וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דייויד בלט שוב בחסרונו: חסרונו של דייויד בלו במכבי תל אביב

19.9.2014 / 14:47

הג'וב החדש בארצות הברית, החוזה הנמוך בארץ, הבעיות הקשות של המחליף, השיחות עם שארפ והפגישה בברוקלין שאולי, אולי, תחזיר אותו למדים הצהובים בדרך נס. הבלוג של גרינוולד על החיסרון שתמיד לוקח ממכבי תל אביב תארים – זה של דייויד בלו, ונראה אף חמור יותר הפעם

צילום ועריכה: קובי אליהו

יש דבר אחד משותף לשתי הקבוצות האחרונות של מכבי תל אביב שאיבדו תואר – קבוצת 2013 שהפסידה את אליפות המדינה וקבוצת 2015 שאיבדה אמש את גביע ווינר: דיוויד בלו (או נכון יותר – היעדרו).

העזיבה של בלו היא אולי המכה המקצועית הקשה ביותר שהונחתה על מכבי בשנים האחרונות; לפחות מאז העזיבה שלו בקיץ 2012. "אין שחקנים כאלה באירופה", אומר מאמן ישראלי בכיר, שאכל הרבה קש מבלו לאורך השנים. "כל הזמן דיברו על ה'שושלת' של פארקר, שאראס וניקולה, אבל חלק גדול ממנה היה ביכולת של בלו לקום מהספסל ולגמור משחקים. כל מה שתכתוב על השחקן הזה רק יפחית מהערך שלו".

הידית הנדירה של בלו הצעיר מיתגה אותו בראשית דרכו במכבי כסוג של גימיק – קלע חסר-מצפון שנורה מהספסל בעתות מצוקה – אולם ברבות השנים הפך בלו מסייד-דיש למנה העיקרית, ללב של הקבוצה: בקדנציות הבאות שלו במכבי (2008, 2010-2012, 2014), בעיקר בשלוש העונות תחת דיוויד בלאט, מיצב בלו את מקומו כנקודת עוגן מקצועית ומנטאלית.

הוא היה דוגמא נדירה לשחקן שמשדרג את עצמו עם השנים ומוסיף עוד ועוד יכולות מקצועיות לארסנל, אך גם לשחקן שביצע שינוי מחשבתי והפך מבחור אנוכי לטים-מייט ולמקצוען האולטימטיבי, שמוכן לעשות את הפעולות השחורות (ומלוכלכות, במקרה הצורך) – למען הקבוצה והניצחון. כך שאם בתחילת הדרך עלה בלו מהספסל כדי לקלוע, בסיומה נכנס למגרש לעתים רק כדי לשמור.

"בלו היה חד-ממדי כשהגיע למכבי", אומר אותו מאמן בכיר, "אבל בנבחרת של אריק שיבק הוא כבר שמר על פקוביץ'. יש הרבה שחקני NBA שלא יכולים לעשות את מה שבלו עשה בעמדה מספר 4, ומפה זה מתחיל. איך תמצא מחליף לכזה שחקן?".

דירוג 10 המשחקים הגדולים של דייויד בלו במכבי תל אביב

האוזמן מנתח את הבעיות של מכבי תל אביב וירושלים

צלמנו ברני ארדוב בדק מקרוב את השילוב בין גודס לגרשון

ורד כהן על הלחץ שהחל במכבי תל אביב בעקבות ההפסד

דייויד בלו שחקן מכבי תל אביב. מגד גוזני
אתה חסר. דייויד בלו/מגד גוזני

***

במכבי ידעו עוד במהלך העונה שעברה שהסיכויים להשאיר את בלו נמוכים, אבל בכל זאת הציעו לו בראשית הקיץ את החוזה הגבוה ביותר שהוצע לו בכל שנותיו בקבוצה: למעלה מחצי מיליון דולר נטו – או למעשה, שכר כפול מזה שהרוויח אשתקד (עבור מכבי מדובר בעלות כפולה בשל המיסוי הישראלי שלו, כזכור). בלו לא מצמץ לפני שסירב.

אם בלו נחשב לקונצנזוס נדיר – בתוך מכבי ומחוצה לה – ומותג כאחד השחקנים החשובים ביותר בסגל, אם לא החשוב מכולם, המסקנה המתבקשת היא שמכבי הייתה צריכה להציע לו הרבה יותר כסף: אולי סכום של שבע ספרות היה גורם לבלו להחליט אחרת? במכבי סבורים שלא. "הוא קיבל החלטה, וזהו", אומר גורם במכבי, "זו הייתה החלטה אישית שלו, כסף לא היה קשור לכל העניין".

דרק שארפ מסכים עם הטענה האחרונה, אולם גם סבור שבלו חסר-תחליף עבור מכבי באינספור מובנים: לא רק זה המקצועי – וכאן אפשר למנות, כמובן, את יכולת הקליעה, את הגיוון ההגנתי ואת החוק הרוסי, שהפך אותו לשחקן הליגה המשמעותי ביותר של מכבי בפרט ולישראלי החשוב בליגה בכלל – אלא זה החברתי והפסיכולוגי.

ובאופן בלתי-טיפוסי, על זה שארפ מבקש לקחת לעצמו קרדיט.

"במשך הרבה שנים היינו חברים לחדר", אומר שארפ מביתו בארה"ב. "דיוויד למד ממני הרבה, מהמעשים שלי. דיברנו על איך מתמודדים עם סיטואציות ומה התפקיד של מקצוען והוא אהב להקשיב לי. בתחילת הקריירה הוא לא רצה את זה, אבל אחר כך הוא למד. אחרי שפרשתי הוא לקח את ה'רול' הזה שלי בקבוצה, של השחקן שמשחק עבור הקבוצה ושם את הכסף ואת המטרות האישיות בצד. שנינו היינו אנדר-פייד, אבל בגלל האהבה למשחק והרצון להיות בקבוצה ווינרית שנינו הקרבנו קורבנות".

שארפ מסכים כי "בלו הביא למכבי הרבה בזכות מוסר העבודה שלו, הגישה שלו והמנטאליות. הוא היה החבילה המלאה, שחקן שלא מפחד מאף אחד, ווינר. עם כל הקומבינציה הזאת וכל הכישרונות שלו זה בהחלט אובדן גדול. אני לא מדבר על הקליעה או ההגנה, אלא על הדמות שלו בכלליות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
דרק שארפ שחקן מכבי תל אביב לשעבר. ברני ארדוב
"בלו הוא אובדן גדול". שארפ/ברני ארדוב

***

בלו אמור לפגוש את אנשי מכבי בעוד כשבועיים וחצי בברוקלין, כשמכבי תשחק ב-7 באוקטובר מול הנטס. בחלומות שלהם מפנטזים במכבי על עוד קאמבק מפתיע, כמו בסרטים: בלו אומר שלום, נכנס לחדר ההלבשה, לוקח גופיה ועולה למגרש – ואז וחוזר עם הקבוצה ארצה.

"עם בלו", אומרים במכבי, "גם תרחישים קיצוניים הם אופציה, אבל אנחנו משתדלים שלא לחשוב על זה יותר. זו הייתה החלטה שלו ונשארה החלטה שלו. אם ירצה לחזור, מתישהו, נקבל אותו בזרועות פתוחות".

בלו אמור בכלל להגיע למשחק בברוקלין עם המשפחה. במכבי שמעו שבלו התחיל עבודה חדשה בחברת נדל"ן והבינו שהפעם הפרישה היא סופית ומוחלטת (ככל שהדבר יכול להיות סופי ומוחלט כשזה נוגע לבלו). מצד שני, דמיינו את הסיטואציה הבאה: חודש דצמבר, הקבוצה מג'עג'עת, בלו לא מסתדר עם הדיי-ג'וב החדש ומכבי מציעה לו שכר של 75 או 100,000 דולר בחודש עד לסיום העונה. ייקח? לא ייקח?

שחקן מכבי תל אביב דייויד בלו. קובי אליהו
במכבי תל אביב חולמים על קאמבק כמו בסרטים. בלו/קובי אליהו

***

בינתיים – וכנראה שבכלל – מכבי תצטרך ללמוד ללכת בלי בלו. השאלה היא האם זה אפשרי. התחליפים לרייס והיקמן (פארגו והיינס) נראים בהחלט סבירים; סופו הוא עדיין בגדר נעדר זמני, ובמכבי מאמינים ומצפים שיחזור; אך מי אמור להיכנס לנעליו של בלו?

בריאן רנדל הוא התשובה המידית. אבל כאן עולה מקבץ שלם של שאלות. שהרי קודם כל, בלו ורנדל נמצאים בשני קצוות מקצועיים שונים.

"בכל דבר שבלו היה טוב בו, בריאן לא, ולהפך", אומר עופר רחימי, עוזר מאמן מכבי חיפה, שעבד עם רנדל אשתקד (ובין היתר גם הכין אותו למאץ'-אפ עם בלו בצמד מפגשי גמר הליגה בעונה שעברה). "אין לרנדל קליעה טובה וטכניקת הזריקה שלו בעייתית. אין לו פוסט-אפ. בריאן חי מ'דישים' (מסירות שהוא מקבל בקרבת הסל, תוך כדי תנועה, כדי לסיימן בטבעת) ולכן עם טיוס יהיה לו קשה לשחק.

"מצד שני", ממשיך רחימי, "בריאן הוא הפיק אנד רולר הכי טוב שראיתי בחיי מבין השחקנים הגבוהים: הוא עולה לחסום גבוה ומתגלגל מושלם לסל. מבחינה הגנתית הוא אחד השומרים הגדולים ביותר, בכל הרמות. הוא ישמור 40 דקות, עם כל הלב והנשמה, בלי קשר לשאלה אם נגע בכדור או לא. הוא שחקן הגנתי יותר טוב ומגוון מבלו, כי קל לעשות איתו חילופים בפיק אנד רול והוא יכול לשמור על כל גארד, גם ברמות הכי גבוהות של אירופה. ואי אפשר לעבור אותו; הוא ארוך ומהיר ברגליים. ככה שהוא יכול לתת למכבי דברים שבלו לא נתן, אבל את הקליעה הוא בטח לא יכול לתת. והעובדה שבלו ישראלי נתנה למכבי עוד אינספור אפשרויות וקומבינציות בחוק הרוסי, מה שבריאן לא יכול לתת".

במכבי מודעים לכך. "סגנון המשחק מהעונה שעברה יצטרך להשתנות", אומר ניקולה וויצ'יץ'.

שחקן מכבי תל אביב בריאן רנדל. יוסי ציפקיס
"בכל דבר שבלו היה טוב בו, רנדל לא טוב"/יוסי ציפקיס

***

אבל זה עוד לפני שנגענו בסוגיית הפציעות. "זאת בעיה גדולה", אומרים במכבי. רנדל הוא מהשחקנים הפציעים ביותר והעובדה הזו הביאה את אנשי מכבי להסס ולהתלבט ארוכות לפני שהוגשה לו הצעה (אגב, רנדל אמור להשתכר במכבי כ-250 אלף דולר, אך בגלל עברו הארוך בליגה תישא מכבי במס מלא עבורו. מבחינה תקציבית מדובר בעלות דומה לזו של בלו).

את הפציעות של רנדל אפשר לחלק לשניים: פציעות שקשורות לפעילות ספורטיבית ופציעות מתחום הביזאר. המינון של שני הסוגים גבוה, מה שהופך את רנדל לעסקה מאוד לא-כדאית עבור חברות הביטוח. בחיפה היו מסתלבטים על רנדל. בשנה שעברה, למשל, נפצע בגינת ביתו ממגרפה עליה דרך. פציעות מוזרות עוד יותר ליוו את רנדל לאורך הקריירה.

אבל זה עניין של מזל. העניין הנשלט הוא המבנה הפיזי של רנדל, שרחוק מאוד מזה של בלו, ומידת השמירה של רנדל על שלמותו הפיזית, שהפוכה לחלוטין מגישתו של בלו. ראשית, רנדל סובל ממחלת מעיים, שקשורה למבנהו הדקיק ופוגעת גם במערכת החיסונית, דבר שנחשב למקדם סיכון קבוע. שנית, סגנונו האישי של רנדל הופך אותו למועד לפציעות. אם בלו התייחס לגופו כמו אל מקדש, לעתים נראה שרנדל אינו חושב על יום המחר.

"בריאן לא יודע לבלום את עצמו", אומר רחימי בחיוך. "יש שחקנים שלא יתייצבו לצ'ארג'ים (עבירות תוקף) מסוכנים ולא ישברו חסימות. אבל בריאן בדיוק הפוך. הוא משחק עם כל הכוח שאפשר. אפילו בחימום הוא היה עף לדאנקים עד שלפעמים היינו צריכים לעצור אותו. הייתי אומר לו, 'בריאן, תפסיק, זה מסוכן'. בקטע הזה אין לו הילוך רביעי, רק הילוך חמישי. אבל בגלל זה אני משוכנע שבריאן הוא נכס לכל קבוצה".

גיא גודס מאמן מכבי תל אביב (במרכז). ברני ארדוב
מי יישא בנטל המנהיגות?/ברני ארדוב

***

שאלה אחרת היא מי ייכנס לנעליו של בלו מבחינת המנהיגות. וגם כאן התשובה אינה ברורה. אם אחרי פרישתו של דרק שארפ הפך בלו למבוגר האחראי, הרי שכעת שני השחקנים המבוגרים ביותר בסגל הם דווין סמית' (בן 31 וחצי) וגיא פניני (חגג 31 לפני שבועיים). לראשון אין אופי של מנהיג. השני הוא הרבה דברים, אבל בהחלט לא אחראי.

בכל מקרה, להוציא את רנדל, גם סמית' וגם פניני מסומנים כמחליפים אפשריים של בלו בעמדה מספר 4. שניהם נוסו בעמדה הזו תחת דיוויד בלאט. עם סמית' ב-2013 זה עבד באופן חלקי בלבד. פניני טרם נוסה ביורוליג בעמדה 4 לאורך דקות משמעותיות, אבל בליגה הוא עשוי למלא את התפקיד. מכל מקום, אם טיוס מתופקד כסנטר, סמית' או פניני הם שיבוצים סבירים יותר, לפחות מבחינה התקפית, כפאוור פורוורדים לצדו. אלא אם כן גודס מתכנן קו קדמי סופר-אתלטי וסופר-הגנתי עם טיוס ורנדל יחד, אלא שאז השאלה היא מה יהא מבחינה התקפית.

דבר אחד וודאי: שתי עונות היורוליג הגרועות ביותר של מכבי במילניום הנוכחי היו 2009 ו-2013; בראשונה הודחה מכבי כבר בטופ-16, בשנייה התרסקה בסדרת ההצלבה מול ריאל מדריד. באופן בלתי-מפתיע, בלו נעדר מהסגל בשתיהן.

מבחינה סטטיסטית העמיד בלו מספרים טובים יותר ביורוליג מאשר בליגה בעונה שעברה. המאמן הבכיר שצוטט לעיל טוען כי "ביורוליג בלו היה יותר משמעותי עבור מכבי מאשר בליגה. בליגה למדו אותו, עד כמה שאפשר; היו עושים עליו חילופים אוטומטיים וניסו להגביל את כמות הזריקות שלו. באירופה היה לו יותר קל, מהרבה סיבות – לא כל הקבוצות עשו חילופים אוטומטיים, שמרו עליו שחקנים כבדים יותר וכו'. ואולי בליגה שלנו העריכו את בלו יותר מאשר בחו"ל. אין ספק שמכבי איבדה שחקן שבלעדיו היא לא הייתה זוכה ביורוליג, ואין ספק שלשחקן הזה אין מבחינת מכבי תחליף".

ohad@walla.net.il

דווין סמית' שחקן מכבי תל אביב כדורסל. קובי אליהו
מכבי תל אביב מחכה שיחזור. דווין סמית'/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully