וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בא בטוב: על הבכורה הצפויה של לואיס סוארס בברצלונה

20.10.2014 / 15:56

ההשוואה הבלתי נמנעת לקרויף, ההשעיה שאפשרה לו להחלים מפציעה, ההסתגלות המהירה לקטלוניה, החברות עם מסי והפרגון מליברפול. לואיס סוארס חיכה ארבעה חודשים לפני שזכה ללבוש את מדי ברצלונה. איכשהו, הבכורה שלו נפלה על המשחק הגדול מכולם: הקלאסיקו

לואיס סוארס במשחק של ברצלונה ב'. GettyImages
יוצא לדרך חדשה לחלוטין. סוארס/GettyImages

לפני 41 שנה נאלצו אוהדי ברצלונה להמתין יותר מחודשיים להופעת הבכורה של יוהאן קרויף אחרי חתימתו. הגאון עזב את איאקס בטריקת דלת באוגוסט 1973, אבל עסקי הכדורגל נוהלו אז באופן שונה מהיום, והקטלונים חיכו הרבה יותר מדי לשחרור המיוחל מההתאחדות ההולנדית. הוא הגיע רק בסוף אוקטובר, והסחבת מנעה מקרויף לשחק בקלאסיקו הראשון של העונה ההיא, שהסתיים בתיקו מאופס.

פתיחת העונה היתה אז גרועה במיוחד – בארסה צברה שלושה הפסדים בשבעה משחקים והודחה בסיבוב הראשון מגביע אופ"א בידי ניס. הכול השתנה כאשר קרויף דרך על הדשא במחזור השמיני. פיתגורס בנעלי כדורגל הבקיע צמד בניצחון 0:4 על גרנאדה אל מול היציעים הנלהבים בקאמפ נואו, והקבוצה של רינוס מיכלס לא הסתכלה לאחור. היא הביסה את ריאל 0:5 בברנבאו, לא טעמה הפסד עד שהאליפות הובטחה, ושמה קץ לבצורת של 14 שנה.

מחמאת ההקבלה לקרויף

הסיפור של לואיס סוארס שונה בתכלית. החלוץ האורוגוואי החמיץ את תחילת הקדנציה בברצלונה לא בשל בירוקרטיה, אלא בגלל נשכנות יתר. הקבוצה פתחה את העונה נהדר בלעדיו, וצועדת בפסגת ללא שער חובה. סוארס לא יפסיד אף קלאסיקו – נהפוך הוא, זה אמור להיות משחקו הראשון במדי בלאוגראנה. הבכורה הזו תיערך בברנבאו ולא בקאמפ נואו. חשוב מכל, הרכש החדש כלל לא אמור להיות הכוכב הגדול של הקבוצה כי התפקיד הזה מאויש בעתיד הנראה לעין.

ובכל זאת, ההתרגשות בקרב אוהדי ברצלונה בשיאה. הזמן הרב שחלף בין ההחתמה לבין המשחק הראשון סייע לבנות את המתח ולהעצים את ההילה סביב הרכש החדש. אף עיתון בקטלוניה לא התעלם מההקבלה למקרה של קרויף, ומבחינת סוארס אי אפשר היה לבקש השוואה טובה יותר. לא כל אחד יכול להיות מוזכר בנשימה אחת עם האגדה עוד לפני שבעט אפילו פעם אחת בכדור. האורוגוואי מודע היטב לכך שהציפיות ממנו יהיו בהתאם, אבל היה לו זמן רב להתכונן לרגע הגדול. מבחינות רבות, הנגיסה בכתפו של ג'ורג'ו קייליני במונדיאל עשתה לו שירות חיובי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
יוהאן קרויף שחקן ברצלונה לשעבר. Evening Standard, GettyImages
השוואה שאי אפשר להימנע ממנה. קרויף בברצלונה/GettyImages, Evening Standard

יתרונות הנשיכה בקייליני

ההשעיה הארוכה לא רק אפשרה לסוארס להתאקלם בנחת במקום החדש, אלא גם גרמה לו לנוח פיזית ונפשית אחרי שנה עמוסה ברגשות, לפתח רעב עצום לקראת עונה חדשה שתהיה קצרה יותר מבחינתו, וגם להחלים לחלוטין מהפציעה בברכו. אסור לשכוח שהאורוגוואי זירז מאוד את תהליך ההחלמה מהניתוח על מנת ליטול חלק בגביע העולם, והצמד שהבקיע לרשת אנגליה היה בגדר נס רפואי קטן. כלל לא בטוח שזה השתלם לו מבחינה בריאותית בטווח הארוך, אבל ההתנהלות הערפדית סידרה לו הזדמנות לחזור לכשירות מלאה ללא לחץ.

בחודשיים הראשונים אחרי שערוריית הנשיכה, כאשר נאסר על סוארס גם להתאמן עם קבוצתו, הוא כלל לא הרגיש לדבריו כדורגלן. זו היתה התקופה הקשה ביותר, במהלכה הוא התעמל עם מאמן כושר צמוד. "ההרגשה היתה לא קלה, אבל זכרתי שאני עושה את זה לטובתי. חזרתי מפציעה רצינית, וחשבתי רק על כך שאני רוצה להיות כשיר בדיוק כמו כל חבריי לקבוצה כאשר אוכל להתאמן איתם", נזכר האורוגוואי. כאשר האישור המיוחל הגיע ב-14 באוגוסט, והוא הכיר מקרוב את מאמן הכושר של ברצלונה חואנחו בראו, לא היה מאושר ממנו.

לואיס סוארס שחקן נבחרת אורוגוואי מחזיק את הפה לאחר שנשך את ג'ורג'יו קייליני מאיטליה. AP
התקרית הזו עשתה לו טוב. סוארס וקייליני/AP

המשפחה כבר מזמן בקטלוניה

המעבר לבירת קטלוניה היה קל יותר משום שהמשפחה של אשתו סופיה גרה בעיר כבר 11 שנה. למעשה, זו הסיבה לכך שסוארס הפך לכדורגלן מלכתחילה. הוא היה בן 16 כאשר אהובתו נלקחה ממנו ונסעה עם הוריה אל מעבר לאוקיאנוס האטלנטי. הנער השתוקק להיות קרוב אליה ככל הניתן וידע שרק הכדורגל יכול לאפשר לו הזדמנות מסוג זה. אז הוא ויתר על סגנון החיים הפרוע בשכונת העוני, הקדיש את עצמו לאימונים, וכעבור שלוש שנים הגשים את החלום כאשר חתם בכרונינגן ההולנדית. החתונה נערכה ב-2009, אבל סופיה התגעגעה למשפחתה, והחתימה בברצלונה הפכה לשאיפה של שני בני הזוג. "אני מקווה שאוהדי ליברפול יבינו את הסיבות להחלטתי. זה תמיד היה חלומנו לגור בספרד, קרוב להוריה של אשתי, והגיע הזמן להגשים אותו", אמר הסקורר אחרי שהעסקה הושלמה ביולי.

את השבועות הראשונים בברצלונה הוא בילה אצל חמיו, לפני שעבר לאחוזתו החדשה. המשפחה היתה זו שערכה לו היכרות מעמיקה עם העיר, בעוד המאמן לואיס אנריקה ועמיתיו החדשים קיבלו אותו בזרועות פתוחות במתקן האימונים. ליאו מסי וחאבייר מסצ'ראנו הפכו מיד לחבריו הקרובים ביותר בבארסה, והעיתונאים המקומיים מתבדחים: "הלוואי והקשר שלו עם מסי על המגרש יהיה כמו בחדר ההלבשה". לא לחינם לא מפסיק מסי לשבח את סוארס עוד לפני שקיבל הזדמנות לשחק לצדו באופן רשמי: "נהיה קבוצה חזקה יותר עם לואיס כי הוא יוסיף לנו ממדים חדשים".

חאבייר מסצ'ראנו ליאונל מסי ברצלונה באימון בבלומפילד. ברני ארדוב
אחווה דרום אמריקאית. מסי ומסצ'ראנו/ברני ארדוב

ג'רארד מתגעגע

סוארס עצמו לא מפספס הזדמנות לגלות הערכה פומבית למועדונו החדש. "חבל שלא גדלתי בלה מאסיה", הוא הצהיר אחרי שערך ביקור באקדמיה המפורסמת, "אני המום מאיכות המתקנים ומהדרך בה שומרים על הילדים ומלווים את כל השלבים בהתפתחותם, מסדר היום ועד התזונה הנכונה. זה משהו שלא חוויתי בצעירותי".

המוניטין של סוארס בציבור הרחב נהרס בשל השערוריות הרבות בהן היה מעורב במשך השנים, אבל אלה ששיחקו לצדו העריכו תמיד את נכונותו לשים את האגו בצד ולעבוד למען מטרה משותפת. חבריו לנבחרת, שמעריצים אותו, יצאו מגדרם כדי להגן עליו אחרי הנשיכה, ובליברפול מתגעגעים אליו מאוד. סטיבן ג'רארד שלח לו מסר אישי שהוקרן כאשר סוארס קיבל את נעל הזהב בשבוע שעבר: "היית שחקן מדהים, ויש לברצלונה מזל שאתה משחק עכשיו בשורותיה. כולי תקווה שתזכה בתארים רבים בהמשך דרכך. אתה חסר לנו מאוד, ואנחנו מאחלים לך הצלחה". הקפטן האדום לא חייב יותר דבר לסוארס, ואיש לא היה מכריח אותו להעמיד פנים. אלה היו דברים שבאו מהלב.

שחקן ליברפול, סטיבן ג'רארד. רויטרס
דברים שבאו מהלב. ג'רארד/רויטרס

לואיס אנריקה מרוצה

בעוד סטיבי ג'י צריך להתמודד כעת עם אופיו המיוחד של מריו באלוטלי, סוארס כבר הספיק להוכיח את גישתו הקבוצתית במועדונו החדש. במשחק אימון שאורגן למענו בין קבוצת המילואים של בארסה נגד נבחרת אינדונזיה הצעירה כבש האורוגוואי צמד לפני שנשרק פנדל לזכות קבוצתו. במקום להשלים שלושער, העדיף סוארס לתת לאחד מחבריו הצעירים את ההזדמנות למצוא את הרשת. הוא לא רוצה למשוך את כל תשומת הלב אליו, אלא לחלוק אותה עם הסובבים אותו.

את הרצון לחזור למגרשים תיעל סוארס באופן חיובי כדי לשמש השראה לחבריו. לואיס אנריקה אמר כבר לפני חודש: "לואיס משקיע באימונים וכבר תורם המון לקבוצה. הוא עובד כאילו הוא יעלה בהרכב מחר, והנלהבות שלו עוזרת לנו מאוד. אני מרוצה ממנו כבר עכשיו למרות שהוא לא יכול לשחק. תארו לעצמכם מה יקרה כאשר הוא יהיה על המגרש".

לואיס אנריקה מאמן ברצלונה. AP
כבר עכשיו הוא מרוצה. אנריקה/AP

המערך הטקטי כבר מוכן

מובן שהמאמן חשב על סוארס מהרגע הראשון כאשר הגה את תכנית המשחק של קבוצתו החדשה. גם בחודשיים הראשונים של העונה, ללא האורוגוואי, שיחקה ברצלונה בסגנון שעשוי למקסם את התועלת מסוארס כאשר הוא יצטרף. בליברפול נהנה החלוץ מחופש פעולה מוחלט, במיוחד בעונה שעברה, ויצר שיתוף פעולה מהפנט עם דניאל סטארידג' באמצעות חילופי מקומות בלתי פוסקים שהפכו את השמירה עליהם לקשה במיוחד. ייתכן שזו תהיה הדרך האופטימלית לנצל את השלישיה החלומית עם מסי וניימאר בחוד של בארסה, אבל לואיס אנריקה לא אוהב כאוס, ומייעד בדרך כלל לכל שחקן משבצת משלו.

על סמך המשחקים שקיימה בארסה העונה ניתן להניח כי סוארס אמור לשחק באגף הימני, כפי שניימאר מאייש את הקו השמאלי, בעוד מסי מתופקד במרכז – אבל בעמדה שונה בהשוואה לשנים הקודמות. כבר בעונה שעברה השתמש טאטה מרטינו בכוכב הארגנטיני כסוג של פליימייקר, והניסוי הזה הפך למציאות קבועה אצל לואיס אנריקה. הבישול של מסי לצ'אבי בניצחון על אייבר בשבת האחרונה מדגים זאת מצוין – הכוכב הגדול של בארסה נע לא פעם אל מחוץ לרחבה כדי להזין בכדורים את חבריו שפורצים לשטחים הפנויים. ניימאר נהנה מכך מאוד, ושיתוף הפעולה שלו עם מסי טוב יותר עד כה בהשוואה ל-2013/14. פדרו וילד הפלא מוניר אל חדאדי שיחקו עד כה מימין. הם אמורים לפנות את הבמה לסוארס החל מהמחזור הקרוב.

ליאונל מסי שחקן ברצלונה עם ניימאר. AP
עם סוארס הם עומדים להיות טריו מפחיד ביותר/AP

"לכל דבר יש סיבה"

"אני מאמין שלכל דבר יש סיבה. יש משמעות לכך שמכל היריבות האפשריות דווקא ריאל מדריד תהיה הראשונה", אומר סוארס שרואה סימן משמיים גם בכך שהבכורה שלו בליגת האלופות תהיה באמסטרדם מול איאקס, הקבוצה היחידה בה שיחק עד עכשיו בצ'מפיונס-ליג. שני המפגשים יהיו מרגשים במיוחד עבורו, וההתלהבות בשיאה. לא פלא שבמדריד מנסים לצנן אותה. ערוץ טלוויזיה בבירת ספרד טענו לאחרונה שהאורוגוואי נראה כמו "שחקן עבר עם עודף משקל". לואיס אנריקה הגיב על כך בביטול. "המשקל שלו אידיאלי, אבל אם אתם מתעקשים נעשה לו שאיבת שומן ", אמר הבוס.

מצב הרוח במחנה הקטלוני נהדר, וסוארס מוכן לנעוץ את שיניו ביריבה המושבעת. בארסה תהיה מאושרת אם יכבוש צמד בבכורה כמו קרויף לפני 41 שנה, אבל גם ניצחון רגיל יתקבל באקסטזה. אחרי הכל, ריאל מדריד היא לא גרנאדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully