וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצעד ההשפלות של מכבי תל אביב

28.1.2014 / 12:54

ההפסד בדרבי, התבוסה לעכו, המפלה בטדי, המבוכות בסכנין ובשכונת התקווה. מאז שהניפה גביע ב-2004/5 מכבי תל אביב לא מפסיקה לעשות בושות במפעל. דירוג שמונה ההדחות הרצופות של הצהובים

one

בוידאו: ההפסד של מכבי תל אביב לבית"ר ירושלים בשמינית הגמר אשתקד. באיזה מקום הוא מדורג?

ב-17.5.2005 הניף קפטן מכבי תל אביב לירן שטראובר את גביע המדינה, לאחר ניצחון 3:5 בפנדלים בגמר על מכבי הרצליה. זה היה ניצחון קשה ומכוער שהושג בדוחק רב. הצהובים, בעונה מורכבת שכללה הופעה בליגת האלופות מחד וחרם אוהדים מאידך, נקלעו לפיגור בהארכה, השוו ל-2:2 והראו אופי בדרך להנפה. הם ספגו ביקורת על ההופעה הזו, אבל גם זכו בגביע השלישי שלהם בתוך חמש שנים.

איש לא שיער אז שבעשור שלם כמעט מכבי תל אביב לא תהיה אפילו קרובה למעמד הזה. גמר? בשמונה ההזדמנויות הבאות היא הודחה ארבע פעמים כבר בסיבוב המשחקים הראשון ועוד ארבע בשמינית הגמר, שפל חסר תקדים במפעל עבור המועדון הכי מעוטר בישראל. כל הופעה כמעט הייתה מביכה יותר מהשנייה, ודירוג הכישלונות הוא משימה לא פשוטה בכלל. ועדיין, ערב המשחק באשדוד (מול ניר קלינגר שהצעיד אותה לזכייה ההיא בגביע), בו עלולה מכבי תל אביב למצוא את עצמה שוב בחוץ בשלב מוקדם, זה משהו שצריך להיעשות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מאמן מ.ס. אשדוד ניר קלינגר. ברני ארדוב
המאמן האחרון שהצעיד את מכבי תל אביב לזכייה בגביע. הערב הוא ינסה להדיח אותה שוב בסיבוב מוקדם. ניר קלינגר/ברני ארדוב

8. בית"ר ירושלים – מכבי תל אביב 8:9 בפנדלים אחרי 1:1 (שמינית הגמר, 2009/10)

הנסיבות: בעיצומו של קיץ לא פשוט רכש מיטש גולדהאר את המועדון מאלכס שניידר. מכבי תל אביב פתחה בצורה סבירה את העונה, אבל לאחר מכן הידרדרה לבינוניות הרגילה. אל המשחק מול בית"ר ירושלים בטדי הגיעה אחרי שרשרת כישלונות בגביע, אבל גם עם לא מעט אופטימיות. לניצחון 1:3 על מכבי נתניה בשלב הקודם, לאחר מחצית שנייה מצוינת, היה בכך חלק לא קטן.

המשחק: הצהובים שלטו בדקות הפתיחה ועלו ליתרון 0:1 בדקה ה-37 משער של עמנואל מאיוקה, אבל שלוש דקות לאחר ההפסקה השווה אבירם ברוכיאן. לאחר 1:1 בתום 120 דקות התפתחה דרמה בפנדלים, בסיומה ניצחה בית"ר 8:9. זה היה המשחק שבו עשה אריאל הרוש את הפריצה הגדולה שלו כשוער בית"ר ירושלים. ומכבי תל אביב? שום פריצה לא הגיעה מהכיוון שלה.

הסבר למיקום: מכל שמונה ההדחות, זו הייתה הנסבלת והסבירה ביותר, הפסד בפנדלים למחזיקת הגביע, שאף שירדה מנכסיה עדיין הייתה יריבה ראויה. לא ממש השפלה.

יוסי שבחון, מכבי תל אביב מול אבירם ברוכיאן, בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
שוב על הרצפה. שבחון לא עוצר את ברוכיאן בדרך לרבע הגמר/ברני ארדוב

7. הפועל תל אביב – מכבי תל אביב 0:2 (1/16 הגמר, 2008/9)

הנסיבות: אבי נמני נוצח בדרבי הראשון שלו כמאמן מכבי תל אביב זמן קצר לאחר שהחליף את רן בן שמעון, שפוטר בעקבות פתיחת עונה לא מוצלחת. ההגרלה, דרבי כבר בסיבוב ט' של הגביע, הייתה אכזרית, אבל נמני ומכבי תל אביב האמינו שהם מסוגלים לנקום.

המשחק: ובכן, הם לא היו מסוגלים לנקום. מהראן לאלה כבש בדקה ה-31, סמואל יבואה הוסיף במתפרצת בזמן הפציעות והפועל דילגה מעל מכבי עם ניצחון קליל.

הסבר למיקום: ההשפלה הזו (וכאן בהחלט הייתה השפלה) ראויה למקום גבוה יותר, אבל זו עדיין הגרלה קשה, עדיין הפועל תל אביב ועדיין, למכבי תל אביב היו הדחות מביכות במיוחד. עד כאן דברי הסניגוריה. מהצד השני, לא נשכח לעולם את השיר המביך "הנה זה מגיע, תנו לאבי להניף את הגביע", שרדף את אוהדי מכבי תל אביב כל עוד נמני היה על הקווים.

שוער מכבי תל אביב, דרגוסלב יבריץ', נכנע לבעיטה של חלוץ הפועל תל אביב, סמואל יבואה. ברני ארדוב
לא נתנו לאבי להניף את הגביע. יבואה מכניע את דרגוסלאב יבריץ'/ברני ארדוב

6. הפועל פתח תקווה – מכבי תל אביב 1:3 (1/16 הגמר, 2010/11)

הנסיבות: כמו ב-2008/9, גם למשחק הזה לא הגיע המאמן שפתח את העונה במכבי תל אביב. מוטי איוניר החליף את נמני על הקווים וייצב מעט את המערכת. בליגה הצהובים עוד ניצחו באצטדיון רמת גן 0:1 את פתח תקווה, אבל יובל נעים לא ממש התכוון לוותר.

המשחק: נעים ופתח תקווה השיגו את הנקמה שלהם במכבי תל אביב הנרפית. עידו אקסברד העלה את המלאבסים ליתרון בדקה ה-40, אבל אלירן עטר השווה בדקה ה-58. שינוי מגמה? לא ממש. אקסברד החזיר את היתרון לפתח תקווה ורועי גורדנה חתם בדקה ה-80.

הסבר למיקום: ביחס למבוכות האחרות, זו עוד הייתה סבירה יחסית.

מוטי איוניר מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
לא הבין מאיפה זה בא לו. מוטי איוניר תופס את הראש במשחק ברמת גן/ברני ארדוב

5. בני סכנין – מכבי תל אביב 1:2 (שמינית הגמר, 2006/7)

הנסיבות: העונה לא נפתחה בצורה חלקה, אבל אלי כהן שוב הוכיח את יכולותיו כשגיבש את הקבוצה והפך אותה לגורם בצמרת. גם אם לא ממש איימה על האליפות, מכבי תל אביב הייתה כוח כשלא הפסידה 20 משחקים ברציפות. בתוך הרצף הזה הגיע מפגש גביע עם סכנין שחתכה את הליגה הלאומית. אמנם בדוחא, אמנם משחק מאיים, ועדיין – לא הייתה סיבה לחשוב שמכבי תל אביב תעצור כאן, גם אם בסיבוב הקודם ניצחה 1:2 את הכוח עמידר רמת גן רק בהארכה.

המשחק: אחרי 0:0 טעון ודל באירועים מצא אוהד קדוסי את הרשת של טברטקו קאלה ארבע דקות מפתיחת ההארכה. מכבי תל אביב קיוותה להתאושש, אבל לירון וילנר נתן לה מהלומת מוות עם שער בדקה ה-117. נגיחה של ג'ובאני רוסו בדקת הסיום של ההארכה לא ממש שיפרה את מצב הרוח.

הסבר למיקום: נו, היו פדיחות יותר גדולות. ועדיין, לקבוצה מהלאומית?

אוהד קדוסי שחקן בני סכנין חוגג שער מול בני סכנין. עמי שומן
גם אוהד קדוסי והחבר'ה מסכנין חגגו על חשבון הצהובים באותו ערב/עמי שומן

4. הפועל ירושלים – מכבי תל אביב 0:1 (1/16 הגמר, 2011/12)

הנסיבות: כמו בלא מעט מקרים בשנים האחרונות, בהם שניים שכבר היינו עדים להם קודם ועוד שניים שנתוודע אליהם בהמשך, גם כאן המאמן הצהוב היה בסך הכול מחליף. ניר לוין עמד על הקווים לאחר קריסת הקבוצה של מוטי איוניר, וקיווה להציל משהו מעוד עונה שהלכה לאיבוד בשלב מוקדם, אף שנפתחה בקול תרועה רמה עם העפלה לשלב הבתים של הליגה האירופית. אחרי דשדוש בליגה, הגביע הוא מה שנשאר.

המשחק: 90 דקות של לחץ עקר והחמצות מסמרות שיער לא הובילו לשער, ובהארכה הכיוון כבר היה ברור, אפשר היה לנחש שהגול יגיע, ולא בצד הצהוב. ואכן, בדקה ה-108 מצא מתי אברהם את הרשת של ברק לוי. עוד עונה הלכה למכבי תל אביב כבר בפברואר.

הסבר למיקום: בשלב הזה פשוט התרגלנו.

שחקני הפועל ירושלים חוגגים עם מתי אברהם. מגד גוזני
הרגע הגדול שלהם. מתי אברהם ושחקני הפועל ירושלים חוגגים את שער הניצחון/מגד גוזני

3. מכבי תל אביב – בית"ר ירושלים 2:0 (שמינית הגמר, 2012/13)

הנסיבות: הסיפור של בית"ר ירושלים היה בעונה שעברה יותר מעניין מזה של מכבי תל אביב, כשהבאתם של סדאייב וקאדייב הפכה עונה מוצלחת להתרסקות של ממש. נראה היה שהירושלמים הולכים לקראת תבוסה, מה גם שהאלופה שבדרך קיבלה זמן קצר לפני המשחק הזה את וינסנט אניימה שחזר מאליפות אפריקה. אחרי 0:2 לא מבריק בנתניה בשלב הקודם, העימות הזה נראה כמו באנקר.

המשחק: אוסקר גרסיה עלה עם הרכב חסר, והמשחק לא התפתח בכיוון חיובי עבור מכבי תל אביב. אחרי פתיחה אנמית חדר חן עזריאל לרחבה, הוכשל על ידי עומר ורד ובעט את הפנדל פנימה. כמו בדרבי ב-2009, מכבי לחצה וספגה בזמן הפציעות, כשדומיניק גלאבינה נעץ את החרב בזמן הפציעות.

הסבר למיקום: מפתיע אולי, אבל חייבים להתחשב בנסיבות, בפערי הרמות ובעיקר בציפיות כדי להבין כמה גדולה הייתה הסנסציה. צריך לזכור גם את ה-0:5 שבא פחות משבועיים לאחר מכן. אחרי המשחק נשמעו תאוריות קונספירציה לפיהן אוסקר גרסיה העדיף לוותר על ההתמודדות כדי לנקות את הראש להמשך המאבק בליגה, תאוריה אחרת דיברה על "טרייד" בתוצאות. יודעים מה? לא קונים שום דבר מאלה גם היום. זו פשוט הייתה תקלה חמורה.

איתן טיבי שחקן מכבי תל אביב לפני זאור סדאייב שחקן בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
פערי רמות כל כך גדולים, וגם הפעם מכבי תל אביב נעצרה לפני שהספיקה לעשות משהו בגביע. זאור סדאייב מול איתן טיבי/ברני ארדוב

2. מכבי תל אביב – הפועל עכו 4:0 (שמינית הגמר, 2005/6)

הנסיבות: עונת הגלקטיקוס, ניר קלינגר, טון קאנן. לא צריך לדעת ולזכור יותר מזה.

המשחק: בהתמודדות הזו דשו לא אחת, ובכל זאת נזכיר: אחרי 0:3 מול בני לוד בשלב הקודם, מכבי תל אביב פגשה נציגת לאומית נוספת שלא נראתה כמו איום גדול במיוחד. פטי נימבה כבש שער שנפסל כבר בדקה הראשונה ועשר דקות לאחר מכן הימם את יציעי בלומפילד עם שער נוסף, הפעם חוקי. חלפו שתי דקות ואלכס לויט עשה את ה-0:2. כאן זה כבר נראה שונה לחלוטין, אבל איש לא ניבא את גודל הקריסה. בדקה ה47 ניצל אלון זיו יציאה לא טובה של לירן שטראובר וקבע 0:3 וברנארד האגן חתם את התוצאה עם אחד ההפסדים הגרועים בהיסטוריה של מכבי תל אביב.

הסבר למיקום: לא נתווכח עם אלה שמדרגים את המשחק הזה במקום הראשון, אבל צריך לזכור שתמיד יכול להיות יותר גרוע. שנתיים מאוחר יותר, אכן היה יותר גרוע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחת ההדחות הכואבות בהיסטוריה. הפועל עכו חוגגת על מכבי תל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

1. בית"ר שמשון תל אביב – מכבי תל אביב 0:1 (1/16 הגמר, 2007/8)

הנסיבות: ברוב המקרים הקודמים ראינו שהמאמן שהגיע עם מכבי תל אביב לגביע לא היה זה שפתח את העונה. הפעם, היה שינוי גם בגזרת הבעלים, כשאלכס שניידר רכש את הקבוצה מידיו של לוני הרציקוביץ'. ואה, כן, היה גם מאמן מחליף – ניר לוין, שניסה להשאיר את מכבי תל אביב בליגה לאחר פיטוריו של אלי כהן.

המשחק: לוין, צריך לזכור, היה האיש שאתו זכתה מכבי תל אביב בשני גביעים בתחילת העשור, ככה שיריבה מהליגה הארצית לא הייתה אמורה להפחיד כל כך, אבל גם הרכישה של המועדון לא הצליחה להקטין את ממדי הכאוס ששלט בו. בית"ר שמשון היוותה יריב ראוי, וכשנדמה היה שהמשחק הולך לפנדלים שלח אדם מזרחי כדור לפינה השמאלית, הכדור התגלגל באיטיות מהקורה אל מעבר לקו והסינדרלה של הגביע המשיכה עד לחצי הגמר.

הסבר למיקום: כמו שנכתב כאן, רבים מכם יטענו שהתבוסה לעכו הייתה גדולה יותר, אבל צריך לזכור שבמקרה הזה ההפסד היה לקבוצה מהליגה השלישית ובעיקר שהוא היה חותמת סופית למגמת הבושות של מכבי תל אביב בגביע. הוא בעיקר הסיבה לכך שהפסד להפועל ירושלים נראה פתאום כמו נורמה ולא כמו סנסציה מרעישה, והגורם הראשי לתודעה שהשתרשה לפיה מכבי תל אביב כבר לא יכולה ללכת רחוק בגביע המדינה. גם הפסד באשדוד הערב לא יתקבל בהפתעה.

שחקני בית"ר שמשון תל אביב שלומי דהאן עם אדם מזרחי. ברני ארדוב
רגע עצום מבחינתו, רגע מכונן מבחינת מכבי תל אביב. אדם מזרחי חוגג אחרי שער הניצחון בדקה ה-120/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully