וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת לסלים

9.1.2009 / 16:00

סלים טועמה עשוי לחתום בקרוב בקבוצה חדשה, אבל לא בטוח שזה מלמד משהו חדש על קשר שבזבז את הכישרון שלו פעם אחר פעם ולא לקח את הקריירה לגבהים המתאימים

לפני מספר שבועות התארגנה קבוצה לא רשמית של מספר אוהדי הפועל תל אביב שפנו לגורמים בהנהלת הקבוצה וביקשו מהם לא להחזיר את סלים טועמה. העילה לכך לא הייתה הסכומים המופרזים שקשר סטנדרד ליאז' דורש, אלא מה מקבלים תמורתם. מי כמו אוהדי הפועל תל אביב מודעים לפרדוקס הזה שנקרא סלים טועמה – כישרון שלפעמים נראה לך כמו הדבר הכי טוב שיש בכדורגל הישראלי, אבל בגיל 29 אפשר כבר להגיד בפה מלא שהכישרון הזה בזבז את עצמו פעם אחר פעם. למרות האהבה האינסופית לה הוא זוכה מהאוהדים האדומים, שחלקם הגדול עדיין רוצה בשובו, טועמה לא לקח את הפועל תל אביב לגבהים שציפו ממנו במספר קדנציות. למעשה, טועמה לא לקח את הקריירה שלו לשום מקום מסודר. פה הבלחה, שם משחק ענק, מדי פעם שער גדול – אבל שום דבר ממשי, מיצוי חלקי בלבד למה שהחיתה יכולה להיות קריירה הרבה יותר טובה. לאותם אוהדים שהתנגדו לשובו נמאס ליפול שוב למקסם השווא הזה ולחשוב שוב שהנה הפעם הוא ייקח את הפועל תל אביב לגדולה, מה גם שהזגזוג שלו בין קבוצות לא מעיד על נאמנות יתרה.

עכשיו טועמה בדרך לקבוצה הבאה שלו, גם אם זו לא תהיה הפועל תל אביב. נציגיו אמורים לסגור בימים הקרובים את העברתו מליאז', כשבתור עומדות לא מעט קבוצות שמחכות לרגע שהבלגים יתפשרו מעט על המחיר. אלא שהשאלה לגבי טועמה היא לא איפה הוא יסגור בימים הקרובים, אלא מה בדיוק עומד להשתנות. אחרי שתי קדנציות כושלות באירופה בליגות בינוניות כמו טורקיה ובלגיה, אחרי מספר תחנות בהן לא הפך לשחקן גדול באמת ורק הכישרון שלו עבר מדי פעם בסביבה, הקריירה של סלים טועמה עומדת בפני ההגדרה - בזבוז. קריירה שזוכרים ממנה כמה ניצוצות, אבל לעולם לא בערה באמת.

מנהיגות שלילית

בדרך כלל, במקרים כאלה, הבעיה היא באופי. יותר מדי דברים מסיחים את דעתו של טועמה מכדורגל. מאהבה מוגזמת לאופנה ועד משחקי כוח מיותרים. למרות שבעונת 2006/7 הפועל אומנם עשתה קמפיין יפה בגביע אופ"א יחד עם טועמה, זכתה בגביע וסיימה במקום הרביעי, אנשים במועדון בעיקר זוכרים אותו כמנהיג שלילי. אותם גורמים בהפועל מציינים שטועמה היה עסוק יותר מדי בטפל ובחדר ההלבשה דברים החלו להתפורר. האווירה הייתה עכורה, היחסים החברתיים בתוך הקבוצה היו רעועים וההדלפות לתקשורת חגגו.

חשוב לזכור כי באותה עונה דרור קשטן לא היה בהפועל תל אביב, מוני הראל עדיין עשה את צעדיו הראשונים כבוס, ודווקא מטועמה ציפו למנהיגות אחרת. באותה שנה חזר טועמה לבלומפילד לאחר מאבק מתמשך בלוזונים, כש"חלק מהקהל לא סלח לו על זה שהוא עזב למועדון קטן בגלל פערים של 5,000 שקל בין ההצעות", סיפר גורם המקורב להנהלת הפועל תל אביב. "טועמה הוא לא לידר. להפך, יש לו מנהיגות שלילית – הוא מנהיג דברים לא טובים בתוך הקבוצה", נזכר שם מישהו בכיר השבוע. "נכון שהוא כבש כמה שערים יפים בקריירה, אבל גם בתקופות הטובות בקריירה הוא לא היה המוביל אלא זה שמובילים אותו. כשהמצב החל להיות טיפה לא טוב, הוא חיפש חוזים יותר טובים וביקש לשמוע הצעות אחרות. האופי של טועמה מגביל אותו. הוא לא מונע ממניעים ספורטיביים ותחרותיים. עובדה שגם דרור קשטן, שטיפח אותו, ממעט להזמין אותו למשחקי הנבחרת".

לא מוכן ללמוד

באותה עונה קרה משהו די שגרתי בקריירה של טועמה. הוא נתן מספר משחקים ענקיים שלא רק העלו מחדש את המחשבה לאן הקריירה שלו הייתה יכולה לנסוק אם היה מתרחק מהטפל ומתמיד בעיקר, אלא גם שוב סידרו לו חוזה מפתה במקום אחר – וטועמה שוב הלך אחרי הכסף הגדול, מה שנתן הרגשה כאילו הקריירה שלו בכיוון הנכון. לעיני הסקאוטים, טועמה כבש צמד ובישל פעמיים בניצחון 2:4 על פאריס סן ז'רמן. הופעה שסידרה לו את החוזה בליאז'.

בליאז' צצה מחדש הבעיה העיקרית של טועמה: חוסר היכולת להתאים את עצמך למציאות חדשה, להשתנות, ללמוד דברים חדשים ולגוון את סגנון המשחק. בהפועל תל אביב, למשל, זוכרים מקרה בו ניר לוין ניסה להסביר לטועמה משהו על ההגבהה שלו. טועמה, אמן ההגבהות, לא אהב את הניסיון הזה של לוין ומספרים כי ביטא כלפי הרעיון זלזול רב. יכול להיות שללוין באמת לא היה מה להוסיף לקשר בעניין, אבל הגישה עדיין בעייתית.

בבלגיה, כאמור, הבעיות צצו בגדול. על פי התקשורת המקומית, טועמה היה היחיד שלא חייך בתום המשחק שהביא לסטנדרד ליאז' אליפות לאחר 25 שנה בסיום העונה שעברה. "אני שמח מהאליפות, אבל עצוב שלא שיחקתי", צוטט הקשר וחזר על איומי העזיבה שאפיינו אותו לאורך כל השנה. במהלך העונה שעברה טען הקשר לא אחת שהסיבה לדקות המשחק המועטות נעוצות בהחלטות לא מקצועיות של המאמן מישל פרודום. העונה, דווקא לאחר פתיחת עונה שכללה שלושה שערים בשלושת המשחקים הראשונים, חזר הטיעון בשינוי שם. החצים הופנו למאמן הנוכחי, לאסלו בולוני.

"אנחנו כבר מכירים את התופעה הזו", מסביר העיתונאי בארט לאהה, כתב העיתון "דה סטנדארד". "בחורף, כשתנאי המגרש הופכים רעים יותר, קשה לו. הוא טכני מאוד ויש לו יכולת מסירה נפלאה, אבל הוא לא נלחם, לא עושה הגנה ולא מתמודד עם הפיזיות של הכדורגל הבלגי. בנוסף, כשטועמה מאבד את המקום בהרכב, הוא לא מתאמן כמו שצריך ולא מראה שמגיע לו לשחק בהרכב. יש לו קשיים לשמור על רמה קבועה".

מתייאש בקלות

את הציטוט של לאהה אפשר היה אולי לשמוע מלא מעט מאמנים שעבדו עם טועמה. אם זו התשוקה להתאמן כשאתה לא בהרכב, אם זו היציבות או אם זו המלחמה במגרש – כולם מוטלים בספק כשאין לך אופי של שחקן גדול. שלום תקוה, מי ששיחק עם טועמה בהפועל תל אביב ושיחק בעצמו בסטנדרד ליאז': "המגרעה של סלים היא הקושי להתמודד לבד עם בעיות. בארץ הייתה לו מעטפת של משפחה וחברים שלא נתנה לו להתייאש. בבלגיה הוא לבד. צריך להבין שזו תחרות והחשיבה שלהם אחרת. אוהדים תומכים בקבוצה ולא בשחקן, וברגע שיצאת מהמסגרת, לא מדברים עליך. אין לו את התמיכה מהקהל וברגעים האלה הוא לבד, אבל מי שרוצה להצליח באירופה צריך לרוץ ולעבוד גם בגשם ובקור".

הבדידות של טועמה באה לידי ביטוי גם ביחסים החברתיים שלו בתוך הקבוצה. "הוא טיפוס מאוד קר", אמר לאהה וסייג: "הוא מדבר עם שחקנים ואין בעיות איתו, אבל הוא מרוחק ולכן קשה לו". ביום חמישי שיחק טועמה 45 דקות במשחק האימון בו הפסידה סטנדרד 2:1 לולנסיה ב'. לאהה שוהה עם הקבוצה במחנה האימונים בספרד וחזה במשחק: "הוא נראה רע, ורואים שהוא לא בכושר משחק. קשה לי להגיד אם הוא צפוי לחזור לשחק בקרוב. אולי אם שחקנים ייפצעו, הוא יחזור לסגל, אבל קשה לי לראות אותו תופס את המקום שלו בהרכב הפותח. אבל שוב, המאמן בולוני הוא לא הבעיה של טועמה. הוא בסך הכל דורש ממנו להתאמן ברצינות".

שלום תקוה משוכנע שעל טועמה להישאר בליאז'. "אמרתי לו שכל יום שהוא לא נמצא בכדורגל הישראלי זה רווח ענק. יש לו את היכולות להצליח בבלגיה ואסור לו לוותר. תמיד אפשר לחזור לארץ בסוף הקריירה", אומר היהלום בדימוס. אלא שכאן שוב חוזרת השאלה, בין אם יישאר ובין אם יעזוב: מה בדיוק הולך להשתנות.

כלוב של זהב

בדומה לשחקנים שהקריירה שלהם נמצאת בצומת, גם טועמה כלוא בכלוב של זהב. מעט מאוד קבוצות יכולות לעמוד בסכומים שהוא מקבל, וחמור מזה: טועמה לא הראה עד עתה גמישות כדי לחזור ולשחק ולהשיב את הקרירה שלו למסלול. גם במכבי תל אביב טענו כי השחקן הוצע למועדון, אך העלויות הכספיות הלחיצו את ראשי הקבוצה שהחליטו לוותר "גם בגלל הסיטואציה הבעייתית ומתוך רצון לא לעצבן את האוהדים בהבאת שחקן שמזוהה עם הפועל", לדברי גורם במועדון. בפני טועמה עומדות גם אופציות בליגה הרומנית (סטיוואה ובעיקר דינמו בוקרשט) וכן מספר קבוצות מרכז טבלה ביוון וקבוצות נוספות בבלגיה וביניהן: מכלן, שרלרואה ודנדר.

כשדניאל יאמר שמע את הסכומים שטועמה דורש פניו החווירו: 300 אלף יורו לעונה בחוזה ארוך טווח, וזה עוד בטרם שמע על מחיר רכישת הכרטיס מסטנדרד ליאז', 600 אלף יורו. מכבי נתניה היא לא הקבוצה היחידה שהתעניינה בטועמה. כבר בקיץ ניהל השחקן שיחות על חזרה להפועל תל אביב. הדרישה לחוזה לשלוש שנים הרתיעה את האדומים, אך לטענת מקורבים להנהלה, הסיבה העיקרית שהביאה לסיום השיחות הייתה סירובו של השחקן להתחייב שלא לתבוע את המועדון על כספים שלטענתו חייבים לו. אותם מקורבים טוענים שזה מגוחך ששחקן ישחק במועדון אותו הוא תובע וחוסר הגמישות מראה שהכסף נמצא יותר מדי בראש מעייניו. לא כך מתנהל שחקן רעב לכדורגל.

כרגע תג המחיר של טועמה עומד על חצי מיליון דולר, אבל הסכומים אותם דורש השחקן, בנוסף לעלות הכרטיס, הרתיעו לא מעט קבוצות. מנכ"ל הבלגים, פייר פרנסואה, אישר בשיחה עם וואלה! ספורט כי המועדון מנהל מו"מ להעברת השחקן שייתכן ויסתיים בקרוב. "טועמה הוא שחקן בינלאומי שמשחק בנבחרת ישראל וצריך לתת לו את הכבוד הראוי ולשלם בעבורו את הסכום שאנחנו דורשים. מעבר לכך, מדיניות המועדון היא לא להגיב בנושא העברות עד שהן נסגרות", אומר המנכ"ל תוך שהוא רומז שטועמה עשוי לעבור קבוצה ממש בקרוב. עוד קבוצה שתחשוב שהיא שמה את ידה על יהלום, אבל אז תיפול למקסם השווא אליו נפלו לא מעט קבוצות שייחסו חשיבות רבה מדי לכישרון של טועמה ופחות לקריירה המבוזבזת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully