וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רן בן שמעון: "בעלים שמאמינים במאמן צריכים להיות סבלניים יותר"

החזון והפרידה, המטרות והטעויות, הבעיות בהגנה, עמוס וקליימן, קולין ואורלנדיץ', דומב וחג'ג'. רן בן שמעון מסכם לראשונה את התקופה הקשה בהפועל תל אביב: "אני יודע שזו לא הדרך שרצינו, אני לא עיוור. מי שרוצה להצליח צריך לדעת להגיד לעצמו 'נקסט'". ראיון

רן בן שמעון מאמן מכבי פתח תקוה עם עוזרו ייטב לוזון. ברני ארדוב
מסתכל קדימה. בן שמעון עם ייטב לוזון/ברני ארדוב

לרן בן שמעון, וזו לא מחמאה או ביקורת, יש תשובה מהירה ומקיפה לכל שאלה. לכל תהייה יבוא הסבר מוכן ומפורט. אבל על שאלה אחת לקח לו זמן לענות. הרבה זמן.

מה הרגע הכי טוב שלך בעונה שעברה?

לשאלה הזו לא היתה לו תשובה מהירה.

"ממממ...", מלמל ארוכות, "ממממ..". בסוף, כי כבר הרגיש שחייב לבחור איזשהו רגע מעונה שלמה כמאמן הפועל תל אביב, אמר: "הרגע שבו השגנו את הכרטיס לאירופה, על אף הקשיים".

והיו לא מעט.

את הרגע הכי רע הוא מצא קצת יותר מהר. "ה-4:0 בסכנין", הוא אומר. "זה היה משחק שחשבתי שנצא לתקופה טובה, ודברים השתבשו לנו שם למרות שדווקא התחלנו טוב. שרשרת טעויות הורידה אותנו לגמרי מהמשחק הזה".

היו עוד כמה רגעים רעים וכמה רגעים טובים לרב"ש, בג'וב האחרון שלו לפני שהגיע למכבי פתח תקוה – במהלך שלבטח הפתיע גם אתכם. לפני חודשיים וחצי הופסק הרומן בין בן שמעון לבין הפועל תל אביב, רומן שלרגע לא היה רומן. כבר בחודשים שלפני הפרידה החלו השמועות, יום לכאן ויום לכאן. בן שמעון לא דיבר, בעוד שהגורמים הבכירים הרבים בהפועל תל אביב דיברו ודיברו. היום, בראיון לוואלה! ספורט, הוא מסכם לראשונה את התקופה על הספסל של האדומים, תקופה שחשב שתימשך הרבה יותר משנה אחת.

רן בן שמעון מאמן הפועל תל אביב. מגד גוזני
לא האמין שדרכו באדום תסתיים כעבור עונה אחת בלבד. בן שמעון/מגד גוזני

בהפועל תל אביב, אם תשאלו, טוענים שרן בן שמעון לא שם בגלל סיבות תקציביות. מבחינה מספרית, הדבר לא בדיוק הסתדר, אבל הפועל ורן כבר לא. אל תדאגו, מאבק ביורוקרטי משפטי יש, ויהיה. הקרב על הפיצויים.

אז למה אתה לא בהפועל תל אביב היום?

"אני יכול להגיד רק דבר אחד בנושא: אני שוחה כמו דג כשמדברים איתי בנושאים מקצועיים, בדברים שאני מבין בהם. יש דברים אחרים שהם קצת בעיתיים לפרשנות מבחינתי. בסופו של דבר אנחנו מקבלים את מה שמגיע וצריכים להתמודד. על כל נושא מקצועי אני יכול לדבר אבל על החלטות של אחרים ועל מקומות שבהם מקבלים החלטות אחרות – על זה אני לא יכול לדבר".

אבל למה עזבת?

"זה לא רלוונטי, למה עזבתי. גם במקומות שעזבתי ייצרתי מערכות יחסים. לעולם לא אדבר לשלילה על מקום שעבדתי בו. אני באמת משתדל מאוד להסתכל על חצי הכוס המלאה. היתה לי חוויה טובה בסך הכול, וממשיכים הלאה".

חוויה טובה שנגמר בבוררות.

"כל מה שקורה ביני לבין האנשים שקובעים מדיניות לפני עונה ובמהלכה – אני נוטה להשאיר בינינו. לעולם לא אדבר באופן שלילי על אדם שעבדתי איתו. אני אסתדר עם הפועל תל אביב, זה מועדון מכובד. אני טוען שמי שרוצה להצליח צריך לדעת להגיד לעצמו 'נקסט'. הייתי פה, זה עבר, אני נמצא במועדון אחר ושמח בחלקי. רוצה להפוך את מכבי פתח תקוה לקבוצה הכי טובה שאני יכול".

רוצה לסיים מעל הפועל תל אביב בטבלה.

"מי אנחנו בכלל שנדע לחזות דברים? אפשר לצפות, וזהו".

במכתב התשובה לכתב התביעה שלך חיים רמון טען שנכשלת ברכש ושהבטחת שאם הקבוצה תחתים את דני עמוס, אתה תדאג למכור את בוריס קליימן במיליון שקל. בגלל זה, כך פורסם, בהפועל לא התכוונו לשלם לך את הפיצויים...

"כל דבר שקורה ביני לבין המועדון הזה או לבין האנשים שמנהלים אותו יהיה בינינו", רב"ש קוטע וחוזר על המנטרה. "אני לא צריך לשתף אנשים אחרים, זה לא טיפול פסיכולוגי. הכול יישאר בינינו ומה שיקרה יקרה בצורה מכובדת".

מאמן הפועל תל אביב רן בן שמעון (ימין) עם הבעלים חיים רמון (שמאל). ניב אהרונסון
"לעולם לא אדבר לשלילה על מקום שעבדתי בו". בן שמעון ורמון/ניב אהרונסון

בוררות זה סימן לא טוב לסיום קשר. ואחרי שבקרית שמונה זה לא נגמר כל כך טוב, וגם במכבי תל אביב, מתחילה להיווצר סטיגמה. לא נראה שבן שמעון חושש. "אני לא מתייחס ולא מאמין בסטיגמות", הוא אומר. "קשה לי לנתח תהליכים בכדורגל, ושכל אחד יטען מה שהוא טוען. אני לי מה להגיד לך בעניין הזה, אני לא מרגיש שהיתה עזיבה של קרית שמונה. היו חמש שנים טובות, כיפיות, הישגיות וממשיכים הלאה. אני מסיים טוב מאוד עם קבוצות. מי שרוצה לקחת את זה למקומות אחרים זו זכותו המלאה. בכל מקום נשארתי בקשרים מעולים עם המועדון והאנשים, וגם כשהיו דברים שחרו לי, מעולם לא דיברתי מול אף מועדון ואף בעלים וכך זה ימשיך. שום דבר אחר לא יקרה. גם בעבר, כשדברים יצאו החוצה, ברעש, את השיחות שלי עם איזי אף אחד לא בחר להבליט. גם עם איזי מערכת היחסים מצוינת, הוא איש יקר. גם בעתיד אקפיד על מערכות היחסים שאני נמצא בהן".

איך אתה מגדיר את מערכת היחסים שלך עם עידו חג'ג'?

"טובה".

ביקשת לדבר מקצועי. תסכם את העונה של הפועל תל אביב, מקצועית.

"חשבתי שהתהליכים יהיו קצת יותר קצרים. בהערכות לפעמים טועים. עשיתי החלטות טובות ופחות טובות, לא חושב שלמישהו יש דעה אחרת בעניין הזה. בסופו של דבר גם אם העונה שעברה לא הלכה לכיוון שרצינו, היתה התקדמות מקצועית יפה מאוד. הבראנו את הקבוצה בתקופה היותר מאוחרת, והיתה שם קבוצה טובה מאוד. בסופו של דבר הצלחנו להגיע למה שהוגדר מלכתחילה למטרה – אירופה. זו היתה התוצאה. אני יודע שזו לא הדרך שרצינו, אני לא עיוור ואני לא מסלף עובדות, אבל הגענו לאירופה".

אירופה? עם הסגל שהתגבש, כולל גילי ורמוט, עומר דמארי ואיתי שכטר, לא חשבת לרגע שהמטרה צריכה להיות אליפות?

"אליפות לקבוצה שנבנתה מהתחלה לא תגיע ביום אחד, ולא רק על ידי הבאת שחקנים טובים. זה יקרה לאחר הכרה לעומק של השחקנים, המועדון וביצוע השיפורים הדרושים. וגם זה לאחר ניסוי ותהייה".

שחקני הפועל תל אביב חוגגים עם גילי ורמוט. יוסי ציפקיס
"בסופו של דבר הצלחנו להגיע למה שהוגדר מלכתחילה למטרה – אירופה. זו היתה התוצאה. אני יודע שזו לא הדרך שרצינו, אני לא עיוור ואני לא מסלף עובדות, אבל הגענו לאירופה"/יוסי ציפקיס

הנקודה הכי חלשה של הפועל תל אביב היתה ההגנה. זה כלל את שחקני הרכש שהובאו על ידי בן שמעון, אבל גם משחק ההגנה הכללי היה נוראי בחלקים גדולים מהעונה. בעיקר, זה לא היה משחק הגנה אופייני של קבוצות של רב"ש. את האליפות עם קרית שמונה, להזכירכם, בן שמעון קטף עם 0:1 קטן ועוד אחד כזה ועוד אחד כזה. ובהפועל תל אביב? כאוס ורשתות מחוררות, לא רק בהפסדים.

איך ההבדל היה גדול כל כך?

"יש מקומות שבהם התהליכים מתרחשים באופן מהיר ויש תהליכים איטיים. אין ספק שבהפועל יש שחקנים עם הרבה כישרון, אבל לפעמים לוקח זמן להטמיע משחק הגנה. כל השחקנים שלי עשו את המאמץ המירבי שלהם. זה לא שהם לא רצו מספיק".

ועדיין, לא הצלחת להביא להפועל תל אביב את ה-0:1 שאפיין את עונת האליפות שלך, את המשמעת הטקטית ההגנתית.

"חלק מהצלחות של מאמן זה לא רק להפוך את הקבוצות שלו להיות גמישות על פי דרכו אלא להתגמש לפי החומר הקיים. אין קשר בין המקום ההוא למקום ההוא. בכל מקום אתה צריך גמישות מחשבתית ולכל מקום יש את החוקים שלו. יש קבוצות שקל יותר להשית עליהן משמעת טקטית ויש קבוצות שהתהליך ארוך יותר".

אתה מדבר על תהליכים ועל דרך, ובסוף העונה באמת היה נראה שמשהו מתחבר. אבל אז הדרך נגמרה. אז מה זה שווה? אולי בישראל, ברוב קבוצות הליגה לפחות, אין סיבה לדבר על דרך. הרי לא ראינו כאן בעלים שמחתימים מאמן לארבע שנים ונותנים לו הזדמנות לסלול דרך.

"אני לא חושב שבעלים צריך להשאיר מאמן לארבע עונות, בלי קשר לתוצאות. מה שכן, ואני עומד מאחורי המילים האלה, בעלים של קבוצות שכן רואים מולם אדם שהם מאמינים בו, צריכים להיות סבלניים יותר. הם צריכים לבחור לעבר מי להיות סבלניים, אבל אז להיות סבלניים. אם מאמן מצליח לשכנע בעלים בדרך שלו, אין ספק שהבעלים צריך לתת לו לממש את הדרך. בקרית שמונה קיבלתי קרדיט גם בתקופות שבפחות הלך, היו חוסר הצלחות. אנשים שוכחים שגם עונת האליפות התחילה רע מאוד. אבל כשמאמינים במאמן, מאמינים בו עד הסוף ויש תוצאות.

"בעלי קבוצות לא צריכים ללכת על עיוור אבל צריכים לדעת לתת למאמנים שלהם עוד זמן. ברור שהכול צריך להיות קשור לתוצאות. אבל שיפור לאורך זמן יגיע רק במקום שחושב קדימה. אז לא יהיו עליות וירידות חדות מאוד. ראיתי בהפועל בחצי השני של העונה קבוצה שיודעת מה היא רוצה, גם הגנתית וגם התקפית. אבל זו כבר היסטוריה. אני מנסה לעשות את כל הדברים שאני מאמין בהם, וכרגע אני במקום שבו אני נהנה לעשות את מה שאני עושה".

על מה אתה מתחרט?

"אני מקבל עשרות החלטות ביום ואין ספק שיש לי טעויות. אני יכול להגיד ששני דברים מובילים אותי כל החיים. האחד – לא לעשות מה שמצפים ממני. השני – לא להיות פופוליסט. עשיתי הרבה טעויות אבל היו גם הרבה הצלחות. בכל יום אני דואג להשתפר, להיות מאמן טוב יותר".

מאמן עירוני קרית שמונה, רן בן שמעון. ברני ארדוב
"בקרית שמונה קיבלתי קרדיט גם בתקופות שבפחות הלך, היו חוסר הצלחות. אנשים שוכחים שגם עונת האליפות התחילה רע מאוד. אבל כשמאמינים במאמן, מאמינים בו עד הסוף ויש תוצאות"/ברני ארדוב

אתה לא אוהב סטיגמות, אבל הנה עוד אחת: רן בן שמעון, באמצעות המילים שלו, מתחמק מלענות על שאלות קשות.

"אני מחזיר אותך אחורה – אני לא חי על פי הציפיות של אנשים אחרים. אני לא עושה מה שאחרים מצפים אלא מה שנראה לי נכון לעשות".

ההקפאה של יורחן קולין זו החלטה שלך?

"כל ההחלטות המקצועיות במועדון כדורגל חייבות להתקבל על ידי המאמן. יש דיונים ויש אילוצים אבל החלטות הן החלטות. לא אהיה לעולם במקום שבו לא משתפים את המאמן בהחלטות. אני לא רוצה לפרט כל החלטה. יש להפועל צוות אחר, ואני במקום אחר. לא רוצה לחזור לנתח את מה שהיה".

תשובה כזו תגרום לאנשים לחשוב שההקפאה של קולין לא ממש היתה החלטה שלך.

"אז שאנשים יחשבו. היושר המקצועי שלי לא מוטל בספק".

קולין הוקפא כדי לפנות מקום לפטר אורלנדיץ', חלוץ. רק שמאז ההחלטה הזו, בחלון החורפי, הפועל תל אביב סבלה ממחסור בבלמים ואילו אורלנדיץ' שיחק 96 דקות ליגה בלבד.

הייבוש שלו היה מקצועי?

"לא אעבור החלטה-החלטה. שוב, אין החלטה מקצועית שלא עברה דרכי".

מקצועית, פטר אורלנדיץ' זה חלוץ שמתאים להפועל תל אביב?

"מתאים? כן. יכול להיות שבמומנטום שנוצר, כשעומר דמארי היה בשיאו, לא היינו צריכים לחפש שחקן בעמדה הזו. אחרי שאיתי שכטר עזב החלטנו שצריך לעבות את העמדה אבל בסיטואציה שנוצרה, עומר שיחק כל הזמן והיה בכושר, כך שקשה לענות. יכול להיות שאורלנדיץ' לא קיבל מספיק צ'אנסים".

בשער ראינו את בוריס קליימן ודני עמוס, והיתה תחלופה רבה ביניהם. אתה לא חושב שזה גרם לחוסר ביטחון אצל שניהם?

"בכל תקופה בחיים, לפחות בעונות הכי טובות שלי, היו לי שני שוערים טובים בקבוצה. גם דוידוביץ' ואוואט היו ביחד במכבי חיפה. בקרית שמונה היו לי את גיא חיימוב ואת עמוס, ושניהם בנבחרת. אין חוקים. לתפיסתי, שני השוערים מצוינים, גם בוריס וגם דני. שניהם שיחקו כמות סבירה של משחקים. בוריס יכול היה לשחק יותר, אבל דני גם שוער מרשים. צריך שניים לדעתי, וגם במכבי פתח תקוה הלכתי על זה. התחרות דוחפת אותנו להישגים".

פטר אורלנדיץ'. מגד גוזני
"יכול להיות שאורלנדיץ' לא קיבל מספיק צ'אנסים"/מגד גוזני

אם כבר צמדים, אסי דומב היה עוזר המאמן שלך ועכשיו מונה למאמן הקבוצה. הוא היה עוזר המאמן גם של פרדי דוד ויוסי אבוקסיס. ראוי שהוא נשאר שם ולא עזב עם אחד מכם?

"דומב הוא איש של האגודה, שירת אותה במשך הרבה מאוד שנים. אני לא רואה בזה משהו לא לגיטימי. אסי הוא חבר ואני מאחל לו את כל ההצלחה, הוא עובד קשה ומגיע לו. זו פרנסה של בני אדם, ואני לא יודע על אף אחד שחתר תחתיי. אני ממש לא חושב שכשמאמן עוזב גם העוזר צריך לעזוב איתו. יש לאנשים משפחות עם ילדים, וחיים שלמים, לא אפגע בפרנסה של אף אדם. ושוב, מקרה דומב לגיטימי מאוד – הוא תוצר של המועדון".

ועכשיו, המועדון הזה רק מידרדר ומידרדר. שחקנים עוזבים, אין כסף, אין בעלים, כאוס. תן חיוך, הכול לטובה?

"יש לי רק דברים טובים להגיד על הפועל תל אביב. בסך הכול, מדובר במועדון חשוב בכדורגל. היו דברים טובים, היו דברים קשים, אבל בסך הכול היה טוב. אני מקווה שהפועל ימצאו את הדרך להצליח".

ועכשיו, מכבי פתח תקוה. מפתיע. אתה לא מופתע שאתה שם?

"לא מופתע. זה מועדון טוב ולגיטימי ואני שמח להיות פה. אמוד שמח".

בעונה שעברה היה נראה שאתה זקוק לשקט. האם שקט יותר חשוב לך עכשיו מהישגים?

"ממש ממש לא. השקט שאני רוצה הוא לא השקט שאתה חושב שאני רוצה. מועדון שלא שואף להישגים זה לא טוב. אני רוצה סביבת עבודה שבה יש יחס גדול יותר להתעסקות בכדורגל מאשר למה שמסביב".

כלומר, ההפך מהפועל?

"לא, ממש לא. גם בהפועל עבדתי הרבה והתעסקתי בכדורגל".

עד כמה העונה הזו הותירה בך צלקת, או חששות לגבי ההתנהלות העתידית שלך בכדורגל הישראלי?

"אנחנו בוחרים מה מייצר את הצלקות שלנו. צריך להבין שהכול חלק ממשחק גדול יותר. לא תשמע אותי מתלונן כל היום או כל היום מקטר. אני נהנה מהכדורגל שלנו. זה מה שיש לנו. במקום לקטר אני מנסה לשנות".

במכבי פתח תקוה נראה שאכן משנים. תשעה שחקנים חדשים, מאמן יקר. מהפך במועדון?

"לא משנה מה הכותרת. החלטנו במכבי פתח תקוה שאנחנו רוצים שחקנים עם פוטנציאל התקדמות גדול ורעב גדול. על פי זה נבחרו השחקנים ואני מאוד מרוצה מהקבוצה הזו".

והישגים? איזה מן הישגים יכולים להיות לקבוצה כזו?

"אשמח אם מכבי פתח תקוה תגיע לפלייאוף העליון, אבל כשאני מתחיל עונה אני תמיד רוצה את הטוב ביותר. נתחיל את העונה ונראה מה אנחנו יכולים להוציא מעצמנו. פלייאוף עליון ייחשב להצלחה".

מכבי תל אביב, הפועל תל אביב, מכבי חיפה. מתי תאמן את אחת הקבוצות האלה?

"ערב טוב", הוא צחק, ולא ענה.

מאמן הפועל תל אביב, אסי דומב. ברני ארדוב
"אני ממש לא חושב שכשמאמן עוזב גם העוזר צריך לעזוב איתו. יש לאנשים משפחות עם ילדים, וחיים שלמים, לא אפגע בפרנסה של אף אדם"/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully