וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עירום, מלא: 40 שנה לאוהד העירום הראשון במשחק ספורט

20.4.2014 / 12:00

מייקל אובריאן, רואה חשבון אוסטרלי ושיכור, לא חלם שהוא יתחיל טרנד עולמי עליו יתחרט כל החיים. אבל זה מה שהוא עשה, בדיוק לפני 40 שנה, כאשר הפך לאוהד הראשון שפורץ בעירום אל משחק ספורט. סיפורה של תופעה בלי גבולות ובלי בגדים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונת השנה, תמונה העשור. אובריאן, פרי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנסיכה אלכסנדרה, בת דודתה של המלכה אליזבת', תפסה את מקומה ביציע המכובדים. לצידה, התיישבו להם מספר בני אצולה נוספים ושאר עשירי בריטניה, כולם דרוכים לקראת אחד הבילויים החביבים עליהם: צפייה בנבחרת הראגבי האנגלית, שאירחה למשחק ראווה באצטדיון האגדי בטוויקנהאם, לונדון, את נבחרת צרפת. המחצית הראשונה, כיאה למשחק ראגבי איכותי, הייתה קשוחה, אבל שום דבר, שום דבר בעולם, שום דבר שהם הכירו עד לאותו רגע, לא יכול היה להכין את הנסיכה המכובדת או את כל אחד משאר הצופים באצטדיון באותו יום, למה שעתיד היה להתרחש עם השריקה לתום המחצית הראשונה. כי באותו יום, ב-20 באפריל 1974, בדיוק היום לפני 40 שנה, עולם הספורט כמו שאנחנו מכירים אותו השתנה וזה לא קרה בגלל ספורטאי, אלא דווקא בגלל אוהד.

המלכה האם עם הנסיכה אלכסנדרה 2000. Julian Herbert, GettyImages
גם היא נותרה בהלם. הנסיכה אלכסנדרה/GettyImages, Julian Herbert

מייקל אובריאן היה אז בחור אוסטרלי צעיר, בוגר אוניברסיטה, שבמסגרת עבודתו כרואה חשבון הגיע ללונדון ונפגש עם כמה חברים, אנגלים ואוסטרלים. יחד, הם החליטו ללכת לאותו משחק ראגבי: "היה איזה בחור אנגלי שהתערב איתי והחבר'ה האוסטרלים אמרו לו 'אל תתערב עם מייקל, כי הוא יעשה כל דבר", כך סיפר לימים אובריאן. ברגע שהמחצית הראשונה הגיעה לסיומה, הצעיר (השיכור משהו) זינק מהיציע, עירום כביום היוולדו והחל לרוץ באזור קו מחצית המגרש, מצד אחד של המגרש אל הצד השני. המתפשט הראשון בתולדות הספורט יצר טרנד כל כך גדול, שגם הוא לא יכול היה לדמיין.

הצופים כמובן, נותרו בהלם מוחלט. חלקם צעקו, חלקם פשוט גיחכו לנגד ההיסטוריה שהתחוללה מול עיניהם. כדי לזכות בהתערבות, אובריאן נדרש לגעת ביציע שניצב בצד השני של כר הדשא, אבל רגע לפני שהוא עשה זאת, ברוס פרי נכנס לתמונה. השוטר המקומי היה אחד הראשונים להתעשת והוא רץ לכיוון אובריאן ותפס אותו. למרות הסיטואציה, האוסטרלי לא התבלבל והסביר לשוטר החביב את חוקי ההתערבות, כך שפרי איפשר לו לגעת ביציע הנגדי לפני שתפס אותו. קשה לחשוב על שוטר שינהג כך כיום, אבל באותו רגע נדמה היה שההלם אוחז בכולם, כולל בפרי.

הצעד הבא של השוטר הבריטי היה אינסטינקטיבי, והקנה לו תהילת עולם. כדי לכסות את איבר מינו של אובריאן העירום, פרי הסיר את הקסדה המשטרתית שלו והניח אותה במקום האסטרטגי המתבקש. התמונה הזו, של אובריאן מובל מהמגרש כשהוא מכוסה בקסדה ההיא, הפכה לאגדית. רבים ראו בבחור האוסטרלי ההיפי, עם השיער הארוך והזקן הארוך, סוג של "ישו מודרני". המגזין TIME הציב את התמונה המפורסמת על שערו בתור "תמונת השנה של 1974" ואילו המגזין "פיפל" הגדיל ובחר אותה כ"תמונת העשור של שנות ה-70'". מיליונים ראו את התמונה, לא מעט החליטו לנסות לחקות אותה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוץ, מייקל, רוץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

מארק רוברטס הוא אחד המתפשטים המפורסמים בעולם. הוא אפילו נכנס ל"ספר השיאים של גינס" אחרי שפרץ עירום ליותר מ-500 אירועי ספורט לאורך ה"קריירה" העשירה שלו. "למה אני מתפשט?", הוא נשאל פעם וניסה להסביר, "כי זה מרגש אותי, זה עושה לי באז. אני חייב לשמוע או לראות את ההתרגשות של הקהל, אחרת זה לא שווה את זה. כל המטרה היא לגרום לאנשים לצחוק מעט. אנשים באים אליי ברחוב, אפילו שוטרים ואומרים לי שהם אוהבים את מה שאני עושה. כולם אוהבים לצחוק".

בין הופעותיו הכי מוכרות של רוברטס אפשר למצוא אינספור משחקים, כמו גם את תחרויות מר עולם או מיס יוניברס, אבל את רגע השיא שלו הוא חווה בפברואר 2004. רגע לפני שהמחצית השנייה במשחק הסופרבול בין ניו אינגלנד לקרוליינה יצאה לדרך, הוא דהר בעירום בין השחקנים על כר הדשא ביוסטון, עד שתוקל בעצבנות על ידי שחקן הפטריוטס, מאט צ'טהאם. אגב, מי שהרסה לרוברטס את אותו רגע של תהילה הייתה ג'נט ג'קסון, שדקות ספורות קודם לכן, במהלך מופע המחצית, חשפה את השד באותה תקרית שערורייתית בלתי נשכחת.

אלא שלא רק בגברים עסקינן. לאורך השנים האחרונות, לא מעט נשים צעירות הותירו אלפי אוהדים עם פיות פעורים והציגו את מרכולתן לעולם. מליסה ג'ונסון, סטודנטית בלונדינית יפהפייה בת 23 בלבד קבעה רגע היסטורי כאשר הפכה לאדם הראשון אי פעם שנכנס עירום לכר הדשא במהלך משחק בטורניר ווימבלדון. גם התזמון שלה היה מיוחד: רגע לפני שגמר 1996, בין ריצ'רד קרייצ'אק ההולנדי למליבאיי וושינגטון האמריקאי, יצא לדרך וכאשר שלל מכובדי הממלכה יושבים ביציעים. התמונה של ג'ונסון חולפת בריצה ליד צמד הטניסאים ההמומים/מחויכים נחרטה בזיכרון.

סיפור מדהים נוסף שייך לשילה ניקולס. ב-1989 היא רצה עירומה במהלך משחק קריקט בין אנגליה לאוסטרליה. אותה התערטלות עלתה לה בלא מעט הצקות, אבל גם הפכה אותה למפורסמת. זמן קצר לאחר מכן, ניקולס נטשה את בריטניה ועברה לארצות הברית, שם הצליחה לבנות לעצמה קריירה מצליחה מאוד בתור מוזיקאית.

ויש כמובן את ג'אומה מרקט אי קוט. העולם מכיר אותו בתור "ג'ימי ג'אמפ". בשנים האחרונות, הקטאלני הוא המתפשט הכי מפורסם בעולם והוא כבר פרץ לכל אירוע שאתם יכולים לחשוב עליו. ג'אמפ השליך את דגל ברצלונה על לואיס פיגו הפורטוגלי במהלך גמר יורו 2004 בין פורטוגל ליוון, אחרי שפיגו עבר מברצלונה לריאל מדריד. הוא היה על כר הדשא בקלאסיקו ובשלל משחקי ליגת האלופות ומשחקי כדורסל, בגמר הרולאן גארוס, במרוץ פורמולה 1, באירוויזיון 2010 על הבמה עם הצוות הספרדי ואיפה לא. לעיתים הוא נושא מסרים לטובת קטאלוניה ולעיתים, למען שחרור טיבט. השיא של ג'אמפ עד היום, ללא ספק, היה גמר המונדיאל לפני ארבע שנים, אז היה רחוק סנטימטרים ספורים בלבד מהנחת כובע על גביע העולם לפני המשחק בין ספרד להולנד. הוא נתפס רגע לפני התהילה. אפילו שיר כבר נכתב עליו.

לקראת סיום, נחזור לאיש שהמציא את כל העניין. ב-2006, אחרי שנים ארוכות של ניסיונות מצד כל כלי תקשורת אפשרי בערך, הסכים אובריאן להתראיין לערוץ הטלוויזיה Channel 7 האוסטרלי ולספר על זיכרונותיו מאותו יום היסטורי. אבל היה לו תנאי. "מייקל אמר להם שהוא מוכן לבוא רק אם הם ישיגו את הקסדה שכיסתה אותו", סיפר השוטר פרי, "היא נתרמה לצדקה והוא היה בטוח שאין להם סיכוי להשיג אותה, אבל הם עשו את זה והוא בא".

גם פרי הגיע לאותו מפגש. הוא הוטס במיוחד לאוסטרליה, הפתיע את אובריאן באולפן ולקינוח, גם העניק לו במתנה את הקסדה. פרי אמר באותה תוכנית: "תפסתי אותו רגע לפני שהוא הגיע לצד השני, אבל הוא הסביר על ההתערבות ונתתי לו לגעת בצד השני של המגרש לפני שעצרתי אותו. הייתי כל כך מבויש והוא רק צעק 'תן לי נשיקה'. זה היה יום קר ולמייקל לא היה יותר מדי במה להתגאות... לא חשבתי פעמיים לפני שהשתמשתי בקסדה שלי. לקחנו אותו מהמגרש, אבל בהמשך הוא כבר חזר ליציע, לקראת המחצית השנייה. התמונה שלי אתו הייתה בכל העיתונים. נאלצתי לברוח מהבית כי המון אנשים ארבו לי שם בניסיון להשיג ראיון".

אובריאן, שעובד כיום כברוקר בבורסה באוסטרליה, נזכר גם הוא: "מה חשבתי לעצמי באותו יום? מן הסתם לא יותר מדי. מהרגע בו התפשטתי וישבתי עירום ביציע, הכול נמחק לי מהזיכרון. רק חיכיתי לשריקה למחצית ולרגע בו השחקנים יעזבו את המגרש. טיפסתי מעל הגדר והתחלתי לרוץ. בסופו של דבר, קיבלתי את הכסף, עשרה פאונד, אבל זה היה גם הסכום בו נקנסתי". אובריאן גם נשאל על כך שהוא החל טרנד עולמי והפתיע: "זו החרטה היחידה שלי מהמקרה. אני מרגיש מאוד מאוד אשם על כך. הטמטום שהמשיך במשך שנים בגלל המקרה הזה... אם התמונה המפורסמת שלי לא הייתה מצולמת, כנראה שכל ההתפשטויות הבאות לא היו מתרחשות. העצה היחידה שלי היא אל תעשו את זה".

20 ההתפשטויות הטובות ביותר:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully