וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניכוי מסי: הצרות של ליאונל מסי - בין מסמכי פנמה לבצורת במגרש

13.4.2016 / 14:00

ההקנטות מהיציעים, ההשפעה השלילית של האב ("הוא הבוס והוא רמאי") והחשש מהמשפט בקיץ. בין פרשת "מסמכי פנמה" לדיון בגין העלמות המס בספרד, ליאונל מסי גם נקלע לבצורת נדירה במונחים שלו. האם ייצא מחוזק כמו ממשבר אנואטה הקודם או שהפעם ברצלונה תשלם את הקנס?

one

בווידאו: תקציר הפסדה של ברצלונה לריאל סוסיאדד

כאשר ליאונל מסי עלה על כר הדשא באנואטה והביט לעבר היציעים, הוא הבחין בכרזה שהחזיקו כמה מאוהדי ריאל סוסיאדד. המסר היה חד וברור: "מסי, שלם את המסים שלך". כן, לאוהדים המקומיים לא הפריע שגם שמה של קבוצתם הופיע ב"מסמכי פנמה", שגרמו לסערה גדולה בכדורגל העולמי והבליטו בעיקר את כוכב ברצלונה והכדורגלן המפורסם בתבל. הם זיהו נקודה רגישה וידעו בדיוק איך ללחוץ עליה.

עם או בלי קשר להקנטות מהיציעים, מסי סיים עוד משחק ללא שער או בישול. בפעם הרביעית ברציפות. 362 דקות עקרות אולי לא שוות התייחסות כשמדובר בכל שחקן אחר, אבל אצל כדורגלן העל זו סיבה רצינית לדאגה. ואל הבצורת הארוכה ביותר שלו מאז 416 הדקות ב-2011, הצטרף גם הפסד ליגה שני ברציפות שפתח לפתע את מאבק האליפות בספרד.

כמה סמלי שהדיבורים על משבר חדש קרו בדיוק באותו מגרש בו סופסל מסי בינואר אשתקד יחד עם ניימאר, בהפסד זהה (1:0) שנתן את האות לאחד השבועות המביכים שידעה ברצלונה במילניום הנוכחי. מאותה מערבולת, שאופיינה במאבקי כוח בין הסופרסטאר למאמן ואיימה לפלוט החוצה את לואיס אנריקה, הצליחו הקטלאנים לצאת מחוזקים ולדהור לעבר טרבל בראשותו של מסי. האם גם הפעם תדע ברצלונה לטפל בכפפות של משי בשחקן עליו נוהג לומר פפ גווארדיולה ש"הוא זקוק ליחס מיוחד", או שמא אלופת אירופה תהיה זו שתשלם את המחיר הכבד על פרשיות המס?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שחקן ברצלונה, ליאונל מסי. GettyImages
איך ייצא מזה הפעם? ליאונל מסי/GettyImages

ביום שני פרסם מגזין "פראנס פוטבול" הצרפתי את רשימת הכדורגלנים הרווחיים בעולם. ליאונל מסי, חמש פעמים הזוכה בכדור הזהב, שוב ניצב במקום הראשון עם הכנסות של כ-74 מיליון יורו ב-2015. ערכו הכספי של כל שחקן נמדד בשקלול המשכורות (לפני ניכוי מס), הכנסות מספונסרים ופרסומות, וכן בונוסים שונים. מסי בן ה-28 לא רק שמר על הפסגה, אלא אף הגדיל את הכנסותיו בתשעה מיליון יורו בשנה האחרונה. אין פלא שמתעסקים כל כך הרבה בכסף שלו.

והנה, יש עניין חדש. אל פרשת העלמות המס בספרד בין השנים 2007-2009, הצטרפה כאמור סערת מסמכי פנמה, בה נחשפו הלבנות כספים במקלטי מס של מפורסמים ובעלי שררה. בין מיליוני המסמכים שהודלפו מחברת עורכי הדין "מוסק פונסקה", הופיעו גם כמה הנוגעים לחברת Mega Star Enterprises Inc, שהוקמה עבור מסי בשנת 2012. בעיתון "אל קונפידנסיאל", המופץ במדריד, הציגו את החתימות של מסי ואביו (רשום כבעלים של מגה סטאר החל מדצמבר 2015) על מסמך של החברה ובו מהלך להתחמקות מתשלומי מס של כמה מיליוני יורו, רק יום אחד אחרי שהשניים הועמדו לדין על ידי רשויות המס בספרד בגין העלמות בסך ארבעה מיליון יורו.

אין כאן חשד לפלילים, אך למרות זאת המשפחה מיהרה להדגיש שמדובר בכלל בחברה לא פעילה, שהוקמה על ידי יועץ לשעבר ומעולם לא החזיקה בחשבונות בנק פתוחים. בעקבות ההכחשה שלא עולה בקנה אחד עם המסמכים שהוצגו, ולאור העובדה שנגד מסי ואביו מתנהל משפט בגין העלמות מס, זאת נראית כמו דרך פעולה שגרתית ובעייתית. וכשהכסף מולבן, התדמית שהייתה כה נקייה צוברת לה עוד ועוד כתמים.

חורחה מסי, אביו של ליאונל מסי. AP
"הוא רמאי שהשתמש בקרנות הצדקה". חורחה מסי/AP

מסי הכחיש מכל וכל, ואף הורה לעורכי דינו לבחון אפשרות לתביעת דיבה. המשפחה, כאמור, הדגישה מיד כי המידע מבוסס על השערות בלבד וגורם נזק לליאו, כשבהודעה מטעמה נכתב: "אנו מבקשים להבהיר שליאונל מסי לא ביצע שום פעולה מאלו בהן הואשם. הטענות על 'הקמת רשת חדשה לתרמיות מס והלבנת כספים' הן שקריות ובבחינת לשון הרע". אלא שבספרד ידעו להזכיר שכך הגיבו גם במקרה הקודם, עד שהתחילו להעביר את כובד המשקל לחורחה מסי.

האב הוא האיש האמון על כל העסק הקרוי ליאונל מסי. מאז הפרידה מחברת "פריים טיים ספורט" ב-2009, כוכב ברצלונה מנוהל על ידי בני משפחתו. "אני סומך על אבי בעיניים עצומות, הוא דואג לכל ענייני הכספים", אמר מסי כבר לפני שלוש שנים, כחלק מדרך הפעולה שהכתיבו עורכי דינו, על מנת להרחיק את האש מהכוכב. וגם האב לקח אחריות: "לליאו אין כל קשר לזה, הוא רק משחק כדורגל. אני מטפל בכסף". כמה מסי באמת יודע? לא ברור. בכל מקרה, זה לא ממש עזר אז ולא בטוח שיעזור הפעם, בטח לא תקשורתית.

מסי הוא השם הכי נוצץ בפרשה. בשבוע הראשון מאז החשיפה, הוא זכה לכמעט פי שניים יותר אזכורים בטוויטר מהבא בתור אחריו, הבמאי פדרו אלמודובר. גם במולדתו הרבו לעסוק בנושא ושם אלחנדרו רבוסיו, מי שניהל עד לא מזמן פרויקטים בקרן של ליאונל מסי, יצא בהאשמות קשות נגד האב. "חורחה מסי העביר סכומי עתק לחשבונות פרטיים הנמצאים במקלטי מס", אמר לרדיו "לה רוחה" בארגנטינה. "אני לא יכול להאשים את ליאו, כי למרות שהוא נשיא החברה, אין לו שליטה על הניהול. הבוס הוא האבא. הוא רימה והשתמש בקרנות הצדקה. הוא זה שאומר את המילה האחרונה ומקצה את המשאבים, רק שזה כמעט תמיד נגמר בהעברה למקלטי מס".

גם בברצלונה הבינו שעם כל הכבוד לאבא, ליאונל מסי הוא זה שיספוג את כל האש. ולהבדיל מהתגובה הרפה במקרה הקודם, שגם גרמה לנתק מסוים עם הכוכב, הפעם ידעו שם לגבות פומבית ואף הציעו תמיכה משפטית. החבר חאבייר מסצ'ראנו, בעצמו מעלים מס שכבר נידון לשנת מאסר, נחלץ להגנתו: "ליאו מאוד שקט. כולנו מכירים אותו ובטוחים בחפותו. לצערנו דברים כאלה קורים, גם לי. יש חברים ומשפחה שיתמכו ברגעים הקשים". אנשים אחרים במועדון לקחו את קו ההגנה של המשפחה צעד אחד קדימה, וטענו בפני התקשורת הספרדית כי "שרבוב שמו של מסי לפרשה, כמו גם הדלפת פרטי החוזה של ניימאר, הם חלק מקמפיין הכפשה מתוזמן היטב שכל מטרתו היא פגיעה בריצה של ברצלונה לעבר טרבל נוסף".

וכשכולם מחפשים קונספירציות, ואפילו בסביבתו של מסי מעידים כי "הראש שלו היה במקום אחר", הכדורגל הופך לעסק שולי.

קאסמירו ריאל מדריד שומר על ליאונל מסי ברצלונה. רויטרס
נוגע יותר בכדור, אבל נמצא רחוק מהשער. ליאונל מסי בקלאסיקו/רויטרס

גורמים בסביבת המועדון, שכמובן צצו אחרי ההפסד בסן סבסטיאן, הסבירו ב"אל פריודיקו" שמסי חזר סחוט ממשחקי הנבחרת ולכך התווספה גם תשישות מנטאלית בעקבות הפרשה החדשה. ההספק הדל על המגרש רק חיזק את הטענות. מסי שבת מהבקעה מול ויאריאל, ריאל מדריד וריאל סוסיאדד בליגה, כשהקבוצה צברה רק נקודה בשלושת המשחקים. יחד עם המשחק הראשון נגד אתלטיקו מדריד ברבע גמר ליגת האלופות, מדובר כבר בארבעה משחקים ללא שער ובישול שמותירים אותו תקוע על 499 גולים בקריירה. בשבת דווקא הגיע לפחות לשני מצבים כדי לכבוש את השער ה-500, אבל בן ארצו חרונימו רולי עמד שם כחומה בצורה.

סך הכול, מסי איים על השער 20 פעמים בארבעת המשחקים המדוברים, ורק חמישה כדורים שלו כוונו למסגרת. לכך יש גם הסבר מקצועי, שכן מסי משחק יותר כפליימייקר מאשר בכנף ימין במשחקים האחרונים. שינוי הפוזיציה הזה - אם בגלל הוראה של לואיס אנריקה ואם בגלל עבודה טובה של היריבות - מאפשר לארגנטינאי לגעת יותר בכדור (95 נגיעות בארבעת המשחקים האחרונים לעומת 83 בממוצע לפני כן) אבל אחוזי ההצלחה שלו צנחו (מ-65 ל-54 אחוזים) והוא כאמור לא מצא את הרשת.

הבצורת הזו הגיעה דווקא אחרי 39 משחקים בהם ברצלונה לא הפסידה, ואחרי שמסי חזר בסערה מהפציעה וכבש (עד שלב מסוים) יותר מכל שחקן אחר ב-2016. אלא שבברצלונה קשה לקבל דעיכה טבעית. מיד יש מי שיכניס להיסטריה (התקשורת הקטלאנית) ומי שישמח לרקוד על הדם (התקשורת במדריד). על אחת כמה וכמה כשזה קורה דווקא למסי, ועוד לקראת רגעי ההכרעה של העונה.

בחודשים מאי ויוני, במהלכם ברצלונה מקווה לחגוג עוד טרבל וארגנטינה חולמת לזכות בקופה אמריקה, למסי יהיה עוד מגרש לנצח בו. כרגע, המשפט בספרד מתוכנן להיפתח ב-7 ביוני ולהימשך ארבעה ימים, כך שיגרום לארגנטינאי להחמיץ את משחק הפתיחה של הקופה סנטנריו מול צ'ילה (6 ביוני) או דווקא את המשחק השני נגד... כמה אירוני: נבחרת פנמה. ובמגרש הזה, להבדיל, הכדור לא נמצא ברגליים שלו.

שחקן נבחרת ארגנטינה ליאונל מסי. AP
מהקופה סנטנריו, לבית המשפט, ובחזרה. ליאונל מסי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully