וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפועל תל אביב על הגחון

גם האלופה חייבת ניצחון במשחק העונה. הסיבה: התשישות בקבוצה לא תאפשר לה לספק את אותו פוטו פיניש קטלני כמו בעונה שעברה. רק פער של ארבע נקודות יעזור לה לסחוב כראוי כדי להיות הראשונה שעולה לליגת האלופות וזוכה בתואר. אחרת, המצוקה עלולה להתפוצץ בפנים

בתום האימון המסכם למשחק העונה, פנה המגן גל שיש למאמן הפועל תל אביב אלי גוטמן והתלונן על כאבים. גוטמן כבר היה בטוח כי הסגל שלו סגור למשחק מחר (מוצאי שבת), ופתאום מצא את עצמו בבעיה חדשה, אחת מיני רבות: גם ככה המגן הראשון, דדי בן דיין, חוזר להרכב לראשונה אחרי פציעה ואין לדעת כיצד יתפקד. כשירותו הבעייתית של המגן המחליף מעמידה את גוטמן בסיכון גדול אם המגן הראשון לא יוכל לסיים 90 דקות. "קשה לי להזיז את הברך בחופשיות", אמר שיש. "לא יודע אם אוכל להיות בסגל". "זה משחק סופר חשוב", השיב לו גוטמן. "אני חייב אותך, תעשה את כל המאמצים".

פיני בלילי, בני יהודה, מאחורי גל שיש, הפועל תל אביב. ברני ארדוב
העייפות קרובה להכריע את שחקני הפועל? גל שיש/ברני ארדוב

זו רק דוגמה קטנה לבעיה שכנראה תפריע להפועל תל אביב לתת את אותו פוטו פיניש כמו בעונה שעברה. אם אתם חושבים שהקבוצה האדומה מסוגלת לאותה סיומת קטלנית כמו שעשתה אשתקד, וכך להפוך לקבוצה הראשונה שמעפילה לליגת האלופות וזוכה אחר כך באליפות למרות העומס, אתם טועים. הפועל סובלת מעייפות מנטלית ופיזית שמחייבת אותה לנצח בקרית אליעזר. בלי פער של ארבע נקודות בפסגה, יהיה לה קשה להגן על הכתר, כשלפניה עוד מספיק משחקים מכריעים. גוטמן מתמודד עם הבעיה הזו כבר עונה שלמה, מנסה לתמרן, להקל, לתת לשחקנים מסוימים לנוח, אבל שחקניו מודים כי חרף הרצון העז לזכות באליפות שנייה ברציפות, "אין פה אותן אנרגיות שהיו פה בשנה שעברה. יש פחות טירוף. זה לא אומר ששחקנים לא רוצים לזכות בתארים ולא יעשו הכול כדי שזה יקרה, אבל אנחנו הרבה יותר שבירים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אלי גוטמן מאמן הפועל תל אביב. קובי אליהו
עומד בפני דילמה לא קלה. אלי גוטמן/קובי אליהו

טיפות הדלק האחרונות

גוטמן, כאמור, עשה הכול כדי לרסן את המצוקה הזו שהפריעה לכל הקבוצות הישראליות שהעפילו לצ'מפיונס ליג. מדי יום הוא שובר את הראש למי לתת מנוחה, כאשר שחקנים שיש להם תחליף ראוי על הספסל, כמו דני בונדר או בן דיין, מקבלים יותר אוויר. לפני משחק הניצחון האחרון מול בני יהודה, למשל, גוטמן קרא אליו את בן דיין, שאמור היה לפתוח בהרכב, ואמר לו: "אני מעדיף שתנוח עוד שבוע מאשר לסכן אותך במשחק". מצד שני, כשמדובר בשחקנים ללא תחליף כמו גילי ורמוט, ארון התרופות עובד שעות נוספות, אבל לא בטוח שיספיק למשחקי ההכרעה הרבים שעוד מחכים לקבוצה.

"היכולת של הקבוצה בשלבים האלה היא בעיקר נגזרת מהמצב הפסיכו-מנטאלי שבו היא נמצאת", טוען פסיכולוג הספורט ארנון צפריר. "העונה אנחנו רואים את הבעיה שיש להפועל בנושא זה ולא סתם זה בולט. היכולת שלהם במגמת ירידה בשבועות האחרונים. כדי שהקבוצה תגיע למצב שהיא תציג יכולת טובה בשלבים אלה של העונה ותזכה בתארים, היא צריכה מסגרת מאוד חזקה. העובדה ששחקנים כבר עם הראש בעונה הבאה, ההיעדרות של גוטמן ועוד שאר בלגנים שהיו מסביב להפועל, פרצו את המסגרת הזו ועכשיו היא צריכה להתמודד עם התוצאות. בעניין הזה, אני חושב שיש למכבי חיפה יתרון. הפועל נמצאת על טיפות הדלק האחרונות".

זו לא רק ליגת האלופות

גוטמן התכונן למצב הזה: שנה שלישית ברציפות בקרב אליפות, ועוד עונה של ליגת האלופות, שלחה אותו לשבת שעות נוספות עם מאמן הכושר רון ציבלין, ולשבור עוד קצת את הראש כיצד לחלק נכון את הכוחות. "יש תחושה שאנשים באמת חיים משבוע לשבוע", מתאר אחד השחקנים את המצב. "אחרי ההפסד לבני יהודה, נראה היה כאילו העונה הסתיימה, ואחרי הניצחון השבוע לכולם חזר הביטחון. הפסד בחיפה יכול לשבור את כולם כי אי אפשר להתעלם מתחושת המיצוי".

גוטמן שם על כך דגש גדול מאוד באסיפות הקבוצה: אם פעם דיבר יותר על משמעת טקטית, העונה הוא משתמש בצורה גוברת במילה רעב. "תחזרו לדברים שעבדו לנו כל השנה", אמר המאמן האדום לשחקניו באחד הכינוסים. "אתם בורחים מעקרונות המשחק שלנו. אני רוצה לראות מנהיגים שלוקחים אחריות ולא בורחים ממנה".

הדרך הטובה ביותר להבין זאת זו הפציעה של וינסנט אניימה; גוטמן התעמת עם הצוות הרפואי שדרש ממנו להפעיל לחץ על הניגרי לשוב לשער. הדברים הגיעו אף לכדי עימות, כשרופא הקבוצה העיר לשוער באחד האימונים ליד כולם וטען, שלדעתו, הוא יכול לשוב לשער. גוטמן האמין לצוות הרפואי, אך העדיף להגן על אניימה ולא להפסיד אותו לגמרי לקראת הפוטו פיניש. "העייפות בהפועל מורגשת בכל מקום", אומר שחקן העבר הגדול רפעת טורק. "זו לא רק ליגת האלופות, אלו גם כל הבעיות והריבים. יהיה להם קשה לסיים עונה בצורה מושלמת כמו בעונה שעברה. הדברים תלויים בשחקנים".

אימונים של לא יותר משעה

במסגרת אותה היערכות מוקדמת, גוטמן עבר בחודשים האחרונים לאימונים שלא אורכים יותר משעה. "אימונים טקטיים של קבוצה יכולים לעבור תוך שעה ואסור להעמיס על השחקנים יותר מדי בעונה כזו", נימק זאת המאמן בפני צוותו. לנגד עיניו של גוטמן, עמדה העונה הקודמת של מכבי חיפה, שפתחה בסערה וסיימה בצורה חלשה ותשושה מאוד. בכל פעם ששמע ששחקניו מבלים, נרתע המאמן ודיבר ממושכות על הצורך בחיים ספורטיביים, במיוחד בעונה כזו. "יש שלושה דברים שאתם חייבים ליישם", אמר המאמן לשחקניו. "שקט, ביטחון עצמי והתנהלות נכונה. אלו המפתחות לסיים נכון עונה עמוסה כמו זו".

אלא שהבעיה עדיין קיימת, והיא עלולה להעיק על הפועל תל אביב במחזורי הסיום. ורמוט זקוק לניתוח בקע אחרי שלוש שנים ללא מנוחה. ערן זהבי סוחב פציעה בשרירי הבטן, ולאחר ויכוחים לא קטנים השתכנע לא לעבור ניתוח בפגרת החורף. הכאבים לא החמירו, אבל בשליש האחרון של העונה סובל זהבי מירידה. אליהם אפשר לצרף את בן דיין ובונדר, את טוטו תמוז ובן שהר, שמול הפועל רמת גן חרק שיניים כדי להישאר על המגרש. שניהם לא רגילים לעומס כזה. זהבי אמר לחבריו בנושא: "אם יש דבר שלמדתי העונה הוא להקשיב לגוף יותר. אחר כך אנשים באים בטענות על היכולת".

"לא הפציעות עצמן הן העניין", מסכם גורם בצוות המקצועי בהפועל. "בעונה שעברה מכבי חיפה הפסידה את האליפות לא בגלל היכולת הטובה שלנו בסוף, אלא בגלל עייפות מנטלית. כמונו, הם הגיעו לשיא בתחילת העונה במשחקים בליגת האלופות, ולא היה להם כוח נפשי בסיום להגיע לעוד שיא שכזה, בטח אחרי הקיזוז. זה לא סוד שיש אצלנו עייפות, אך הדברים תלויים הרבה ברצון של השחקנים והאקסטרות שהם יביאו עד הסוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully