וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת 1984

3.6.2004 / 12:22

צרפת, מארחת האליפות הראשונה, התכבדה לארח גם את אליפות אירופה השביעית. שיטת שני בתי הגמר נשארה, אך הפעם שתי הקבוצות הראשונות מכל בית עלו לשלב חצי הגמר, שהוחזר בטורניר הזה. צרפת, שהייתה פטורה משלב הבתים המוקדם, הצטרפה היישר לבית 1. נבחרת הטריקולור של 1984 תחת שרביטו של המאמן מישל הידלגו, נחשבת עד היום לאחת הזוהרות ביותר שהיו לה, עם הקפטן מישל פלאטיני, אלן ז'ירס, ז'אן טיגאנה, לואיס פרננדס ואחרים.

לצרפתים היה חסר סקורר טבעי בחוד דוגמת חלוץ העבר הענק שלה, ז'וסט פונטיין, אבל פלאטיני, שפתח את הטורניר כמלך השערים של הליגה האיטלקית במשך שלוש עונות רצופות, פיצה על כך בשערים ממרכז המגרש. אחת המאכזבות הגדולות של הטורניר הייתה איטליה, אלופת העולם הטרייה, שלא העפילה כלל לבתי הגמר. האיטלקים השיגו ניצחון בודד מתוך 8 משחקים בשלב הבית המוקדם, וסיימו במקום הרביעי המשפיל.

מחזיקת הגביע, מערב גרמניה צירפה להרכב כמה שמות חדשים כגון רודי פלר, אנדראס ברמה וגידו בוכוואלד, שהיוו בעתיד את השלד של פינאליסטית מונדיאל 1986 ואלופת העולם ב-1990.

צרפת פתחה את משחקיה עם ניצחונות דחוקים על דנמרק (0:1) ויוגוסלביה (2:3), אך את בלגיה היא פירקה 0:5 וסיימה ראשונה בבית. דנמרק המפתיעה סיימה שנייה ועלתה ביחד עם צרפת לחצי הגמר. הדנים העמידו באותם ימים דור מוכשר של שחקנים שהיווה את היסודות לנבחרת הגדולה של 1986. אלן סימונסן, פרבר אלקיאר, פרנק ארנסן, סורן לרבי, מורטן ויספר אולסן וצעיר בן 19 העונה לשם מיכאל לאודרופ, הספיקו להמם במוקדמות את אנגליה בוומבלי ובבית הגמר הם הביסו את יוגוסלביה 0:5.

בבית 2 נרשמה הפתעה מרעישה, כשגרמניה נכשלה בהעפלה לחצי הגמר ומהבית שלה עלו ספרד ופורטוגל.

משחק חצי הגמר הראשון בו התייצבה הפייבוריטית - צרפת, מול האנדרדוג פורטוגל, ייזכר כאחד מהמשחקים הקלאסיים של האליפות. שער של פלאטיני בבעיטה חופשית בדקה ה-24 פתח את התיאבון לצרפתים, שהמשיכו לשלוט בהנהגתו של הקפטן הרב גוני גם במהלך המחצית השנייה. אבל בדקה ה-74 הצליח רוי ז'ורדאו הפורטוגלי לנגוח את השוויון ולכפות הארכה משום מקום. 8 דקות מפתיחת ההארכה, הייתה זו דווקא פורטוגל, עם שער שני של ג'ורדאו שעלתה ליתרון. צרפת לא יכולה הייתה להרשות לעצמה כישלון, ושלחה את כל הכלים שלה להתקפה. השעון הראה על 6 דקות לסיום כשפלאטיני הוכשל משמאל. על הכדור השתלט דמרג'יו כדי לבעוט פנימה ולהשוות. כעת נדמה היה שהמשחק הולך להכרעה בפנדלים, אבל דקה לסיום ההארכה פרץ טיגאנה מימין, עבר את המגן שלו ומסר כדור שטוח לרחבה. מי אם לא פלאטיני קיבל את הכדור בתזמון מושלם, עצר והשחיל פנימה. 2:3. צרפת בגמר.

בחצי הגמר השני התמודדו דנמרק הכשרונית וספרד שעלתה עם הרבה מזל, במשחק לא פחות מותח. לרבי הדני היה האיש שכבש ראשון בדקה ה-7, אחרי שניצל כדור טועה בהגנת ספרד. במחצית השנייה התעוררו הספרדים, ומאמציהם נשאו פרי בדקה ה-67 כאשר פרנסס מאקבה הצליח להשוות בבעיטה שטוחה וחזקה. המשחק הסתיים בשיוויון, וההארכה הייתה שייכת בעיקר להחמצות ולשוערים. בבעיטות ההכרעה החמיצה דנמרק את הבעיטה האחרונה ואיפשרה לספרדים לעלות לגמר.

ב-27 ביוני אוכלס ה"פארק דה פרנס" ברבבות של קהל ביתי אוהד ומלא ציפיות מנבחרתו. דווקא הספרדים הנלהבים נכנסו מהר יותר למשחק, ועד לשריקה למחצית לא נראתה שום פעולה חיובית מצד הצרפתים. בדקה ה-57 אירע הרגע המכריע של המשחק. סלבה הספרדי הכשיל את לקומב סמוך לרחבת ה-16. פלאטיני שלח כדור חופשי חלש, אבל השוער הספרדי, לואיס ארקונדה, כשל לקלוט אותו והכדור התגלגל פנימה. השער האומלל הזה שבר את רוחם של הספרדים. בדקה ה-90 שוב טיגאנה שלח את ברונו בלאון לבד מול השער. האחרון לא התבלבל וקבע את תוצאת המשחק: 0:2. צרפת הצדיקה את הציפיות והפכה לאלופת אירופה החדשה.

מלך השערים: מישל פלאטיני (צרפת) עם תשעה שערים.

הנבחרות המשתתפות בטורניר: צרפת, פורטוגל, דנמרק, ספרד, בלגיה, גרמניה, יוגוסלביה, רומניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully