וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייריס רייס: "כשמכבי הסכימה למה שביקשתי, זה היה מאוחר מדי"

16.7.2014 / 11:00

כולנו רצינו לחזור. הייתי מוכן להתפשר, אבל מכבי לא היתה בכיוון. טייריס רייס חושף בראיון ראשון את דרישותיו, כולל הדרמה שכמעט מנעה את עזיבתו: "משונה, אם מכבי היתה מסכימה למה שביקשתי 24 שעות קודם לכן, הייתי היום צהוב". ויש גם טיפ לבלאט בר המזל: "שימלא לוטו"

גמר היורוליג 2014 בין מכבי תל אביב לריאל מדריד/ערוץ 10

בוידאו: טייריס רייס מוביל את מכבי תל אביב לזכיה ביורוליג

לטייריס רייס אין ספק: זו מכבי תל אביב שהחמיצה אותו.

"כולם יודעים שרציתי לחזור לישראל. אני מקווה שהאוהדים מבינים את זה", הוא אומר בשיחה עם וואלה! ספורט. "השארתי חצי מהבגדים שלי ואת רוב הדברים בדירה בתל אביב, רשמתי את הבן שלי לבית ספר, עשיתי את כל ההכנות.

"לקראת סיום העונה היה ברור לשני הצדדים, לי ולמכבי, שאנחנו צריכים לדבר על החוזה שלי. היה מספר (סכום כסף, א.ג.) שרציתי. שמתי אותו על השולחן. לא חשבתי - ואני עדיין לא חושב - שזה היה יותר מדי. זה בכל מקרה היה הרבה פחות מהערך שלי בשוק, אבל ידעתי מה מכבי מסוגלת לשלם ובאמת שהייתי מוכן להתפשר כדי להישאר בקבוצה. לצערי, ברגע הרלוונטי מכבי לא הייתה מוכנה לשלם אפילו את הסכום הזה. נאלצתי ללכת".

שבועיים וחצי עברו מאז עסקת הענק, אולי המשמעותית ביותר שהתבצעה עד כה הקיץ באירופה, שהעבירה את MVP פיינל פור היורוליג ממכבי לחימקי הרוסית - וכעת רייס מוכן לספר לכם מה בדיוק התרחש מאחורי הקלעים בימים המכריעים והדרמטיים של המו"מ.

רמז הוא כבר נתן למעלה.

"קיבלתי פניות מקבוצות אחרות מיד עם סיום העונה. היו גם גישושים מצד קבוצות ב-NBA. אבל ההחלטה העקרונית שלי הייתה להישאר במכבי, בכפוף לשדרוג בשכרי", אומר רייס.

החוזה המקורי של רייס במכבי היה לשנתיים: עונה פלוס עונה. כ-500 אלף דולר נטו בעונה הראשונה, שדרוג של כ-150,000 דולר בעונה השנייה. בהתאם למדיניות החוזית של מכבי, הצדדים החזיקו באופציית יציאה הדדית עד לסוף חודש יוני, בכפוף לפיצוי כספי מן הצד העוזב לצד הנעזב.

מה באמת דרש רייס?

"להכפיל, בערך, את החוזה שלי מהעונה הראשונה. זאת אומרת, תוספת של כמה מאות אלפי דולרים", מגלה רייס. "מכבי סירבה. הציעו לי שדרוג כספי מסוים, אבל לא מה שחשבתי שמגיע לי".

בזמן הזה, ההצעות שקיבל מקבוצות אחרות הלכו ותפחו והגיעו לממדים מפלצתיים. "רק אחרי שהבנתי ממכבי שהם לא יזוזו מהעמדה שלהם הוריתי לסוכן שלי להתקדם עם האופציות האחרות. קיבלתי הצעה נהדרת מחימקי, הצעה כספית שמשנה חיים, דיברנו ודיברנו, ובסוף אמרתי 'כן'. התחייבתי שאני מגיע".

על קו הסיום - או בעצם, ממש לאחריו - התרחשה דרמה נוספת. "בסוף מכבי כן שינו את דעתם והסכימו למה שביקשתי, אבל זה כבר היה באיחור של יום או יומיים. זה היה משונה, כי אם הם היו מסכימים 24 או 48 שעות קודם, לכן הייתי היום במדים של מכבי. ככה מצאתי את עצמי בחימקי, למרות שרציתי להישאר. היה לשני הצדדים תכנון מסוים, אבל זה לא הסתדר. זה לא עבד בינינו כפי שחשבתי שיעבוד".

טייריס רייס שחקן מכבי תל אביב. יוסי ציפקיס
"רק אחרי שהבנתי ממכבי שהם לא יזוזו מהעמדה שלהם הוריתי לסוכן שלי להתקדם עם האופציות האחרות". טייריס רייס/יוסי ציפקיס

***

חימקי הציעה לרייס כשישה מיליון דולר נטו לשלוש שנים - שני מיליון דולר לעונה.

"זה אירוני, כי הקריירה שלי מעולם לא נעה סביב כסף, והפעם קיבלתי החלטה כלכלית נטו", הוא אומר. "בקיץ שעבר לקחתי את ההצעה של מכבי אפילו שהיו לי הצעות מתגמלות יותר במובן הכספי. ואני אומר לך ולכולם שהייתי מוכן לשחק במכבי תמורת פחות מחצי ממה שחימקי הציעה. אני מצטער לומר שגם את זה לא הציעו לי. ההצעה של מכבי פשוט לא הייתה בכיוון.

"בסופו של דבר, כשיש כאלו פערים בין ההצעות, ואתה מקבל הצעה כספית שיכולה לשנות את כל החיים שלך, אני מניח שרוב האנשים היו נוהגים כמוני. אני מאמין שאפילו ניקו (וויצ'יץ'), שכל הזמן ניסה לשכנע אותי להישאר וסיפר לי איך בזמנו הוא ויתר על כסף כדי להישאר במכבי ובישראל, היה נוהג כמוני. כשדיברתי איתו אחרי שחתמתי רשמית בחימקי הוא אמר לי שהוא מבין אותי".

במהלך המו"מ תקשר רייס עם מכבי באופן ישיר - לא רק באמצעות סוכניו. "נוצרה בינינו מערכת יחסים שמאפשרת לנו לנהל שיחות בלי מתווכים. לא רק עם ניקו, גם עם דני (פדרמן), אבי (אבן, ראש מחלקת הסקאוטינג, א.ג.) ויאיר (שבח, סקאוט הקבוצה, א.ג.). כשהרגשתי שאני צריך להגיד להם משהו, אמרתי. הם היו איתי כנים. הם כל הזמן אמרו לי שהם מבינים את האינטרס שלי ושבסוף אני צריך לעשות את הדבר הכי טוב עבור המשפחה שלי. והבנתי שהדבר הכי טוב יהיה לקבל את ההצעה של חימקי".

מנהל מכבי תל אביב ניקולה וויצ'יץ' חוגג. ברני ארדוב
"אני מאמין שאפילו ניקו/ברני ארדוב

***

בחודש האחרון, כמו בכל השנים האחרונות, רייס ממשיך לעשות את שני הדברים שהוא הכי אוהב: לשחק כדורסל ולגדל את הבן שלו. "אני עובד קשה על עצמי, מתחיל להכין את עצמי לקראת העונה הבאה, בעוד שבועיים כבר נוסע לרוסיה", לדבריו. "וחוץ מזה אני נמצא הרבה עם הבן שלי. אנחנו יוצאים לטיולים ומסתובבים יחד. זה יכול היה להיות נהדר עבורו לחיות בתל אביב, אבל עכשיו אני מתכנן לקחת אותו איתי למוסקבה. קודם לכן אני צריך להכין שם את הקרקע עבורו, אגיע לרוסיה ואתמקם, ובתחילת העונה הוא אמור להגיע ולגור שם איתי. יהיה לנו בסדר".

הוא עוקב אחרי המצב בישראל ("אני עדיין בקשר עם אנשים בתל אביב, זה לא ישתנה לעולם. אני שולח לכולם את התפילות שלי"), ולמרות הרינונים בדבר מערכת יחסים קלוקלת עם בלאט - בהודעת הפרידה הנרגשת שפרסם בטוויטר, בה הודה באופן אישי לאנשי הקבוצה, נשמט שמו של מאמנו מהעונה החולפת - רייס מספר שבדיוק שלשום דיבר עם הבוס החדש של קליבלנד קוואלירס.

"דיברנו כמה פעמים לאורך הקיץ. הפעם האחרונה הייתה בתחילת השבוע, אחרי ההודעה של לברון. אמרתי (לבלאט) שהוא חייב למלא לוטו. בנאדם, מה שעובר עליו זה לא אמיתי. הוא פשוט לא יכול להפסיד כרגע בשום דבר. לא יכולים להיות לבנאדם ארבעה חודשים טובים יותר מאשר החודשים האחרונים שעברו על דיוויד".

האמנת שבלאט יגיע לתפקיד כזה, בשלב כזה של הקריירה שלו?

"לא הייתי בטוח שימונה מיד למאמן ראשי. הוא אמר לי שהוא לא היה בטוח בהתחלה אם יהיה מאמן ראשי, או עוזר מאמן בכיר (Associated Head Coach) כמו שהציעו לו בגולדן-סטייט. בסוף הוא קיבל את ההזדמנות מקליבלנד, וכמובן עכשיו את לברון. אני לא יכול להיות יותר שמח בשבילו. איך הוא הגיב אחרי ששמע שעזבתי את מכבי? הוא אמר שכפי שהוא הלך הקיץ אחרי החלום שלו, הוא מבין שגם לי יש אספירציות מסוימות, ושהוא מאושר בשבילי".

טייריס רייס שחקן מכבי תל אביב דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"מה שעובר עליו זה לא אמיתי. הוא פשוט לא יכול להפסיד כרגע בשום דבר. לא יכולים להיות לבנאדם ארבעה חודשים טובים יותר מאשר החודשים האחרונים שעברו על דיוויד". רייס ובלאט/ברני ארדוב

***

חשוב להדגיש: רייס לא עוזב את מכבי עם בטן מלאה. הוא אולי מאוכזב מההצעה הכספית האחרונה ומהחמצת ההזדמנות להישאר במקום שאהב, אבל מעדיף כעת לזכור את הדברים היפים.

"זו הייתה התקופה הכי טובה בחיים שלי", הוא אומר, "אני לא חושב ששחקן יכול לעבור חוויה טובה יותר מאשר השנה שעברה. זו הייתה הפסגה של ההר. אין משהו שיכול להתעלות על זה. עבורי זאת הייתה עונה של רכבת הרים רגשית. הייתי בנקודה הכי נמוכה ועליתי לנקודה הכי גבוהה. מעבר לתארים, אני חושב שבאופן אישי העונה האחרונה חיזקה לי את האופי. למדתי כל כך הרבה על עצמי".

וזה לא גרם לך לחשוב שאולי יש בחיים חוויות שהן יותר יקרות מכסף? ובכלל, אחרי שטעמת את ההצלחה הגדולה, לא היה בך רצון לשחזר אותה? הרי אתה מגיע לקבוצה שאפילו לא משחקת ביורוליג.

"קודם כל, נשחק ביורוקאפ וב-VTB, שזו ליגה מצוינת עם הרבה שחקנים נהדרים. התחרות שם היא עדיין ברמה גבוהה. לא לשחק ביורוליג זה לא הדבר הכי גרוע בעולם. וכמו שאמרתי, כמובן שהכוונה המקורית שלי הייתה לחזור למכבי ולנסות לזכות בהכל גם בעונה הבאה. זו הייתה התוכנית של כולנו - של ריקי היקמן, של ג'ו אינגלס, של שון ג'יימס, של דיוויד בלו. כולנו רצינו לחזור ולעשות את זה שוב. אבל לפעמים בחיים נוצרות סיטואציות אחרות והתוכניות משתנות. מי יודע, אולי בעוד כמה שנים מכבי ירצו שאחזור ונמצא את עצמנו שוב ביחד".

זו הייתה גם התוכנית של בלו?!

"טוב, אולי לא שלו. דיברנו בשבוע שעבר ונראה שהוא מתכונן לחיים שאחרי הכדורסל. לא נראה לי שהוא חוזר למכבי".

לקראת סיום השיחה ביקש רייס למסור עוד מסר אחרון לאוהדי מכבי. "לא אשכח אתכם לעולם, את כל מה שנתתם לי ועשיתם למעני. תמיד תישארו חלק ממני. אני מצטער שזה נגמר ככה, אבל גם בלעדיי מכבי תהיה מצוינת".

יש גם פרידות כנות ויפות.

תגובת מכבי תל אביב תובא לכשתתקבל.

ohad@walla.net.il

טייריס רייס שחקן מכבי תל אביב. מגד גוזני
"זו הייתה התקופה הכי טובה בחיים שלי". טייריס רייס אומר שלום/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully