וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נועם הגיע עד לבית שאן

יואב בורוביץ'

24.10.2002 / 19:19

נועם שוהם היה פעם כדורגלן מוערך בליגת העל. אחרי זה באו החובות, ההימורים והפציעות. כרגע נשארו לו רק חלומות על מה היה יכול להיות. במציאות הוא בליגה השלישית עם הפועל בית שאן

זה היה ערב ירושלמי חורפי ונעים. אצטדיון טדי עדיין הבריק ונצץ, חודשים ספורים לאחר שנפתח. אברהם גרנט, גם הוא חדש במכבי תל אביב, הביא את מוליכת הטבלה המפתיעה למשחק חוץ מול הפועל ירושלים. שחקני ירושלים היו זקוקים לנקודות, מה שהיה אמור לכפות משחק לא קל על מכבי תל אביב. אבל מה שהתרחש על המגרש לא תאם את החששות המוקדמים. מכבי ניצחה 0-5. כשעל הניצחון המרשים מנצח שחקן קטן גוף במרכז המגרש. קשר אחורי שגם סוגר בהגנה וגם מתחיל מתפרצות. שחקן שמסוגל לשחרר פס אלגנטי באותה יעילות שבה הוא יורד לגליץ'. מנהיג שמשלב חריצות עם ברק. וכולו בן 22. נועם שוהם תפס את מקומו כאחד ממנהיגי הרנסנס במכבי תל אביב. הוא עוד יזכה עם מכבי תל אביב בשלוש אליפויות, אבל עשור אחרי אותו ערב נפלא בטדי הכותרות שנועם שוהם מספק לעיתונים הם על בריונים שמבקרים בחדרי ההלבשה.

אם הייתי משחק בנבחרת

"התחלתי לשחק כדורגל בגיל חמש בילדים של מכבי", שוהם משחזר על כוס קפה בקניון של בית-שאן. "כשאמרו לי שאיאלץ להמתין שנה כי אני צעיר מדי באתי למאמן עם דמעות בעיניים אז הוא החליט לצרף אותי לקבוצה. מההתחלה התרגלתי לשחק עם ילדים גדולים ממני וזה נמשך כל שנים עד לגיל הנוער". אמיר שלח היה בקבוצות האלו מאז היה בן שמונה: "גדלתי עם נועם ואני זוכר אותו תמיד כשחקן מוביל. מספר 10 קלאסי-בונה משחק, בועט כדורי עונשין, מנהיג על המגרש. שחקן מושלם בנוער". גם מאיר מליקה זוכר שחקן נפלא: "מהנערים אנחנו ביחד. בגיל הזה נהוג להעניק את סרט הקפטן לפי היכולת ולאורך השנים הוא תמיד היה הקפטן".

הקבוצה הבוגרת הייתה עניין של זמן. גיורא שפיגל נתן לו טבילת אש בגיל 16 לפני שחזר לקבוצת הנוער והוליך אותה לדאבל. אבל בסיום הקריירה בנוער שוהם לא היה בתכניות של צביקה רוזן ויצע לסיבוב שכלל את עמידר ואשקלון. עד שהגיע אברהם גרנט למכבי תל אביב. אחד מצעדיו הראשונים של גרנט היה לערוך מבחנים לכל שחקני מכבי ב"תפוצות". מעשרות השחקנים שעמדו למבחן רק שוהם ואריק שריקי צורפו לקבוצה. גרנט גם היה מי שהסב אותו לעמדת הקשר האחורי.

אלי דריקס, אז חלוץ וותיק: "מצד אחד הוא היה הורס את ההתקפות של היריב וכמה רגעים אחרי זה הוא כבר היה מנהל לנו את המשחק. היכולת שלו לדעת מתי לשחק מהר, מתי להניע אחורה, השליטה שלו בקצב המשחק הייתה מדהימה". כושרו הגופני הגבוה והבנת המשחק התאימו לשיטת הלחץ של גרנט.

"עד אז קשרים אחוריים תמיד היו סוסים 'מפרקים'", נזכר שוהם, "אברם שינה בקטע הזה את החשיבה בכדורגל. אני נהניתי מהתפקיד כי זה איפשר לי הרבה נגיעות בכדור. הוא גם לימד אותי איך תמיד להיות האופציה הכי טובה לקבלת כדור. לא הייתי מתבסס על דברים שאני לא יודע. אם לא הייתי מהיר לא הייתי מתבסס על המהירות שלי אלא על החוכמה והזריזות".

הזימון לנבחרת הגיעה במרץ 1992 למשחק מול קפריסין, כשאיש לא משער שזו גם תהיה הופעתו הבינלאומית האחרונה. המאמצים שעשה בכדי להשתלב שלוש שנים קודם לכן במכבי תל אביב כללו כמה קטעים מבולגנים עם הצבא, שהסתיימו בשחרור על סעיף אי התאמה. מישהו מהנהלת מכבי חיפה בשם נועם רשף העיר דובים ישנים והעניין הפך לפרשה. שוהם יצא מהתכניות של הנבחרת. שוהם: "אם הייתי משחק בנבחרת יכול להיות שהקריירה שלי הייתה מתפתחת אחרת. קטע של אירופה או משהו כזה".

החלטות כלכליות שגויות

מעבר לעניין הנבחרת ואירופה, פרשת הצבא האירה בפעם הראשונה פן בעייתי באופיו של שוהם. בניגוד לתהליך קבלת ההחלטות המושלמות על המגרש, מחוץ למגרש ההחלטות היו בעייתיות, והוביל במהירות להידרדרות כלכלית.

"אבא שלי היה בהפסדים די גדולים מהעסק שלו (מינימרקט בצפון ת"א) והיו עיקולים די גדולים. הוא אמר בוא נרשום את העסק על שמך, אני אמשיך לנהל, וכך לא יוכלו לעקל'. בפועל, מה שקרה זה שהוא פשט את הרגל עם עסק שהיה רשום על שמי. באחד מהגלגולים של ההזנחות של אבא שלי, הוא גם הפסיד שלוש דירות שהוא קיבל בירושה. אבא לא היה מהמר, הוא פשוט לא ידע לנהל את העסק שלו. לא ידע מה לקנות, איפה לקנות, כמה לשלם לספקים. לא ידע אם העובדים שלו גונבים אותו. כל פעם שהייתה עולה בעיה הוא היה אומר 'אני אפתור'. לא טיפל בבעיה כשהיא קטנה עד שהיא נהיית כזאת שאי אפשר לפתור אותה. זה הגיע לזה שפשוט לא קיבלתי משכורת. הכל היה מעוקל. זה הגיע אלי בבום. עד שלא הגיעו אנשים לאימון ואמרו שאני חייב 400,000 שקל לא הבנתי שיש בעיה".

שוהם פנה לחברים בשוק האפור. "כשאתה אדם מפורסם ויודעים שאתה בבעיה כספית ההצעות באות אליך. חשבתי, מה זה בשבילי להלוות 20,000 שקל ולהחזיר 23,000. אבל אז המשכורת שלי הייתה מעוקלת ולא היה איך להחזיר".

לא פחדת מהמלווים?

"בסך הכל לוויתי כסף מאנשים שהכרתי טוב, לא מהסוג שמחכים לך מתחת לבית ורוצים לדפוק לך אקדח בראש".

ההלוואות כמובן לא פתרו את הבעיות. "המצב לא היה קל כי למרות שכבר הרווחתי משכורת יפה במכבי, הכל היה הולך למעקלים כך שהיו לי הוצאות שלא יכולתי לעמוד בהם, ואז רציתי כסף זמין. פגשתי איזה חבר שאמר :"תשמע יש הימורים לא חוקיים של כדורגל וכדורסל בחו"ל, אמרתי נשים 1500 שקל ונעשה קצת כסף".

ומספרים שככה הפסדת הרבה יותר.

"מכל ההימורים הפסדתי 100,000 שקל. החלק הכי קטן בחובות שלי היה ההימורים".

מקורבים לשוהם מציירים תמונה קצת יותר קשה של הימורים. מספרים על מהמר עם קרח בורידים שמסוגל להמר על סכומים גדולים, גדולים מדי, בלי להניד עפעף. על מישהו שרואה את המספרים אבל לא את התשלומים שעומדים מאחריהם. "זה פשוט לא נכון", טוען שוהם, "תמיד הייתי מפוכח לגבי ההימורים. ידעתי שמה שאני מפסיד אני חייב להחזיר ובכל מקרה, בהשוואה לכדורגלנים אחרים, לא המרתי על סכומים כל כך גדולים. לאנשים נוח להגיד שנועם שוהם הפסיד את הכסף בהימורים. אני מוכן שתלך למכבי ותשאל איפה באמת הפסדתי את הכסף".

שמעון קורק, מנהל מכבי ת"א באותם השנים אומר: "ההסתבכויות הכספיות של נועם שוהם זה סלט. גם ערבויות, גם שוק אפור וגם הימורים". קורק הוא מהאנשים הבקיאים בענייניו של שוהם: "פעמיים ישבתי עם שוהם ובעלי החוב וסידרתי לו פריסת חובות. חשבתי שאם נוריד לשוהם חלק קבוע מהמשכורת כל חודש הוא יוכל לאט לאט להתאזן ולצאת מהצרות".

גם אלי דריקס מספר שניסה לעזור לשוהם: "אמרתי לו, 'נועם, אתה מרוויח כמה לירות, בוא נלך להתחייב על דירה שיהיה לך לפחות ארבע קירות אבל הוא לא היה בעניין. קשה להיכנס לראש שלו הוא מאד מופנם, הוא לא בחור רע וחבל".

אתם בקשר?

"לא. אני לא חושב שהוא אי פעם הודה שיש לו בעיה. היו הרבה בעיות שמכבי עמדה מאחוריהם גם אנחנו לא אחת כשחקנים פרטיים נתנו לו גב".

גב כלכלי?

"אין לנו גב אחר. אנחנו לא עבריינים".

שוהם מספר שדווקא רצה ליישם את הצעתו של דריקס על עניין הדירה "אבל היו לי יותר מדי חובות".

כל פעם טעות אחרת

וכך למרות שלוש אליפויות ושני גביעים הוחלט באמצע עונת 96-97, כשרמזים על מצבו של שוהם מתגלגלים בעיתונים, להיפטר משחקן הבית. האיש שחתם על הגט היה דווקא אברהם גרנט.

"אברם האדם שגילה אותי בכדורגל", אומר שוהם, "המאמן הראשון שהאמין בי. היו לי דמעות בעיניים כשהוא עזב אותנו לאחר האליפות השניה. כשקשטן בא האימונים שלו היו הרבה יותר אינטנסיווים, מה ששיפר את הכושר הגופני שלי. לפי דעתי עונת הדאבל הייתה העונה הכי טובה שלי. כשגרנט חזר הוא הביא את מיכאל אוסיאנוב האוקראיני בעמדת הקשר האחורי, ולמרות שהוא לא שיחק טוב גרנט נתן בו אמון. היה ברור לכולם שאני בכושר יותר טוב ממנו אבל אברם לא נתן לי לשחק. אבל לא הייתי שחקן בעייתי אז הייתי בשקט. המאמן הביא רכש והוא רוצה להוכיח שהוא לא טעה ברכש שלו. אבי נמני בא אלי ואמר: 'תראה יש פה משהו לא בסדר רואים שזה לא מקצועי'. אמרתי, אם זה ככה גם שנה אני יכול לשבת על הספסל'.

"יכול להיות שהם חשבו שאני לא יכול להתעסק בעניינים מקצועיים. מה שאני יודע זה שמאז שעזבתי עד עכשיו הם עדיין לא מצאו קשר אחורי הם לא מצאו קשר שיתפוס את מקומי.

"היה לי כעס על אברהם גרנט כי חשבתי שהשחרור לא היה מקצועי אבל מאד יכול להיות שזה בא למעלה. שנתיים מאוחר יותר יגאל תם (הבעלים של נתניה) ישב עם לוני הרציקוביץ' שאמר לו, 'אני לא מתעסק עם מהמרים' אז יגאל תם ענה: 'מה אם למשל הוא היה הומו, גם לא היית מתעסק אתו. יש למישהו בעיה צריך לנסות לעזור לו'".

את עמדת הקשר הדפנסיבי של מכבי תל אביב מאייש טל בנין, אחד השחקנים הכי לא כלכליים שמשחקים בישראל, זאת בזמן שהטאלנט שלה מבית מכתת רגליו במגרשי הליגה שלישית. נדמה שבמשחק הזה כל הצדדים הפסידו. נועם שוהם של אותו ערב בטדי נשאר זכרון רחוק.

שוהם בילה חצי עונה אצל אייל לחמן בראשון, ואחר כך הצטרף למכבי נתניה במטרה להחזיר אותה לליגה הבכירה. "הפועל ת"א החתימה את קשטן והוא רצה אותי כשחקן רכש, אבל מכבי טרפדו את זה מאחורי גבי. בראייה לאחור אני מאד מצטער על זה". מי שלא הצטער זה מאמן נתניה אורי מלמיליאן: "היו לו אחוזים רבים בהצלחה של הקבוצה שעלתה ליגה. אהבתי את אהבת המשחק, את העובדה שהוא ווינר שיודע לדחוף את השחקנים, את חכמת המשחק. מה שקרה לו לאחר מכן זה סיפור עצוב".

שוהם עלה עם נתניה לליגה הבכירה, אבל הקבוצה לא הייתה מוכנה לליגת העל ועברה שורה של מאמנים: מלמיליאן, איווניר ואחר כך רמי לוי. "הוא היה בן אדם זהב אבל אני לא כל כך הסתדרתי אתו. הייתי מגיע לאימון ומרגיש שאני לא מתאמץ. אהבתי לגמור את האימון כשכולי זיעה. אתה מתמכר להרגשה שאחרי המאמץ הקשה ואתה רוצה את זה כל הזמן. הקבוצה גם לא כל כך הצליחה. ואז, מתוך תסכול, התראיינתי למקומונים של נתניה ואמרתי שהאימונים של רמי לוי לא מספיקים בעיני - הוא נפגע ונתן לי לעזוב. לא הייתי צריך לעשות את זה. אסור לפגוע בפרנסה של בן אדם".



התחנה הבאה הייתה הפועל באר שבע, ושוב אייל לחמן. "לחמן שוב לקח אותי אתו, היה המון בלגן סביב הקבוצה, ולא באשמת המאמן. כשבתחילת העונה השניה הוחתם שלמה שרף חשבתי שהעניינים בב"ש הולכים להשתנות. הוא והבן שלו קראו אותנו באימונים והרגשתי שאני חוזר לכושר. בנוסף, הקבוצה התחילה לקבל כיסוי כמו מכבי תל אביב. אבל אז קרעתי את שריר הירך באחד האימונים. ואז התחיל הבלגן. כששרף החליט לעזוב הוא אמר לי 'כדאי לך לקחת את הרגלים ולברוח. יש פה אנדרלמוסיה שלמה'. הסוכן של לופא קדוש התקשר אלי וביקש ממני להשתדל בשבילו אצל ז'ינו. אבל לי לא היה כוח לבלגן ועברתי לכפר סבא כי איווניר רצה אותי. שבועיים אחרי שהגעתי התחיל הבלגן בכפר סבא. אלי טביב לא שם כסף, לוקחים לו את הבעלות, הקבוצה לא מתאמנת כל השבוע. כפר סבא איכשהו נשארו אבל באר שבע עלו, ועוד עם מי, עם לופא קדוש".

העונה הבאה, בצפרירים, לא שינתה את המזל הרע. שוהם קרע גיד באימוני טרום העונה והיה פצוע כל העונה. בקיץ האחרון קיבל טלפון מבית שאן, התחנה הנוכחית.

הלל קפלן, מאמן בית שאן: "הוא בסדר, אבל אני מצפה ממנו ליותר. אבל בסך הכל הוא נכס לקבוצה. המקצוענות שלו מקרינה על השחקנים הצעירים". שוהם מסתגל לחיים בקיבוץ ניר דוד ולמאבקים של הליגה השלישית: "על המגרש זו קבוצה די עם שחקנים מוכשרים. קצת חבל שהרבה אנשים כאן מתעסקים בדברים שמסביב לכדורגל במקום בכדורגל".

שוהם מתכנן עתיד ארוך בכדורגל. אין לו מילה רעה על המשחק. "השנה התחלתי לקחת קורס מאמנים בוינגייט. זה פעם בשבוע ואני בינתיים מאד נהנה. עמנואל אופיר תמיד אמר לי שאברהם גרנט אומר שמי שהכי מבין בכדורגל ומי שיהיה המאמן הכי טוב זה נועם שוהם. כשאסיים את הקריירה אני אוכל לומר שטעמתי מכל הליגות, שיחקתי עם כל סוגי השחקנים ולמדתי די הרבה.

"יש הרבה אנשים שרוצים להיות מאמנים, אבל שוב, בעזרת אמונה ועבודה קשה אני מאמין שאני אצליח. כל המאמנים שהיו לי היו מאמנים טובים. קשטן יסודי, אוהב עבודה קשה, ומעל לכל, בן אדם אמין. גרנט פסיכולוג גדול מאד והוא יודע איך להעביר אימונים טובים. אצל שלמה שרף אם אתה יודע לא להיעלב, אתה תהיה בסדר. מלמיליאן מבין מאד בכדורגל. אני רוצה להיות מאמן שיעבדו בשבילו קשה, פסיכולוג, פרפקציוניסט, ואני רוצה שיפחדו ממני". ואז הוא מחייך חיוך של ילד, מה שגורם לך לתהות לגבי התנאי הרביעי.

אתה לא חושש שעולם הכדורגל יהיה חסום בפניך?

"לא אכפת לי להתחיל עם קבוצה קטנה, להצליח ולהגיע למעלה".

שוהם טוען שהוא הפסיק להמר בעונה בה שיחק במכבי נתניה. כחלק מהסכם פריסת חובות עם מי שהיה ראש הקבוצה יגאל תם (מי שיותר מאוחר היה עד מדינה במשפט נמרודי), שוהם הבטיח שבתמורת לחיסול חובותיו, הוא מתחייב לכך שהוא מפסיק להמר. "יגאל תם אמר לי: 'אני אשלם את החובות שלך. מא' ועד ת'. מי שפונה אליך מעכשיו פונה אליי. אם אני שומע שהימרת על שקל אחד גם הסכום חוזר למקור וגם אתה משלם את אותו סכום קנס. באותו זמן זה התאים לי כי רציתי לשים לזה סוף. יגאל תם היה כמו אבא שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully