וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו?ר?ס מאמן

ההשפעה על השחקנים לא מורגשת. היכולת הטקטית לא מולידה הברקות. ניצן שירזי חשב שהוא יציל לעצמו את העונה בבלומפילד ואז הגיע להפועל ת"א. רק ניצחון בדרבי יציל אותו

במחצית משחק התיקו של הפועל תל אביב נגד רמת השרון בשבוע שעבר, נזף ניצן שירזי בשחקניו ובין היתר אמר להם: "תסתכלו על החולצה, לא נראה לי שמישהו מבין את משמעות הסמל שעליה, אתם לא נותנים כבוד למועדון ומגעילים אותי". מספר ימים לאחר מכן ניתן היה אולי לראות עד כמה הדברים חודרים, כששירזי הזעוף גרר תגובה צדדית מאחד השחקנים באימון: "עוד פעם הוא יחזיק את החולצה עם הסמל?". שחקנים אחרים סתם חייכו מסביבו.

הדיסוננס בין המסר החשוב של שירזי לאופן שבו מקבלים אותו היום השחקנים באדום, מגלם היטב את הפער בין האיש שרצה להנהיג את הפועל תל אביב למה שהוא מביא באמת עד כה. הוא תמצית התרומה של ניצן שירזי כמאמן להפועל תל אביב, שזה מעט מדי לכל הדעות. כל זה הופך את הדרבי התל אביבי לחשוב מאוד דווקא עבור מי שבכלל לא אמור היה להיות בבלומפילד הערב (שני, 20.45, ערוץ 1), אם העונה שלו ושל הפועל תל אביב לא היתה משתגעת: לשירזי אסור לצאת רע מהדרבי הזה, אחרי כל מה שהוא עבר העונה. מפרשת הכדור המרכזי, דרך הנפילה בהפועל חיפה וכלה בחוסר ההשפעה על הפועל תל אביב. הפסד בדרבי יכול אפילו להוביל לסוג של התרסקות בקריירה שלו.

ניצן שירזי מאמן הפועל תל אביב. קובי אליהו
אסור, פשוט אסור לו לצאת רע מהדרבי הזה. ניצן שירזי/קובי אליהו

***

ניצן שירזי (40) מתייעץ המון עם מקורבים, וכאשר הוא שאל אותם בנוגע להצעה מהפועל תל אביב, המסר היה פחות יותר כזה: אין לך להפסיד. תמיד חיכית להזדמנות בקבוצה גדולה. הידע שלך, הרעב והכישרון, יתעלו על כל הבעיות. היום אחד מאותם מקורבים מבין שטעה בהערכה שלו. "כולנו רצינו לראות את ניצן מגיע לקבוצות גדולות כי הוא ראוי למקומות האלה", הוא אומר. "דחפנו אותו להפועל כי האמנו שניצן יכול לעשות דברים שאחרים לא יכולים ולהשתלט על הדברים שם, אך ככל שהזמן עובר זה נראה משהו שגדול על מאמן כדורגל, טוב ככל שיהיה".

"בדיעבד", הוא ממשיך. "היה עדיף לניצן לוותר על זה. אף אחד לא האמין שהדברים ידרדרו למקומות כאלה. מה שקורה השנה בהפועל עם הקהל זה עוד כלום. מה שקורה עם השחקנים, התביעות, התסכול שלהם והיחס שלהם למקצוע ולמועדון, אוכל לניצן את הכבד. כל הכח שלו תמיד היה בקשר ובהשפעה על שחקנים, ביצירת דרך ספורטיבית ונאמנות למקצוע ולמועדון. בהפועל הנוכחית אין שליטה על זה. אני אומר לך בפה מלא שאם ניצן לא היה מאמין שטביב ייתן לו את המושכות גם לשנה הבאה, הוא היה עוזב. כי הפועל של היום זו סיטואציה שהוא הכי לא היה רוצה להיות חלק ממנה".

אוהדי הפועל תל אביב. קובי אליהו
הפועל תל אביב של היום - ממש לא סיטואציה שאיזשהו מאמן רוצה להיות חלק ממנה/קובי אליהו

***

פרשת הכדור המרכזי בקיץ פגעה מאוד בניצן שירזי. מי שדיבר אתו באותם ימים שמע בן אדם שבור שלא יודע את נפשו מרוב עצבים, בושה ותסכול מהסיטואציה. "ניצן רצה לקבור את עצמו", סיפר אחד ממקורביו השבוע. "השיחה המטומטמת הזאת עם תומר סיני הפכה למשהו שכל המדינה מדברת עליו. ניצן פתאום מזוהה עם פלילים ומשטרות בטלוויזיה, וכל מה שהוא תמיד התרחק ממנו. התדמית שהוא תמיד דאג לשמור עליה התרסקה לו בפנים. זה השפיע מאוד עליו, על אשתו ועל כל המשפחה כי הוא ידע שאין כלום. אבל הכתם מעצם החקירות וההאשמות זה משהו שאי אפשר להוריד כל כך מהר. אני מאמין שאם לא הפרשה הזאת, לא בטוח שניצן היה לוקח את הפועל תל אביב. פשוט אחרי הפרשה והנפילה בהפועל חיפה, הוא כנראה לא חשב בבהירות והלך על משהו בכל הכח עם האמוציות לסתום פיות".

זו תמצית הבעיה של שירזי בהפועל תל אביב: נקודת ההתחלה בה הגיע למועדון, כמו גם העובדה שהיה המועמד האחרון לרשת את דרור קשטן. טביב רצה את משה סיני ושלום תקוה, דיברו גם על רוני לוי או מעבר חד של אלישע לוי, אבל כשכלום לא התרומם שירזי סגר הכל בשיחת טלפון קצרה. בניגוד לאחרים, ניצן כמעט ולא שקל את העניין וכל כך רצה את התפקיד, שאמר למקורביו: "אני לא מבין בכלל למה מציעים לי כסף". אלו דברים שכולם רואים ומבינים, וגם שחקנים. גורמים בהפועל ביקרו אז את המאמן, כי בניגוד למאמנים אחרים איתם שוחחו, שירזי לא הציג תכניות מגירה מקצועיות והתמקד במשפט: "אני הולך להביא אליפות". משפט שהתמסמס כמה ימים לאחר מכן, לאחר ההפסד 3:0 להפועל חיפה.

חבר הנהלת הפועל פתח תקוה תומר סיני יוצא מחקירת המשטרה. קובי אליהו
"השיחה המטומטמת הזאת עם תומר סיני הפכה למשהו שכל המדינה מדברת עליו. ניצן פתאום מזוהה עם פלילים ומשטרות בטלוויזיה, וכל מה שהוא תמיד התרחק ממנו"/קובי אליהו

***

כך הפך שירזי למאמן שבקושי מורגש בהפועל תל אביב. לזכותו ייאמר כי בניגוד לדרור קשטן, ממנו השחקנים חששו, שירזי ניסה להביא גישה חדשה. הרבה יותר פתוחה וחמה. זה תנאי פתיחה שאמור היה לעבוד לטובתו, אבל הוא פוספס. לעומת דרור קשטן שאצלו שחקנים התלוננו על הקושי באימונים, שירזי לא מהסס להפחית עומסים ולדבר לעומק עם שחקנים, למרות שהאימונים שלו לפעמים יותר ארוכים. חדר ההלבשה העצוב של דרור קשטן השתחרר, אבל יותר מדי.

בדיעבד, התברר שהגישה הקפוצה של קשטן היא שהחזיקה את המועדון, שסבל מלא מעט קרעים בתוכו. "אין יותר מדי דברים רעים להגיד על ניצן שירזי", אומר שחקן בקבוצה, "אפשר לנתח את העניין כך שמסביבות דצמבר הייתה אווירה של סוף עונה בקבוצה, אווירה שבגללה דרור הפסיק להשפיע והיה ברור שאם יגיע מישהו אחר במקומו הוא גם לא יוכל להשפיע תחת האווירה הזאת. לשחקנים לא ממש היה איכפת מה ניצן אומר או מנסה לשדר, כי כל אחד מסתכל על הצד שלו ולא על טובת הקבוצה".

שירזי, ייאמר לזכותו, לא מצא יותר מדי שחקנים מנהיגים בחדר ההלבשה שיעזרו לו להתגבר על הקרעים, דוגמת הפגיעה בכוחו של שי אבוטבול. שירזי, ייאמר לגנותו, לא עשה יותר מדי לשפר את המצב הזה, ויצר תחושה שהוא משרת קודם על את הבוס, בניגוד לגוטמן שהשחקנים היו מאחוריו. או כמו שאמר אחד השחקנים: "לא ממש סופרים את ניצן בחדר ההלבשה ולא מקשיבים יותר מדי למה שהוא אומר. נותנים לו להגיד את הדברים, יוצאים מחדר ההלבשה וזה לא מעניין אף אחד. זה לא אישית מולו, זה המצב של המועדון".

קשר הפועל תל אביב שי אבוטבול. ברני ארדוב
הפגיעה במעמדו לא ממש עזרה לשירזי למצב את עצמו במתחם חודורוב. שי אבוטבול/ברני ארדוב

***

זו גם הדרך להבין את התרומה הכמעט אפסית של שירזי מבחינה טקטית: להערות שלו יש פחות מאזינים. אבל גם כאן, הוא יכול היה להבריק יותר, מאשר עוד מהפכה בהרכב אחרי תוצאה לא טובה. קחו, למשל, את התפקוד של מהארן לאלה. לגוטמן, לדוגמה, הייתה תכנית מאוד ספציפית לגבי לאלה במערך הטאקטי של הקבוצה - לאלה שימש כפיבוט בשפיץ, אבל היה בעיקר מפנה שטחים לשחקני הקישור שבאים מאחור. קשטן, לעומתו, לא האמין בדרך הזאת, אלא ראה בתפקיד החלוץ כמשהו מאוד ברור בתוך רחבת ה-16 ופחות מעורבות בניהול המשחק. שירזי לא שינה בכך כלום פרט בעמידה של עומר דמארי וטוטו תמוז בחוד. כלומר, שירזי הגיע עם אג'נדה ששחקני התקפה חופשיים לגמרי, ללא מטלות של פינוי שטחים ויצירת מצבים לשחקני הקישור. הדגש הכי עמוק שלו לחלוצים הוא לחזור אחורה ולסייע בשמירה.

למעשה, כל הדגש של שירזי מבחינה טקטית הוא בלחץ במרכז המגרש והסגירות האלכסוניות. באימונים הוא מעיר על כך המון, אבל שום דבר לא מיושם במגרש. "לניצן יש כוונות טובות וגם הערות מקצועיות נכונות", אומר אחד השחקנים, "אך בפועל הדברים לא חודרים ולא באים לידי ביטוי".

הכל נובע מאותה נקודת התחלה שמגמדת אותו לעומת הבוס הגדול שעשה לו, כביכול, טובה. כשקשטן עוד היה בהפועל, השמועות התעסקו המון בהתערבות של טביב וההמלצה שלו לנסות את נעאל חוטבא בתור בלם. שמועות שאף פעם לא הוכחו. אבל מה עשה שירזי עם בואו? ניסה את חוטבא בתור בלם. גם אם לטביב אין שום קשר לכך, מול השחקנים הדברים האלו לא מייצרים כוח. "ברגע שניצן תיפקד אותו כבלם לכולם הייתה תחושה שההחלטה אינה מקצועית פרופר", מסביר אחד השחקנים.

מאז, שירזי רק סובל מהתדמית הזו ופחות זוכה לכבוד מהשחקנים, בין היתר בגלל התחושה שהוא כפוף יותר מדי בפני הבעלים. "כשניצן הגיע להפועל לכולם היתה דעה חיובית עליו", אומר אחד המקורבים למועדון: "אך הכישלון המקצועי שלו והעובדה שהפועל נראית יותר גרוע מתקופת קשטן בעיני כולם, עשתה לו נזק תדמיתים. ספק אם יש קבוצה רצינית שתרצה להעסיק אותו אחרי מה שעבר עליו בשנה הנוכחית בהפועל חיפה ובהפועל תלא אביב".

מגן הפועל תל אביב נאעל חוטבא. נמרוד סונדרס
"השמועות התעסקו המון בהתערבות של טביב וההמלצה שלו לנסות את נעאל חוטבא בתור בלם. שמועות שאף פעם לא הוכחו. אבל מה עשה שירזי עם בואו? ניסה את חוטבא בתור בלם"/נמרוד סונדרס

***

בדיוק בשביל זה יש דרבי. שירזי נמצא בסיטואציה הכי קשה בקריירה שלו כרגע, ואולי רק דרבי ושינוי קיצוני של העונה בפלייאוף יכולים לסדר לו חוזה לעונה הבאה ואולי גם להשאיר לו איזשהו כבוד מהעונה הנוכחית. מקורב למאמן מסכם: "ניצן קיבל השנה בום חזק לקריירה וגם הוא יודע את זה. אפשר להגיד על ניצן הרבה דברים בנוגע ליכולות כמאמן, אבל אם יש משהו שיכול להרוג אותו זה שאומרים עליו שהוא בובה ועושה מה שאומרים לו. יש לו חלק בכך שזה הגיע למצב הזה. הוא הכי לא בובה ואם הוא ירגיש ככה הוא הראשון שיגיד שלום. הוא מתמודד עם סיטואציה כמעט בלתי אפשרית השנה, אבל יודע שבכדורגל אחרי החודשים הקשים הללו, הוא יכול לקבל את המושכות לשנה הבאה ".

מאמן הפועל תל אביב ניצן שירזי. קובי אליהו
האם הוא יקבל את המושכות לעונה הבאה? ימים יגידו. ניצן שירזי/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully