הזה הזכיר לרבים את המשחק השביעי בין בוסטון לאטלנטה ב-1988. אז, הסלטיקס ניצחו בשתי נקודות, כשלארי בירד קולע 34 ודומיניק ווילקינס עונה ב-47. "האוהדים כאן סופסוף יוכלו להשאיר מאחור את מה שדומיניק ולארי עשו ולזכור את פול ולברון. המשחק הזה ייכנס להיסטוריה", אמר ג'יימס המאוכזב בסיום.

פול פירס בוסטון סלטיקס לברון ג'יימס קליבלנד קאבלירס ב-2008. GettyImages
כל סל נענה בסל. פירס ולברון על כל הקופה/GettyImages

מקום רביעי: סקרמנטו - לוס אנג'לס לייקרס 112:106 (הארכה), גמר המערב 2002

איך הגענו לכאן?

לכולם היה ברור שהאלופה תגיע מהמערב, שהעמיד את ארבע הקבוצות החזקות בליגה. שתיים מהן היו הטקסניות סן אנטוניו ודאלאס ושתי האחרות מקליפורניה. סקרמנטו סיימה עונה אדירה עם 21:61 והמקום הראשון בחטיבה, הלייקרס, אלופי השנתיים הקודמות, סגרו על 24:58 והמקום השלישי. בפלייאוף, הקינגס דילגו מעל יוטה ודאלאס, הלייקרס נפנפו את פורטלנד והספרס והכול היה מוכן למלחמה. ואיזו מלחמה זו הייתה.

מה היה?

אחת הסדרות הגדולות והשערורייתיות בתולדות הליגה הסתיימה באופן לא מפתיע עם דרמה אדירה. במצב של 1:2 לקינגס, רוברט הורי השאיר את הלייקרס בחיים עם שלשת הניצחון הבלתי נשכחת, אבל במשחק הבא מייק ביבי ענה עם סל ניצחון משלו. משחק שש, ב-LA, נכנס לרשימה של השופט המורשע טים דונהי בתור "משחק מכור בו קיבלו השופטים הוראה לסדר משחק נוסף". הלייקרס הלכו לקו בלי סוף ברבע האחרון, קובי הכניס מרפק לביבי וזכה לפאול לטובתו והחבורה מעיר המלאכים שרדה.

ביבי נלחם בכול כוחו בגיים סבן הביתי וסיים עם 29 נקודות. כריס וובר התקרב לטריפל דאבל עם 20 נקודות, 11 ריבאונדים ו-8 אסיסטים, אבל ברגעי ההכרעה, היו אלה שאקיל (35 נקודות) ובריאנט (30 נקודות) שחגגו. סקרמנטו קלעה רק 53 אחוז מהעונשין ועשרה אחוז מהשלוש (2 מ-20), אבל המשחק הלך להארכה אחרי 100:100 בתום ארבעה רבעים, כאשר הלייקרס מחטיאים את הכדור האחרון.

בהארכה, הקינגס לא קלעו ב-2:16 הדקות האחרונות, הלייקרס השיגו נקודות מהקו והארקו ארינה נותר בהלם. 20 שנים חלפו מאז ניצחון החוץ האחרון במשחק שבע של גמר חטיבה ועד לניצחון הזה של הלייקרס, שהמשיכו כל הדרך לתואר שלישי רצוף.

מייק ביבי סקרמנטו קינגס 2002. Jed Jacobsohn, GettyImages
משהו הסריח בסדרה הזו. ביבי מיואש/GettyImages, Jed Jacobsohn

מקום שלישי: בוסטון - סנט לואיס הוקס 123:125 (שתי הארכות), גמר ה-NBA

איך הגענו לכאן?

לא מעט גמרים הוכרעו בשבעה משחקים באותן שנים, העשור הראשון של ה-NBA. ב-1951, 52', 54' ו-55' הגמרים הלכו למשחק מכריע, אבל אף אחד לא היה צמוד כמו זה. שמונה קבוצות בלבד שיחקו בליגה באותה עונה. בוסטון סיימה ראשונה במזרח עם 28:44, סנט לואיס ראשונה במערב עם מאזן שלילי, 38:34. בפלייאוף הן טאטאו את סירקיוז ומיניאפוליס בהתאמה והתייצבו לסדרת הגמר המרתקת.

מה היה?

באופן מדהים, המשחק הראשון והשביעי הסתיימו עם אותה תוצאה בדיוק, 123:125 אחרי שתי הארכות. ההבדל? בראשון ניצחו ההוקס. הם הובילו פעמיים בסדרה בזכות ניצחונות דחוקים וגירדו גם את המשחק השישי (94:96) כדי לחזור למסצ'וסטס למשחק על האליפות.

הסלטיקס בנו פער מבטיח ועלו לרבע האחרון ביתרון שש, אבל האורחים נלחמו וכפו הארכה ראשונה, לאחר ש-48 הדקות הסתיימו ב-103:103, עם שתי קליעות עונשין מוצלחות של בוב פטיט. גם ההארכה לא הניבה הכרעה עם 10:10 והמשחק נמשך לחמש דקות נוספות. ביתרון שתיים לבוסטון, הכדור האחרון היה של סנט לואיס. אלכס האנום, המאמן-שחקן, שירטט תרגיל בו הוא מוציא את הכדור מתחת לסל שלו, הכדור פוגע בקרש של הסל שממול ונוחת לידיו של פטיט, כוכב הקבוצה. באופן בלתי הגיוני, התרגיל עבד, אבל פטיט, שסיים עם 39 נקודות, החטיא ובוסטון ניצחה.

זו הייתה האליפות הראשונה של רד אורבך, שיוביל את הסלטיקס לתשע אליפויות בעשור הבא. זו הייתה הראשונה מתוך 11 של הרוקי ביל ראסל, שסיים את המשחק עם 19 נקודות ו-34 (!) ריבאונדים, תוך שהוא מחפה על 5 מ-40 מהשדה מצד צמד הכוכבים בוב קוזי וביל שרמן. טום היינסון להט עם 37 נקודות ו-23 ריבאונדים. בוסטון חגגה עם גזירת זקנו של ראס לבחד ההלבשה. "הפעם הראשונה הכי קשה", אמר אורבך, "אבל גם הכי מספקת. בכול מקום קראו לי 'המאמן שזכה באליפות העולם' באותו קיץ". אגב, ההופעה של ראסל באותו משחק נכנסה למקום ה-25 ברשימת המשחקים האינדיבידואלים הגדולים בכול הזמנים, זו של היינסון למקום ה-14.

ביל ראסל. AP
הראשונה מתוך 11. ראסל/AP

מקום שני: בוסטון - פילדלפיה 90:91, גמר המזרח 1981

איך הגענו לכאן?

בעוד שבסדרה המקבילה, גמר המערב, שיחקו יוסטון וקנזס סיטי, שתיהן סיימו את הליגה עם מאזן שלילי, כאן היה מדובר במאבק בין שתי אימפריות המזרח באותן שנים. שנה קודם לכן בגמר החטיבה, הסיקסרס עשו 1:4 על הסלטיקס ואת העונה הזו שתיהן סיימו עם 20:62, כשבוסטון זוכה במקום הראשון בחטיבה בזכות שובר שוויון. בוסטון עברה ללא הפסד את הניקס והבולס בסיבובים המוקדמים, פילי הדיחה את אינדיאנה ואז במשחק שביעי את מילווקי.

מה היה?

פרשן ה-NBA הבכיר ג'ון הולינגר הכתיר את הסדרה הזו כטובה בכול הזמנים, ביל סימונס קבע שזה המשחק השביעי האהוב עליו אי פעם ומי אנחנו שנתווכח. פילדלפיה עלתה ל-1:3, אבל בדיוק כמו ב-1968, הסלטיקס כפו משחק שביעי והפכו את הקערה על פיה, כאשר הם חוזרים מפיגור דו ספרתי לניצחון בכול אחד משלושת המשחקים המכריעים.

לארי בירד, רוברט פאריש, קווין מקהייל, טיני ארצ'יבלד, דוקטור ג'יי, מוריס צ'יקס ועוד רבים וטובים עלו על הפרקט בבוסטון למשחק המכריע. 4:34 לסיום, האורחים הובילו ביתרון שבע, אבל בוסטון חזרה לשוויון מהיר. השחקנים היו בלחץ והתעופפו על הרצפה ללא הרף עד שבירד קבע יתרון שתיים, דקה לסיום, עם סל אופייני מחצי מרחק. הכדור האחרון היה בידיים של בובי ג'ונס האורח, שלקח פסק זמן עם שנייה אחת על השעון. הוא היה צריך להוציא כדור לפולו אפ וסל, אבל כאשר התייצב על קו החוץ כדי להוציא את הכדור, מצא את עצמו מוקף באוהדים מקומיים. המסירה שלו לא הלכה לשום מקום, בירד השתולל והחל לקפוץ לכל עבר והקהל שטף את המגרש. בוסטון ניצחה את יוסטון 2:4 בגמר וזכתה באליפות.

לארי בירד בוסטון סלטיקס 1985. Getty Images, GettyImages
מהפך אדיר. בירד/GettyImages, Getty Images

מקום ראשון: לוס אנג'לס לייקרס - פורטלנד 84:89, גמר המערב 2000

איך הגענו לכאן?

באותן שנים המערב היה בשיאו והלייקרס הציגו את אחת העונות הגדולות בהיסטוריה, אותה סיימו עם 15:67 מצוין. בפלייאוף, הם הגיעו למשחק חמישי ומכריע מול סקרמנטו המשתפרת ואז דילגו בקלות מעל פיניקס. הטרייל בלייזרס, או הג'ייל בלייזרס אם תרצו, היו חבורה קשוחה עם ראשיד וואלאס, דיימון סטודמאייר, ארווידס סאבוניס וסקוטי פיפן המזדקן. הם סיימו עם המאזן השני בטיבו במערב ובליגה כולה, 23:59 ועברו בפלייאוף את מינסוטה ויוטה בלי קושי.

מה היה?

מה צריך בסך הכול בנאדם? הלייקרס היו ביתרון 1:3, אבל פורטלנד השוותה והמומנטום היה לצידה. משחק שבע נערך בסטייפלס סנטר, אבל הקהל הביתי נותר חסר מילים ואונים כאשר האורחים עלו ל-60:75, 10:28 דקות לסיום. הקאמבק הגדול בתולדות משחקי שבע ב-NBA היה שש נקודות. עד לאותו ערב.

הקבוצה מאורגון פשוט הלכה לאיבוד והלייקרס החלו לצמק לאיטם. "זה החומר ממנו עשויים אלופים", יאמר קובי בריאנט בסיום. פורטלנד החטיאה 13 זריקות רצופות, המהפך הושלם עם 13:31 ברבע הרביעי והתמונה שנחרתה בזיכרון לעד הגיעה 40 שניות לסיום. במצב של 79:83 ללייקרס, קובי השאיר מאחור את פיפן עם קרוס מרשים והקפיץ לשמיים. שאק הוריד משם את הכדור עם אלי-הופ וחגיגה מלאת אקסטזה.

"היריבות הזו כנראה תימשך לאורך כל הקריירה שלי", אמר אוניל בסיום ולא ידע כי פורטלנד תתקשה לקום מאותו הפסד צורב. "אנחנו צריכים להיות גאים בעצמנו, אבל יהיה קשה לעכל את זה", הודה סקוטי בתום ההתרסקות הגדולה. סימונס טוען שזה המשחק שהפך את פיפן מ"אחד הגדולים אי פעם" ל"אחד הטובים בדורו". בריאנט סיים עם 25, שאק רק עם 18, וואלאס המפסיד עם 30 ופורטלנד לא עברה את הסיבוב הראשון מאז באף פלייאוף. הלייקרס המשיכו לשלוש אליפויות רצופות.

שאקיל אוניל קובי בריאנט לוס אנג'לס לייקרס 2000. Tom Hauck, GettyImages
ככה זה כשיש שניים. קובי ושאקיל חוגגים עלייה לגמר/GettyImages, Tom Hauck

קינוח:

לא רק ב-NBA יש משחקי שבע מטורפים. גם ה-MLB, ליגת הבייסבול, סיפקה דרמות בלתי נשכחות בכמעט 150 שנות קיום. הנה בקצרה השביעייה שלה.

* 1945, גמר ה-MLB: בילי סיאניס נדרש במהלך אחד ממשחקי הסדרה מול דטרויט לעזוב את האצטדיון בגלל שהעז שהביא עימו מסריחה. הוא מטיל קללה על שיקגו קאבס, הקבוצה מפסידה במשחק השביעי בבית 9:3 ולא חוזרת מעולם לוורלד סירייס.

* 1960, גמר ה-MLB: במשחק הבית האחרון באצטדיון פורבס פילד, ביל מזורסקי מסדר לפיטסבורג המארחת אליפות עם ווקאוף הומראן ו-9:10 על היאנקיז.

* 1992, גמר ה-NL: אטלנטה שמה שלוש ריצות בתחתית האינינג התשיעי, כולל שתיים שגומרות את המשחק מצד הפינץ' היטר פרנסיסקו קבררה עם שני אאוטים, כדי לנצח את פיטסבורג 2:3.

* 1997, גמר ה-MLB: סינגל של אדגר רנטרייה מכריע את המשחק עם 2:3 לפלורידה הסנסציונית מול קליבלנד באינינג ה-11, אחרי שהמארלינס פיגרו בתחתית האינינג התשיעי בריצה אחת.

* 2001, גמר ה-MLB: אריזונה הפכה לקבוצת האקספנשן שזכתה הכי מהר באליפות. היא חזרה מפיגור שתי ריצות בתחתית התשיעי וניצלה קריסה של מריאנו ריברה האגדי, שהסתיימה בחבטה מנצחת מצד לואיס גונזאלס ו-2:3 דרמטי על היאנקיז.

* 2003, גמר -AL: ארון בון שולח ווקאוף הומראן ושומר על קללת במבינו בחיים כאשר היאנקיז מנצחים את בוסטון 5:6 אחרי 11 אינינגים.

* 2004, גמר ה-AL: כעבור שנה הקללה מתנפצת כשבוסטון חוזרת מ-3:0 מול היאנקיז בסדרה לקאמבק הגדול בתולדות הליגה ובדרך לאליפות ראשונה מזה 86 שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully