וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוטו עולמי: על המהפך של טוטו תמוז ברומניה

31.7.2014 / 14:31

בישראל לא עזבו אותו במנוחה, ברוסיה ירדו עליו והראו לו את הדלת החוצה והוא עצמו אומר ש"אף פעם לא היה לי שקט, רק פה מצאתי את הרוגע", אבל מודה: "חורה לי שאין מספיק מעקב כאן". טוטו תמוז מציג בפטרולול הרומנית מהפך גדול ומסתער על הליגה האירופית

חלוץ פטרולול טוטו תמוז. GettyImages
מצא שקט. תמוז/GettyImages

דושאן אוהרין ג'וניור, הבן של ומאמן ויקטוריה פלזן, עשה השבוע הרבה כבוד ליריבה שלו בסיבוב המוקדמות השלישי של הליגה האירופית. "מהמותניים למעלה פטרולול קבוצה מפחידה ומאוד מסוכנת", אמר הצ'כי. אוהרין מוערך ברומניה, קריירת האימון שלו כללה גיחות בקלוז' וטימישוארה ולכן הוא דאג לפרגן ליריבה ולמאמנה רזבאן לוצ'סקו. אבל כשהוא מתבקש לסמן את שחקן המפתח בפטרולול, התשובה שלו כבר לא נגועה בנימוס יתר: "השחקן הכי מסוכן שלהם הוא טוטו תמוז ואנחנו צריכים להיזהר ממנו".

רק לפני חצי שנה, תמוז היה שחקן בלי קבוצה. התדמית שלו, שממילא לא הייתה חיובית במיוחד, הידרדרה לשפל חדש. הוא שוחרר אז מאורל לאחר מסע הכפשות חסר תקדים, התאמן לבד עם מאמן כושר, קבוצות פחדו להתקרב אליו והסטיגמה צעדה לפניו. אלא שמהמקום הנמוך הזה, תמוז הצליח לעלות ולהשתקם. פטרולול פתחה את הדלת והחלוץ נכנס פנימה. הוא קיבל את החום והביטחון ומצא מה שתמיד חלום עליו בישראל, שקט.

דושאן אוהרין הבן מאמן טימישוארה. רויטרס
נותן כבוד. אוהרין ג'וניור/רויטרס

תמוז עזב את ישראל מלכתחילה בחיפוש אחרי השקט. נמאס לו מהביקורת, הריבים, היחס והכותרות. הוא הרגיש שמחפשים אותו שלאור התדמית שנוצרה סביבו, הוא לא יוכל להתרכז בכדורגל. אז הוא הלך הכי רחוק שאפשר, לליגה הרוסית, לאורל. "המועדון רצה אותי ב-100 אחוז. היו קבוצות שהתעניינו ב-50 או 70 אחוז, אבל אורל הראתה רצון להחתים אותי ולא יכולתי להתעלם מהם. ראיתי את האצטדיון, דיברתי עם אנשי המועדון והבנתי שאני רוצה להגיע לרוסיה", הסביר אז.

האידיליה התפוגגה במהירות. תמוז מיעט לשחק (170 דקות בחצי עונה), סבל מפציעות, מבדידות ומניכור. לקראת היציאה לפגרת החורף, שני הצדדים רצו להיפרד. תמוז החלים אז מפציעה, אבל בקבוצה טענו שקצב האימונים שלו לא משביע רצון. כשתמוז שב לישראל במהלך הפגרה, באורל האשימו אותו שברח ונמנע ממפגשים עם הצוות הרפואי. משם, העניינים הפכו מכוערים מהר מאוד. המאמן והנשיא יצאו למתקפה פומבית והאשימו את השחקן במשקל עודף ואורח חיים לא ספורטיבי. תמוז התגונן: "הרגו אותי כשחקן וניסו להרוס לי את הקריירה. הם השחירו את שמי בתקשורת".

באותם ימים הוא הרגיש רע מאוד: "היו הרבה מלחמות ועברו עליו רגעים לא פשוטים", מספר גורם בסביבתו. "רצו לרסק לו את השם. הוא בא עם ציפיות ובתור שם גדול ועם חוזה גדול ומבחינתם הם חיפשו לסיים בצורה לא יפה. פגעו בשם שלו באירופה". החלוץ שהה בישראל, התאמן עם מאמני כושר פרטיים וסוכניו חיפשו לו קבוצה ונתקלו בלא מעט מכשולים. "תמוז הבין שהוא עשה מספיק טעויות בשביל קריירה", מוסיף שחקן המקורב אליו. "באותה תקופה, אפשר היה לראות שהמלחמה עם הרוסים חיזקה אצלו את הברגים".

במובן מסוים, תמוז הבין שהצעד הבא יהיה קריטי, שהוא חייב למצוא קבוצה נכונה ומתאימה וזה גרם אצלו ללא מעט מתח ועצבים. האופציות הרלוונטיות מבחינתו היו במזרח אירופה. שלאסק וורוצלאב הפולנית בדקה, אבל החליטה לרדת ממנו ברגע האחרון. פטרולול פלוישט הרומנית הייתה רצינית יותר. תמוז ויתר על לא מעט כסף כדי לשקם את הקריירה. זה השתלם. בשל הנזקים הכלכליים והתדמיתיים, אגב, הוא מנהל נגד אורל תביעה בפיפ"א.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התחיל בחיוך, נגמר בפיצוץ. תמוז באורל/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-12 בפברואר המריא תמוז בחשאי לטורקיה, שם שהתה פטרולול במחנה אימונים, להיפגש עם המנהל הספורטיבי מריוס ניקולאי והמאמן קוסמין קונטרה. "אנחנו יודעים מה יש לנו בידיים, הרוסים לא ידעו. רוצים לטפח אותך ולהפוך אותך לעוד יותר טוב", אמרו לו השניים. החלוץ הבין שמיד שהגיע למקום הנכון. "זה נתן לי את הכוח", הוא מספר לוואלה! ספורט. "קיבלו אותי בצורה חמה וזה מה שהיה חסר ברוסיה. זה מה שלא נתן לי להפיק את היכולת שלי. ברומניה כולם, מהמנהל הספורטיבי ועד השחקנים, נתנו לי להרגיש חופשי ואמרו לי שאקבל כל מה שאני צריך. נפלתי על קבוצה מדהימה שנתנה לי מה שאני צריך, קבוצה חמה שמעניקה הכול לשחקנים שלה כשנותנים לי להרגיש טוב, אני יכול להחזיר על המגרש".

תמוז טיפוס חברותי, צריך להיות מוקף באנשים ולהרגיש חום. ברומניה הוא מצא מה שלא מצא גם בקבוצות בישראל. ברומניה הוא מוקף בחברים ישראלים שגרים ולומדים בסביבה וכשהוא רגוע בפן המנטאלי, הוא מביא את עצמו גם בפן המקצועי. בפטרולול לא הסתכלו על הרזומה ולא הקשיבו לקולות שמסביב. כך, לראשונה בקריירה שלו, תמוז עלה לשחק ללא סטיגמה.

"מעל הכול מצאתי את השקט שלי, את המקום שייתן לי שקט להצליח", הוא מסביר. "לא היה לי את זה בארץ ולכן החלטתי שלא אשחק בארץ למרות שהיו הצעות על השולחן. תמיד היה מסביבי הד תקשורתי, לפעמים אני יצרתי אותו ולפעמים התקשורת. צריך לדעת לעשות דברים בצורה נכונה ועכשיו סוף סוף מצאתי את המקום להוכיח את עצמי במגרש".

בישראל, דיברו עליך גם על דברים שמחוץ למגרש. הסטיגמה רדפה אותך. ברומניה יותר קל לשחק ללא הסטיגמה?

"ברור שזה חלק מהעניין. אף פעם לא היה לי שקט נפשי לבוא ולהצליח, לא היה לי את הרוגע. פה מצאתי את זה. אני בא לכל אימון ולכל פעילות של הקבוצה בשקט ובכיף. כשמאמינים בך, זה נותן הרבה ביטחון".

אדריאן מוטו שחקן פיורנטינה. Paolo Bruno, GettyImages
המקום למחוק את הסטיגמה. מוטו/GettyImages, Paolo Bruno

מבט אל הסגל של פטרולול מראה שתמוז לא לבד. אדריאן מוטו ידע בחייו תקריות, שערוריות, השעיות וסכסוכים. כשהוא נחת בקבוצה בינואר אשתקד, עשרת אלפים הגיעו לקבל את פניו. המאמן החדש לוצ'סקו, שזרק את החלוץ מהנבחרת בזמנו, העניק לו את סרט הקפטן. גם כוכבים כמו חואן אלבין ופיליפה טשיירה הגיעו לקבוצה בסיטואציה מקצועית בעייתית בקריירה ופרחו מחדש. "יש משהו מיוחד בפטרולול", מסביר העיתונאי אמישור רוסו. "שילוב של אוהדים נהדרים, מאמן מודרני ואווירה מצוינת שעוזרת לשחקנים להצליח ולהביא את היכולת שלהם. כמו מוטו ואחרים, גם תמוז היה צריך את זה כדי להצליח".

בפן המקצועי, תמוז נהנה גם מחיבור נהדר עם לוצ'סקו. השניים נפגשו כיריבים בשלב הבתים של הליגה האירופית במפגשים בין ראפיד בוקרשט להפועל תל אביב. "בשיחה הראשונה בינינו הוא סיפר לי: 'אמרתי אז לשחקנים איך לסגור אותך' וזה העלה הרבה חיוכים. אנחנו מבינים אחד את השני וזה חשוב מאוד. הוא מתקן, בא ועוזר לי ואני צריך להוכיח את עצמי על המגרש", מספר החלוץ. רוסו מוסיף: "הוא התחיל בצורה איטית, אבל הראה שהוא מסוגל לדברים גדולים לאחרונה. הוא סיים את העונה בצורה טובה והציפיות ממנו בהתאם. האוהדים של פטרולול אוהבים אותו יותר ויותר וגם החיבור עם המאמן מצוין וזה חשוב בשבילו".

תמוז נכנס לעניינים בצורה מהירה. אחרי שלושה משחקים בהם עלה מהספסל וכבש שער בכורה, אבל סבל מחוסר מזל מול השער. לוצ'סקו אוהב את ההשקעה שלו, הלחימה והעבודה במגרש. בסוף אפריל אירחה פטרולול את בוטוסאני מהתחתית וניצחה בקלות 0:3. תמוז הגיע ל-10 מצבי הבקעה, ניער בקלות את שחקני ההגנה וביצע פעולות אישיות נהדרות. הוא סחט פנדל (אחד משניים שקיבלה הקבוצה), פגע במשקוף, החמיץ מול שער חשוף, אבל לא מצא את הרשת. לוצ'סקו צחק בסיום: "חבל שלא קיבלנו עוד פנדל כדי לתת לו לבעוט. הגיע לו שער היום".

בחצי עונה ברומניה היו לחלוץ ארבעה שערים (שקטעו בצורת של 11 חודשים מאז השער האחרון בהפועל תל אביב) בכל המסגרות וזה הספיק כדי ליצור מעט עניין. אטרומיטוס היוונית פנתה והיו הצעות גם מטורקיה, אבל החלוץ נשאר בבית החם החדש שלו ואפילו קיבל שדרוג בשכר. עכשיו הוא רוצה שהביטחון המחודש והאמונה יבואו לידי ביטוי במספרים ותארים. המאזן האירופי של החלוץ עומד על שבעה שערים ב-21 הופעות, כולל אחד במדי פטרולול בסיבוב הקודם מול פלמורטארי האלבנית. הערב מחכה לו ויקטוריה פלזן, נגדה דווקא לא כבש וגם לא ניצח במפגשים הקודמים עם הפועל תל אביב.

"חורה לי מאוד שאין מספיק מעקב כי הליגה מצוינת", מסכם תמוז. "הרבה אנשים לא סופרים אותה, אבל אני עושה את העבודה שלי. בשנה שעברה בגלל כמה תוצאות תיקו פספסנו את האליפות, סטיאווה לא גילתה עליונות גם במשחקים הישירים נגדנו והשנה אנחנו מכוונים לכל התארים. הביאו שחקנים מדהימים עם יכולת, יש זרים שרוצים להוכיח את עצמם והמטרות הן לקחת אליפות וגביע. הליגה האירופית היא בונוס, אבל אנחנו קבוצה עם יכולות מדהימות במגרש ואירופה חשובה לשם של המועדון".

רזבאן לוצ'סקו מאמן ראפיד בוקרשט. ברני ארדוב
חיבור מצוין. לוצ'סקו/ברני ארדוב
מריאן צ'ישובסקי שחקן ויקטוריה פלזן מול טוטו תמוז שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
זיכרונות לא נעימים מהיריבה הצ'כית. תמוז/ברני ארדוב
חלוץ פטרולול טוטו תמוז. GettyImages
דף חדש. תמוז/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully