וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קח מתנה קטנה לדרך: השפעת דראפט 2014 על בלאט, כספי ומקל

אסף רביץ

27.6.2014 / 18:00

אנדרו וויגינס זקוק למערכת שיטתית ולמאמן-מחנך, דיוויד בלאט קיבל מספר 2 כישרוני לצד אירווינג, וההתאמה בין הראשון בדראפט למאמן החדש של הקאבס נראית מושלמת. אסף רביץ מנתח את דראפט 2014, ומעריך שגל מקל יכול להיות אופטימי אבל עומרי כספי קצת פחות

דיוויד בלאט מאמן קליבלנד קאבלירס. AP
הדראפט הופך את העונה שלו לעוד יותר מעניינת/AP

דראפט 2014 איים להיות סוער במיוחד ועמוס בטריידים ומהלכים מפתיעים. זה לא קרה. למרות דיונים רבים שכללו את הקבוצות שבחרו במקומות הראשונים, בזמן אמת אף ג'נרל מנג'ר לא היה מוכן לוותר על הבחירה הגבוהה שלו. המהלכים המשמעותיים מעבר לבחירות עצמן התרחשו בימים שלפני הדראפט, בימים הקרובים צפויים עוד שינויים רבים. ההחלטה של לברון ג'יימס וכרמלו אנתוני לצאת מהחוזים שלהם מבטיחה לנו קיץ מרתק במיוחד, כאשר שלושת הישראלים נמצאים בקבוצות שבמוקד העניין.

קליבלנד

ההחלטה הראשונה של דיוויד גריפין, הג'נרל מנג'ר של דיוויד בלאט, הייתה לא לבצע טרייד על הבחירה הראשונה. היו שמועות על טרייד שיביא לקאבס את קווין לאב, היו גם שמועות על שילוב בין שחקן חמישייה טוב לבחירות דראפט שיתקבלו מפילדלפיה או אורלנדו. הרעיונות האלה הפכו למעניינים יותר בעקבות הפציעה של ג'ואל אמביד, השחקן שקליבלנד כנראה הייתה בוחרת, אבל לא הבשילו למהלך שמוסכם על שני הצדדים (במקרה של לאב זה כנראה השחקן עצמו שטרפד את אופציית הטרייד כשלא הסכים להתחייב לשחק שנתיים בקליבלנד). משמעות ההחלטה היא שקליבלנד לא תהיה קבוצה גדולה בטווח המיידי, אבל יש לה הזדמנות נהדרת לבנות קבוצה איכותית בשנים הקרובות.

ההחלטה השנייה הייתה להעדיף את אנדרו וויגינס על ג'בארי פארקר. לפי דיווחים רבים, גריפין דווקא העדיף את פארקר בעוד שהבעלים דן גילברט תמך בוויגינס, כך שיכול להיות שההחלטה הזאת מבהירה מי מחזיק את השלט במשפחה. אני לא מתיימר לדעת מי מהשניים יהיה שחקן NBA טוב יותר בסופו של דבר, ההכרעה בין שניהם הייתה קשה במיוחד גם למומחי המכללות ולסקאוטים שהסכימו לחלוק תובנות עם עיתונאים, אך בהנחה שהפוטנציאל שלהם דומה וויגינס הוא בחירה נכונה יותר עבור קליבלנד. פארקר הוא קודם כל סקורר, ולקאבס כבר יש סקורר מוביל בדמות קיירי אירווינג ועוד כמה שחקנים שעיקר תרומתם הוא בפוטנציאל להשיג נקודות, כולל אנתוני בנט שלא עשה את זה בעונה הראשונה שלו. פארקר גם עשה הכול כדי להבהיר לקליבלנד שהוא מעדיף להגיע למילווקי, כנראה בגלל ששם הוא יהיה הסקורר המוביל. הבשורה הטובה היא שמצאנו מישהו שרוצה להגיע למילווקי.

וויגינס מתרגש: ”אני ובלאט יכולים לעשות דברים גדולים יחד”

קליבלנד בחרה באנדרו וויגינס במקום הראשון בדראפט

מאוד, מאוד אתלטי: צפו בביצועיו של אנדרו וויגינס

צ'נדלר ופלטון לדאלאס, קלדרון ולארקין לניקס

אנדרו וויגינס, קליבלנד. AP
השילוב שלו עם קיירי יכול להיות אידיאלי. שחקן עם כישורים של סופרסטאר, אופי של מספר 2 והגנה נהדרת. וויגינס/AP

וויגינס, לעומת זאת, עושה רושם של טיפוס נוח, אולי נוח מדי. הפוטנציאל של הקנדי עצום - סמול פורוורד עם נתונים פיזיים מושלמים, אתלטיות יוצאת דופן, יכולת להגיע לטבעת, לקלוע מבחוץ, לקלוע מכדרור ולהוריד שחקנים נמוכים לאותיות, ידיים ארוכות שמאפשרות לו לקלוע מעל שחקנים כאילו הם לא קיימים, הגנה אישית נהדרת עם סיכוי גבוה מאוד להתפתח לאחד משחקני ההגנה הטובים בליגה. אבל בעונה שלו בקולג' נדמה היה שלא נוח לו עם תפקיד השחקן המוביל, פעמים רבות הוא נעלם, כולל במשחק ההדחה בטורניר המכללות. לכן השילוב שלו עם קיירי יכול להיות אידיאלי. שחקן עם כישורים של סופרסטאר, אופי של מספר 2 והגנה נהדרת זה בדיוק מה שקיירי צריך לידו, וויגינס ישמח להגיע לקבוצה בה לא מצפים ממנו לקלוע 20-25 נקודות כל ערב מהרגע הראשון כי כבר יש מי שעושה את זה. הוא יוכל להתפתח בקצב שלו בתחומים בהם הוא זקוק לשיפור ובמקביל לתרום במקומות בהם הוא חזק כבר עכשיו לקבוצה שמעוניינת להגיע לפלייאוף.

קיירי אירווינג, קליבלנד קאבלירס. AP
מקבל רוקי שמתאים לו כמו כפפה ליד. אירווינג/AP

וויגינס עשוי להתברר כהתאמה מושלמת לא רק לכוכב שלצידו, אלא גם למאמן החדש שלו. כשחקן צעיר ומאוד גולמי, וויגינס זקוק למערכת שיטתית במיוחד גם בהגנה וגם בהתקפה ולמאמן-מחנך מהסוג של בלאט. העובדה שבלאט מגיע מאירופה, מעולם בו אין סופרסטארים שקולעים 25 נקודות למשחק, תוכל לעזור לו לקבל את וויגינס כמו שהוא ולא לנסות להעמיס עליו אחריות שהוא לא מעוניין בה. התקשורת הולכת לנתח כל צעד של השחקן המדובר ביותר שהגיע לליגה בשנים האחרונות, כל משחק לא טוב של וויגינס יוביל לכותרות עם השוואות לאנתוני בנט, המעטפת שסביבו תהיה חשובה במיוחד בשנת הרוקי. בלאט יודע לבנות לשחקנים שלו מעטפת מוצלחת מול לחץ תקשורתי. מה שבטוח זה שאם וויגינס יתקדם בקצב מהיר ויתפתח להיות כוכב גדול, בלאט יקבל הרבה מאוד קרדיט על כך.

בתמונה הגדולה, נדמה שקליבלנד יורדת מאופציית לברון ג'יימס. לא בדיוק אבל בערך. אם לברון יכריז שהוא מעוניין לחזור לקליבלנד גריפין אמור להצליח להיפטר מכמה חוזים כדי לשלם לקינג ג'יימס חוזה קרוב למקסימום, אבל לעומת קבוצות אחרות הוא לא החל להיפטר מהם כבר עכשיו. בהנחה שהקאבס יוותרו על הזכויות של שחקנים שמסיימים חוזה, בעיקר לואל דנג שיושב על המשבצת של וויגינס וקשה להאמין שיישאר, יהיו להם כ-10 מיליון דולר פנויים מתחת לתקרה. ניתן להביא שחקן טוב בסכום הזה, אבל יש גם מספיק קבוצות אחרות ובכירות יותר עם מקום מתחת לתקרה עבור השחקנים האלה. רוב ההתפתחויות של הקיץ יקרו בשבועות הקרובים, אחריהן הסגל של בלאט יתחיל לקבל צורה סופית ונוכל לדעת האם גריפין בונה עבורו סגל של ארבעה שחקני חוץ ושחקן פנים כפי שהיה לו במכבי השנה.

פורוורד מיאמי היט לברון ג'יימס. AP
נראה שקליבלנד יורדת מרשימת המועמדות/AP

יוסטון ודאלאס

עולם ה-NBA מתחלק כרגע לקבוצות שמנסות להשיג את לברון ג'יימס או כרמלו אנתוני ולקבוצות שמנסות לנצל את הניסיון של האחרות להשיג את הסופרסטארים. שני הטריידים המרכזיים בימים שלפני הדראפט היו תוצאה ישירה של ההודעה של לברון וכרמלו על יציאה מהחוזים שלהם. דאלאס ויוסטון הן שתיים מהמועמדות הבכירות להנחית סופרסטאר הקיץ, שתיהן החלו לעבוד לשם כך. יוסטון נפטרה מהחוזה של אשיק תמורת בחירת דראפט לאחר ששנה שלמה שיווקה אותו כהרבה יותר יקר (מה שעשוי להיות נכון), דאלאס אמנם לקחה על עצמה את החוזה הכבד של טייסון צ'נדלר אבל עשתה זאת בתקווה לשכנע את כרמלו להצטרף אל החבר הטוב שלו (ובתקווה שלצ'נדלר נשאר מה להציע, לאחר שנראה רע מאוד מאז הפלייאוף לפני שנה).

את התוצאות של המהלכים האלה נדע רק לאחר שלברון וכרמלו יחליטו היכן לשחק, בינתיים ניתן להעריך את ההשפעה של ההתפתחויות על שני הישראלים. למזל, כידוע, יש חלק מרכזי בהתפתחות קריירות ה-NBA של שחקנים משניים בליגה, באילו תרחישים ישחק המזל לטובת עומרי כספי וגל מקל? מבחינת שניהם, זה דווקא לא יהיה רע בכלל אם אחד הכוכבים יגיע לקבוצה שלהם. אם אחד מהשניים יגיע ליוסטון הוא יתפוס את העמדה בה משחק כספי, אבל הקרב של כספי על דקות המשחק הולך להיות קשה בכל מקרה.

דריל מורי יחזק את הקבוצה הקיץ, זו ההזדמנות האחרונה שלו לפני שהוא יצטרך לשדרג משמעותית את החוזים של צ'נדלר פארסונס ופטריק בברלי. אם יוסטון לא תשיג את לברון או מלו, אל תופתעו לראות שחקן כמו צ'אנינג פריי מגיע. אבל אם אחד מהשניים יודיע שהוא מוכן לבוא, בטח אם זה יהיה לברון, מורי יבצע מכירת חיסול כדי לפנות את המקום. כדי להיפטר מהחוזה של ג'רמי לין, יכול להיות שהוא יצטרך להוסיף ממתיק בדמות טרנס ג'ונס. זה עשוי להיות הסיכוי הטוב ביותר של כספי לחזור לתמונת הרוטציה של קווין מקהייל.

עומרי כספי, יוסטון רוקטס, מול פאו גאסול, לוס אנג'לס לייקרס. AP
הקרב של כספי על דקות המשחק הולך להיות קשה, אבל הישראלי הראשון ב-NBA מעולם לא נרתע מעבודה קשה/AP

עבור גל מקל המצב פשוט יותר. אם כרמלו אנתוני יגיע לדאלאס, החוזים של מלו ושל דירק נוביצקי ימלאו את תקרת השכר של המאבס. במקרה כזה לדאלאס יהיו 7-8 שחקנים חתומים שמקל הוא אחד מהם, ומארק קיובן יוכל להשתמש רק במיד לוול אקספשן ובחוזי מינימום כדי להוסיף שחקנים. סיכוי סביר שדווין האריס יישאר, אבל לא צפוי להיות רכז בכיר יותר בקבוצה כזאת לאחר שדאלאס ויתרה על שניים בטרייד האחרון. מקל יהיה הרכז השלישי, אבל השני הוא ריימונד פלטון עמוס הבעיות שלא ברור עד כמה יש לו מוטיבציה לשחק. ריק קרלייל החמיא לאחרונה להגנה של מקל, לא צריך לייחס לזה יותר מדי משמעות אבל זה מרמז על כך שבסיטואציה מאוד מסוימת הוא עשוי לסמוך עליו. הגעה של כרמלו יכולה ליצור סיטואציה כזאת.

גל מקל שחקן דאלאס מאבריקס מול נייט רובינסון שחקן דנבר נאגטס. AP
הגעה של כרמלו לדאלאס יכולה ליצור מצב מעניין עבורו. מקל/AP

וקצת על כל השאר

אז מי עוד מועמדת לקלוט את כרמלו או לברון? אחד השמות החמים הוא של שיקגו. הבולס ביצעו את אחד המהלכים המעניינים של הדראפט כשעשו טרייד כדי להביא את הסקורר מהמכללות דאג מקדרמוט, שחקן שיכול להפוך לסקורר אפקטיבי ב-NBA או לאדם מוריסון הבא. הבולס דווקא העמיסו קצת משכורות בטרייד הזה והביאו שחקן שנראה קצת תלוש מהמערכת של טום תיבודו, לכן ישנן הערכות שזה חלק מהכנה לסיין אנד טרייד עם הניקס על כרמלו. אבל גם אם לא יגיע כוכב נוסף, זו הולכת להיות קבוצה מסקרנת.

מיאמי עדיין מאמינה שתצליח לשמור על שלושת הגדולים אצלה. השלושה נפגשו ביום חמישי ואת הדי הפגישה נרגיש בשבועות הקרובים. בינתיים פט ריילי עובר למהלכי ייאוש. בדראפט הוא התקדם כמה מקומות כדי להחתים את הפוינט גארד שבאז נפייר בעיקר כי לברון אמר עליו מילה טובה, השלב הבא יהיה להחתים את דניס רודמן כי בגיל 12 לברון אמר שיש לו שיער מצחיק.

הדראפט עצמו נחשב לעמוק במיוחד וקשה לחיזוי עוד יותר מדראפטים רגילים. ברשימת המרוויחות במבט ראשוני ניתן לציין את שארלוט שהופתעה לגלות את נואה וונלה פנוי בבחירה התשיעית, הפאוור פורוורד הצעיר נראה כמו התאמה מוצלחת לאל ג'פרסון. גם יוטה בחרה שני שחקנים מבטיחים - האוסטרלי המסתורי דנטה אקסום ורודני הוד שהתדרדר עד לעשירייה השלישית, בהנחה שגורדון הייוורד יישאר זו יכולה להיות קבוצת סמול בול עם פוטנציאל.

ראויה לציון גם דנבר שיצאה עם שלל חביב שכלל את ארון אפללו (במחיר נמוך מדי) ושתי בחירות עם פוטנציאל - הסנטר הבוסני יוסוף נורקיץ' והגארד גארי האריס. מרוויח נוסף הוא קייל אנדרסון - הוא נחשב לאחד השחקנים המעניינים בדראפט, פורוורד שמסוגל להוליך כדור ובעל יכולת מסירה נהדרת ואיי קיו כדורסל גבוה במיוחד, הפרשנים קיוו שהוא ימצא מערכת שתדע לנצל את הכישורים הייחודיים שלו. הוא הגיע לסן אנטוניו.

כרמלו אנתוני שחקן ניו יורק ניקס. AP
הבולס עושים הכנות לסיין אנד טרייד עם הניקס. אנתוני/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully