וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלה הרוסי: על פיודור צ'רנקוב, שהלך לעולמו בגיל 55

7.10.2014 / 17:14

הוא היה עבור רוסיה מה שפלה היה עבור ברזיל. פיודור צ'רנקוב, שהלך לעולמו בשבת, נחשב לגדול שחקני ברית המועצות, אבל החלטות של לובאנובסקי ובעיות נפשיות מנעו ממנו לבוא לידי ביטוי בנבחרת ולזכות בהכרה עולמית. סיפורה של אגדה שלא הכרתם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמה חבל שלא זכה לשחק בטורניר גדול בנבחרת. פיודור צ'רנקוב במדי ספרטק/מערכת וואלה!, צילום מסך

התבוסה הביתית הגבוהה ביותר של ארסנל במפעלים האירופיים התרחשה ב-29 בספטמבר 1982. התותחנים הגיעו למשחק הגומלין בסיבוב הראשון בגביע אופ"א אחרי שאיבדו יתרון של שני שערים בלוז'ניקי מול ספרטק מוסקבה והפסידו 3:2. המאמן טרי ניל הבטיח קאמבק משלו בהייבורי, וממש לא דמיין מה מצפה לו. הרוסים רקדו בלונדון עם משחק מטריף של מסירות קצרות ומהירות שהביכו לחלוטין את העורף של ארסנל. פיודור צ'רנקוב, הכוכב במרכז המגרש, היה בלתי ניתן לעצירה. הוא חילק אסיסט אמנותי לסרגיי שבצוב במחצית הראשונה, הינדס את השני של סרגיי רודיונוב אחרי ההפסקה, וכבש בעצמו בדקה ה-66 כדי לקבוע 0:3. זה נגמר 2:5, עם שער ושלושה בישולים של המאסטרו, וניל לא ידע איפה לקבור את עצמו.

כעבור שנה, הגיעה ספרטק שוב לביקור באי הבריטי במסגרת גביע אופ"א. הפעם היריבה היתה אסטון וילה, שזכתה שנה קודם לכן בגביע האלופות. המשחק במוסקבה הסתיים ב-2:2, והחבורה מברמינגהאם הרגישה פייבוריטית, במיוחד אחרי נגיחת היתרון של פיטר ווית בדקה הראשונה. ההמשך היה של הסובייטים, וצ'רנקוב השלים צמד, כולל שער ניצחון בתוספת הזמן. משחקו הותיר רושם כה חזק על הנהלת וילה, שהיא יצרה איתו קשר וניסתה לבדוק אפשרויות להחתימו. מובן שבעידן ברית המועצות הדבר היה בלתי אפשרי בעליל. לו היה משחק באנגליה, ספרד או איטליה, היה הופך צ'רנקוב לאחד הכוכבים המוכרים בתבל בשנות ה-80', אבל הוא נולד במקום הלא נכון.

כמו דג במים במרקאנה

אם הייתם שואלים אותו, הוא דווקא חשב שהמקום היה נכון – ועוד איך! כאשר עלה לבוגרים של ספרטק ב-1978, המאמן האגדי קונסטנטין בסקוב בדיוק התחיל לבנות את הקבוצה האטרקטיבית ביותר שידעה ברית המועצות, וצ'רנקוב התאים לה באופן מושלם. בחור צנום ודקיק, עם ראיית משחק פנומנלית ושליטה עוצרת נשימה בכדור, הוא היה האמן האולטימטיבי בקבוצה שחרתה על דגלה כדורגל טכני ויצירתי. "אהבנו במיוחד לשחק מול האנגלים כי הם בכלל לא הבינו מה קורה על המגרש כאשר התמודדו מולנו", הסביר לימים צ'רנקוב את ההצלחות מול וילה וארסנל.

זה היה סוג של כדורגל ברזילאי, ולא לחינם היה צ'רנקוב בן ה-20 הדמות הבולטת והבקיע לזכות הנבחרת הסובייטית שהוזמנה ב-1980 לחגוג 30 שנה להקמת איצטדיון מרקאנה וניצחה 1:2 את סלסאו. עם זאת, כאשר השתיים נפגשו בגביע העולם בספרד כעבור שנתיים, כוכב ספרטק לא היה בסגל. שלטונות ברית המועצות החליטו אז לתת את המושכות לצוות של שלושה מאמנים – בסקוב הרוסי, ואלרי לובאנובסקי האוקראיני ונודאר אחלקאצי הגאורגי, בנסיון לאזן בין המחנות שהרכיבו את הסגל. כצפוי, המתכון הביזארי נכשל, אבל צ'רנקוב היה הקורבן העיקרי עוד לפני שהטורניר יצא לדרך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
המאמן קונסטנטין בסקוב. וויקיפדיה, צילום מסך
בנה בספרטק את הקבוצה האטרקטיבית שידעה ברית המועצות, וצ'רנקוב התאים כמו כפפה ליד. קונסטנטין בסקוב/צילום מסך, וויקיפדיה

השחקן של העם

אחת הסיבות לכך היתה הכישלון באולימפיאדה הביתית במוסקבה ב-1980. צ'רנקוב כבש אז בכל ארבעת המשחקים הראשונים, אבל בחצי הגמר הפסידה ברית המועצות למזרח גרמניה, ומישהו למעלה החליט להאשים בכך את השלד של ספרטק. כאשר הגישה הפיזית של דינמו קייב השתלטה על הכדורגל הסובייטי בשנות ה-80' בניצוחו של לובאנובסקי, לסגנון העדין של צ'רנקוב לא היה בה מקום. וכך, למרות שהעניק הצגות לא מעטות במדים הלאומיים כולל צמד ב-0:5 על פורטוגל במוקדמות יורו 84', הוא נותר תמיד בחוץ. לובאנובסקי, שמונה שבועות ספורים לפני מונדיאל 86, הותיר אותו בחוץ ולקח למקסיקו 12 שחקנים של דינמו קייב. גם ליורו 88 הוא לא נסע, וגם לקראת מונדיאל 90 התעלם ממנו הבוס הדגול.

לפני עידן האינטרנט, היה לאוהדים ברחבי העולם קשה הרבה יותר להיחשף לשחקנים שלא השתתפו בטורנירים הגדולים, וכך נותר צ'רנקוב כמעט אלמוני מחוץ לגבולות ברית המועצות, אבל ברחבי האימפריה הסובייטית הוא היה אליל בקנה מידה חסר תקדים. ספרטק, שלא השתייכה בניגוד לכל יתר הקבוצות לאף גוף ממשלתי, מיתגה את עצמה כקבוצה של העם, אבל זה לא היה מדויק – זה היה אמנם המועדון הפופולרי ביותר במדינה, אך אוהדי כל היריבות תיעבו אותו. לעומת זאת, צ'רנקוב היה השחקן של העם במלוא מובן המילה.

מאמן הכדורגל האוקראיני ואלרי לובאנובסקי. GettyImages
הסגנון העדין של צ'רנקוב לא התאים לו. לובאנובסקי/GettyImages

האשפוז נותר בסוד

גם גדולי שונאיה של ספרטק העריצו והיללו אותו, כפי שלא העריצו איש לפניו ואחריו. אי אפשר היה אחרת, כי הוא לא היה רק גאון כדורגל נדיר ביותר, אלא גם אדם צנוע באופן יוצא דופן. הוא ברח ממצלמות, סירב לקבל מחמאות, לא רצה להכיר בגדולתו, והיה התגלמות הרוח הספורטיבית. כאשר נשאל לגבי הרגע הגדול בקריירה, הוא נקב דווקא בשער האליפות שהבקיע ואלרי שמארוב מול דינמו קייב ב-1989. חבריו לקבוצה תמיד קדמו לאינטרס האישי שלו, והוא נהנה יותר לבשל מאשר להבקיע. בכל ברית המועצות, האצטדיונים התמלאו בביקורי של ספרטק כי אנשים הלכו לראות את צ'רנקוב בפעולה. "הוא מעולם לא ביצע עבירה, מעולם לא התחזה", אמר מנהל ספרטק ניקולאי סטרוסטין, והוסיף: "לאנשים טובים בדרך כלל אין מזל".

חוסר המזל של צ'רנקוב היה גדול יותר ממה שרבים ידעו. חודשים ספורים אחרי שנבחר לשחקן השנה בברית המועצות ב-1983, הוא עבר התמוטטות עצבים, אובחן כסובל מדיכאון קליני ואושפז בבית חולים פסיכיאטרי. "1983 היתה שנה מדהימה, שיחקתי בספרטק, בנבחרת הראשונה, בנבחרת האולימפית, הרגשתי שהכול הולך לי, ושיש לי כוחות אינסופיים. זה היה יותר מדי. בשלב מסוים הרגשתי תשישות, ולא רציתי לעשות יותר כלום. לא נהניתי יותר מכדורגל, ואז הייתה ההתמוטטות, ואחריה עוד אחת, ואז עוד אחת. מצאתי את עצמי בידיהם של רופאים, וחשבתי שאצטרך לפרוש. הודות למאמנים ולחברי לקבוצה הצלחתי להתגבר על המחלה שהיתה ארוכה וקשה", נזכר צ'רנקוב בדיעבד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
את החיוך הנבוך הזה העריצו גם אלה ששנאו את ספרטק. קלף האספנים של צ'רנקוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיאן ההופעות של ספרטק

למעשה, היא מעולם לא עזבה אותו. התקפים של דיכאון הופיעו על בסיס קבוע, צ'רנקוב אושפז לא פעם, וגדולתו רק מתעצמת לנוכח עובדה זו. עיתונאים מסוימים גורסים כי מעבר להבדלי הסגנון ולסלידתו של לובאנובסקי משחקנים חופשיים שלא עושים הגנה, למצבו הנפשי של הכוכב היה חלק נכבד בכך שלא זומן מעולם לטורניר גדול. האוהדים לא ידעו דבר בתקופה ההיא, וכולם היו שותפים לתחושה כי השחקן המוכשר ביותר בדורו מקופח באופן מחפיר.

כאשר נפל מסך הברזל, צ'רנקוב כבר היה בצד הלא נכון של גיל 30. יחד עם סרגיי רודיונוב, שותפו לחוד וחברו הקרוב ביותר שתמך בו גם ברגעים הקשים ביותר, החליט צ'רנקוב לנסות לעשות קצת כסף במערב והצטרף לרד סטאר הפריזאית מהליגה הצרפתית השניה. רודיונוב שיחק שם שלוש שנים, אבל צ'רנקוב לא עמד בעומס האימונים, לא הסתגל למדינה הזרה, עבר התמוטטות נוספת וברח הביתה תוך חודשים ספורים. שנה שלמה לקח לו לחזור לעצמו, והוא שב למגרשים לעונת פרידה ב-1993 כדי לזכות באליפות רוסיה – אליפות רביעית בחייו אחרי שלושה תארים בברית המועצות.

צ'רנקוב פרש כשיאן ההופעות של ספרטק בכל הזמנים עם 515 משחקים בכל המסגרות, במהלכם הבקיע 121 שערים ובישל לפחות 136 לפי הערכות לא רשמיות. במשחק הפרידה שאורגן עבורו מול פארמה ב-1994 מילאו האוהדים את היציעים, למרות שרוב מפגשי הליגה התקיימו אז מול יציעים חצי ריקים.

האקדמיה קיבלה את שמו

אחרי שתלה את הנעליים, רצו בספרטק להפוך אותו למאמן, ואולג רומנצב, ששיחק לצדו ואימן אותו, התלהב מאוד מהרעיון, אולם במהרה התברר שהוא לא בנוי לכך. "מאמן צריך להיות קשוח, ואני אדם רך מדי", הסביר צ'רנקוב, שהקפיד להגיע תכופות לאקדמיה של המועדון שקיבלה את שמו. זה היה טבעי – כל הילדים שגדלו בשנות ה-80' וה-90' חלמו לשחק כמו צ'רנקוב. הוא היה המודל לחיקוי עבור כולם, ושחקנים כמו ייגור טיטוב ואנדריי טיחונוב, שזכו לשחק עם צ'רנקוב בתחילת דרכם, דיברו על כך ללא הפסקה.

אגדת צ'רנקוב המשיכה ללוות את הכדורגל הרוסי תמיד, אבל הכוכב המשיך להתמודד עם מחלתו. ב-2001 הוא ניסה לשים קץ לחייו – הרופאים הצילו אותו ברגע האחרון אחרי שבלע כדורי שינה. הוא חי בצניעות ואהב לנסוע לכל מקום ברכבת תחתית, "כדי לא להרגיש בודד" לדבריו. אפילו כאשר העניקו לו אוהדים רכב חדש כהוקרה על פועלו, הוא העדיף בדרך כלל להשאיר אותו בחניה ליד הבית.

אולג רומנצב מאמן ספרטק מוסקבה. ויקיפדיה, אתר רשמי
שיחק עם צ'רנקוב, אימן אותו ורצה אותו כעוזרו. רומנצב/אתר רשמי, ויקיפדיה

"סלח לנו, ללא יוצלחים"

בשבת האחרונה הלך צ'רנקוב לעולמו בגיל 55, והכדורגל הרוסי הוכה בהלם. אבל כבד ירד על המדינה, וכל אוהד הרגיש שמשהו בתוכו מת יחד עם האליל. "הוא היה עבורנו מה שהיה פלה עבור ברזיל", אמר אחד הפרשנים, וזו לא הגזמה. מקסים קליניצ'נקו, כוכבה האוקראיני של ספרטק לשעבר, צייץ בטוויטר: "סלח לנו, ללא יוצלחים, שלא הגענו לרמתך. ניסינו". אפילו פאביו קאפלו הבין את גודל המעמד ושיחרר את השחקנים שהתכוננו למשחק מוקדמות יורו 2016 מול שבדיה להלוויה. בין עשרות האלפים שבאו להיפרד מהגאון נצפו אוהדים רבים עם צעיפים של צסק"א ודינאמו, והאירוע נמשך שעתיים יותר מהמתוכנן כדי לאפשר לכולם לעבור על פני ארונו.

שחקני רוסיה יענדו הערב סרטים ושחורים, והניצחון בסטוקהולם, אם יושג, יוקדש לגדול שחקני המדינה בכל הזמנים, אהוב ונערץ הרבה יותר מלב יאשין וכל הכוכבים האחרים גם יחד, שנותר אלמוני כמעט לחלוטין ברחבי העולם. טוב, לפחות בספרי ההיסטוריה של ארסנל שמו נרשם היטב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אהוב ונערץ בברית המועצות, נשאר אלמוני בכל מקום אחר מלבד בהייבורי. צ'רנקוב עם ואלרי קרפין/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully