וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זאב, רווח?

23.7.2012 / 17:00

בן שמעון לא התלהב, רוני לוי לא רצה, רוד חוליט לא התרשם. זאב חיימוביץ' מגיע להפועל תל אביב אחרי שנים מאוד לא קלות באירופה, בהן לא הצליח לממש את הפונציאל. הפעם זה יקרה או שניצן שירזי קנה חתול בשק?

ביום שישי לפני כשבוע וחצי ערכה א.א.ק לרנקה אימון פתיחת עונה רשמי שהיה פתוח לקהל ולתקשורת. ביציע ישבו כמה מאות אוהדים ועל הדשא התקיים קרנבל. הכרוז הציג את השחקנים והצוות המקצועי בראשות רן בן שמעון ואיש דת בעל זקן עבות בירך את אנשי הקבוצה אחד אחרי השני. בתוך ההמולה, היה שחקן אחד שנראה לא שייך. זאב חיימוביץ' הגיע ללרנקה כמה שעות קודם לכן, עמד על כר הדשא עם החולצה מספר 12 והביט במתרחש במבטים משתאים. גם אנשי התקשורת תהו על תזמון ההגעה ושוחחו ביניהם לגבי הבלם הישראלי. בסופו של דבר, חיימוביץ' שהה שלושה ימים בלבד בקבוצה לפני שבן שמעון הודיע לו שאין בכוונתו להחתימו. בכך, שוכנע חיימוביץ' סופית לזנוח את הרצון להמשיך לשחק בחו"ל ויומיים לאחר מכן סיכם השחקן סופית לשנתיים בהפועל תל אביב.

שלוש שנים עברו מאז שיחק מי שנחשב בזמנו לאחד הבלמים המוכשרים והמבטיחים של הכדורגל הישראלי את משחקו האחרון על אדמת ישראל. בשלוש שנים הללו חיימוביץ' ידע לא מעט קשיים, ראה מעט מאוד דקות משחק ושוחרר בינואר בהליך מכוער ומשפיל. עכשיו, בגיל 29 ואחרי שנה ללא הופעה במשחק רשמי, חיימוביץ' חוזר לליגת העל. לא מדובר בעוד מקרה של שגריר שלא הצליח באירופה וחוזר הביתה. עבור חיימוביץ' העונה הקרובה תהיה מבחן אמיתי ומלחמה על הקריירה. הפועל תל אביב נתנה לו צ'אנס אמיתי להחיות את השם שנשכח אי שם בגרוזני ואולי לחזור למרכז הבמה, למקום אליו לא הצליח להגיע גם ברגעיו הגדולים: נבחרת ישראל.

בלם טרק גרוזני זאב חיימוביץ' עם חלוץ דינמו מוסקבה אלכסנדר קרז'אקוב. Epsilon, GettyImages
פתח במחמאות, סיים בהתרסקות. חיימוביץ' מול קרז'אקוב/GettyImages, Epsilon

ביולי 2009 פגשו חיימוביץ' ומכבי נתניה את טרק גרוזני למשחק הכנה שנערך במחנה האימונים בטורקיה תחת גשם שוטף. הקבוצה הצעירה של נתי עזריה עמדה מצוין על המגרש והובילה 0:1 עד הדקה ה-75 לפני שהרוסים הצליחו להפוך את התוצאה. חיימוביץ' הצטיין וצד את עיני הצוות המקצועי של טרק. נתניה הייתה אז בעיצומו של קיץ קשה. הבעלים דניאל יאמר הפסיק את התמיכה וכוכבי הקבוצה נטשו כל אחד בתורו. חיימוביץ' דווקא היה אמור להישאר, אך כשהרוסים הציעו פיצוי בגובה 400 אלף דולר, בנתניה הסכימו מיד והבלם חתם על חוזה לשלוש שנים בשכר כולל של 1.3 מיליון דולר, פי שלושה מחוזהו בישראל.

"חיימוביץ' בלם גבוה ומלא ביטחון שיודע להתמקם. שחקן עם איכויות כאלה אנחנו צריכים", חגג המאמן האוקראיני ויאצ'סלב גרוזני. ההתחלה הייתה חלומית. שבוע אחרי החתימה קיבל חיימוביץ' את חולצת ההרכב ועזר לטרק להדהים עם 0:1 בחוץ על דינמו מוסקבה, תוך שהוא משתק את חלוץ המארחת אלכסנדר קרז'אקוב וזוכה למחמאות בתקשורת המקומית. הבלם שמר על מקומו בהרכב בשבעת המשחקים הבאים, עד שהגיעה נקודת המפנה. הופעה חלשה במיוחד במשחק הביתי מול רוסטוב (3:1) הובילה את המאמן גרוזני להחליף את חיימוביץ' אחרי 25 דקות משחק בפיגור 2:0. המאמן אמנם התפטר אחרי ההפסד, אבל מעמדו של הישראלי החל לדעוך ועוזרו שאהין דינייב העניק לו רק עוד הופעה אחת בהרכב עד תום העונה בנובמבר.

המצב לא השתפר גם עם מינויו של אנטולי באידצ'ני למאמן לעונת המשחקים 2010. האחרון צירף לסגל שני בלמים וחיימוביץ' נדחק הצידה. בחלק הראשון של העונה הוא עוד נכלל בסגל ברוב המשחקים, אבל אחרי הפגרה ראה את חבריו בעיקר מהיציע ובסך הכל, סיים את העונה, במהלכה הוזכר שמו כמועמד למכבי תל אביב ומכבי חיפה, עם שמונה הופעות בלבד. לקראת עונת 2011/12 (שנפרשה על פני 15 חודשים בגלל שינוי שיטת המשחקים בליגה), החליטו בטרק ללכת בגדול והנחיתו את רוד חוליט האגדי בעמדת המאמן. ההולנדי, כך מספרים, דווקא התרשם מחיימוביץ', אבל העדיף על פניו את הבלארוסי סרגיי אומליינצ'וק. רק כשזה היה פצוע, קיבל הישראלי הזדמנות ובאחת ההופעות היה שותף לתבוסה 4:0 מול לוקומטיב מוסקבה.

חוליט פוטר ביוני 2011 ומחליפו הזמני איסה באבטייב העניק לחיימוביץ' עוד מספר הופעות כמחליף. ב-13 באוגוסט אשתקד התארחה טרק אצל דינמו מוסקבה והישראלי פתח במפתיע בהרכב וכמו יתר חבריו סיפק הופעה רעה מאוד וראה שוב ושוב את הגב של אנדריי וורונין וקווין קוראני. זה נגמר בתבוסה 6:2 במה שהיה לא רק משחקו האחרון של חיימוביץ' ברוסיה, אלא גם המשחק הרשמי האחרון בו שותף. כשהמאמן סטניסלב צ'רצ'סוב הגיע לקבוצה כעבור חודש וחצי, אחת ההחלטות הראשונות שקיבל הייתה לחתוך את הישראלי מהסגל. עיתונאי רוסי טוען: "צ'רצ'סוב סימן את חיימוביץ' מהרגע הראשון. הוא לא רצה אותו בקבוצה".

רוד חוליט במשחק של צ'לסי. Phil Cole, GettyImages
גם הוא לא נתן צ'אנס. חוליט/GettyImages, Phil Cole

בינואר 2012, המריאה טרק למחנה אימונים בטורקיה לקראת חזרת הליגה מהפגרה והמאמן צ'רצ'סוב החלט שחיימוביץ', יחד עם שני זרים ברזילאים, לא ייצא עם הקבוצה אלא יישלח להתאמן עם קבוצת המילואים. באתרה הרשמי, הודיעה הקבוצה כי השחקן משוחרר וחופשי להעברה. חיימוביץ' סירב בתוקף. נציגיו הודיעו למועדון כי השחקן דורש שיאפשרו לצאת למחנה, אבל בטרק התעקשו. "הם רצו להשפיל אותו ולשלוח אותו להתאמן עם ילדים עד שהוא יישבר ויגיד שהוא רוצה ללכת", מסביר עורך דינו, מוטי ברונשטיין. לאחרונה הגיש חיימוביץ', באמצעות עורכי דינו, תביעה לפיפ"א נגד המועדון בה דרש 233 אלף דולר השלמת שכר, 250 אלף דולר פיצוי על הפרת הסכם והטלת סנקציות ספורטיביות נגד טרק. "בחוזה של חיימוביץ' כתוב שאסור לו להתאמן עם המילואים, אלא רק לשחק. טרק טענו שקבוצת המילואים והקבוצה הבוגרת הן אותה קבוצה, אבל הוכחנו שמדובר בסגלים שונים ומאמנים שונים. קבוצת המילואים לא מקצוענית ולהכריח אותו להתאמן שם זה רק לא מנוגד לחוזה, אלא פוגע בזכותו לשמור על היכולות הפיזיות והטכניות שלו", מסכם ברונשטיין.

כאמור, חיימוביץ' רשם בסך הכל 25 הופעות בעונה וחצי בליגה הרוסית הראשונה, מספרים נמוכים לכל הדעות. מה השתבש? עיתונאי המסקר את הקבוצה מנסה להעריך: "בליגה כמו ברוסיה הפיזיות של חיימוביץ' לא באה לידי ביטוי ולעומת זאת, האיטיות שלו פגעה בו במיוחד מול החלוצים של הקבוצות הגדולות. לטרק היו חמישה מאמנים בפרק הזמן שהוא היה בקבוצה וכמעט כולם סברו ששחקנים אחרים צריכים לשחק לפניו. הוא לא צבר מומנטום וכשמשחקים פעם בכמה חודשים, אי אפשר להיראות טוב. אבל בשורה התחתונה, חיימוביץ' לא הוכיח שהוא מתאים לרמה של הליגה כאן".

מאז ינואר, חיימוביץ' חיפש לעצמו קבוצה. תחילה סירב לשקול את אפשרות החזרה לישראל והתעקש להמשיך באירופה. בחודש אפריל נחת למבחנים באנורתוזיס של רוני לוי. המאמן הישראלי רצה להתרשם מכושרו ולשקול צירופו לקראת הקיץ. הבלם התאמן מספר ימים יחד עם גל ספיר מהפועל ראשון לציון לפני ששוחרר. "למה לא החתמתי אותו? מבחינתי הוא זר. המכסה כבר הייתה כמעט מלאה, אחרת הייתי מצרף אותו בשמחה", טוען לוי. בקפריסין מוסיפים כי סיבה נוספת היא ההחתמה של פאולו ז'ורז'ה הפורטוגלי של אפואל ניקוסיה, שכבר אז קרמה עור וגידים.

כאמור, לפני כשבוע וחצי שב חיימוביץ' לקפריסין, לאחר שהוצע לבן שמעון. המאמן הישראלי העניק לבלם 45 דקות במשחק אימון מול אתניקוס אכנאס (0:0) ואחרי אימון נוסף, הודיע לו שבגלל כושרו הגופני הלקוי הוא מוותר על שירותיו. גורם במועדון: "הסיבה הרשמית הייתה הכושר הגופני, אבל המציאות שהיא שא.א.ק, ובמיוחד המנהל הספורטיבי קווין הופלנד, חיפשו שם יותר גדול וגם שחקן בסגנון אחר, יותר מהיר. היו מגעים עם בלמים לפניו והופלנד רוצה שחקן מליגה בכירה. לחיימוביץ' יש תכונות טובות, הוא גבוה ובעל גוף גדול וחזק, אבל לא.א.ק יש שני בלמים כאלה".

מאמן נבחרת ישראל אלי גוטמן. ברני ארדוב
פתרון חדש ומפתיע לבעיית הבלם? גוטמן/ברני ארדוב

בעקבות ההחלטה של בן שמעון ולאור ההצעה מהפועל תל אביב, החליט חיימוביץ' סופית לחזור ארצה, גם במחיר ירידה משמעותית בשכרו. לבלם היסטוריה ארוכה עם הפועל תל אביב. הוא הגיע לאדומים מבית"ר טוברוק כשחקן נערים, אבל ב-2001, אחרי שסיים את גיל הנוער, סירב דרור קשטן להעלות אותו לסגל ובמועדון השאילו אותו להפועל רעננה בליגה הלאומית. אחרי מספר שנים טובות בשרון, שוב הוזכר שמו של חיימוביץ' כמועמד לחזור, אבל קשטן דרש לבחון אותו. בעלי טוברוק, אריק איזיקוביץ' סירב והורה לשחקן לצאת לחופשה באילת. "אמרתי לו שהוא לא הולך למבחנים. פדיתי את כרטיסו והעברתי אותו להפועל פתח תקוה, שם הוא פרץ", נזכר איזיקוביץ'.

הנתון המעניין הוא שדווקא בתקופות הטובות של חיימוביץ' בישראל, כששיחק בפתח תקוה ומאוחר יותר בבני יהודה ונתניה, הוא לא הצליח לפרוץ את דרכו לנבחרת. את ההופעה היחידה רשם כמחליף בניצחון 1:2 על בלארוס במשחק ידידות באוקטובר 2007. באותה תקופה, בלמים בכירים כמו: טל בן חיים, שמעון גרשון, אריק בנאדו, אבי סטרול ואפילו דקל קינן הצעיר שיחקו לפניו. דווקא עכשיו, כשאלי גוטמן נמצא במצוקה חמורה של בלמים, הדרך של חיימוביץ' נראית סלולה יותר. אם הוא יצליח לחזור לעצמו בשורות האדומים, אל תתפלאו אם תראו אותו פותח בהרכב בקמפיין הבא עלינו לטובה. להזכירכם, האופציות האחרות של גוטמן הן: בן חיים (שאמור לשחק בליגה השלישית באנגליה), רמי גרשון, איתן טיבי ושיר צדק, בעוד קינן ודן מורי עדיין מחפשים קבוצה לעונה הבאה. "למה הוא לא הגיע לנבחרת? כי אף אחד לא מצא לנכון לנסוע עד למקום שכוח אל כמו גרוזני כדי לראות אותו", מנתח איזיקוביץ'. "חיימוביץ' אדם נהדר ומקסים, אני לא מכיר עוד שחקנים בארץ שהיו הולכים למקום בלי יכולת לצאת מהמלון או ממתחם האימונים. תמיד היה לו אופי כזה".

נראה שחיימוביץ' מודע היטב לסיכוי החדש להחזיר את שמו לתודעה. בהפועל תל אביב סיפרו השבוע כי הבלם "מתאמן כמו חיה". גם כשהמאמן ניצן שירזי העניק חופש לשחקנים ואלה יצאו למסע קניות, חיימוביץ' נשאר במלון וערך אימון אישי. "הוא לא שיחק שנה ומבחינת כושר רואים שזה לא זה", אמר שחקן בקבוצה. "אבל הוא לאט לאט נכנס לעניינים וכבר שיחק מחצית (ב-0:2 על ויסלה קרקוב) והוסיף הרבה שקט ורוגע. מבחינה אנושית, הוא תוספת משמעותית. אם התרומה המקצועית תהיה כמו התרומה החברתית, הפועל תרוויח בגדול העונה".

גם רוני לוי אופטימי: "חיימוביץ' הוא בחור יוצא מן הכלל ברמה האישית וללא קשר לכדורגל. הלוואי והיו לנו הרבה שחקנים כאלה מבחינת התנהלות, סגנון ורמה. מעבר לזה, מדובר בשחקן שעשה עד עכשיו קריירה יפה מאוד והוא הגיע לגיל שבו הוא צריך הרבה דקות משחק כדי להראות את האיכויות שלו, ויש לו הרבה כאלה. הפועל עשתה רכש מצוין. מבחינה מקצועית, מדובר בשחקן מאוד פיזי עם הרבה כוח ומשחק ראש מצוין. יחסית לשחקן עם הגובה שלו יש לו טכניקה טובה מאוד. ההשתפשפות שלו באירופה תוסיף לו הרבה, כי אתה צריך להתמודד עם קשיים לא פשוטים מעבר לכדורגל, אני בטוח שזה חישל אותו ברמה האישית. הוא מגיע הרבה יותר מחושל ובוגר וזה יעזור לו להצליח שם. כשאתה מביא שחקן ישראלי, זה יתרון גדול. אין זמן התאקלמות. הפועל תל אביב היא בית שני שלו, לכן זה מגדיל את הסיכויים שיצליח".

עוד בהפועל תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully