וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיועד: האם גודס ראוי לרשת את בלאט כמאמן מכבי ת"א?

12.6.2013 / 15:15

בלאט מכבד אותו, ההנהלה אוהבת אותו, שחקנים משחקים בשבילו. אבל תקדים קטש לא מרפה וחוסר ניסיונו בטופ האירופי בולט, כך שמכבי תל אביב חוששת וחושבת על מאמן זר. בזמן שמכבי תל אביב חושבת על היום שאחרי בלאט, זה הזמן לבחון את גיא גודס, האיש לו הובטח להיות היורש

בקיץ שעבר נגמר החוזה של גיא גודס במכבי. ההנהלה ישבה איתו ונאמר לו כי ברצונם להחתימו לשנתיים. "אנחנו רוצים אותך לתקופה ארוכה כי אחרי שבלאט יעזוב, אנחנו מייעדים לך את תפקיד המאמן" – חושף גורם טפח חשוב מהשיחות הללו.

זוהי לא הפעם הראשונה שנאמר לגודס כי הוא מיועד לרשת את דיוויד בלאט – אך עתה, יותר מתמיד, אפשר לשמוע כבר את התנדנדות כיסאו של בלאט: הסדק ביחסים שבין המאמן להנהלה התרחב כל כך, שאפשר לראות דרכו את גודס בתפקיד היורש. עתה, ערב האליפות, מעמדו של בלאט מעורער מתמיד, ונדמה כי רק החוזה העבה ועתיר-הממון שלו משאיר אותו על כנו. גודס, בכל אופן, הו?נ?ח?ה להיכנס לעמדת המתנה סבלנית. אם מכבי תפסיד את האליפות, לא מן הנמנע שההמתנה הזו תתקצר.

בימים אלה סוגר גודס שנה חמישית בתפקיד עוזר מאמן במכבי (שורד חסר תקדים במושגים צהובים) שלוש שנים שימש כעוזרו של בלאט, ושנתיים עם נוון ספאחיה, עודד קטש וצביקה שרף. ביניהן כיהן שנתיים כמאמן ראשי של הפועל ירושלים. האם, לאחר תקופה ארוכה של חמש שנים כעוזר מאמן, נראה את גודס בקרוב על הקווים כמאמן ראשי?

גודס ומכבי ת"א דרוכים לקראת הגמר מול חיפה (ה, 20:50, ע' 5)

חשיפה: עמותת מכבי תל אביב בגירעונות עתק. פועלת ללא אישור מנהל תקין

כספי הבא: למה מכבי תל אביב לא מעניינת את גל מקל?

גיא גודס עוזר מאמן מכבי תל אביב עם דיוויד בלאט. ברני ארדוב
גודס בעמדת המתנה, ולתוצאות הגמר-סל תהיינה השלכות על העתיד שלו ושל בלאט/ברני ארדוב

למעשה, חוסר שביעות הרצון מבלאט הגיע לממדים כאלה, שקברניטי מכבי לא יודעים כעת אם לקוות לניצחון בגמר הפלייאוף או שמא מוטב לקבוצה להפסיד, כדי שתהיה "עילה מוצדקת" לחלוץ מבלאט את נעלי המאמן שלו. החוקים במכבי ידועים בקשיחותם: מאמן שמאבד אליפות, אחת דינו – להיזרק בנימוס אל מחוץ לנוקיה (ואפילו אין שם מדשאה שתרכך את החבטה). גם פיני גרשון וצביקה שרף עברו את ההליך הזה.

ואגב, כאשר גרשון נבעט כלאחר כבוד, היה בתיקו חוזה רב-הון לעונה נוספת. במילים אחרות, נייר זה לא מה שיגרום להנהלה להאריך את החתונה עם בלאט.

בניגוד לאווירה המתוחה עם בלאט, גודס זוכה לקונצנזוס מלא בהנהלה. תמימות-דעים נדירה למדי, בכל הקשור למאמנים. "הוא לויאלי מאוד, כנה והגון. זה דבר שכולם מעריכים אצל גיא", מודה גורם בהנהלה. מועמדותו לתפקיד המאמן הבא של מכבי נראית כרגע "טבעית מאוד", כהגדרת הגורם.

גודס, מודע לתפקיד שמייעדים לו. בדיוק מהסיבה הזאת העדיף להישאר בעמדת עוזר המאמן למרות שקיבל לא מעט הצעות מקבוצות בליגה, וגם מאירופה. "מאוד טוב לי עם מכבי, אני נהנה, אני משתכר יפה, אני עוזר לקבוצה לנצח – אז אני נאמן למערכת. אם הייתי הולך לעבוד במקום שבו אני סובל, אז זה לא שווה את זה ", מסביר גודס ומודה: "וכן, יש גם את הסיבה שאני מסתכל קצת קדימה, על העתיד שלי במכבי".

ציון קובה, שחקן העבר של מכבי תל אביב, שיחק עם גודס והוא אחד החברים הקרובים ביותר אליו: " גיא מאוד אוהב את מכבי. אני יודע שזה דו-כיווני. גם ההנהלה של מכבי והאנשים שם מעריכים ומוקירים מאוד את העבודה של גיא. היו לגיא הצעות מקבוצות מאוד בכירות בארץ וגם באירופה והוא דחה אותן על הסף. כי הוא רוצה מאוד להיות במערכת. הוא מרגיש שהוא קרוב מאוד לדלת הראשית. אני חושב שכשדיוויד בלאט יעזוב גיא הוא זה שיקבל את המושכות".

דייויד פדרמן הבעלים של מכבי תל אביב עם דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
החוקים במכבי ידועים בקשיחותם: מאמן שמאבד אליפות, אחת דינו – להיזרק בנימוס אל מחוץ לנוקיה/ברני ארדוב

גודס לא מוכן לסבול במקום העבודה שלו – אך שמח לשמוע על סבל של שחקנים ולנסות לעזור להם בכך. "אחד התפקידים של עוזר המאמן זה להיות קשוב לבעיות של השחקנים ולהעביר אינפורמציות בין השחקנים והמאמן. זה התפקיד שלי – לשמוע, להעביר מידע, לפתור בעיות, לעשות את הקשר הזה בין המאמן והשחקנים. מאמן של שחקנים? זה לא משהו רע. בגלל שהייתי שחקן אז יש לי הגישה לשחקנים, להבין ולשמוע אותם, זה משהו בדנ"א שלי. מצד שני, גם כשאימנתי בירושלים אמרתי לשחקנים שלי תמיד: 'אני יכול להיות החבר הכי טוב שלכם וגם האויב הכי גדול שלכם'. אני יודע להגיע לשחקנים, אבל מצד שני אני מצפה ודורש הרבה דברים".

לא רק מהשחקנים גודס דורש הרבה, אלא קודם כל מעצמו. הוא מגיע מוקדם בבוקר למשרדים ועובר על משחקים, על מהלכים טקטיים, מחליף דעות. "גיא הוא דעתן ולא חושש להצהיר את הדעה שלו. כשהוא חושב ששחקן ראוי ליותר דקות הוא יגיד את זה", מעיד גורם בקבוצה.

"אני מכנה את זה יועץ בכיר שצריך לתת עצות טובות ולהיות כל הזמן עם יד על הדופק, להרגיש דברים", מתאר גודס את מהות עיסוקו. "לנסות לעזור למאמן. הרי אתה יושב בנוחות מאחורי בלאט ורואה דברים שאולי קשה למאמן לראות, כאשר יש החלטות מהירות לקחת. אני רואה אם דברים לא מסתדרים במהלך משחק, מנסה לתת איזו עצה", הוא מנסה לפרוט את תואר ה'עוזר' במכבי לפרוטות יומיומיות. "יש לנו כימיה מצוינת, לי ולדיויד", הוא מוסיף. "אנחנו דומים בהמון תכונות, אז אנחנו באותו ראש".

לא הרבה מודעים כי דיוויד בלאט דווקא רצה בתחילת העונה לשחרר את שון ג'יימס והיה זה גיא גודס ששכנע את בלאט להשאיר את השחקן במועדון. גם במהלך הרבע האחרון במשחק 3 מול ירושלים בו פיגרה מכבי, הציע גודס לבלאט להכניס את דיוויד לוגן - מהלך שתרם למכבי להשיג ניצחון.

ציון קובה מסביר: "הוא מזהה מראש מה יקרה במגרש. יכולת 'הניבוי' שלו זה יתרון ענק למאמנים. יש לו רעיונות מבריקים תוך כדי משחק. הוא עובד מאוד קשה. כולם יודעים את זה. גיא הוא אחד האנשים הכי רציניים ויציבים שאני מכיר, הוא רואה מהלכים קדימה במשחק". במועדון מספרים בחשיבו?ת תרומתו של גודס: "ביורוליג ובליגה גודס צופה ביריבות, הוא רושם את כל התרגילים ועובד על הווידאו, אומר מה חשוב ומה פחות חשוב. בפסקי זמן בלאט מקשיב לו".

זאת ועוד: גודס, בניגוד לעוזרי מאמנים אחרים, נסע בקיץ האחרון ללאס-וגאס עם דני פדרמן והיה שותף להחלטות. "המון שעות דיבור בטלפון יש לגודס עם דני פדרמן ועם יתר אנשי ההנהלה", מספרים גורמים במועדון. "בהחלטות על שחקנים מתייעצים איתו, מאוד בוטחים בו", מעיד גורם בכיר במועדון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש לנו כימיה מצוינת, לי ולדיויד. אנחנו דומים בהמון תכונות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אודישן הוא לא יצטרך לעשות. בהנהלה, כאמור, מעריכים מאוד את גודס ומדגישים לגביו: "הוא מבין המון בכדורסל וצבר ניסיון בשנים האחרונות, שאולי חשבנו שהיה חסר לו. אבל הוא גם טיפוס שאפשר לסמוך עליו, הגון מאוד, וזה אחד הדברים שאנחנו אוהבים אצלו".

גודס עצמו מנסה משהו שבין הצטנעות לדו?גריות ישראלית: "מי שמכיר אותי יודע שאני אחד שאפשר להגיד עליו "what you see is what you get". אין אצלי מאחורי הגב. אם יש לי משהו להגיד, אני אגיד אותו לאדם בפנים. הם לא תמיד אוהבים לשמוע את זה, אבל אני מאוד פתוח. מצד שני, אני לא רב עם אנשים, יודע להסתדר עם כל אדם. צריך לדעת איך אתה מביע את הדעה כדי לא לפגוע".

המשפחה הצהובה אינה חוסכת ממנו שבחים: "יש לו גם לויאליות למערכת ולמי שהוא עובד אצלו. גם ברגעים הקשים וגם הקלים הוא הוכיח את זה", מעידים במכבי. "מכבי היא כמו משפחה בשבילי. אני שם מגיל 19, חוויתי המון במועדון הזה. הגעתי מהקריות ובבית חונכתי להיות נאמן. זה מההורים", מסביר גודס ומוסיף: "גם עם נוון ספחיה וגם עם צביקה שרף, אני חושב שנאמנות היא שם המשחק. ורק ככה אתה יכול להצליח, כי אם אתה עושה תככים תחבולות, בסופו של דבר זה חוזר נגדך. זה משהו שלא האמנתי בו אף פעם. חונכתי לעבוד קשה, להיות ישר ולשתף פעולה עם האחר. זה מה שהדריך אותי עוד כשהייתי שחקן. כבר לא אהפוך למשהו אחר".

והוא לא מפריז: אפילו בירושלים הקשה והבלתי אפשרית למאמנים, איש לא רינן נגד אופיו של גודס. הישג חסר תקדים שעוד לא המציאו לו גביע הולם.

מאמן הפועל ירושלים גיא גודס. מגד גוזני
אפילו בירושלים עדיין אוהבים אותו/מגד גוזני

קונסנזוס נרחב שורר ביחס לגיא גודס גם בגזרת השחקנים. הללו מחמיאים לו בפה מלא. מורן רוט, שעבד תחת גודס כשחקן בהפועל ירושלים כשזה שימש מאמן ראשי, מעיד עליו: "עבדתי איתו הרבה שנים ביחד. הוא מאמן מדהים ומצוין ששחקנים משחקים בשבילו, הוא עבר הרבה כשחקן אז יש לו גישה לשחקנים והוא יודע איך להפעיל אותם. זה משהו שהוא עשה גם כמאמן ראשי ותחת לחץ. תחת לחץ הוא יודע לשדר שהכול בשליטה ומראה ביטחון. הוא מאמן יסודי שעובד מאוד קשה. מגישים היטב את התרומה המקצועית שלו בגישה ובהערות שלו במכבי, הוא מזהה דברים נכון. הוא מאמן שיכול להיות בטופ האירופי", מחמיא לו רוט.

גיא פניני מוסיף: "מעבר למאמן, גיא הוא בן אדם מדהים שכולם אוהבים אותו. הוא מביא הרבה שקט למערכת. בייחוד במכבי שיש הרבה לחץ, הוא יודע לאזן בתפקיד שלו כמאמן את הניסיון שלו כשחקן וכמאמן וזה חשוב מאוד. גיא מבין את המשחק ברמות גבוהות מאוד, תמיד תורם. אני בטוח וידוע שהוא עוזר מקצועית לקבוצה בכל רגע נתון. עם הזמן הוא רק משתפר ולומד. להיות עוזר של מאמן כמו דייויד בלאט זה עוזר ומוסיף".

גם דייויד לוגן שופע מחמאות לגודס: "הוא בחור נהדר. אומרים שמאמנים משתנים כשהם עוברים מתפקיד עוזרי מאמן למאמן לראשי, אבל ממה שהבנתי בירושלים גיא היה בדיוק אותו דבר, הציג את אותה הגישה המצוינת לשחקנים שיש לו והיה גם אז נגיש לשחקנים, זה משהו נדיר שקיים אצל גיא. הוא מבין כדורסל, מאוד נעים ומתנהג בכבוד לכולם. הוא מאמן של שחקנים, ששיחק ברמות הגבוהות ביותר, לכן שחקנים גם מאוד מכבדים אותו, גם אם יש לו הערות. הם מבינים שהוא יודע על מה הוא מדבר. גיא תורם רבות למכבי העונה מכל בחינה. הוא מדבר על מה שהוא רואה במשחק ומה צריך לעשות ועוזר לשחקנים מקצועית ואישית".

גארד מכבי תל אביב מורן רוט (ימין) עם עוזר המאמן גיא גודס (שמאל) באימון במדריד. מגד גוזני
"תחת לחץ הוא יודע לשדר שהכול בשליטה ומראה ביטחון. מרגישים את התרומה שלו". גודס עם רוט/מגד גוזני

אולם האידיליה השוררת בין הצדדיים אינה שלמה: בשיחות פנימיות בין ההנהלה שוחחו לא אחת על חוסר הניסיון של גודס כמאמן ראשי ברמות של מכבי, לכן בקבוצה קיים חשש להעביר את השרביט לגודס, ואפילו עלתה האופציה של מאמן זר, כגון פסקוואל. "בהנהלה מודעים כי משבר קל עלול לגרום לגל תקשורתי נגדם על המהלך להביא את גודס. אין לו גב תקשורתי וקרדיט נרחב כמו לבלאט או לגרשון, למשל", מעיד מקורב למועדון. "זה יוצר אצלם חוסר ביטחון לגבי המהלך". עם זאת, בקבוצה גם לא רואים אופציות רבות בשוק: מאמנים כמו אוברדוביץ' דורשים סכומים גבוהים שיגרום לחריגה תקציבית. אם בעבר גודס נשלל מראש בשל חוסר ניסיון עתה יותר ויותר מתחילים להאמין כי יש להעניק לו את הצ'אנס לאמן.

מקורב למועדון מוסיף: "בהנהלה מודעים שגודס עדיין לא אימן לבדו במשחק יורוליג. וגם זכור להם היטב מה שקרה עם אפי בירנבוים ועם עודד קטש", מעיד הגורם. "הם מדברים על זה ועל התרחישים. ברור שכולם מודעים שאם יהיה משבר זה יכול להתפתח ולגדול, שיפילו את האשמה במשברים אפשריים כאלו בהחלטה שלהם למנות את גיא. הם מודעים שזה לא יהיה קל. על אחת וכמה אם הוא ייכשל", אומר הגורם.

שמעון מזרחי, דייויד פדרמן בעלי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
אוברדוביץ' יקר, לגודס אין גב תקשורתי והם בדילמה. מזרחי ופדרמן/ברני ארדוב

גיא, אתה מודע לחששות הקיימים בהנהלה בגלל חוסר הניסיון שלך כמאמן ראשי ברמות האלו.

"השאלה הזאת תמיד תצוץ. והתשובה בגוף השאלה כי אתה צריך להתחיל מתישהו. אם אתה מקבל את הצ'אנס, חובת ההוכחה עליך. אני מודע לזה. גם ספאחיה התחיל בריטאס וילנה והצליח, גם סימונה פיאניג'אני שימש 10 שנים כעוזר מאמן בסיינה וקיבל את התפקיד, היום הוא נמצא ברמה של הטופ במאמנים של היורוליג. אתה צריך לקבל את הקרדיט אך גם להיות אחראי לדברים שאתה צריך לעשות. אם לא תעשה את זה, תלך אחורה. אני מאמין ביכולת שלי ואני חושב שאני כן מסוגל".

דיברו איתך על זה?

"לא דיברו בהנהלה על החשש. אבל זה דבר מאוד טבעי, כי היה גם את הסיפור עם עודד קטש בזמנו, אני חשבתי אז שאנחנו לא מוכנים עדיין כצוות, ואף אמרתי בזמנו בהנהלה שאנחנו עדיין צעירים לעמוד בעומס ובלחץ הזה, אין ספק שעכשיו זו סיטואציה שונה. מה יקרה? אי אפשר לדעת מראש. אבל אתה צריך להתחיל מתישהו. כל מאמן שמקבל צ'אנס ראשוני - אם אתה לא מצליח אתה חוזר חזרה אחורה. אך אני מוכן לאתגרים, גם כשהייתי שחקן ולכל מקום שהגעתי אני עובד הכי קשה להצליח וכך גם הפעם. שימשתי כמאמן ראשי שנתיים בירושלים, גם בראשון. גם ככל שאתה מתבגר ולומד עם אנשים אני גם בן 42 היום, ולא 38, זה עוזר לך בעבודה, מה יהיה בעתיד? אין לי מושג, ברור שזה חלום שלי לאמן את מכבי תל אביב יש הרבה שחקנים במערכת יש לי קשר טוב אבל אני לא נח ומנסה לעשות את העבודה שלי הכי טוב שאפשר לקבוצה ולמועדון. מה יהיה? זה כבר לא תלוי בי".

גודס מדגיש כי למרות ששימש כעוזר מאמן הוא צבר ניסיון חשוב: "למדתי המון. לזכותו של דיוויד ייאמר שכמעט כל יום אני לומד משהו חדש, זו עונה שלישית שלי איתו ואני כל הזמן לומד. כך גם צריך, וכך אני רואה את ההתקדמות שלי. אנשים צריכים להזין אחד את השני. יש לנו מערכת יחסים מפרה, כל מי שלא לומד פשוט נתקע ועומד במקום".

נוון ספאחיה מאמן פנרבחצ'ה אולקר. רויטרס
"אם אתה מקבל את הצ'אנס, חובת ההוכחה עליך. אני מודע לזה. גם ספאחיה התחיל בריטאס וילנה עבר והצליח".ספאחיה/רויטרס

ומה דעתו של גודס לכך שהוא המיועד לפי הנהלת מכבי תל אביב? "אני שמח לשמוע את הפידבקים האלו", מסכם גודס, "אני בכדורסל המון המון שנים וגם כאן יש דינמיקה מסוימת וגם אם יבואו ויגידו: 'כן, אתה הבא. אל תסמוך על זה כי דברים פה מתפתחים ויכול להיות הרבה דברים. עם זאת, תמיד דאגתי לעבוד הכי קשה בכל רגע נתון. מה יהיה בסוף העונה הבאה? אני יכול לשבת ולתכנן, אבל בסופו של דבר אין הבטחות. אני גם לא חושב שזה נכון. אם אתה לא טוב בכל יום שאתה עובד, שום דבר לא מובטח לך".

* בתגובה לפרסומים שונים לפיהם הפסד בגמר יביא לפיטורי בלאט, במכבי תל אביב מבקשים להבהיר: "לפרסומים אין בסיס ואחיזה במציאות. זכייה באליפות או הפסד אינם מהווים שיקול להשארת מאמן במכבי או החלפתו. השיטה האבסורדית הנהוגה בשנים האחרונות לפיה משחק אחד קובע את זהות האלופה תוך התעלמות מוחלטת מעשרות המשחקים שקדמו לו בוודאי אינה יכולה להוות שיקול בהחלטה אם להשאיר מאמן בקבוצה או להעבירו מתפקידו. דיוויד בלאט, באופן חד משמעי, הוא מאמנה של מכבי תל אביב ומחזיק בחוזה לעונה הבאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully