וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מושל הונג קונג מסרב להתפטר חרף איומי המפגינים

הסטודנטים צפויים להרחיב את "מחאת המטריות" לאזורים נוספים. המושל לונג מתבצר בעמדתו, וייתכן שבייג'ינג תחליט לסלקו כדי להימנע מהסלמה מסוכנת. הצנזורה על כלי התקשורת מחמירה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

מושל הונג קונג לונג צ'ון-יינג קרא למפגינים הפרו-דמוקרטיים להתפזר ולשוב ולביתם, ומנגד דוחה על הסף את דרישתם להתפטר. זאת, ערב חג לאומי חשוב שבו צפויות ההפגנות להתפשט לאזורים נוספים בעיר. עשרות אלפי המפגינים, מרביתם סטודנטים, המשיכו לחסום היום (שלישי) צירים מרכזיים בהונג קונג, בעיקר מול משרדי הממשלה ומפקדות הצבא. המוחים דורשים כי סין תאפשר בחירות חופשיות בעיר ב-2017, ותחזור בה מהודעתה כי תבחר בעצמה את המועמדים.

במהלך היממה האחרונה חלה רגיעה במוקדי ההפגנות. המשטרה, שבתחילת השבוע התעמתה באלימות עם המפגינים וניסתה לפזרם באלות ובגז מדמיע, נסוגה בהדרגה ממוקדי המחאה, אך רבים מהמפגינים גם דורשים לחדש את המחאה מחר (רביעי) לרגל יום "החג הלאומי של סין", שבו מציינים את ייסוד האומה. אחד מראשי המחאה, אלכס צ'או, אמר כי "אנו עומדים בפני שלוש אפשרויות: הרחבת המחאה לאזורים נוספים בעיר, שביתה כללית או 'כיבוש' מבני הממשלה".

עוד בוואלה! חדשות:
המחאה בסין: אינסטגרם נחסמה, "הצבא לא ייכנס"
המחאה בהונג קונג מתפשטת: המפגינים חסמו אזור נוסף
מחאת ענק בהונג קונג: הסטודנטים אמרו "לא" לסין

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עצרת מחאה של המפגינים, אחר הצהריים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבייג'ינג מגיבים לפי שעה באיפוק למחאה, הזוכה לכינוי "מחאת המטריות", ונמנעים מהצהרות פרובוקטיביות. המשטר הסיני שואף להימנע מלהצטייר כמדכא אכזרי ולחזור על המראות הקשים מכיכר טיאננמן ב-1989. ג'אנג שיאומינג, ראש משרד הקישור של סין בהונג קונג והגורם הסיני הבכיר ביותר בעיר, נאלץ אפילו להתנצל על הדברים שיוחסו לו בחודש שעבר, ולפיהם "המפגינים צריכים להגיד תודה שהם בחיים". כמו כן, הכחישה סין כי בכוונתה להכניס את הצבא לעיר.

ייתכן שאם יתפטר המושל השנוא – או יפוטר בהחלטת נשיא סין, שי ג'ינפינג - הדבר יאפשר הפוגה במחאה, ויוביל למשא-ומתן שיוכל למנוע הסלמה מסוכנת. צ'אן קין-מאן, אחד ממייסדי מחנה "אוקיופי סנטרל" ומראשי המפגינים, אמר כי "אם לונג יודיע על התפטרותו, ה'כיבוש' יוכל, לכל הפחות, להיפסק זמנית בזמן קצר. אחר כך נחליט על הצעדים הבאים". לדבריו, צעד כזה יהיה "חשוב ביותר", מכיוון ש"כך נדע שהמשטר שינה את גישתו ורוצה לפתור את המשבר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מפגינים ברובע העסקי של הונג קונג ליד מפקדת כוחות הביטחון הסיניים – 30 בספטמבר 2014. GettyImages
מפגינים מתעוררים אחרי לילה מול משרדי הממשלה, הבוקר/GettyImages

סין ממשיכה להטיל איפול על סיקור ההפגנות. ואתר האינטרנט של העיתון "סאות צ'יינה מורנינג פוסט" נחסם היום לגישה מתוך סין היבשתית. בימים האחרונים, אתר העיתון, הנחשב לאחד הפופולריים ביותר במזרח אסיה, סיקר בצורה מקיפה את המחאה. הצנזורה מגיעה בהמשך לחסימת הגישה לאינסטגרם, ולפסילת השימוש במילות מפתח הקשורות להפגנות ב"ווייבו", הטוויטר הסיני.

בעוד שבארה"ב ובבריטניה מביעים הזדהות עם זכות ההפגנה של הסטודנטים ומשמיעים דאגה בנוגע לנעשה בעיר, כלי התקשורת ברוסיה ניצבים לצד השלטון הסיני. התקשורת הרוסית, הנשלטת בידי הקרמלין, השוותה היום בין המחאה בהונג קונג לבין ההתקוממות בקייב. כך למשך, ערוץ הטלוויזיה הממלכתי "רוסיה 1" קבע כי "המראות בהונג קונג והמראות באוקראינה הם כשתי טיפות מים", ורמז כי "צעירים אינם מסוגלים לארגן מחאה גדולה ללא סיוע זר".

בתוך כך, ענקית התמרוקים לוריאל הורתה לכל עובדיה להימנע מנסיעות עבודה להונג קונג בשבוע הקרוב, בשל ההפגנות הגדולות ברובע העסקי בעיר. לוריאל, החברה השלישית בגודלה בצרפת, היא החברה הזרה הראשונה שמגיבה ב"חרם" נסיעות להונג קונג בשל ההפגנות.

נשיא סין שי ג'ינפינג – כיכר טיאננמן, בייג'ינג, 30 בספטמבר 2014. AP
נשיא סין שי ג'ינפינג, הבוקר בטקס בכיכר טיאננמן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully